onslag nemen na zwangerschapsverlof,baas denkt aan boete????

02-05-2007 18:35 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,even een vraagje.

Ik werk als kapster en zou eigenlijk t liefst na mn zwangerschaps verlof gelijk stoppen bij mn baas.

Alleen dan moet ik een boete betalen.Heeft ie niet direct aan mij gezegd maar via een collega....

Heeft iemand daar wel eens wat van gehoord,ik zelf niet en op internet staat er ook niets over.Zou hij dat zeggen om me bang te maken?Zo is hij anders wel....of is dat gewoon wettelijk zo geregeld en moet ik na mn zwangerschapsverlof nog 2 maanden mn opzegtermijn uitwerken?

Weet iemand hier iets van af?

Alvast bedankt!

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
heel sterk verhaal, tenzij je een opleiding via je baas gedaan hebt waardoor je een tijd moet blijven werken als terugbetaling, mag je gewoon opzeggen na je verlof. Doe dit dan wel pas als je bevallen bent, en als alles goed gegaan is, dan heb je nog minimaal recht op 10 weken verlof en dus als je meteen opzegt zit je binnen je 2 maanden opzegtermijn. Geen probleem lijkt me. Niet eerder opzeggen, je weet nooit wat er kan gebeuren en als je bijv in de ziektewet zou komen na je bevalling, en je hebt al je ontslag ingediend, heb je daar geen recht meer op. Laat je niet gek maken hoor door je baas!
Alle reacties Link kopieren
Wat Arwen zegt, wilde ik ook eigenlijk zeggen. Ik was het ook van plan, maar heb een miskraam gehad.

Ik had het al met mijn manager besproken en zij was het helemaal met mij eens. Ik mocht het niet eerder van haar opzeggen. Pas als ik goed en wel bevallen was. Suc6 ermee.
Alle reacties Link kopieren
Arwen:Neee noooit een opleiding gehad via de zaak hoor,werk er ook al jaren....had al t idee dat t bang makerij was,anders zou je toch wel meer informatie op internet kunnen vinden?

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Bullshit, laat je niets wijsmaken, want als jij geen opleiding of iets dergelijks via je baas hebt gedaan, krijg je geen boete. Slaat helemaal nergens op. Ook als in je contract staat dat je een boete zou kunnen krijgen (kan wel eens in verband met het concurrentiebeding, dwz als je je baan opzegt om bij een concurrent aan de slag te gaan, is in sommige bedrijfstakken zo geregeld) is die nog niet wettelijk geldig. Als jij met verlof gaat en na de bevalling opzegd, krijg je je verlof gewoon uitbetaald. Laat je niet bang maken hoor!
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me ook onzin hoor. En voor jouw zwangerschapsverlof hoeft je baas trouwens ook geen cent te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gedaan. Ik had een weekendbaan in de horeca (werken van 21.30 tot 07.00) en een parttime baan voor 3 dagen door de week. Ik wilde eerst wel blijven werken in de horeca, maar na het verlof toch maar ontslag genomen. Geen probleem, al vonden we het van beide kanten jammer.
Alle reacties Link kopieren
ff gegoogled en en het volgende gevonden op www.arbo-advies.nl:



Zelf ontslag nemen

Neemt u zelf ontslag tijdens uw zwangerschap? U heeft alleen recht op ziekengeld in verband met de bevalling indien u binnen tien weken gaat bevallen.



op www.arbobondgenoten.nl:



Nemen

Je kunt altijd zelf ontslag nemen. Maar als je wel in aanmerking wilt komen voor de uitkering in het kader van zwangerschaps- en bevallingsverlof, dan moet je ervoor zorgen dat dat minder dan tien weken voor de uitgerekende bevallingsdatum ingaat. Reken dus goed uit wanneer je je ontslag wilt laten ingaan en denk aan je opzeggingstermijn. Meld je ontslag zo snel mogelijk bij het UWV en informeer naar de voorwaarden.



Heel veel succes en laat je niets wijsmaken hoor!



Nijnie2
Alle reacties Link kopieren
Hallo!Bedankt voor jullie reacties!Ik denk dat ik er verstandig aan doe,om nadat ik bevallen ben dan mn ontslag inte dienen,als t goed is heb ik dan nog 10 weken verlof dus dan zit ik ook goed met mn 2maanden opzegtermijn toch??Anders zou ik voor die 2 maanden weer een kinderdagverblijf moeten inschakelen en dat lijkt me ook niet simpel.

Jammer he dat sommige bazen zo zijn eigenlijk!

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Klopt helemaal; gewoon opzeggen zodra je bevallen bent.



Het misverstand is misschien onsttaan omdat je (geloof ik) na ouderschapsverlof wel nog een beplaade periode aan het werk moet zijn bij je werkgever.....



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben ook de eerste van t team die zwanger is dus voor hem zal t ook wel nieuw zijn.



Nog een vraagje en dan houd ik op met zeuren;als ik dus na mn bevalling mn ontslag ga indienen,dan heb ik nog denk zeker 12 weken verlof kan mn baas dan niet over opzegtermijn meer gaan zeuren???
Alle reacties Link kopieren
Ben het met alle voorgaande reacties eens, MAAR, is het niet gewoon netjes om je baas in te lichten wat je keuze is als de baby er is??

Ben zelf ondernemer en als ik achteraf zou horen dat jij, in dit geval, het voor de tijd al wist, zou ik hier best wel boos over zijn. Ik had dan inmiddels op zoek kunnen gaan naar een ander, je gaat leuker uit elkaar en andere rompslomp is dan veel rustiger te regelen.
Alle reacties Link kopieren
leontien, op zich heb je gelijk, maar, (en sorry voor de doemscenarioos, daar zit je als zwanger niet op te wachten, maar is toch wel belangrijk in deze) stel je voor dat het misgaat met de zwangerschap of dat zelf bijv in een rolstoel beland na de bevalling of je verliest heel veel bloed en hebt langer dan 10 weken nodig om te herstellen. Als je al opgezegd hebt, ben je na 10 weken gewoon je baan kwijt, terwijl als je nog even wacht tot je een gezonde baby in je armen hebt, kan je, als er iets mis gaat of de ziektewet in of heb je in elk geval je baan nog. Je kan je baas wel vertellen van je plannen, maar het feitelijke tekenen zou ik echt pas doen nadat je baby er is.
Alle reacties Link kopieren
leontien, op zich heb je gelijk, maar, (en sorry voor de doemscenarioos, daar zit je als zwanger niet op te wachten, maar is toch wel belangrijk in deze) stel je voor dat het misgaat met de zwangerschap of dat zelf bijv in een rolstoel beland na de bevalling of je verliest heel veel bloed en hebt langer dan 10 weken nodig om te herstellen. Als je al opgezegd hebt, ben je na 10 weken gewoon je baan kwijt, terwijl als je nog even wacht tot je een gezonde baby in je armen hebt, kan je, als er iets mis gaat of de ziektewet in of heb je in elk geval je baan nog. Je kan je baas wel vertellen van je plannen, maar het feitelijke tekenen zou ik echt pas doen nadat je baby er is.
Dat bedoel ik dus, zo zou ik het graag willen zien.

Ik snap dat best en als je eerlijk bent en het zo uitlegt tegenover je baas, moet hij dat toch ook snappen?
Alle reacties Link kopieren


Het misverstand is misschien onsttaan omdat je (geloof ik) na ouderschapsverlof wel nog een beplaade periode aan het werk moet zijn bij je werkgever.....



Niet helemaal waar, alleen wanneer de werkgever je gedeeltelijk blijft doorbetalen tijdens ouderschapsverlof dien je nog een bepaalde tijd in dienst te zijn, mits de werkgever die ook zo heeft laten vastleggen.



Bij het gewone onbetaalde ouderschapsverlof heb je die verplichting niet.
Na je bevalling heb je 4 maanden verlof, zorg dat je (rekening houdend met je opzegtermijn van 1 maand (meestal)) als 3 maanden bijna om zijn ontslag neemt. Niet eerder, want als je ziek wordt tijdens je verlof of een ongeluk krijgt (ja je moet er niet aan denken, maar toch) en je hebt nog geen ontslag genomen, dan heb je in ieder geval nog je volledige salaris, ipv een uitkering.

Je baas is trouwens verzekerd voor je verlof, dus hij moet niet zeuren.

Het CWI/GAK? geeft hem geld voor jouw salaris als jij met verlof bent.

Ik ben van plan het ook zo te doen (helaas, want ik kan het reizen niet meer opbrengen ivm baby).

Maar ik hoor wel vaker rotverhalen van zeikerige bazen. 'Ja leuk voor haar maar ons kost het alleen maar geld' of 'Ja logisch dat haar contract niet wordt verlengd, zij wil toch een kind?' echt gatverdamme, en dat zijn altijd mannen.
Alle reacties Link kopieren


Na je bevalling heb je 4 maanden verlof, zorg dat je (rekening houdend met je opzegtermijn van 1 maand (meestal)) als 3 maanden bijna om zijn ontslag neemt. Niet eerder, want als je ziek wordt tijdens je verlof of een ongeluk krijgt (ja je moet er niet aan denken, maar toch) en je hebt nog geen ontslag genomen, dan heb je in ieder geval nog je volledige salaris, ipv een uitkering.

Je baas is trouwens verzekerd voor je verlof, dus hij moet niet zeuren.

Het CWI/GAK? geeft hem geld voor jouw salaris als jij met verlof bent.

Ik ben van plan het ook zo te doen (helaas, want ik kan het reizen niet meer opbrengen ivm baby).

Maar ik hoor wel vaker rotverhalen van zeikerige bazen. 'Ja leuk voor haar maar ons kost het alleen maar geld' of 'Ja logisch dat haar contract niet wordt verlengd, zij wil toch een kind?' echt gatverdamme, en dat zijn altijd mannen.

Hmmm... ik weet niet waar jij woont op deze wereld, maar in NL hebben we 10 tot 12 weken verlof na je bevalling (dat is dus 2,5 tot 3 maand) en de meeste mensen die ik ken hebben een langere opzegtermijn dan de ene maand die jij noemt...
Alle reacties Link kopieren




quote: mostlyhappy reageerde



Het misverstand is misschien onsttaan omdat je (geloof ik) na ouderschapsverlof wel nog een beplaade periode aan het werk moet zijn bij je werkgever.....



Niet helemaal waar, alleen wanneer de werkgever je gedeeltelijk blijft doorbetalen tijdens ouderschapsverlof dien je nog een bepaalde tijd in dienst te zijn, mits de werkgever die ook zo heeft laten vastleggen.



Bij het gewone onbetaalde ouderschapsverlof heb je die verplichting niet.



Oh ja tuurlijk, was er even vanuit gegaan dat iedereen dat 'gewoon' betaald krijgt, ik ben ambtenaar zie je.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal bedankt voor t meedenken!

Ergens vind ik t ook wel een beetje gemeen van mezelf als ik wacht totdat de baby er is en dan opzeg,maar nu ik de verhalen over moeilijke bevalling rolstoel,ziektewet lees,waar ik dus nog niet eens aan gedacht had...

Denk ik dat ik t best t toch maar zo kan doen.

Wel zal t moeilijk worden als mn baas er echt vragen over gaat stellen dan moet ik dus gewoon keihard liegen!

Moeilijk dat t zo moet!




quote: Vana77 reageerde



Na je bevalling heb je 4 maanden verlof, zorg dat je (rekening houdend met je opzegtermijn van 1 maand (meestal)) als 3 maanden bijna om zijn ontslag neemt. Niet eerder, want als je ziek wordt tijdens je verlof of een ongeluk krijgt (ja je moet er niet aan denken, maar toch) en je hebt nog geen ontslag genomen, dan heb je in ieder geval nog je volledige salaris, ipv een uitkering.

Je baas is trouwens verzekerd voor je verlof, dus hij moet niet zeuren.

Het CWI/GAK? geeft hem geld voor jouw salaris als jij met verlof bent.

Ik ben van plan het ook zo te doen (helaas, want ik kan het reizen niet meer opbrengen ivm baby).

Maar ik hoor wel vaker rotverhalen van zeikerige bazen. 'Ja leuk voor haar maar ons kost het alleen maar geld' of 'Ja logisch dat haar contract niet wordt verlengd, zij wil toch een kind?' echt gatverdamme, en dat zijn altijd mannen.





oh, ik heb 1 maand opzegtermijn. en dan is het 3 maanden, maar je begrijp de strekking van het verhaal.

Hmmm... ik weet niet waar jij woont op deze wereld, maar in NL hebben we 10 tot 12 weken verlof na je bevalling (dat is dus 2,5 tot 3 maand) en de meeste mensen die ik ken hebben een langere opzegtermijn dan de ene maand die jij noemt...







quote: Vana77 reageerde



Na je bevalling heb je 4 maanden verlof, zorg dat je (rekening houdend met je opzegtermijn van 1 maand (meestal)) als 3 maanden bijna om zijn ontslag neemt. Niet eerder, want als je ziek wordt tijdens je verlof of een ongeluk krijgt (ja je moet er niet aan denken, maar toch) en je hebt nog geen ontslag genomen, dan heb je in ieder geval nog je volledige salaris, ipv een uitkering.

Je baas is trouwens verzekerd voor je verlof, dus hij moet niet zeuren.

Het CWI/GAK? geeft hem geld voor jouw salaris als jij met verlof bent.

Ik ben van plan het ook zo te doen (helaas, want ik kan het reizen niet meer opbrengen ivm baby).

Maar ik hoor wel vaker rotverhalen van zeikerige bazen. 'Ja leuk voor haar maar ons kost het alleen maar geld' of 'Ja logisch dat haar contract niet wordt verlengd, zij wil toch een kind?' echt gatverdamme, en dat zijn altijd mannen.





Hmmm... ik weet niet waar jij woont op deze wereld, maar in NL hebben we 10 tot 12 weken verlof na je bevalling (dat is dus 2,5 tot 3 maand) en de meeste mensen die ik ken hebben een langere opzegtermijn dan de ene maand die jij noemt...





Ja ik woon in NL. Mijn opzegtermijn is 1 maand. Ik begrijp nog niks van het zwangerschapsverlof  maar tegen die tijd wel hoop ik.

Maar je begrijp de strekking van het verhaal.

Wat ik wilde zeggen:

zolang mogelijk wachten met opzeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven