On Topic - Ik begrijp mijn 'prinsessendochter' niet

26-01-2015 18:55 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In iedere Viva Mama vertelt een moeder in de rubriek On Topic haar persoonlijke verhaal.

Soms is het grappig en herkenbaar, andere keren juist heftig of emotioneel.



Voortaan zullen we een korte versie van het verhaal op het Viva Forum posten, in de bijbehorende pijler, en jullie vragen om jullie visie op dit verhaal.



Een paar reacties zullen we in Viva Mama bij het volledige artikel plaatsen.

Dank jullie wel, alvast.



Jetske (32) klom als kind het liefst in bomen. Haar dochter Ava (3) wil dat niet omdat haar roze jurk dan vies wordt: “Ik snap niets van mijn prinsessendochter.”



“Toen we eens een broodje aten met een bevriend stel, zag Ava een ouder meisje in een Disney-jurk. Mijn dochter raakte compleet bezeten. ‘Mama, mama, mama,’ riep ze, terwijl ze met haar mollige wijsvingertje wees naar de jurk. Ze liep achter haar aan tot het meisje naar huis moest. Iedereen lachte erom, ook mijn man. Ik vond het helemaal niet grappig.



Trutjes

Ik had als kind al een hekel aan de poppenmeisjes in mijn klas, zoals ik ze noemde. Ze huilden om ieder schrammetje, iets wat ik totaal niet begreep. Ik vond dat ze zich aanstelden. En dat vragen om aandacht, dat vond ik al helemaal stom. Nu heb ik een dochter die zo is. Iedere keer neem ik me weer voor om haar zichzelf te laten zijn. Zoals ik ook mezelf kan zijn. En toch staan de haren op mijn arm weer overeind wanneer ze een Disneyfilm wil kijken, in plaats van buiten te spelen.



Hokjes

Dat ze snel huilt, maakt haar niet meteen zwak. Mijn dochter kan gevoelig en stoer tegelijk zijn. Ze is slim, de wereld ligt aan haar voeten. We hebben tegenwoordig ook een minister van Defensie die van mooie kleren houdt, toch? Die droeg vroeger vast ook een prinsessenjurk. Het is mijn persoonlijke uitdaging om dat te zien. ”



Heb je tips voor Jetske? Herken je haar situatie? Wat zou jij doen in haar plaats? Of bewonder je alleen haar moed om dit te vertellen, want het is best wel een taboe. We zijn benieuwd naar jullie reacties.
Is dit echt?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het volledig wat betreft een roze prinsessen dochter en ik die vroeger met lego speelde en in bomen klom.

Maar dan houdt de vergelijking op.



Accepteer dat dochter een uniek persoon is ipv een kopie van jezelf.
Goh het niveau daalt per editie
Beetje overdreven. Kind is zoals ze is en daar zul je het mee moeten doen. Hekel aan prinsessenjurken of niet.

Taboe? Moed? Ook een tikkie overdreven.
Ik las 'met haar mollige vingertje' en toen had ik het wel gehad.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 26 januari 2015 @ 19:08:

Goh het niveau daalt per editie Jouw reactie wordt niet geplaatst denk ik
Gestaft! Volgens mij is dit een trol!
Alle reacties Link kopieren
Het zal je moeder maar wezen. Zo'n 'feminisme boven alles' gedrocht.





(Kom ik nu in de viva? Ja he )
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
goh tja och.
Alle reacties Link kopieren
Heel zielig voor dit kindje! Kinderen voelen alles aan, dus ook dat haar moeder haar niet accepteerd zoals ze is.
If you can dream it, you can do it.
Hoe kan het nou dat er uit zo'n blad zo'n forum is ontstaan
Och god, heb je mijn posts soms gebruikt als ingrediënt voor dit bloedstollende verhaal? Ik heb een verrassing voor je: ik ben ook zo'n tomboy en ik had me inderdaad voorgenomen nooit en nooit roze kleren te kopen voor mijn dochter, maar ze vond ze zo prachtig dat ik het toch maar heb gedaan. Geheel vrijwillig. En blij dat dat kind was! En van die rechtopstaande haren herken ik niks maar dan ook niks. Het idee alleen al, dat je haren rechtop gaan staan van de roze voorkeuren van je eigen kind. Wat moet dat wel niet worden als ze met een stom vriendje thuis komen, of als ze fan worden van One Direction .
Alle reacties Link kopieren
Tsja dat heet nou karma . Datgene waar je zo'n hekel aan had, zie je terug in je dochter. Ze zal de eerste moeder niet zijn.

Aan de moeder om te leren het te accepteren en ermee om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb ik ook niets met Skylanders. Maar het is zo leuk om te zien hoe mijn zoon blij ermee is en er uren mee kan spelen. Dat is toch waar het om gaat?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zou doen in Jetske's plaats? Mezelf een schop onder mijn hol verkopen, blij zijn met een gezond blij kind met een eigen persoonlijkheid en mijn eigen voorkeuren niet als het hoogst haalbare/het beste zien.
En dan moet de puberteit nog komen...
Alle reacties Link kopieren
wat een stom verhaal.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
En ik vind Jetske nu al irritant.
Ja hoor ik heb wel een tip. Laat haar zich hier maar aanmelden, dan praten we verder
En jezus Viva, kom eens met een beter verhaal. Dit is wel erg uitgekauwd.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 26 januari 2015 @ 19:29:

En ik vind Jetske nu al irritant.Ik ook.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
En wat een gelul dat het taboe is. Deze discussie staat hier drie-wekelijks op de agenda.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 26 januari 2015 @ 19:28:

Wat ik zou doen in Jetske's plaats? Mezelf een schop onder mijn hol verkopen, blij zijn met een gezond blij kind met een eigen persoonlijkheid en mijn eigen voorkeuren niet als het hoogst haalbare/het beste zien.Dit. Ik vind Jetske een enorme zeur. Wát een non-issue.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Star schreef op 26 januari 2015 @ 19:36:

En wat een gelul dat het taboe is. Deze discussie staat hier drie-wekelijks op de agenda.Dat stukje staat iedere week onder die On Topic-topics, dat heeft Renee gewoon onder haar Ctrl-V .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven