Ongebreideld opscheppen over je puber

24-02-2017 18:23 69 berichten
Ik lees vaak over Vreselijke Pubers. Ze ruimen hun kamer nooit op, ze krijgen zo maar onverhoeds een eigen mening die bij voorkeur niet strookt met die van hun ouders en ze zitten altijd maar vastgeplakt aan hun mobieltje. Vreselijk.



Maar mijn pubers (die toch aan alle voornoemde criteria voldoen) hebben ook eigenlijk best wel hele leuke, en verstandige, kanten. En ik kan me nauwelijks voorstellen dat mijn pubers de enige leuke exemplaren zijn op deze aardbol. Dus als je puber echt een kapitale grap heeft gemaakt, of met een geweldig rapport thuis is gekomen, of je hele huis op heeft geruimd omdat ie toch niks te doen had, plemp het hier neer.



Ik zal aftrappen: mijn oudste puber heeft vandaag haar eerste salaris/stagevergoeding binnen gekregen, en het overgrote deel meteen doorgesluisd naar haar spaarrekening. En ik ben apetrots op haar, want toen ik vijftien was smeet ik alles wat ik verdiende onmiddellijk over de balk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook super trots op mijn pubers omdat

* ze twee handen op 1 buik zijn en echt nooit ruzie hebben.

* de jongste al een stageplaats had geregeld voordat de opdracht van school kwam.

* de oudste ondanks een eerste afwijzing toch aangenomen is op zijn droom stageplaats.

* de oudste de jongste helpt met huiswerk.

Maar bovenal, om wie ze zijn
Wat een super leuk topic! Heb zelf geen pubers, maar wel heel leuk om te lezen. Verkapte tvp dus
quote:gruffalo schreef op 24 februari 2017 @ 18:49:

o fijn een opschep topic!!



mijn jongste heeft twee weken geleden een hyrax/spinbeugel gekregen. een draak van een ding. De eerste dag was verschrikkelijk, ze kon nauwelijks slikken laat staan eten of drinken. Maar vanaf dag 1 heeft ze zelf de beugel aangedraaid waardoor haar kaak uit elkaar geduwd werd (en ze nog meer pijn kreeg). twee keer per dag aandraaien, ik heb het haar niet een keer hoeven vragen want ze deed het uit zichzelf. zo stoer!!



oudste is een slimmerik, en mag naar een landelijke finale van een internationale scheikunde/natuurkunde wedstrijd. Ze wil er eigenlijk niet heen want daar zijn vast alleen maar nerds Wauw!! Kanjers!
quote:Eleonora-1 schreef op 24 februari 2017 @ 18:53:

Mijne is autistisch en het leven en de wereld is regelmatig een uitdaging voor haar.

Zoals ze het allemaal aangaat en van alles overwint, ik neem daar mijn pet voor af.



Ik ben zo trots op haar.

Blij dat ik hier eens lekker over haar op de loftrompet kan toeteren.Mooi Eleonora! Vooral toeteren om die trompet!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 pubers en ze zijn geweldig. Heel soms doen ze iets ongelofelijk stoms en puberaals, waarbij ze zichzelf achteraf ook afvragen hoe ze ooit konden denken dat het een goed idee was, maar niets schadelijks gelukkig. En ik heb ze nog nooit moeilijk gevonden. Ze komen voor zichzelf op, zetten zich af maar de manier waarop ze dat doen is alleen al genoeg reden om apetrots te zijn op ze.



Wat ik mooi vind is dat je soms een (flinke) glimp opvangt van hoe ze straks als volwassen mannen in de wereld staan en ik kan alleen maar zeggen dat ik heel trots ben op wat ik zie. Het worden fijne, warme, zorgzame mannen met respect voor anderen.
Death may indeed be final, but the love we share while living is eternal
Alle reacties Link kopieren
quote:Thanateros schreef op 24 februari 2017 @ 18:58:

Het worden fijne, warme, zorgzame mannen met respect voor anderen.Mooi
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Mijn jongste puber heeft echt een heel erge ADHD, maar ook hij slaat zich er dapper doorheen. Zit nu in 2-havo (VSO), haalt hele hebbelijke cijfers zonder noemenswaardig te leren en is heel druk bezig zijn buien te leren onderdrukken en dat lukt hem verdomme ook nog, ondanks alle gierende hormonen (die bij hem wat extra gieren vanwege die malle ADHD dus).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal puber neefjes en nichtjes. Ze voldoen aan de puber norm. Maar laatst was ik ziek en appte mijn neefje: Tantetje hoor van me ma dat je ziek bent . Heb je nog boodschappen nodig Ik appte terug nou als je een paar dingetjes voor me wil halen is dat lief. Antwoord: Mag ik dan je auto lenen ??? Hij heeft net les EH zou je zo ook willen halen op de fiets ? Zijn antwoord : Oke als je me niet aansteekt en we een pizza bestellen doe ik het. Moest vandaag voor mijn eigen eten zorgen en zo is het toch geregeld.

IK: DEAL wil je ook tampons meenemen? Hij : Ik haal die wel uit ma dr kastje .

vond toch schattig
you go girl
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trots op mijn lieve puber, omdat hij voor een middelbare school durft te kiezen waar niemand anders uit zijn klas naartoe gaat. Het is de school die hem het meest aanspreekt en die ook zeker het best bij hem past. Hij denkt serieus na over de toekomst, ipv zijn klasgenootjes achterna te lopen.



Daarnaast geniet ik enorm van zijn onbehouwen knuffels, als hij weer eens met een aanloop bij mij op schoot springt. Dat is soms niet geheel pijnloos, maar hij bedoelt het zo goed en weet zich op zo'n moment gewoon geen houding te geven.
quote:KessAgain schreef op 24 februari 2017 @ 19:06:

Ik ben trots op mijn lieve puber, omdat hij voor een middelbare school durft te kiezen waar niemand anders uit zijn klas naartoe gaat. Het is de school die hem het meest aanspreekt en die ook zeker het best bij hem past. Hij denkt serieus na over de toekomst, ipv zijn klasgenootjes achterna te lopen.



Daarnaast geniet ik enorm van zijn onbehouwen knuffels, als hij weer eens met een aanloop bij mij op schoot springt. Dat is soms niet geheel pijnloos, maar hij bedoelt het zo goed en weet zich op zo'n moment gewoon geen houding te geven.Wat stoer Kess!
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 24 februari 2017 @ 19:07:

[...]





Wat stoer Kess!Ja hè?
Ik heb al een paar volwassen kinderen, en twee pubers. Ik vind mijn kinderen fantastisch! Hoe ouder ze worden, hoe leuker. Ik ben dol op pubers.

Hun creativiteit, hun weg naar volwassen worden.

Hun zoektocht, soms worstelingen, foute keuzes en op de blaren zitten, de gesprekken.

Ik geniet hier zoveel meer van dan toen ze baby waren.

De mijne organiseren feestjes voor ons, helpen (soms) in huis, zijn grappig, adrem, soms onuitstaanbaar, maar ik hou eindeloos van ze.



Af en toe kleuren ze buiten de lijntjes maar dat mag.

Ze doen het uitmuntend op school en uni en ik barst vaak uit mijn voegen van trots-heid.



quote:Perzina schreef op 24 februari 2017 @ 18:56:

[...]





Mooi Eleonora! Vooral toeteren om die trompet!!
quote:Thanateros schreef op 24 februari 2017 @ 18:58:



Wat ik mooi vind is dat je soms een (flinke) glimp opvangt van hoe ze straks als volwassen mannen in de wereld staan en ik kan alleen maar zeggen dat ik heel trots ben op wat ik zie. Het worden fijne, warme, zorgzame mannen met respect voor anderen.Jaaaaaaaa mooi he!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik het allerleukst vind, zijn de tegenstellingen.



Ik ging met Lon naar Eindhoven. Daar heb ik een foto van haar gemaakt die zo in de Vogue kan. Ik ben ´s avonds net die foto aan het bekijken als zij gedoucht naar beneden komt. In een pyama met knuffelende beertjes erop



Ze combineert met het grootste gemak een shirtje van 2 euro van de markt met een rok die 100 euro heeft gekost. Dat doe ik niet zo snel, voor mijn gevoel moet het bij elkaar passen, ook qua prijs-kwaliteit.



De ene dag jeans-shirt-leren jasje-timberlands-rommelige vlecht, de dag erna jurkje-panty-hakken-strakke knot.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Mijn puupmeisje heeft helemaal geen rokken, laat staan rokken van honderd euro. Zij haalt haar kleren bij de kringloop, en van wat ze overhoudt van haar dertig euro (!) kleedgeld koopt ze boeken
Alle reacties Link kopieren
Die van mij vind ik ook zo goed gelukt, ze zijn veel leukere mensen dan ik zelf was op hun leeftijd.



Oudste heeft autisme+nog een hele zware rugzak maar studeert dapper verder, heeft heel koppig een richting gekozen die minder perspectief qua werk biedt maar waar zijn hart en zijn passie wel liggen.

Hij is knap maar weet het niet van zichzelf, hij is slim, verbaal erg sterk, hij is lief en zorgzaam en hij heeft een ijzeren wil.



Nr. 2 is het ene moment nog mijn kleine knuffelkont, het andere moment praat ie als een volwassene. Hij is erg slim en geniet ervan om klasgenoten te helpen, weet zelf heel goed dat hij 'gewoon geluk' heeft wat dat betreft.

Hij heeft met mijn man (niet zijn vader) een droge humor ontwikkeld, heerlijk om die pingpongspelletjes tussen hen te horen.

Hij reageert razendsnel en praat je onder tafel waar je erbij staat, maar hij is ook errug lief, vindt het heerlijk om mij te stangen met het feit dat ie langer is dan ik en ik mag hem dan weer consequent 'kleintje' noemen.



Iemand zei hier dat ze de babytijd en de puberteit het leukste vindt, ik sluit me daarbij aan.

Ik vind en vond elke fase wel leuk, maar dat echt mens worden en inderdaad die glimp van de mannen die ze over een paar jaar zullen zijn,...

Wat mij betreft mogen ze eeuwig deze leeftijd houden, ik neem er hun varkensstal kamer en de urenlange badkamersessies met liefde bij
Alle reacties Link kopieren
Ik ben soms supertrots op zoon.

NAH, EDS en autist en dan als ik op sta en naar mijn hoofd grijp gewoon de medicijnen voor me gaat halen.

Of die bij me komt als ik even ben gaan liggen op een slechte dag en dan zonder morren frikandel met patat gaat bakken. Die ondanks dat hij zijn geluiden niet in de hand heeft tóch zachtjes probeert te doen op zo'n slechte dag.
Alle reacties Link kopieren
hij is sociaal

maakt heel veel goede grappen

kent sketches van bekende caberatiees uit zijn hoofd

is zorgzaam

hij herkent oldskool hiphoptracks bij de eerste tunes

hij houdt van actiesporten



( dit heb ik er zelf in gestopt qua opvoeding maar het is zo leuk dat dit beklijft/ook in hem zit)
--
Trots op onze twee (adoptie)kinderen. Het zijn leuke, sociale mensen geworden.

Beide gestart op vmbo, toen mbo, hbo en nu zit er 1 op de uni. Trots op hun doorzettingsvermogen!

Trots toen de oudste zn biologische moeder ging zoeken hij zei: jullie blijven altijd mn echte vader en moeder!
quote:nina1966 schreef op 24 februari 2017 @ 19:32:

Ik ben soms supertrots op zoon.

NAH, EDS en autist en dan als ik op sta en naar mijn hoofd grijp gewoon de medicijnen voor me gaat halen.

Of die bij me komt als ik even ben gaan liggen op een slechte dag en dan zonder morren frikandel met patat gaat bakken. Die ondanks dat hij zijn geluiden niet in de hand heeft tóch zachtjes probeert te doen op zo'n slechte dag.Lief......
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Hier puberzoon van 15 die zich manmoedig door het eindexamenjaar werkt ondanks ADD (wat best een handicap is in een drukke klas van bijna 30 kinderen ) en af en toe een zelfinzicht laat zien waar ik mijn petje voor af neem. Vind ik echt knap, als je op die leeftijd al kan zien waar je zwakke punten zitten, dat toe wilt geven en ook nog zelf met oplossingen komt. Volgens mij was ik op die leeftijd echt zo ver nog niet.

Verder moet ik soms vreselijk om hem lachen, vooral hoe hij me met een stalen gezicht iedere keer weer op de kast kan krijgen. En dat ik er iedere keer gewoon weer intrap
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Zoon is halverwege het schooljaar afgestroomd. De derde dag dat hij in zijn nieuwe klas zat, had ik 4 puberjongens in de keuken zitten, waar zoon tosti's voor bakte. Ontzettend trots en ook opgelucht op dat moment.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ontzettend trots op mijn zoon. Ja hij is een puber maar we hebben regelmatig samen de slappe lach. En toen ik laatst een afspraak op zijn school had werd ik aan iedereen die we tegenkwamen voorgesteld. Als iedere leraar dan zegt dat je zo'n leuke en lieve zoon hebt, ja dat doet je wel wat. En ik ben trots omdat hij op zijn eigen geweldige manier omgaat met het feit dat zijn vader is overleden. En hij laat mijn hart smelten als hij zegt dat hij het zo gezellig vindt om samen met mij iets te doen.
quote:Eleonora-1 schreef op 24 februari 2017 @ 18:42:

De mijne is fantastisch.

Hoeft geen straf, is gezellig en zachtaardig, doet het goed op school, nooit humeurig, wat een cadeau zo'n kind.



Nooit geweten dat zulke kinderen (of mensen überhaupt) bestaan en ik heb er een thuis.



Zo moeder zo dochter denk ik dan!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven