Oma trekt neefje voor

05-10-2014 13:21 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf 3 kinderen, (jongste 10) mijn broer 1 van 5. Mijn moeder onderneemt met mijn neefje regelmatig uitstapjes. Mijn mijn kinderen echter zelde of nooit. Vooral mijn jongste vind dit (logisch) niet leuk en ik heb dit ook al meerdere keren aangegeven. Maar altijd heeft mijn moeder wel een excuus om haar niet mee te vragen. Theater voorstelling is te kinderachtig, film niet leuk voor een meisje enz.



Zijn er meer die dit herkennen en hebben jullie er wat meegedaan of het zo gelaten
quote:renate73 schreef op 06 oktober 2014 @ 10:03:

[...]



Dingen als hij bv. Mee mocht kaarten, met mijn ouders en opa en oma, maar ik niet, want dan waren ze met te veel. Hij mocht altijd voorin de auto zitten als hij het vroeg ik nooit. En nog meer van die kleine dingetjes kan ik mij herinneren. Nooit om de beurt, maar altijd hij, zeg maar.



Je hoefde het niet neer te zetten hier hoor! Het ging mij er meer om dat je er eens bewust naar keek! Of het voortrekken was of jaloerzie, of iets ertussen in!



De voorbeelden die je geeft kunnen duiden op voortrekken, maar het kan ook toeval geweest zijn. Of voor je eigen bestwil. Nog niet groot genoeg om voorin te zitten, geen goede tegenstander zijn met kaarten doordat je het niet snapte. Echt heel erge dingen lees ik hier niet in, maar dat betekent niet dat jij ze toen niet zo ervaren hebt!



Mijn man heeft vroeger nooit door gehad dat zijn ouders zijn broer altijd voortrokken. Ik zag dat wel, maar hield mijn mond, was bang dat ik het te partijdig bekeek, totdat vriendin van broer er over begon. Inmiddels hebben wij zelf de keuze gemaakt er niets door te laten verpesten.
Ook wel herkenning. Mijn kinderen kregen minder aandacht, uitjes en cadeaus dan de andere kleinkinderen van mijn schoonouders. Het was denk ik vooral een temperamentsprobleem. Als baby begonnen ze te huilen als ze opa en oma zagen. Opa en oma waren niet in staat ze eerst even rustig te laten wennen, dat hadden mijn kinderen nodig, hun neefjes en nichtjes niet.. De andere kleinkinderen waren veel makkelijker en extroverter, dus daar bouwden ze sneller een band mee op. Op a en oma zijn erg gericht op prestaties, dus toen die van mij als puber VWO gingen doen promoveerden ze opeens naar lievelingskleinkind, maar toen hadden ze daar niet meer zo'n behoefte aan, jammer voor opa en oma. Zelf heb ik me er nooit zo mee bemoeid, mijn man heeft wel eens met zijn ouders erover gepraat, zonder veel resultaat, dat was inderdaad naar aanleiding van een gezamelijke Sinterklaas met een erg scheve cadeauverdeling. Ik heb wel veel met de kinderen erover gepraat, zag het maar als een leermoment. Hoe om te gaan met teleurstellingen en met moeilijke mensen. Ze hebben er niets aan overgehouden nu ze min of meer volwassen zijn. Opa is inmiddels overleden en oma zien ze een keer per jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 06 oktober 2014 @ 10:13:

Meestal zijn "altijd" en "nooit" overdrijvingen. Waren er echt geen uitzonderingen, heb jij nooit mee mogen kaarten? Dus dan kon je ook niet kaarten waarschijnlijk. Je hebt echt helemaal nooit voorin mogen zitten in de auto dus, zonder uitzondering altijd achterin moeten zitten?Ik kon echt wel kaarten, maar mocht dus nooit mee doen als mijn opa en oma kwamen kaarten. En ik kan me inderdaad niet herinneren dat ik voorin mocht zitten als we ergens met zijn allen naar toe gingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 06 oktober 2014 @ 12:05:

[...]



Ik kon echt wel kaarten, maar mocht dus nooit mee doen als mijn opa en oma kwamen kaarten. En ik kan me inderdaad niet herinneren dat ik voorin mocht zitten als we ergens met zijn allen naar toe gingen.



Dat laatste mocht ik ook nooit. Mijn ouders hadden als regel dat de oudste die mee was voorin mocht zitten. Ik ben de derde dus ik heb niet heel veel kansen gehad. Mijn jongere broers en zussen nog minder overigens. Dus dat hoeft niet perse voortrekken te zijn.

Denk je dat dit bewust was van je ouders of dat ze het gewoon niet zo doorhadden?



Mijn ouders hebben ook wel enkele kinderen altijd extra veel aandacht gegeven. Mijn vader en mijn oudste broer lijken enorm veel op elkaar en mijn vader heeft altijd de oudste broer (ook nog eens stamhouder) op de eerste plaats gezet. Mijn moeder gaf de meeste aandacht aan haar kwetsbare kinderen: mijn zusje met een chronische ziekte en mijn jongere broer met een verstandelijke handicap. Toch heb ik niet echt het gevoel dat dit allemaal zo bewust ging bij mijn ouders. Ik snap mijn moeder dat je de meest kwetsbare en fragiele van je kinderen het meest wil beschermen. Nu als volwassene is er een andere broer die door mijn moeder duidelijk wordt 'voorgetrokken'. Niet de broer met de verstandelijke handicap die uiteindelijk helemaal niet zo kwetsbaar bleek te zijn en zijn plaats in de wereld heeft gevonden maar een andere broer die moeite heeft met het leven en nu verslaafd is. Ik weet dat mijn moeder nu de meeste energie en aandacht aan hem besteed. Mijn vader is nog steeds het meest gericht op mijn oudste broer.

Maar mijn ouders hebben dat verder allemaal niet zo door. Ik heb ook niet het idee dat ze minder van de rest van de kinderen houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 06 oktober 2014 @ 12:05:

[...]



Ik kon echt wel kaarten, maar mocht dus nooit mee doen als mijn opa en oma kwamen kaarten. En ik kan me inderdaad niet herinneren dat ik voorin mocht zitten als we ergens met zijn allen naar toe gingen.dat je zelf vol onverwerkte zaken zit, is oke. Maar pas je op, dat je ze niet op de kinderen projecteert?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben een hele rits kleinkinderen maar daarbij heb ik nou weer niet het idee dat er heel erg wordt voorgetrokken. Wel hebben ze duidelijk een betere band met de kleinkinderen die ze vaak zien. Mijn oudste broer woont bij mijn ouders in huis met zijn vrouw en kinderen dus met die kinderen hebben ze waarschijnlijk de meest innige band. De kinderen van mijn zus, andere broer en mij zien ze ook heel vaak dus daar hebben ze ook een goede band mee. Materieel geven ze hetzelfde aan de kinderen maar alleen als ze er ook zijn dus alleen de kinderen die rond de sinterklaas komen krijgen een cadeautje.
Alle reacties Link kopieren
quote:selah01 schreef op 06 oktober 2014 @ 12:31:

[...]





Dat laatste mocht ik ook nooit. Mijn ouders hadden als regel dat de oudste die mee was voorin mocht zitten. Ik ben de derde dus ik heb niet heel veel kansen gehad. Mijn jongere broers en zussen nog minder overigens. Dus dat hoeft niet perse voortrekken te zijn.

Denk je dat dit bewust was van je ouders of dat ze het gewoon niet zo doorhadden?

Dit was echt bewust, als ik het vroeg, was het nee ik ga zelf voorin als mijn broer het daarna vroeg, was het ja hoor is goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 06 oktober 2014 @ 12:33:

[...]



dat je zelf vol onverwerkte zaken zit, is oke. Maar pas je op, dat je ze niet op de kinderen projecteert?Mag ik weten waar dit op slaat, misschien even het hele topic lezen, dan weet je dat dit een reactie op een vraag is. En dan weet je waar het echt om draait.
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 06 oktober 2014 @ 12:40:

[...]



Mag ik weten waar dit op slaat, misschien even het hele topic lezen, dan weet je dat dit een reactie op een vraag is. En dan weet je waar het echt om draait.lees zelf je eigen posts eens door, je voelt duidelijk dat je broer voorgetrokken werd. En nu doet oma het weer met kleinkind.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt wel alsof je moeder jongens belangrijker/leuker vindt dan meisjes? (Zoon voortrekken op dochter, kleinzoon voortrekken op kleindochter.)
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 06 oktober 2014 @ 12:56:

[...]



lees zelf je eigen posts eens door, je voelt duidelijk dat je broer voorgetrokken werd. En nu doet oma het weer met kleinkind.Ja dat zeggen mijn kinderen ook, zoals je kan lezen. Misschien wat minder selectief lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Java schreef op 06 oktober 2014 @ 13:04:

Het lijkt wel alsof je moeder jongens belangrijker/leuker vindt dan meisjes? (Zoon voortrekken op dochter, kleinzoon voortrekken op kleindochter.)Mijn oudste 2 zijn jongens, dus dat gaat niet op.
Alle reacties Link kopieren
Kan het met de leeftijd te maken hebben? Mijn oma was vroeger ook leuker met ons toen we klein waren als toen we ouder werden.



En ik zie het ook bij mijn schoonmoeder. Heeft het de hele tijd over mijn zoontje van nu 2 en haar hele huis hangt vol met foto's van hem en haar andere 2 klein kinderen van m'n schoonzus (14 en 12) voelen zich ook weleens achtergesteld.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:boannan schreef op 06 oktober 2014 @ 13:07:

Kan het met de leeftijd te maken hebben? Mijn oma was vroeger ook leuker met ons toen we klein waren als toen we ouder werden.



En ik zie het ook bij mijn schoonmoeder. Heeft het de hele tijd over mijn zoontje van nu 2 en haar hele huis hangt vol met foto's van hem en haar andere 2 klein kinderen van m'n schoonzus (14 en 12) voelen zich ook weleens achtergesteld.Toen mijn kinderen kleiner waren ondernam ze ook niet vaak wat met ze, niet met zijn allen, maar ook niet apart. Dus denk niet dat, dat het is, maar het zou wel kunnen natuurlijk.
Hoe staat je man erin? Ziet hij het ook?
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 06 oktober 2014 @ 13:35:

Hoe staat je man erin? Ziet hij het ook?Ja, het valt hem ook op, maar heeft zo iets van, het gaat al jaren zo, er valt toch niets aan te veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Maar misschien heb je gewoon niet zulke leuke kinderen. Het staat oma toch vrij om met haar andere kleinkind leuke dingen te doen? Het hoeft toch geen verplichting te zijn dit met alle kleinkinderen te doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:feeks schreef op 06 oktober 2014 @ 15:01:

Maar misschien heb je gewoon niet zulke leuke kinderen. Het staat oma toch vrij om met haar andere kleinkind leuke dingen te doen? Het hoeft toch geen verplichting te zijn dit met alle kleinkinderen te doen?Misschien heb jij ook een normale kant. Niet iedereen kan gewoon reageren.
quote:feeks schreef op 06 oktober 2014 @ 15:01:

Maar misschien heb je gewoon niet zulke leuke kinderen. Het staat oma toch vrij om met haar andere kleinkind leuke dingen te doen? Het hoeft toch geen verplichting te zijn dit met alle kleinkinderen te doen?

Ik kan mij nou echt niet voorstellen hoe een oma zo zou kunnen denken. Mijn oma heeft 6 kleinkinderen en probeert ons allemaal evenveel aandacht te geven. Wij (ik en zussen) waren daar dagelijks met mijn moeder toen we klein waren en nu ze wat ouder is en de jongste 10 is voelt ze zich zelfs schuldig dat ze met haar niet zoveel kan ondernemen als met ons vroeger terwijl ze die sowieso een stuk minder vaak ziet.



Als kinderen zelf doorhebben dat oma meer met het andere kleinkind doet dan doe je echt wat fout vind ik. Het hoeft echt niet allemaal helemaal gelijk te zijn en een puntentelling te worden. Maar het zou wel leuk zijn als iedereen af en toe mee werd genomen door oma toch.
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 06 oktober 2014 @ 15:23:

[...]



Misschien heb jij ook een normale kant. Niet iedereen kan gewoon reageren.Kritiek op je bloedjes laat in ieder geval zien dat jij geen normale kant hebt. Als je kinderen dit van je overnemen kan ik me er iets bij voorstellen dat oma liever met het andere kleinkind wat gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:luffy22 schreef op 06 oktober 2014 @ 15:30:

[...]



Ik kan mij nou echt niet voorstellen hoe een oma zo zou kunnen denken. Mijn oma heeft 6 kleinkinderen en probeert ons allemaal evenveel aandacht te geven. Wij (ik en zussen) waren daar dagelijks met mijn moeder toen we klein waren en nu ze wat ouder is en de jongste 10 is voelt ze zich zelfs schuldig dat ze met haar niet zoveel kan ondernemen als met ons vroeger terwijl ze die sowieso een stuk minder vaak ziet.



Als kinderen zelf doorhebben dat oma meer met het andere kleinkind doet dan doe je echt wat fout vind ik. Het hoeft echt niet allemaal helemaal gelijk te zijn en een puntentelling te worden. Maar het zou wel leuk zijn als iedereen af en toe mee werd genomen door oma toch.Maar ondanks dat het familie is hoef je iemand nog niet leuk te vinden. Moet je dan verplicht tijd doorbrengen met diegene?
Alle reacties Link kopieren
quote:feeks schreef op 06 oktober 2014 @ 15:39:

[...]





Kritiek op je bloedjes laat in ieder geval zien dat jij geen normale kant hebt. Als je kinderen dit van je overnemen kan ik me er iets bij voorstellen dat oma liever met het andere kleinkind wat gaat doen.Waarom vind ze het dan wel goed dat ze bij haar thuis komen spelen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-10-2014 16:32
Reden: provocerende opmerking verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:feeks schreef op 06 oktober 2014 @ 15:41:

[...]





Maar ondanks dat het familie is hoef je iemand nog niet leuk te vinden. Moet je dan verplicht tijd doorbrengen met diegene?Ik kan me voorstellen, dat ze dat met jou inderdaad niet willen.
Alle reacties Link kopieren
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-10-2014 16:34
Reden: beledigende opmerking verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 05 oktober 2014 @ 16:33:

[...]



Op mijn neefje past ze 2 tot 3 dagen per week op naschooltijd. Mijn dochter gaat omdat ze het gezellig vind, tot de zomervakantie was dit elke woensdagmiddag.Misschien betaalt je broer je moeder voor de verzorging en dat ze daarom altijd leuke dingen met hem doet als gastouder?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven