Onzekerheid mbt slapen baby 3 mnd

03-05-2016 12:10 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag! Alweer een vraag van een onzeker moeder.

Zoon,3 maanden oud doet het erg goed. Tot 2-3 weken geleden sliep hij meerdere keren overdag in zijn bed. Soms even met gehuil maar sliep vrij snel in.

Sinds ongeveer 2 weken is het bij ieder slaapje (ik houd aan 1,5u wakker) een groot drama! Krijsen.. We hebben al veel geprobeerd, bij elke kick troosten, 5 min laten huilen en dan troosten,20-30 min laten huilen en dan troosten, maar niks helpt. Bij in de kamer lopen of oppakken is hij direct stil dus ik ga er vanuit dat er medisch niks mis is. Ook overdag ligt hij in de box geen problemen en is hij blij. Uiteindelijk na 1 a 1,5 u slaapt hij of haal ik hem er maar helemaal uit. Als dit 1x per dag zou zijn is het wel te doen, maar dit is 4-5 x per dag bij alle slaapjes echt niet leuk en ook niet goed voor hem lijkt me. Je bent langer bezig met in slaap krijgen dan dat hij uiteindelijk echt slaapt.



Is het erg dat ik eraan toe geef hem eruit te halen? Zijn er babies die gewoon echt minder slaap nodig hebben? M'n vriend denkt dat dat het geval is, dat hij niet moe is.

En moet ik hem dan naar bed brengen om het te proberen ? Of gewoon wachten tot hij in slaap valt bijv in de wipstoel?



Hij slaapt a avonds meestal rond 20.00 tot +- 07.00 en krijgt dan 1 voeding meestal rond 03.00-04.00 (borstvoeding).



Even hoe het nu ging ; van 20u-07.30 geslapen, viel nog even in slaap aan de borst na ochtendvoeding tot 09.30 (gebeurt niet vaak). Kreeg 10.30 weer BV en ging er 11.00 in, na 35 min krijsen (wel elke 5 min er heen) eruit gehaald, zit nu in wipstoel wakker. Zie wel dat hij moe is.
Alle reacties Link kopieren
En als je het eens op verzoek gaat doen? Dus pas in bed liggen als je signalen krijgt dat hij moe is? Babies doen niet echt aan schema's namelijk, en als je net iets denkt te ontdekken dan verandert het weer.



Wij deden alles op verzoek (go with the flow) en hadden eigenlijk nooit dit soort taferelen.
Wanneer hij vermoeidheids signalen afgeeft, slaapt hij dan bijv wel bij jou op de arm/buik? Zo ja dan heeft hij nu waarschijnlijk gewoon veel behoefte om bij jou in de buurt te zijn. Zou ik gewoon aan toegeven ( als dat kan natuurlijk).

Wanneer hij om 9:30 uur gedronken heeft lijkt mij slapen om 10:30 wel erg snel; misschien gewoon nog niet echt moe?



Mijn dochter ( 9 weken) krijgt ook nog volledige borstvoeding. Soms heeft ze ook moeite met in slaap vallen in haar bedje/box; wat hier super werkt is de draagdoek! Misschien is het ook een idee om nog een voeding om 23:00 uur te geven? Dan slaapt hij waarschijnlijk dan de hele nacht door en is het duidelijk dat vanaf dan het dagritme begint?



En... Het is een fase! Vooral niet onzeker door worden, komt allemaal goed.
quote:zonnetje1080 schreef op 03 mei 2016 @ 12:16:

En als je het eens op verzoek gaat doen? Dus pas in bed liggen als je signalen krijgt dat hij moe is? Babies doen niet echt aan schema's namelijk, en als je net iets denkt te ontdekken dan verandert het weer.



Wij deden alles op verzoek (go with the flow) en hadden eigenlijk nooit dit soort taferelen.En dit inderdaad. Zowel voeden als slapen doen we op verzoek ( met hier en daar een klein beetje praktisch bijsturen )
Alle reacties Link kopieren
Voeden en slapen op verzoek, niet zo lang laten huilen. Het is zo'n kleintje!! Die kan je alleen maar met beperkte manieren duidelijk maken dat er iets niet goed is en huilen is wel de uiterste, dat doen ze niet zonder rede (een huilbaby uitgezonderd maar die heb jij niet).



En ja, slaap behoefte verschilt per kind, toen die van mij over ging op echte ditjes waren dat 2 dutjes van 30 tot 45 min. Voor de rest een vrolijk en energiek mannetje. Volg je kind ipv het in een schema te proppen dat hij niet lijkt te waarderen. Een ander kind van even oud sliep toen 4,5 uur op een dag... Tja zijn andere kinderen hè, het een is niet beter dan het ander. Zoon en het andere kindje waren toen ook 3 a 4 maanden dus niet veel ouder dan die van jou.



Bij je nemen is ook absoluut niet erg, lekker troosten en knuffelen. Voor jullie alle bij fijn en leuk en misschien heeft hij wel gewoon even mama behoefte en valt hij bij jou wel even in slaap. Mag ook gewoon. Of een keertje in de wandelwagen of draagdoek. Is echt niks ergs aan, je bied je kind gewoon veiligheid, genegenheid en geborgenheid.
Alle reacties Link kopieren
Zou sowieso teruggaan naar slapen op verzoek. Kan zomaar zijn dat 1,5 uur te lang is of juist te kort..



Babyzoon 7 maanden was hier op die leeftijd soms na een uur al moe soms pas na 2 uur en alles daartussenin. Soms zelfs na 45 minuten al. Als je dan niet overgaat tot een slaapje dan kan het zijn dat je baby het gewoon niet meer lukt waardoor ze gaan huilen..(of krijsen) .. En daar word het niet beter van, want dan komen ze in zon cirkel van wel moe, maar niet kunnen slapen. Natuurlijk vallen ze uiteindelijk wel een x om van vermoeidheid(en slapen ze dan dus snachts meestal wel goed)



Verder zou ik als het echt niet lukt je baby gewoon lekker bij je nemen en 20-30 minuten laten huilen.. Ik snap echt dat je het ook soms niet weet.. En onzeker daarvan word, maar das behoorlijk lang voor een baby en zeker van die leeftijd. nog zon klein hummeltje!



Dus slapen bij gapen/ogen wrijven/wegkijken/staren.. En als dat een keer na een uur al is is dat ook echt goed! Of juist pas na 2 uur..



En als allerlaatst nee het is dus niet erg dat je de baby lekker bij je neemt. Misschien valt ie lekker in slaap bij jou en anders dan maar niet. Komt vanzelf meer ritme in! Echt! Je doet t verder echt goed hoor! Maar niet te strak vasthouden aan die tijden..
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 03 mei 2016 @ 12:36:





En ja, slaap behoefte verschilt per kind, toen die van mij over ging op echte ditjes waren dat 2 dutjes van 30 tot 45 min. Een ander kind van even oud sliep toen 4,5 uur op een dag....Hehe lijkt mijn zoon wel , die 4,5 uur toen overdag.. maar goed dat weet je haha;)
Alle reacties Link kopieren
Rond die leeftijd vond ik het erg lastig om te zien of ze al toe waren aan bed of niet en ik hield een maximale tijd van 1,5 uur wakker aan, inclusief een kwartier om in slaap te vallen. Soms moesten ze al na 30 minuten naar bed, soms na een uur en een kwartier. Soms sliepen ze direct, soms moest ik er een kwartier naast zitten om geruststellend op de rug te kloppen en zacht geruststellende woordjes te fluisteren. Soms huilen ze even voor het slapengaan, soms helemaal niet. Soms sliepen ze 2 uur achter elkaar, maar meestal waren ze na 45 minuten wakker. En heb je eenmaal een patroon gevonden dan verandert dat een week later weer.



Nu zijn ze 4,5 maand oud en wrijven ze in hun oogjes als ze moe zijn, hartstikke handig en zichtbaar wanneer ze in de box liggen en alle interesse verliezen in hun speelgoed doe ik ze ook naar bed, want dan zijn ze moe. Soms krijgen ze paarse oogleden of gaan ze in het niets staren: ook moe, dus tijd voor bed. Na het gebruikelijke ritueeltje (slaapzakje aan, liedje zingen en een kus en een knuffel) gaan ze meestal direct slapen, tenzij ik te laat ben en ze over hun slaap heen zijn, dan is het krijsen geblazen en moet ik een tijd naast de wieg zitten of haal ik ze er maar weer uit en doe ik zo'n half uur later nog een poging.



Het is per kindje verschillend, maar vaak zegt men dat het eerder voorkomt dat een kindje oververmoeid is en daarom niet wil slapen dan dat ie gewoon weinig slaap nodig heeft. Slapen ze weinig maar zijn ze gewoon vrolijk dan lijkt het mij prima, als ze moe zijn merk je dat wel aan hun gedrag Mijn neefje was rond die leeftijd de hele middag wakker en zo vrolijk als wat, niks mis mee.



Heb je een ritueel voor het slapengaan? Heeft je zoontje voor het slapengaan even de tijd om tot rust te komen, dus niet direct na het spelen in bed leggen? En in slaap vallen is iets wat ze moeten leren en ik lees dat jij hem er al heel goed mee helpt, dus je bent hartstikke goed bezig hoor
Alle reacties Link kopieren
En soms is huilen voor het slapengaan gewoon even nodig om de prikkels te verwerken o.i.d. Soms huilt bijvoorbeeld mijn oudste dochtertje na het op bed leggen, maar dan ben ik bezig haar zusje naar bed te brengen en moet ze het echt even alleen redden. Tegen de tijd dat haar zusje tevreden en wel op bed ligt is de oudste al diep in slaap... Maar dat hebben ze ook even moeten leren en dat huiltje is een ander soort huiltje dan wanneer er echt wat aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
Ja in bed met signalen doe ik al, maar max 1,5 u. Ernaast zitten idd ook al geprobeerd maar dan wordt hij even rustig maar begint weer.



23 u extra aanleggen ook gedaan aantal avonden, maar dan komt hij net zo goed nog snachts



Ja we hebben een ritueel, en hadden vanmorgen 15 min rustig gezongen met hem voor hij erin ging en hij leek heel relex



Net gevoed en zoals verwacht na ruim 3,5 u wakker aan de borst in slaap gevallen... Ligt nu in z'n bedje. Vind het niet erg als dit af en toe zo is, maar over 2 weken kdv en als ik weg ben kan dat natuurlijk niet. Lees iig overal dat je dat niet (te vaak) moet doen en ook overal dat je ze wakker in bed moet leggen. Daarom ook zo onzeker.
Alle reacties Link kopieren
Tip: Soms kan je het ook voelen aan een handje, als de binnenkant warm is zijn ze moe.
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip: niet druk maken om het kdv. Ze zijn daar echt wel wat gewend. En soms gaat t daar opeens wel heel makkelijk en soms ook niet, maar dan pakken ze hem bij zich en komt het wel goed!
Alle reacties Link kopieren
Hier een kind van 6 maanden wat altijd voorbeeldig zelf insliep tot nu. Krijsen als je hem weglegt. Waarschijnlijk meer met verlatingsangst te maken. Bij de gastouder slaapt hij wel gewoon goed en zelf rustig in. Dus maak je niet te druk over het KDV. Kinderen kunnen daar heel wat anders doen.

Hier helpt het om in de kamer te blijven totdat hij in slaap valt. Met je rug naar hem toe zodat het niet te gezellig is maar hij wel ziet dat je er bent. Niets zo onvoorspelbaar als een baby! Dat is me al duidelijk. Succes met deze faaaaaaaaaaase!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven