Omgangsregeling halen & brengen

27-03-2017 12:41 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb advies nodig in het volgende:



Ik heb 2 kinderen van mijn vorige partner, waarvan ik de gehele voogdij draag. (hij heeft ze alleen erkend)

Vanaf de 20 weken zwangerschap van mijn 2e kind voed en onderhoud ik mijn kinderen helemaal zelf.

Dit omdat vader niet tot nauwelijks interesse in zijn kinderen toonde, en er bijvoorbeeld zelf voor koos niet bij de geboorte van zijn 2e kind te zijn en ook niet mee werkte en een vaste omgangsregeling tijdens de mediation en deze domweg stop zette.

Ik geef dit even aan omdat ik geen moeder ben geweest die de omgang frustreerde, maar juist een hoop tijd, moeite en energie erin stopte om hem te pushen een vader te zijn voor zijn kinderen.

Pas 2 jaar geleden, naar ruim 2 jaar niks gehoord te hebben, heeft hij (waarschijnlijk omdat hij nu een nieuwe vriendin heeft) via de rechtbank een omgangsregeling ge-eist, tijdens deze rechtszaak is hij op zijn vingers getikt voor zijn gedrag, maar ondanks dat heeft hij toch omgang toegezegd gekregen via de rechtbank.

Volgens het rechtssysteem in Nederland maakt het niet uit hoelang een vader er zelf bewust voor kiest uit het leven van zijn kinderen te verdwijnen, al was hij 5 of 10 jaar weggebleven, toch heeft hij recht om zijn kind te zien.

Ze hebben het constant over de rechten van de vader, maar hoe zit met dan met de rechten van het kind?



De omgang verloopt alles behalve soepel, beide kinderen hebben sindsdien emotionele problemen en zitten in speltherapie, maar ondanks dat houd ik me netjes aan de afspraak, omdat hij namelijk bij ieder klein akkefietje dreigt met een advocaat.

Wij moeten de advocaatkosten geheel zelf voldoen en hebben geen recht op toevoeging, de kosten lopen inmiddels al in de duizenden euro's waardoor wij ook in de financiële problemen zijn geraakt. Hij betaald niks aan advocaatkosten omdat hij pas sinds kort werkt en dus wel recht heeft op toevoeging, dus kan dreigen en advocaten inschakelen en ons zo langzaam aan kapot maken.



Nu is het probleem als volgt:

Vader woont nu dus in B.... 120 km verderop, waardoor hij dus niet aan sociale activiteiten, sporten, school e.d. kan deelnemen.

Hij komt de kinderen nu om het weekend ophalen en afhankelijk van hun sportactiviteiten is dit op vrijdag of op zaterdag.

Hij rijd in een lease-auto van de zaak en heeft een tankpas van de zaak. De kinderen klagen al vanaf het begin dat ze de rit te vermoeiend vinden, en ik heb dan ook aangegeven dat het voor hun fijner zou zijn als hij dichterbij kwam wonen, maar ondanks dat heeft hij nu sinds kort een nieuwe huisje gekocht in B... (120km verderop) en was zijn mening dat hij echt niet aan het eind van de wereld woont. tot mijn stomme verbazing ontvang ik nu een brief van zijn advocaat waarin HIJZELF aangeeft de rit te vermoeiend te vinden en wil hij dat we het halen en brengen 50/50 gaan verdelen, zo niet dan gaat hij weer een rechtszaak aanspannen....



Ik vlieg al iedere dag op en neer voor mijn kinderen, alle dagen zitten volgepropt met sporten en sociale activiteiten, school, speltherapie voor de kids, logopedie, etc, en daarnaast werk ik nog.

Ik doe dit al 9 jaar in me eentje, ik onderhoud mijn kinderen al 9 jaar lang alleen en nu word er ook nog verwacht dat ik de kinderen in mijn vrije weekend ook nog even 120 km verderop kom brengen, want hij vind het te vermoeiend?

en die kosten komen dan ook nog eens geheel voor mijn eigen rekening, wat in houd dat van het kleine beetje alimentatie die ik nu voor het eerst sinds een paar maanden krijg (200 euro voor 2 kids) vrij weinig overblijft.



Ik zit met mijn handen in het haar en weet niet meer wat ik moet doen.

Dure advocaatkosten kunnen we ons eigenlijk niet meer veroorloven, maar ik blijf van mening dat dit wel het minste is wat hij als vader kan doen na jaren niet na zijn kinderen te hebben omgekeken. Wel de lusten, maar niet de lasten



Ik wil graag weten of er mensen zijn die ervaringen hier mee hebben en of wij überhaupt wel kans hebben om dit in de rechtszaak te winnen.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk zeg. Uiteraard heeft het recht zijn kinderen te zien, maar ik zou geen 120 km gaan rijden, hij kiest ervoor zo ver weg te wonen, dus dat is zijn consequentie. Geen rechter die jou gaat dwingen dat te doen.



Ik zou nu wel eens gaan beginnen met alimentatie opeisen trouwens. Als hij vindt dat hij zijn rechten kan opeisen zou ik dat ook doen als ik jou was.
quote:vivasis schreef op 27 maart 2017 @ 13:08:

Moeilijk zeg. Uiteraard heeft het recht zijn kinderen te zien, maar ik zou geen 120 km gaan rijden, hij kiest ervoor zo ver weg te wonen, dus dat is zijn consequentie. Geen rechter die jou gaat dwingen dat te doen.



Ik zou nu wel eens gaan beginnen met alimentatie opeisen trouwens. Als hij vindt dat hij zijn rechten kan opeisen zou ik dat ook doen als ik jou was.



Dit.



En dat laatste kan prima via LBIO. EDIT: Als hij te weinig betaald dan he?



En nee het is geen kijkgeld maar wel een signaal dat vader zijn op meerdere vlakken verantwoording betekend. En misschien dimt hij dan een beetje.
......
Alle reacties Link kopieren
De auto's de deur uit doen/op naam van jullie ouders zetten?



Mijn vriend speelt ook al 8 jaar voor taxi chauffeur omdat zijn ex geen auto heeft. En die wonen maar 15 km bij elkaar vandaan maar niemand doe ooit vond dat zij ze ook op de bus kon brengen. Kinderen halen en brengen we dus altijd zelf.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 27 maart 2017 @ 13:18:

[...]





Dit.



En dat laatste kan prima via LBIO.

En nee het is geen kijkgeld maar wel een signaal dat vader zijn op meerdere vlakken verantwoording betekend. En misschien dimt hij dan een beetje.Dat laatste kan helemaal niet via het LBIO, die kunnen pas gaan innen als er een gerechtelijke uitspraak is. Als TO de alimentatie wil aanpassen moet ze eerst een duizend of 3-4 er tegenaan klappen om de rechtbank om herziening te vragen. En dan heb je nog geen garantie dat je gelijk krijgt. Daarbij woont ex in België begrijp ik, dat kan eea ook moeilijk maken..
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
woon jij nog waar je vroeger woonde met hem of ben jij ook verder verhuisd? Ik ga even uit van het eerste: dan komt halen en brengen beginsel echt voor zijn rekening. een compromis kan zijn: halverwege afspreken?of hij vergoed jouw extra kosten
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 27 maart 2017 @ 13:28:

[...]





Dat laatste kan helemaal niet via het LBIO, die kunnen pas gaan innen als er een gerechtelijke uitspraak is. Als TO de alimentatie wil aanpassen moet ze eerst een duizend of 3-4 er tegenaan klappen om de rechtbank om herziening te vragen. En dan heb je nog geen garantie dat je gelijk krijgt. Daarbij woont ex in België begrijp ik, dat kan eea ook moeilijk maken..inderdaad ( fijn altijd van die adviezen van mensen die het zelf ook niet weten)
Alle reacties Link kopieren
quote:gelderka schreef op 27 maart 2017 @ 13:21:

Moeilijk!



Als er kinderen in het spel zijn is er vrijwel geen peil te trekken.



Maar je zou kunnen overwegen om het er op aan te laten komen.

Waarom?

Zijn argument is dat het voor hem te vermoeiend is.

Dat is uiteraard een gevolg van zijn eigen keuze om daar te gaan wonen.

Maar het belangrijkste is wel dat het eens niet om de kinderen gaat, maar om zijn gemak.

Je kunt zeggen: Allebei de helft, da's eerlijk.

Maar jij kunt een opsomming maken van alles wat jij voor de kinderen doet in een week. Met tijden en kosten erbij.

Dan is dit geen goede verdeling meer. Je argument is dus: Je kunt niet eerst alles terzijde schuiven wat jij doet in de week, om dan één taak 50/50 te verdelen.



Heel veel sterkte!Eens.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Eens met de adviezen. Echter... zet alles zwart op wit voor hem. Je adviezen over het dichterbij verhuizen, hoeveel jij rijdt enz enz. Alles. Dan bouw je in ieder geval dossier op.
quote:carrie-bradshaw schreef op 27 maart 2017 @ 13:28:

[...]





Dat laatste kan helemaal niet via het LBIO, die kunnen pas gaan innen als er een gerechtelijke uitspraak is. Als TO de alimentatie wil aanpassen moet ze eerst een duizend of 3-4 er tegenaan klappen om de rechtbank om herziening te vragen. En dan heb je nog geen garantie dat je gelijk krijgt. Daarbij woont ex in België begrijp ik, dat kan eea ook moeilijk maken..





Sorry, je hebt gelijk. Ik ben er een beetje vanuit gegaan dat bij al die bezoeken aan de rechtbank er wel gesproken is over alimentatie. Maar hij gewoon te weinig ...(200 voor 2 kinderen) betaald en TO dat laat gaan.



Maar kan best zijn dat ik te veel invul.
quote:guppekop schreef op 27 maart 2017 @ 13:29:

[...]





inderdaad ( fijn altijd van die adviezen van mensen die het zelf ook niet weten)
Alle reacties Link kopieren
Uitgangspunt is vaak dat de kosten voor halen en brengen gedeeld worden (uitgangspunt dus, kan in een individuele zaak dus anders zijn). Stel dat jij geen auto hebt en hij wel, dan zou hij kunnen halen en brengen tegen een onkostenvergoeding van jou voor een deel van de kosten. Hij zal dan wel duidelijk moeten maken dat hij daadwerkelijk kosten heeft. Als hij inderdaad sinds kort een nieuwe baan heeft met een auto inclusief tankpas, zou je zijn advocaat kunnen mailen waar zijn kosten uit bestaan. Je kunt volhouden dat jij niet gaat halen of brengen, maar ik weet niet of je daar gelijk in krijgt, mocht je ex-partner inderdaad een zaak beginnen. Je kunt ook voorstellen dat jullie halverwege afspreken en dat hij jouw kosten vergoed, juist omdat hij een tankpas heeft.



Ik gok dat de afspraak voor de kinderalimentatie al eerder is gemaakt en dat hij deze pas sinds kort nakomt. Als hij inderdaad een nieuwe baan heeft (en meer verdient?) dan zou ik zijn advocaat meteen even om zijn loonstrookjes en om een aangepaste draagkrachtberekening vragen, want als hij meer verdient is dat een wijziging van omstandigheden op grond waarvan jij (als hij een zaak zou beginnen over het halen en brengen) een zelfstandig tegenverzoek kunt indienen voor verhoging van de kinderalimentatie. Kijken of hij het halen en brengen dan nog steeds zo vermoeiend vindt.
mataranka wijzigde dit bericht op 27-03-2017 13:38
Reden: typefout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik moet zeggen da ik geen flauw idee heb over hoe het wettelijk zit met halen en brengen bij en omgangsregeling.



Maar dat het uitgangspunt is dat de kosten gedeeld worden zoals Mataranka aangeeft lijkt mij vrij logisch.



Hier in het topic wordt eg naar to toe geredeneerd maar een rechter is als het goed is onafhankelijk.



Het gaat er niet om.dat to al 9 jaar alleen de kinderen overal naar toe heeft gebracht. En over hoeveel kosten ze al heeft gemaakt. Het gaat over wat nu eerlijk is.



Dan is dat de ouder war ze op dat moment verblijven brengt niet onredelijk.
Alle reacties Link kopieren
De huidige omgangsregeling is gebaseerd op de toenmalige situatie, niet op de huidige situatie.



Een rechter zal dan zeker niet verwachten dat jij de vervoerskosten of extra reistijd op je rekening neemt vanwege de vrijwillige beslissing van de vader om ver weg te verhuizen.



Verder vind ik dat je wat moet doen met het feit dat het emotioneel welzijn van de kinderen is aangetast sinds de omgangsregeling is gestart. Ik snap dat de kinderen enorm hebben moeten wennen aan opeens een vader hebben in hun leven en alle gevolgen daarvan. Als al die therapie niet helpt, en vader hierin niet meewerkt aan het verbeteren van hun welzijn, dan moet je dat ook aankaarten.
Alle reacties Link kopieren
Alvast bedankt voor de vele reacties!

Doet me goed.



Even voor de duidelijkheid:

Vader woont niet in belgie maar gewoon nederland.

Vader heeft in de afgelopen 9 jaar nooit alimentatie betaald. Hij heeft pas sinds een jaartje werk (eeuwige student met pauzes van een jaar)en betaald dan ook pas sinds een een half jaar alimentatie van 200 euro die hij al te duur vind en heeft ook aangeven dat hij niet van plan is om ooit meer te betalen. Wil ik een herberekening dat zal dit nogmaals via de rechtbank moeten, wat mij dus meer kost dan het waarschijnlijk opbrengt. Daarnaast geeft hij al aan dat hij ook niet mijn kosten voor het halen/brengen zal vergoeden en moet dit van de alimentatie betaald worden.



Het lijkt mij zelf niet eerlijk als een vader uit zijn eigen vrije wil wegloopt uit het leven van zijn kinderen en de moeder er alleen voor laat staan om vervolgens naar jaren alles op te eisen en de moeder alsnog op hoge kosten te jagen. Was het eerlijk dat hij zijn kinderen zo achterliet? Nee sorry ik vind daar niks eerlijk aan, maar ik moet dan wel eerlijk zijn en de kosten eerlijk 50/50 verdelen?
Alle reacties Link kopieren
En met die hele laatste alinea kun je dus niks; ook al voelt het voor jou zo.

Met boehoehoe het is niet eeeeeerlijk zul je bij een rechter ook niet verder komen.

Die laatste kan ook redeneren dat ex terugkomt op zijn eerdere 'dwalingen' en nu wel zijn verantwoordelijkheden wil nemen.



Bekijk het zakelijk en laat -hoe moeilijk ook- je eigen (rechtvaardigheids)gevoel er buiten
Alle reacties Link kopieren
quote:TrotseMama3 schreef op 27 maart 2017 @ 14:37:

Alvast bedankt voor de vele reacties!

Doet me goed.



Even voor de duidelijkheid:

Vader woont niet in belgie maar gewoon nederland.

Vader heeft in de afgelopen 9 jaar nooit alimentatie betaald. Hij heeft pas sinds een jaartje werk (eeuwige student met pauzes van een jaar)en betaald dan ook pas sinds een een half jaar alimentatie van 200 euro die hij al te duur vind en heeft ook aangeven dat hij niet van plan is om ooit meer te betalen. Wil ik een herberekening dat zal dit nogmaals via de rechtbank moeten, wat mij dus meer kost dan het waarschijnlijk opbrengt. Daarnaast geeft hij al aan dat hij ook niet mijn kosten voor het halen/brengen zal vergoeden en moet dit van de alimentatie betaald worden.



Het lijkt mij zelf niet eerlijk als een vader uit zijn eigen vrije wil wegloopt uit het leven van zijn kinderen en de moeder er alleen voor laat staan om vervolgens naar jaren alles op te eisen en de moeder alsnog op hoge kosten te jagen. Was het eerlijk dat hij zijn kinderen zo achterliet? Nee sorry ik vind daar niks eerlijk aan, maar ik moet dan wel eerlijk zijn en de kosten eerlijk 50/50 verdelen?



Tjonge jonge. Oprecht als ik jou zou zijn, NIET gaan rijden. Ook niet ieder de helft. Gewoon niet doen.



Hij haalt ze of zelf op, of gaat dichterbij wonen.



Maar ik zou er geen centimeter aan besteden.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien de omgangsregeling is opgelegd door de rechter, is daarbij dan helemaal niets gezegd door de rechter
Alle reacties Link kopieren
En dan moet je nog maar hopen dat hij keurig netjes thuis is als jij de kinderen komt halen/brengen. Als het echt zo'n eikel is laat hij je nog rustig een uur in de auto wachten, even terugrijden is met 120 km afstand natuurlijk geen optie.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Een troost: het is maximaal een jaar of 5. Dan hebben je kinderen toch geen zin meer om te haan, want ze hebben niks bij pap. Of ze kunnen zelfstandig met of.
Alle reacties Link kopieren
Uhh als jouw week zo vol zit dat je geen energie hebt om te rijden en je kinderen de rit ook te vermoeien vinden, moet je misschien eens snijden en de activiteiten. Even helemaal los van deze haal en breng kwestie
Je moet niet zo in de verdedigingsrol gaan to.

Kort houden en dus gewoon niet doen.

Als hij een zaak begint prima dan breng jij de alimentatie even in. Nu we het toch over het kindsbelang hebben.
quote:hoppala schreef op 27 maart 2017 @ 16:55:

Uhh als jouw week zo vol zit dat je geen energie hebt om te rijden en je kinderen de rit ook te vermoeien vinden, moet je misschien eens snijden en de activiteiten. Even helemaal los van deze haal en breng kwestieWaarom? Lekker omgekeerde wereld dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg niet dat zij ze moet brengen, ik zeg dat hun schema misschien te druk is als er zo weinig ruimte in zit, ook bij de kinderen. Die niet naar papa willen omdat de reis te vermoeiend is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven