Oneerlijke selectie bij voetbalclub

25-05-2016 22:04 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond dames.

Ik kwam vandaag ergens achter waar ik graag jullie mening over wil horen. Maar eerst even een stukje voorgeschiedenis.



Mijn oudste zoon van net 8 speelt 1,5 jaar bij een voetbalclub. Na een paar maanden bij de instroom mocht hij door naar de champions league. In hetzelfde schooljaar werd hij ook meteen geselecteerd voor de F-jes. En sindsdien ging het eigenlijk met de dag minder goed met voetballen of, om precies te zijn, de sfeer eromheen. Zijn nieuwe trainer bleek de vader te zijn van een van de kinderen uit de ploeg. Wat ons allemaal eerst opviel is dat hij zijn zoon duidelijk voortrok. Om een of andere reden had mijn zoon niet zo'n goede klik met die jongen. Op een gegeven moment begon ik te merken dat de trainer mijn zoon geregeld benadeelde. Zo kreeg hij in conflicten tussen de jongens altijd de schuld. Een paar keer kwam het voor dat zoon tijdens een training huilend naar mij toe kwam omdat hij weer een preek/straf kreeg van de trainer terwijl hij zelf vond dat hij niet de schuld moest krijgen. Ik vond het altijd lastig omdat ik zelf op afstand niet kon zien en horen wat er precies gebeurde en koos ervoor om me er niet mee te bemoeien.



Na oud en nieuw moest zoon opeens in de verdedigen spelen of keepen, wat mij verbaasde omdat hij tijdens de wedstrijden altijd veel goals scoorde. Er kwam toen een periode waarin ik door de drukte op mijn werk minder vaak op zijn club was. Mijn man was er toen wel bij maar hij is absoluut geen type die voor zijn kind gaat opkomen. Zijn houding is: het is je trainer, tijdens een training/wedstrijd moet je maar naar hem luisteren. In de tussentijd kwam zoon steeds vaker ontevreden thuis van voetbal en begon hij ook smoesjes te verzinnen om niet naar de training te gaan (gevallen op het schoolplein/moe/niet lekker/hij wilde liever afspreken etc.).



Sinds deze week zijn ze bezig met de selectie. Wat ik op de eerste dag heb geobserveerd is dat zoon uit zijn team werd gehaald. Hij moest spelen tussen de "lagere" F-jes en stond daarbij nog de helft van de tijd op keep. Vandaag hoorde ik in een gesprek tussen een andere trainer en een van de vaders dat de selectie allang plaats heeft gevonden. Ze hebben ook de namen genoemd van kinderen die volgend jaar in F1 komen (terwijl de selectie officieel nog tot het eind van volgende week duurt). Uit ons team zijn dat de zoon van de trainer plus de zoons van een aantal vaders die met de trainer aanpappen. Niet dat ik denk dat mijn zoon per se ook naar F1 had gemoeten, ik heb niet genoeg verstand van voetbal om hierover te kunnen oordelen maar ik vind wel dat de selectie op een hele andere manier plaats had moeten vinden. Het idee dat de officiële selectie eigenlijk een theater is en dat de echte selectie gebaseerd is op persoonlijke voorkeuren van de trainer vind ik tenenkrommend. Ieder kind verdient een eerlijke kans om binnen de daarvoor bestemde twee weken te laten zien wat hij kan. Ik merkte dat de andere ouders die toevallig bij het gesprek aanwezig waren er ook versteld van stonden te kijken. Ik vind dit niet kunnen en wil eigenlijk de club erop aanspreken. Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Dat je je daar druk om maakt vind ik verbazingwekkend.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
Als je zoontje het er niet naar zijn zin heeft, zou ik hem er aan het eind van het seizoen vanaf halen. En volgend seizoen een andere sport of een andere voetbalclub
Eens met Razzmataz. Als je kind het er niet naar zin heeft, moet je iets anders voor hem zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ging het voetballen nou ook minder of alleen de sfeer eromheen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zou me niet zo druk maken om die club, maar om je zoon. Hij heeft het duidelijk niet leuk.

Overleg met hem of hij nog wil voetballen en of hij een andere club ziet zitten
Alle reacties Link kopieren
@ Moirai Is het raar dat ik het erg vind dat mijn zoon oneerlijk behandeld en mogelijk zelfs benadeeld wordt terwijl hij er zijn best voor doet en wij er geld voor betalen en 2 middagen per week + zaterdagen erin investeren?
Alle reacties Link kopieren
Andere club, andere sport. Hier is het niet gezellig en je zoon wil ook niet meer, heb ik het idee.
Hoeveel F teams zijn er? Selectie draait om presteren, alle lagere teams spelen voor ook nog voor de lol.
Alle reacties Link kopieren
quote:ElenaVera schreef op 25 mei 2016 @ 22:12:

@ Moirai Is het raar dat ik het erg vind dat mijn zoon oneerlijk behandeld en mogelijk zelfs benadeeld wordt terwijl hij er zijn best voor doet en wij er geld voor betalen en 2 middagen per week + zaterdagen erin investeren?

Het is maar voetbal.

En als het allemaal zo verchrikkelijk is, wissel je van club.

Ik begrijp die hele selecties al niet op die leeftijd.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Heb je het gevoel dat alleen je zoon wordt benadeeld of geldt dat ook voor andere kinderen? Als meer ouders hun vraagtekens hebben bij de selectieprocedure, dan kun je samen daarover om opheldering vragen. Samen sta je sterker.
Alle reacties Link kopieren
Brrrr.... mijn man is trainer van de D1 en heeft elk seizoen weer huilende moeders aan de telefoon die zich afvragen waarom Kees wel maar hun eigen Jan niet in de selectie mag.
Alle reacties Link kopieren
quote:ElenaVera schreef op 25 mei 2016 @ 22:12:

@ Moirai Is het raar dat ik het erg vind dat mijn zoon oneerlijk behandeld en mogelijk zelfs benadeeld wordt terwijl hij er zijn best voor doet en wij er geld voor betalen en 2 middagen per week + zaterdagen erin investeren?



Nee, dat is niet raar. Maar denk je dat je iets bereikt met bespreken of aanspreken als er een dergelijke sfeer is op zo'n club?

Ga dan naar een andere club, of zoek een andere sport.
Alle reacties Link kopieren
Zoon vindt het inderdaad niet leuk meer. En ik vraag me af of het komt doordat hij voetballen minder leuk is gaan vinden of doordat de sfeer op de club niet leuk voor hem is. Op de middelbare school vond ik biologie heel leuk maar door onze monstrueuze lerares heeft bijna iedereen, waaronder ik, een hekel aan biologie ontwikkeld. En dat vind ik tot op heden jammer!
Alle reacties Link kopieren
Uit je bevindingen/ongenoegen bij de coördinator of het jeugdbestuur.

En ga eens met je zoon praten om te vragen of hij het uberhaupt nog wel leuk vindt. Niet, dan stoppen of een andere club zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is al jaren van voetbal af. Maar hier ging het op fezelfde manier.

Vriendjespolitiek.



Leuk is anders, maar zo werkte het helaas wel.
Alle reacties Link kopieren
Joh laat hem lekker in een lager elftal spelen. Is hij meteen van die irritante trainer af en krijgt hij misschien weer plezier in het voetbal.
Pfff het gaat om de f-jes, dat is toch gewoon met zijn alle zo hard mogelijk achter de bal aanrennen?
quote:ElenaVera schreef op 25 mei 2016 @ 22:16:

Zoon vindt het inderdaad niet leuk meer. En ik vraag me af of het komt doordat hij voetballen minder leuk is gaan vinden of doordat de sfeer op de club niet leuk voor hem is.Misschien gewoon eens vragen aan je zoon?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist blij zijn met deze ontwikkeling. Zoon zit niet meer bij vervelende trainer en kan nu dus weer gewoon doen waar het als 8jarige om draait: achter een bal aanrennen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lindelunelente schreef op 25 mei 2016 @ 22:14:

Heb je het gevoel dat alleen je zoon wordt benadeeld of geldt dat ook voor andere kinderen? Als meer ouders hun vraagtekens hebben bij de selectieprocedure, dan kun je samen daarover om opheldering vragen. Samen sta je sterker.Dat ga ik in ieder geval met een vader uit ons team bespreken. Hij was namelijk ook aanwezig bij het gesprek en aan zijn blik zag ik dat hij ook niet amused was. Nogmaals, het gaat me er niet om dat mijn zoon naar F1 gaat. Ik weet niet of hij er goed genoeg voor is en of ik er zo blij mee zou zijn. Wij investeren naar mijn mening nu al genoeg tijd en energie in voetbal. Maar ik vind dit gewoon niet kunnen.
quote:maze schreef op 25 mei 2016 @ 22:19:

Joh laat hem lekker in een lager elftal spelen. Is hij meteen van die irritante trainer af en krijgt hij misschien weer plezier in het voetbal.Dat is ook een optie. Als hij echt goed blijkt te zijn, komt hij vanzelf wel weer in een hoger elftal terecht.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Voortrekkerij bij eigen kinderen. Mijn zoon is uiteindelijk naar een kleinere club gegaan. Maar die keuze heb ik aan hem gelaten. Zolang hij het leuk had vond ik het prima.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een andere club zoeken als je zoon het voetballen zelf wel leuk vindt. Hier ga je toch nooit vinden wat je zoon zoekt. Kun je niet eens rondvragen bij welke club de jongens er veel plezier in hebben?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me een ideale situatie eerlijk gezegd. Jouw zoon is van de trainer af, en de jongens die voorgetrokken worden en jouw zoon kan waarschijnlijk weer spelen op de door hem gewenste positie. Lijkt me belangrijker dat hij plezier houdt, of weer krijgt, in het sporten dan dat hij in F1 zou zitten. Maar goed, ik heb helemaal niets met voetbal en zou het sowieso meer dan prima vinden als mijn zoons in lage maar gezellige teams spelen ipv dit competitieve gezeur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven