Oorbellen kind, vanaf welke leeftijd en hoe aanpakken?

19-04-2017 18:45 166 berichten
Kind is 5.

Ik zou oorbelletjes leuk vinden. Laatst terloops gevraagd en kind gaf aan het ook leuk te vinden. Net zoals mamaaaaaaa.

Mama draagt grote zilveren oorringen, dus uitgelegd dat het dat niet gaat worden. Echter dat kind zelf mooie knopjes mag uitzoeken.



Echterrrrrrrr.........is 5 te jong? Tuurlijk mag het op alle leeftijden. Ikzelf echter vind een te jong kind niet geschikt. Vind het al snel ordi cq tokkie uitzien. (Sorry, ik schrijf hoe ik er zelf over denk. Een ander mag zijn eigen visie daar op hebben).

En hoe bereid je dit voor? Voel er weinig voor om met een kind met 1 oorbel de zaak uit te moeten rennen, omdat de angst cq pijn te groot zijn na het plaatsen van 1 oorbel.



Iemand advies voor me, liefst nav eigen ervaring?
Ik was 21 toen ik een piercing in gezicht liet zetten. Spijt nooit gehad. Was een faaaaase die ik niet had willen missen.
Oeps, nu ben ik ordinair!
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 12 liefst 14 jaar oorbellen, niet eerder.

Daarvoor vind ik het armoedig, tokkie en ordinair.
quote:zomerkoninkje schreef op 20 april 2017 @ 20:00:

Vanaf 12 liefst 14 jaar oorbellen, niet eerder.

Daarvoor vind ik het armoedig, tokkie en ordinair.

Gnagnagna. Ik irriteerde me oprecht aan het feit dat mensen het oordeel "tokkie" aan wel of geen oorbelletjes koppelen. Tot ik me bedacht wat ík allemaal armoedig, tokkie en ordinair vind:



Ouders die hun kinderen veel te weinig groenten en fruit, maar wel heel erg veel zooi, te eten geven;

Ouders die hun jonge kinderen veel roosvice, limonade, appelsap, fristi of zelfs cola te drinken geven (in een ZUIGFLES?!);

Ouders die hun kinderen 's nachts iets anders dan water laten drinken (baby's melk uiteraard);

Ouders die de tanden van hun kinderen niet 2 keer per dag (laten) poetsen, "omdat Pietertje dat niet wil" of om welke reden dan ook;

Ouders die hun kinderen (onder de 11 jaar) doordeweeks niet voor of om 20:00 op bed gelegd hebben;

Ouders die hun kinderen niet leren hun handen te wassen na ieder toiletbezoek;

Ouders die niet minimaal het gezicht, de handen, voeten + het zitvlak van hun kind dagelijks wassen en de tanden niet poetsen voor het slapen gaan;

Ouders die hun kind in vies ondergoed, pyama en/of beddengoed laten slapen;

Ouders die hun kinderen niet met "alsjeblieft" en "dankjewel" en "nee, dankje" en "ja graag" en "wat zegt u, juf/mevrouw/meneer/opa/oma?" leren spreken;

Ouders die hun kinderen de gódganse dag achter de TV/tablet/pc plempen;

Ouders die hun jonge kinderen niet voorlezen;

Willens en wetens alcohol drinken tijdens je zwangerschap.

Etc.



Verrassend hoeveel mensen ik dus als ordinaire tokkies beschouw, met een armoedige levensstijl. Daar hoef je echt geen gouden tand, tattoo in je nek of baby/jong kind met oorbelletjes voor te hebben. Dus ik zeg al niks meer!
Alle reacties Link kopieren
18
Alle reacties Link kopieren
18 is een prima leeftijd om kinderen zélf te laten beslissen in hoeverre ze hun lichaam verminkt/verpracht willen hebben.

Kleren kunnen uit; een litteken vanwege allerhande gaten die jij 'oh zo schattig' vind, voorhuidjes weghalen want 'mooier' etc. niet. Laat ze dat lekker zelf beslissen. Ze geraken heus niet uit hun cultuur, geaardheid of religie als je de keuze aan henzelf overlaat.



Ik kon geen model worden omdat mijn ouders me hadden verplicht om gaatjes te nemen toen ik 6 was want 'zo schattig, ben je net een écht meisje' en ik had daar géén zin in maar je kunt als kind geen nee tegen je ouders zeggen; zij zijn jouw grote voorbeeld en veiligheid in deze wereld dus je kan niks anders dan er in meegaan. Meepraten dus. Als mijn ouders hadden gezegd dat ik een bloemenkrans voor onze grote leider Adolf Hitler zou moet leggen deed ik dat ook. Bedankt ouders. Laat kinderen gewoon lichamelijk heel totdat ze zelf kunnen beslissen? Zo moeilijk is het toch niet? Er bestaan clip-on oorbellen? Je kunt ook nog werken/studeren/relaties aangaan/ LEVEN zonder oorbellen tot je 18de? (zelfs tot aan je dood! :O )
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezeik over tokkies. zeg! Mijn dochter was 6 dagen. Geen pijn niks!

Gewoon een goud knopje, hartstikke mooi en zij is er ook heel gelukkig mee.
Leven en laten leven.
quote:Elixir schreef op 21 april 2017 @ 04:52:

Wat een gezeik over tokkies. zeg! Mijn dochter was 6 dagen. Geen pijn niks!

Gewoon een goud knopje, hartstikke mooi en zij is er ook heel gelukkig mee.Tja, jij vindt het mooi. Ik vind het tokkie en zielig dat kind geen eigen mening mag hebben over eigen oren.
Alle reacties Link kopieren
Baby's met oorbellen: dat vind ik zo zielig en ja, verschrikkelijk lower class! En lelijk.

Kan me niet schelen als dit arrogant klinkt.



Grappig ook, dat die mensen verzekeren dat ze niet tokkie of ordinair zijn. Doet me denken aan die onderzoeken waaruit blijkt dat de meeste mensen zichzelf eerlijker, slimmer, gevoeliger en betere chauffeurs vinden dan gemiddeld. :-)

Maw: je toch eens achter de oren krabben.
quote:tove82 schreef op 21 april 2017 @ 07:47:

Baby's met oorbellen: dat vind ik zo zielig en ja, verschrikkelijk lower class! En lelijk.

Kan me niet schelen als dit arrogant klinkt.



Grappig ook, dat die mensen verzekeren dat ze niet tokkie of ordinair zijn. Doet me denken aan die onderzoeken waaruit blijkt dat de meeste mensen zichzelf eerlijker, slimmer, gevoeliger en betere chauffeurs vinden dan gemiddeld. :-)

Maw: je toch eens achter de oren krabben.



Afkomst maakt je geen bal uit?



Ik vind het niet arrogant klinken trouwens hoor, maar eerder lower class en nogal dom. Dat soort oordelen.
Ik vind oorbellen bij jonge kinderen niet mooi/leuk/schattig staan. Kan m'n vinger er niet op leggen waarom niet maar vind het inderdaad een beetje ordinair staan bij zo'n zacht (en bij baby's ook nog bol) kindertoetje geloof ik. Pas vanaf dat de puberteit begint vind ik het leuk gaan staan.



Maar ja kinderen willen ze soms al eerder (ik wou ze zelf ook al eerder), dus daar zou ik in principe mee akkoord gaan, áls en alleen ALS ik mijn kind verantwoordelijk genoeg acht om er netjes mee om te gaan want man wat heb ik een hoop jonge kinderen bij de huisarts gezien met ingegroeide, ontstoken oorbelletjes.

En ik denk dat het heel erg per kind kan verschillen wanneer ze groot genoeg zijn om er netjes mee om te gaan. En als ik zou denken dat mijn kind dat kan dan zou het mogen, maar dan alleen gezet bij een goede piercer en met piercingknopjes (met zo'n bolletje aan de achterkant). Ik vond zelf mijn helix piercing een verademing (en dat gaat door kraakbeen heen dus); dat het met een naald geprikt werd en niet zo'n ruw randje aan de achterkant na afloop dat in het wondje drukte. Genezing vond ik fijner dan van de 4 oorlelgaatjes die ik heb laten schieten. Dus dan betaal ik wel wat meer.
quote:Snoekbaars schreef op 21 april 2017 @ 03:53:

18 is een prima leeftijd om kinderen zélf te laten beslissen in hoeverre ze hun lichaam verminkt/verpracht willen hebben.

Kleren kunnen uit; een litteken vanwege allerhande gaten die jij 'oh zo schattig' vind, voorhuidjes weghalen want 'mooier' etc. niet. Laat ze dat lekker zelf beslissen. Ze geraken heus niet uit hun cultuur, geaardheid of religie als je de keuze aan henzelf overlaat.



Ik kon geen model worden omdat mijn ouders me hadden verplicht om gaatjes te nemen toen ik 6 was want 'zo schattig, ben je net een écht meisje' en ik had daar géén zin in maar je kunt als kind geen nee tegen je ouders zeggen; zij zijn jouw grote voorbeeld en veiligheid in deze wereld dus je kan niks anders dan er in meegaan. Meepraten dus. Als mijn ouders hadden gezegd dat ik een bloemenkrans voor onze grote leider Adolf Hitler zou moet leggen deed ik dat ook. Bedankt ouders. Laat kinderen gewoon lichamelijk heel totdat ze zelf kunnen beslissen? Zo moeilijk is het toch niet? Er bestaan clip-on oorbellen? Je kunt ook nog werken/studeren/relaties aangaan/ LEVEN zonder oorbellen tot je 18de? (zelfs tot aan je dood! :O )Als dit is gezegd bij de afwijzing hebben ze tegen je gelogen
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 21 april 2017 @ 08:49:

[...]





Afkomst maakt je geen bal uit?



Ik vind het niet arrogant klinken trouwens hoor, maar eerder lower class en nogal dom. Dat soort oordelen.
Relax we're all crazy, it's not a competition
Los van de hele wel ordinair/niet ordinair discussie, ik vind het onethisch om aan een gezond lichaam van een kind te gaan kloten, niet alleen oorbellen maar ook besnijdenis vind ik hieronder vallen. Ik vind dat een kind pas oorbellen zou mogen krijgen als ze er zelf om vragen.
quote:VanilleNoire schreef op 21 april 2017 @ 10:39:

Los van de hele wel ordinair/niet ordinair discussie, ik vind het onethisch om aan een gezond lichaam van een kind te gaan kloten, niet alleen oorbellen maar ook besnijdenis vind ik hieronder vallen. Ik vind dat een kind pas oorbellen zou mogen krijgen als ze er zelf om vragen.En flaporen? Niks ongezonds aan namelijk.
quote:Star schreef op 21 april 2017 @ 10:42:

[...]





En flaporen? Niks ongezonds aan namelijk.Als kind er om vraagt kan het gecorrigeerd worden, maar liever niet eerder.
quote:VanilleNoire schreef op 21 april 2017 @ 10:45:

[...]



Als kind er om vraagt kan het gecorrigeerd worden, maar liever niet eerder.En als dat kind dan zeven is? Volgens velen hier geen leeftijd om de gevolgen goed te kunnen overzien.
quote:Star schreef op 21 april 2017 @ 10:48:

[...]





En als dat kind dan zeven is? Volgens velen hier geen leeftijd om de gevolgen goed te kunnen overzien.Als kind er op die leeftijd last van heeft zou ik hem daarin steunen ja.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter vraagt al sinds haar derde om oorbellen. Van mij mag ze ze zodra ze begrijpt dat het pijn doet, er ontstekingen bij kunnen komen en ze het dan nog steeds wil. Nu is ze bijna 8 en wil ze niet meer. Een vriendinnetje heeft wel gaatjes en heeft er veel last van gehad, dochter ziet het daardoor niet meer zitten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn driejarige heeft een uitstaand oortje. Als zij daar op haar zevende aan geopereerd wil worden, mag dat zeker van mij. Maar ik heb natuurlijk liever dat zij zo'n positief zelfbeeld heeft dat dat oortje er helemaal niet toe doet.
Alle reacties Link kopieren
Als je dochter echt oorbellen wil, dan zie ik helemaal geen probleem. Ik zou het haar toch nog enkele keren vragen en misschien afwachten tot ze er zelf nog eens over begint. 5 jaar vind ik echt helemaal niet te jong voor oorbellen. Mijn dochter is bijna 2, dus zij kan zelf nog niet aangeven of ze oorbellen wil, maar als je dochter dit echt wil, zou ik daar niet over twijfelen. Oorbellen plaatsen is zo gebeurd, schrik omdat je dochter helemaal niet meer zou willen na het plaatsen van die eerste oorbel, hoef je heus niet te hebben. Een klein knopje vind ik er helemaal niet over voor een meisje van 5.
quote:Star schreef op 21 april 2017 @ 08:49:

[...]





Afkomst maakt je geen bal uit?



Ik vind het niet arrogant klinken trouwens hoor, maar eerder lower class en nogal dom. Dat soort oordelen.

Oh Star....dit is helemaal waar.



En wie bepaald of iemand tokkie, ordinair of anderszinds is. We hebben het hier over zeer subjectieve begrippen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanaf een jaar of 5 mijn moeder de kop gek gezeurd om oorbellen, maar ik mocht ze van haar pas als ik 16 zou zijn. Oh wat was ik jaloers op vriendinnetjes met 'steentjesknopjes'. Mijn moeder geeft achteraf ook ruiterlijk toe dat ze die gaatjes niet wilde omdat ze ze zelf verschrikkelijk eng vindt. Ze heeft nog trauma's van de oorbellen die ze als kleuterjuf bij kinderen uit haar klas in of uit moest doen bij de gymles.



Toen mijn zus (eindelijk) 16 werd kreeg ze van mij oorbellen voor haar verjaardag en zijn we op de dag zelf ook meteen naar de juwelier gegaan. Toen zag mijn moeder ook wel in dat ze die gaatjes toch niet uit mijn hoofd zou kunnen praten en toen mocht ik ze ook meteen laten schieten. Ik was toen 14. Ik ben er nog steeds blij mee, al kan ik er de laatste jaren vanwege allergie niet zo heel veel meer in doen dan zweerknopjes. Mijn zus heeft ook nog steeds geen spijt, zij heeft inmiddels zelfs in beide oren meerdere gaatjes.



Mijn dochter is nu 3,5 en kijkt wel eens naar mijn oorbellen, maar heeft nog niet echt door dat dat in haar oor (theoretisch) ook zou kunnen. Ze kent ook geen kinderen met oorbellen. Ik denk dat ik haar zou laten wachten tot haar tiende ofzo wanneer ze zelf kan beslissen, in ieder geval niet tot haar zestiende



Stiefdochter kreeg trouwens gaatjes van haar oma toen ze 6 was, maar die vond het na een paar weken al verschrikkelijk. Niet vanwege pijn ofzo, maar ze vond het gewoon toch niet mooi. Toen ze een jaar of 8 was heeft ze ze definitief dicht laten groeien. Ze zijn nu 8 jaar later dicht, maar je ziet nog wel de putjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 21 april 2017 @ 09:07:

[...]



Als dit is gezegd bij de afwijzing hebben ze tegen je gelogen





Heeul vroeger ging dit zo. Het bewerken van foto's ging met de hand op het negatief zelf; een gaatje op het oor verwijderen koste daardoor veel meer tijd en dus geld dan tegenwoordig het even met photoshop verwijderen ;) Puntgaaf moest je in die tijd zijn. En een stukje kleiner dan nu mocht je ook zijn; ik zou het nu met mijn lengte al niet mogen :P



Is dus niet relevant voor kinderen van nu; maar ik vond het een goed voorbeeld hoe je met dergelijke kleine leuke ingrepen al zaken bepaald voor je kind. Nu is een oorbel geen besnijdenis, maar je kunt niet weten in hoeverre dat kind daar later nou wel of niet blij mee is. Ik heb ze letterlijk nooit gebruikt nadat ze geschoten zijn omdat ik totaal niks met oorbellen heb.

En je kunt het gewoon best makkelijk niét doen.



Nu heb ik op mijn 18de verjaardag een tattoo genomen, enorme spijt van; je kunt je kind dus nooit beschermen om keuzes te maken waar hij/zij spijt van krijgt, maar dit was in ieder geval MIJN foute keuze en niet die van een ander (ouders).



- Voor ze zelf herhaaldelijk kunnen zeuren dat ze ze willen vind ik het eigenlijk enorm egoïstisch dat jij voor je eigen plezier er oorbellen instopt. Want het gebeurd dan enkel omdat jij het zo schattig o.i.d. vind. Zet ze dan gewoon een strik op ofzo.

- Als ze op een bepaalde leeftijd, 12 of zo, gaan zeuren dat ze ze willen 'want iedereen heeft ze' is dat een mooi moment om te leren dat je niet altijd kan of hoeft te hebben wat een ander heeft en geduld; op 18de mag het wel.

- 'Ja maar anders wordt ze gepest'. Ja maar anders leer jij je kind dat kinderen die pesten achterlijk zijn. Met name die iemand pesten om het geen oorbellen hebben. Want dat is het gewoon.
quote:VanilleNoire schreef op 21 april 2017 @ 10:50:

[...]

Als kind er op die leeftijd last van heeft zou ik hem daarin steunen ja.Dus dan kan een kind ineens wel een afgewogen beslissing nemen, maar als het om oorbellen gaat niet? Bijzonder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven