Op welke leeftijd mogen kids alleen thuis blijven?

24-04-2017 01:44 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 kinderen de oudste is 16 en de jongste is 10. Ik ga graag in de avond even met mijn vriend weg, een paar uurtjes maar en ik kom altijd weer thuis slapen. Ik laat mijn jongste nooit alleen thuis maar samen met haar grote broer moet kunnen lijkt mij maar wat vinden jullie? Kan ik van 22 tot 1.30 van huis en de kinderen alleen laten? Er is mij gedreigd dat er een melding gaat worden gedaan bij jeugdzorg en dat ik mijn kinderen hierdoor kwijt kan raken maar ik ben mij van geen kwaad bewust en vind het erg overtrokken om hiermee bij jeugdzorg aan te kloppen. Ik lees graag jullie reacties
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat dat wel moet kunnen. Zolang de oudste je altijd kan bereiken als het nodig is.
Ik vind dat je die verantwoording niet op je oudere zoon kan afschuiven.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat mijn mobiel altijd aan als ze alleen thuis zijn dus ik ben bereikbaar.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan dat, 16-jarigen hebben ook oppasbaantjes toch. Wie dreigt daarmee dan?
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Ik denk dat jij als ouder moet inschatten of dit kan met jouw kinderen.

En ik zou wel zorgen dat een buur er weet van heeft en standby is met sleutel. Stel je voor bijv. dat er brand uitbreekt (bijv. bij de buren).



Ik zou het heel erg vinden als de kinderbescherming zich met dit soort zaken zou bemoeien.
anoniem_64f880061f850 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 04:55
Reden: [verwijderd i.v.m. privacy en baas over eigen data/tekst]
70.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er van uit gaande dat je oudste zoon zich verantwoordelijk gedraagt kan dat prima idd.
Alle reacties Link kopieren
Wel overdag of 's avonds, maar niet tot in de nacht. De oudste moet namelijk derden in kunnen schakelen als er wat is. Dus bij de buren bellen. En je moet met een helder hoofd thuiskomen.
Alle reacties Link kopieren
Bij een 16 jarige vind ik snachts ook kunnen hoor.

Nogmaals. Het ligt er aan hoe verantwoordelijk hij zich kan opstellen, maar dat zou ook voor een volwassenen van toepassing zijn.

Bedoel, ik zou een alcoholverslaafde buurvrouw van 40 niet op mijn kinderen laten passen, maar een 16 jarig rustig kind die weet te handelen bij calamiteiten wel.
Ik vind dat het prima kan als je oudste zoon akkoord gaat met oppassen en daar eventueel wat zakgeld voor krijgt. Je moet wel bereikbaar zijn. Ik zie ook vaak genoeg dat jongeren van zestien een oppasbaantje hebben. Daarnaast is tien jaar ook niet ontzettend jong.



Wie dreigt er met jeugdzorg? Men kan alleen meldingen doen bij veilig thuis. Als dat gebeurt wordt er een onderzoek opgestart. Je kinderen worden niet zomaar uit huis geplaatst. Wel kan zo'n onderzoek lang duren.
Laat me raden, is het je ex die dreigt met melding? Met een 16-jarige kun je prima afspraken maken dat die op jonger zusje let en je belt als er iets is.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Jeetje zeg dat moet echt wel kunnen..

Denk idd aan oppasbaantjes van 16 jarigen.. toen ik op een Bso werkte zaten er nog maar weinig 10 jarigen op, die gingen naar huis en bleven dan 2-3 uurtjes alleen tot papa of mama thuis kwam. Ik ging met 11 naar de middelbare school 8 km fietsen verderop en was ook vaak alleen thuis als mijn moeder weg moest.

Toen ik 14 was paste ik op de buurjongens van 8 en 9 en dan kwamen hun ouders ook pas zo laat thuis.

Mijn oudste blijft vanaf 7 weleens alleen thuis voor een half uurtje. Mijn jongste kon dat pas met 8 maar sindsdien ook af en toe.

Echt tegenwoordig zijn we veel te voorzichtig met zijn allen vind ik zelf..



To, als je kinderen verantwoordelijk zijn kan dat best. Mensen kunnen dat best melden, daar doet veilig thuis echt niet direct iets mee en je kinderen uit huis halen hierom gebeurt écht niet.
Alle reacties Link kopieren
Luna, bij melding wordt meestal niet direct onderzoek gedaan. Ligt aan de aard van de melding en wie het doet. (Bijv particulier of de school verschilt nogal) gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
16-jarigen hebben toch ook oppasbaantjes?
Alle reacties Link kopieren
Ik bleef op mijn 16e twee weken alleen thuis toen de rest op vakantie ging. Ik had toen wel een oudere vriend die iedere dag hier was (mocht niet blijven slapen) en de buurvrouw kwam iedere dag langs. Ik had toen ook gewoon een oppasbaantje.



Als je kind de verantwoordelijkheid aan kan en hij vindt het niet erg, waarom niet.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het juist heel vreemd vinden om er een oppas bij te zetten. Een oppas terwijl er een 16jarige thuis is, tja.

Zorg dat je bereikbaar bent en dat buren er eventueel van weten. Prima toch! Geniet van je avondje weg.
Ik vind het er van afhangen op welke dag(en) je gaat en hoe vaak. Een keer een zaterdag, OK. Iedere avond door de week, echt niet.



Oja, en wat je gaat doen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vinden de kinderen het zelf?

En hoe vaak komt het voor dat je zo laat weg bent?

Ik heb het idee dat er meer speelt als gedreigd wordt met een melding doen?

Sowieso raakt iemand écht niet zomaar zijn kinderen kwijt ..dan moet je er echt een goed zooitje van maken!
quote:2koffie schreef op 24 april 2017 @ 06:38:

Ik vind het er van afhangen op welke dag(en) je gaat en hoe vaak. Een keer een zaterdag, OK. Iedere avond door de week, echt niet.



Oja, en wat je gaat doen natuurlijk.Wat maakt het uit wat ze gaat doen?
Hier waren ze 13, 11 en 8 toen we dat begonnen te doen. Jongste is nu dertien en blijft nu wel eens helemaal alleen thuis. Gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
Dan ben ik vreselijk ontaard, mijn 2 zoons blijven al sinds ze 15 en 13 zijn heel soms een hele nacht alleen, met oma als achterwacht (op 10 min afstand)
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat wel kan.



O en maak je geen zorgen. Als je je kleuters in een kamer vol met stront en viezigheid laat leven en zelf de hele dag in je nest ligt zonder ze naar school te brengen of als je een messentrekkende vriend in huis haalt die de boel met regelmaat kort en klein slaat zelfs dat politie aan de deur komt daarvoor dan vindt Jeugdzorg/Veilig Thuis het nog niet nodig dat kinderen uit huis (of in ons geval dus naar vader/bij ons) geplaatst wonen. Die zullen zich al helemaal niet druk maken om een 10 jarige die alleen met broer thuis is.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlinder1963 schreef op 24 april 2017 @ 01:54:

Ik vind dat je die verantwoording niet op je oudere zoon kan afschuiven.Huh? Volgens mij was het heel normaal om kinderen met die leeftijd alleen te laten.
Alle reacties Link kopieren
Er vanuit gaande dat de 16 jarige een verantwoord type is en de 10 jarige luistert moet dat gewoon kunnen. Dat gebeurde hier ook wel. Ik kan me niet voorstellen dat jeugdzorg hier überhaupt onderzoek naar gaat doen tenzij je toch al bekent staat als probleemgezin. Ze hebben wel iets beters te doen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven