Ons zoontje van 3 wilt niet poepen

07-12-2014 08:39 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand misschien de gouden tip voor mij,



Ons zoontje van nu ruim 3 jaar houdt zijn poep alleen maar op. Hij is helemaal zindelijk maar vertikt het om te poepen.

We zijn hier al mee naar de huisarts gegaan, hij krijgt nu zakjes forlax maar weet het ondanks de zakjes op te houden. Soms wel 7 dagen!

We hebben alles geprobeerd, motiveren, negeren, uren op de wc boekjes lezen.

Het maakt niet uit of hij op de wc of het potje zit hij vertikt het. Luiers vind hij vreselijk, dat is voor baby's.

Zijn ontlasting is niet hard, zelfs na 7 dagen niet.

Er zijn periodes dat het goed gaat en dan hebben we een blij en rustig kind, maar nu merken we dat hij er veel last van heeft, erg onrustig.

Ik denk toch dat het een vorm van negatieve aandacht is, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Iemand hier ervaring mee?
Naar de poeppoli!
Alle reacties Link kopieren
Op tv een keer gezien; laten zien dat dieren ook poepen, dat ze eerst eten en dan wat de buik niet meer nodig er een poepje van maakt.

Bijv bij jullie kat of hond als je die hebt?



Mijn kind is 2,5 ik vraag wel eens of die zijn keuteltje wil zien( nog in de luier) en zeg dat als die mooi gelukt is. Zo van dat heeft het buikje weer mooi gedaan.

(Maar dit doe ik niet altijd hoor,..)



Vertel ook als ik zie dat het moeilijker gaat dat het soms even een vervelend gevoel is, dat mama dat ook heeft. En dat het zo over is als het keuteltje eruit is.



Moeilijk he. Ken ook een kindje dat heel lang hier last van heeft gehad, zelfs tot einde basisschool.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-12-2014 11:10
Reden: provoceren
% gewijzigd
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-12-2014 11:10
Reden: provoceren
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja laat hem zien als hij dat wil, anders ziet hij toch nooit hoe zoiets eruit ziet omdat het in zijn luier zit en mama het wegdoet.

Wat is er armoe aan?
Laat je verwijzen naar een poeppoli. Ik denk dat ze je daar goed kunnen helpen.
Lees mee vanwege vergelijkbaar verhaal. Mijn zoon krijgt ook zakjes en durft weer te poepen nu. Hij vraagt om een luier als hij moet. Als hij een dag of 4-5 niet gepoept heeft krijgt hij microlax. De angst voor pijn bij poepen is nu weg. Nu nog poep zindelijk........



De uitzending van aap poot pies van de NTR van 14 okt (volgens mij) gaat over drollen en poepen.



Ik wil het topic niet vervuilen maar ben erg benieuwd wat de poeppoli doet in dit soort gevallen. Iemand een ervaringsverhaal?
Alle reacties Link kopieren
Hoezo armoe? Ik heb in mijn leven heel wat drollen van de kinderen bewonderd en tijdens het doorspoelen samen vrolijk uitgezwaaid. Bij uitzonderlijke ontlasting word ik er door mijn 9-jarige nog steeds wel eens bijgeroepen. Niks geks aan.

Zo leren ze dat het er gewoon bij hoort. Van 'Bah wat heb je gestonken, snel doorduwen!' kunnen sommige peuters erg gespannen raken. Dan houden ze het op.
Ik kan je wel aanraden van die laxeermiddelen af te gaan. Echt zonde om zo jong al aan die zakjes te moeten. Zijn darmen moeten het gewoon weer zelf gaan doen, desnoods met een eetlepel lijnzaad per dag ( door de vla ofzo).
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-12-2014 11:10
Reden: provoceren
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alle natuurlijke Zachtmakende middelen al geprobeerd, lijnzaad, laxo limonade noem maar op. Niets helpt.

Ook zijn ontlasting laten zien en uitzwaaien in de wc, alles geprobeerd. Op dat moment is hij ook heel blij maar paar dagen later is het weer raak. We zeggen ook nooit dat hij stinkt want daar kan hij inderdaad onzeker van worden.

Mij is verteld door de arts dat forlax de darmen niet lui maken?

De poeppoli is inderdaad een optie, bedankt voor de tip!



En suze02, als je alleen maar commentaar hebt reageer dan alsjeblieft niet, nergens voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook al heel wat drollen (of mag dat ook niet?) bewonderd, mijn kind kan echt apetrots zijn. Enig nadeel is dat hij nu ook mijn productie wil bewonderen en becommentariëren :D Je kunt je afvragen waar de angst om te poepen vandaan komt TO. Hij heeft geen fissuur in de anus (gehad)? Dat kan heel pijnlijk zijn. En het er gewoon helemaal niet meer over hebben, is dat een optie? Misschien is het hele poepgebeuren nu wel zo beladen dat hij daarvan in de contramine schiet?
Alle reacties Link kopieren
Zou hij gevoelig zijn voor een beloningssysteem?
Alle reacties Link kopieren
We laten het onderwerp nu inderdaad bewust rusten want ik merkte hoe vaker ik het erover had hoe meer hij zich ging verzetten. belonen helpt ook niet. Dan maar geen snoepje of kadootje zegt hij dan ( zo slim zijn ze al )

Pijn heeft hij naar mijn idee nooit gehad, het is ook niet hard.

Ga toch maar weer naar de huisarts en dan de poeppoli maar voorstellen.

Het is vermoeiend, want je ziet dat je kind daardoor niet lekker in z'n vel zit en je kunt hem niet zo 123 helpen.
Alle reacties Link kopieren
Forlax maakt de darmen niet lui.

Ik zou inderdaad naar de huisarts gaan voor een verwijzing naar de poeppoli.
Alle reacties Link kopieren
quote:maryse1984 schreef op 07 december 2014 @ 10:31:

We laten het onderwerp nu inderdaad bewust rusten want ik merkte hoe vaker ik het erover had hoe meer hij zich ging verzetten. belonen helpt ook niet. Dan maar geen snoepje of kadootje zegt hij dan ( zo slim zijn ze al )

Pijn heeft hij naar mijn idee nooit gehad, het is ook niet hard.

Ga toch maar weer naar de huisarts en dan de poeppoli maar voorstellen.

Het is vermoeiend, want je ziet dat je kind daardoor niet lekker in z'n vel zit en je kunt hem niet zo 123 helpen.Een snoepje of cadeautje voorhouden is iets anders dan een beloningssysteem. Maar de poeppoli is een goed idee. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Wat je beschrijft laat mijn zoontje precies zo zien. Hij is ruim 3,5 jaar en het speelt sinds einde zomer.

Kan er geen oorzaak voor vinden, geen pijn gehad mijn inziens, ook geen harde poep. Hij wil gewoon niet, want volgens eigen zeggen vindt hij poepen gewoon niet leuk.



Ik vraag me af of een poeppoli iets kan dan wat je nu al doet. Ik heb geen persoonlijke ervaring met de poeppoli, maar ivm met mijn eigen beroep weet ik er iets vanaf. Het is vooral gericht op kinderen net obstipatieproblemen en dat lijkt het niet. En dan nog is er voor de meeste poepproblemen geen oorzaak te vinden en moet de tijd laten zien wat het beloop is. Wil je niet tegenhouden hoor, dus vooral gaan als jij er een goed gevoel bij heb. Maar ben zelf geen voorstander van geven forlax etc als het probleem niet obstipatie is. Bij mijn zoon is het mijn inziens gedrag en daar proberen we een weg in te vinden, maar goed misschien hebben ze daar ook wel tips voor.
quote:whopper schreef op 07 december 2014 @ 09:51:

Ik kan je wel aanraden van die laxeermiddelen af te gaan. Echt zonde om zo jong al aan die zakjes te moeten. Zijn darmen moeten het gewoon weer zelf gaan doen, desnoods met een eetlepel lijnzaad per dag ( door de vla ofzo).



Forlax en movicolon en aanverwanten maken de darmen niet lui. Met wat lijnzaad, olijfolie, roosvicee laxo of kiwi's kom je er echt niet bij een kind dat rustig een week niet poept. Je maakt de kans op een volledige verstopping met of zonder overloopdiarree daar aanzienlijk groter mee en dan ben je nog veel verder van huis.

Drie van mijn kinderen hebben (langdurig) Forlax gebruikt en twee daarvan zijn daar inmiddels al weer jaren van af zonder enig probleem.



Ik weet het niet zeker, maar mijn huisarts wilde pas doorverwijzen naar de poeppoli als mijn zoons "onzindelijkheid" niet meer normaal was, dwz, na het 5e jaar. Daarvoor wordt het niet als abnormaal beschouwd en hoeft er nog niet ingegrepen te worden volgens haar. Maar wellicht kun je er wel eerder terecht.

Mijn zoon heeft nog een tijd in zijn luier gepoept, dat wilde hij wel. Hij liep zonder luier, maar als hij moest poepen vroeg hij om een luier. Hij ging altijd in de kast zitten en langzamerhand is hij naar het toilet verhuisd, tot hij het op de wc durfde. Maar hij was toen al ruim 4. Hij kon het prima ophouden, dus op school hoefde hij nooit te poepen. Zijn juf wist er wel van en ik had de afspraak met haar dat zij hem een luierbroekje aan zou doen en ik hem dan zou komen verschonen, mocht hij toch moeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het gewoon vragen aan de huisarts. Het is bij ons zoontje ook gedag. Maar zie daar maar eens doorheen te prikken. Hij wilt gewoon niet, geen zin zegt hij.

We zullen ook veel geduld moeten hebben en toch een manier zien te vinden waar hij zich prettig bij voelt.

Frizz, wat houdt zo' n beloningssysteem dan in? Ik heb ook al stickers geplakt, dat hielp heel goed om zindelijk te worden, maar ook daar wilt hij nu niets van weten.
Alle reacties Link kopieren
http://www.mamaenzo.nl/kl ... erkt-het-beloningssysteem
Alle reacties Link kopieren
Dank je!
Alle reacties Link kopieren
Succes!
Ik heb maar 1 zoontje van 2,5 en die poept er op los, dus helemaal geen ervaringsdeskundige. Je schrijft ook dat je van alles hebt geprobeerd, dus grote kans dat ik spuit 11 ben. Maar wellicht heb je toch iets aan onderstaande suggesties (onze aanpak), daarom schrijf ik het hier op.



- heb je hem al betrokken bij jouw toiletbezoek? Om te laten zien dat er niets vreemds/geks aan is (en dat iedereen weleens stinkt ;))

- heb je al boekjes uit de bieb gehaald over poepen? Er is een boekje met flapjes waarbij je van iedere drol moet raden van welk dier hij is. Er is een boekje poepconcours, een boekje van een jongetje dat zij drol zo mooi dat niemand hem mocht doorspoelen (wat natuurlijk wel gebeurde), etc etc. Misschien kun je zo zonder verder het expliciet over zijn toiletbezoek te praten, je boodschap impliciet overbrengen.

- heb je zijn drol na afloop al "bewonderd"? Hier wordt iedere drol bekeken en doen we er een uitspraak over. Bijvoorbeeld over de vorm " het lijkt wel een maan!", de grootte "WoW, een kilo poepoe!" of kleur "hee, zie je dat? Je poep is rood omdat je gisteren bietjes hebt gegeten".



(Overigens doen we dit nu alleen omdat we dit vinden passen bij zijn leeftijd en we hem willen leren dat poepen heel normaal is. Het is niet onze intentie om over een paar jaar nog zo uitgebreid drollen te bewonderen of een kind erbij te hebben terwijl je net zelf ff op de wc zit..)
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Horizon81 voor je reactie. We hebben alles al gedaan, filmpjes erover gekeken, boekjes, bewonderen, meenemen met ons etc etc.

Hij is hierin gewoon vreselijk eigenwijs.

Het is heel frustrerend dat je als ouder niet tot hem door kan dringen.

Verder is het een heerlijk kind en ontzettend leergierig maar hierin is het nu even lastig.

Maar gaat goed komen, heb gelukkig wat tips gekregen! :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven