Op welke leeftijd mogen kids alleen thuis blijven?

24-04-2017 01:44 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 kinderen de oudste is 16 en de jongste is 10. Ik ga graag in de avond even met mijn vriend weg, een paar uurtjes maar en ik kom altijd weer thuis slapen. Ik laat mijn jongste nooit alleen thuis maar samen met haar grote broer moet kunnen lijkt mij maar wat vinden jullie? Kan ik van 22 tot 1.30 van huis en de kinderen alleen laten? Er is mij gedreigd dat er een melding gaat worden gedaan bij jeugdzorg en dat ik mijn kinderen hierdoor kwijt kan raken maar ik ben mij van geen kwaad bewust en vind het erg overtrokken om hiermee bij jeugdzorg aan te kloppen. Ik lees graag jullie reacties
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlinder1963 schreef op 24 april 2017 @ 01:54:

Ik vind dat je die verantwoording niet op je oudere zoon kan afschuiven.



Beetje kort door de bocht hoor, ik neem aan dat beide kinderen akkoord zijn. Dan moet het kunnen hoor. Ik zou wel zorgen dat ik goed bereikbaar ben en zorgen dat er iemand in de buurt bereikbaar en beschikbaar is.

Het kan juist een leuke avond voor de broers zijn, die ook weer kunnen groeien van het vertrouwen wat hen gegeven wordt.

En een avondje het huis voor jezelf hebben is als tiener zijnde ook weleens leuk.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt voor de reacties. En om maar op wat vragen antwoord te geven. Het komt hooguit 2x per week voor dat de kinderen alleen thuis zijn. Ik drink alleen alcohol vrij want ik moet ook weer naar huis rijden dus ik kom altijd helder thuis. Ik geef mijn zoon meestal een zak chips oid voor het oppassen op zijn zusje. Wij zijn niet bekend bij veilig thuis of jeugdzorg. Mensen als mijn collega's bijvoorbeeld weten heel goed dat mijn leven altijd om mijn kinderen draait en ik heel veel voor ze doe. Van mijn vriend krijg ik ook altijd de bevestiging dat ik een goede en lieve moeder ben voor mijn kinderen. Ik zorg dat ik altijd telefonisch bereikbaar ben voor als er wat is. Met buren heb ik niet zoveel contact, iedereen is hier nogal op zichzelf maar mijn vriendin die op 10 min fietsen afstand woont weet het altijd als ik niet thuis ben
Ik vind het voor de 10 jarige te laat.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar een weekend weg geweest en Lonneke (toen 16) is alleen gebleven. Met een buurvrouw als back-up, ook voor de nachten. Maar goed, ze had er geen tien-jarig zusje of broertje bij.

Of dat wel of niet kan hangt eerder af van hun relatie dan van de leeftijd. En jeugdzorg? Eh, ik mag aannemen dat je ook wel eens zonder je kinderen boodschappen doet. En je gaat in vakanties misschien nog wel eens werken terwijl zij alleen thuis zijn.



Ik vraag me alleen af waarom je in de avond weg wilt van tien tot half twee. In mijn ogen is dat niet echt avond meer, maar valt het onder nacht. (En nee, je hoeft geen verantwoording af te leggen, ik ben gewoon nieuwsgierig )
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Kan prima. Mijn stiefdochter paste hier met 16 ook al op haar halfzusjes en dan was de jongste pas 5. We waren dan wel iets vroeger thuis en gingen niet zo ver weg, maar 16 en 10 moet prima kunnen. Met 16 jaar zijn hele horden kinderen zelfs meerdere dagen achter elkaar alleen thuis (ouders op vakantie) of ze gaan zelf alleen op vakantie, een avondje op een broertje van 10 passen moet prima kunnen. Mijn kinderen kunnen dat neem ik aan over een jaar of 3 ook prima, dan hebben ze dezelfde leeftijden.
Alle reacties Link kopieren
Wie dreigt er trouwens met een melding?
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 24 april 2017 @ 07:21:

Ik denk dat dat wel kan.



O en maak je geen zorgen. Als je je kleuters in een kamer vol met stront en viezigheid laat leven en zelf de hele dag in je nest ligt zonder ze naar school te brengen of als je een messentrekkende vriend in huis haalt die de boel met regelmaat kort en klein slaat zelfs dat politie aan de deur komt daarvoor dan vindt Jeugdzorg/Veilig Thuis het nog niet nodig dat kinderen uit huis (of in ons geval dus naar vader/bij ons) geplaatst wonen. Die zullen zich al helemaal niet druk maken om een 10 jarige die alleen met broer thuis is.Mwah. Ik denk in dit soort gevallen dat de mensen van jeugdzorg ook maar mensen zijn. Gaan praten met een agressieve messentrekkende vriend is een stuk enger dan met een moeder die een keertje een avondje weg is. Die laatste praat je met gemak een schuldgevoel aan en ze moeten toch het gevoel blijven houden dat ze belangrijk werk doen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit juist met smart te wachten tot mijn oudste 16 is en op haar dan 8 jarige broertje kan passen. Kunnen man en ik ook een keer weg samen, ik heb nl geen oppas.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 24 april 2017 @ 08:04:

[...]





Mwah. Ik denk in dit soort gevallen dat de mensen van jeugdzorg ook maar mensen zijn. Gaan praten met een agressieve messentrekkende vriend is een stuk enger dan met een moeder die een keertje een avondje weg is. Die laatste praat je met gemak een schuldgevoel aan en ze moeten toch het gevoel blijven houden dat ze belangrijk werk doen.



Jeetje wat een ontzettend flauwe opmerking.

Want jeugdzorg doet niets goeds?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 6 mochten ze van mij (met alle deuren op slot en vergrendeld) een mini-kwartiertje alleen blijven voor de kleinste boodschap recht bij mij aan de overkant van de straat. Een half uurtje durfde ik pas toen de jongste 9 was. Met buitenspelen / uit het zicht ben ik wel altijd iets te zorgelijk geweest.. Dat mochten ze pas toen ze 10 en 12 waren



Een tienerzoon op een kleine laten passen? Ligt aan jouw zoon TO? Ik kon mijn zoon écht geen 10jarige toevertrouwen. Te lui, te rebels, geen verantwoordelijkheidsgevoel.. Maar als jouw zoon rustiger en verstandiger is? Met een oppasnichtje van 16 had vast niemand een melding de deur uit gedaan.



Hoeveel commentaar ik wel niet over me heenkreeg over mijn boodschappen-kwartiertjes. Wat men niet wist is dat al het schadelijke spul altijd achter slot en grendel lag, en er is nooit iets gebeurd.



Voor wat laat je ze alleen? Een avondje uit? If so.. Kan dat niet even wachten?..
Alle reacties Link kopieren
In principe moet het kunnen.



Toch heb ik het idee dat kinderen vaak als verantwoordelijker worden gezien dan ze daadwerkelijk zijn.



Pas nog in het nieuws op de kermis in Apeldoorn had de politie nep loverboys meisjes laten aanspreken tussen de 13 en 15 jaar met de vraag of ze meegingen voor een fotoshoot. Bijna alle ! Meisjes bleken mee te gaan. Niets verantwoordelijk gedrag dus.
Alle reacties Link kopieren
Ja qua leeftijd zou de oudste prima op de jongste kunnen passen.



Maar de oudste komt straks misschien in een fase waarbij alles stom en niet cool is. En dat is oppassen op je kleine broertje zeker niet. Dan komt er een tijd dat hij er tussenuit sneakt op zn brommertje om bij zn vrienden te gaan chillen. Heb jij er voldoende zicht op en vertrouwen in dat dit niet (gaat) gebeuren? Dat ze altijd eerlijk vertellen wie thuis is en wie wat doet?



En ik zou ook aan de oudste vragen of hij het wel leuk vind. Ik "mocht" namelijk op die leeftijd ook op mn jongste broertje passen, maar ik vond het verre van leuk. Ik was daar helemaal niet blij mee, mijn ouders die dan weggingen en wie mocht er weer thuis blijven met een vervelend broertje? Alleen als hij dat zelf ook wil, dan zou ik er gebruik van maken. Vind je oudste het bezwaarlijk, dan zul je op zoek moeten naar een ander alternatief.



Je oudste krijgt dus 2x in de week een zak chips voor het oppassen?
quote:Monaloisa schreef op 24 april 2017 @ 08:33:

Hoeveel commentaar ik wel niet over me heenkreeg over mijn boodschappen-kwartiertjes. Wat men niet wist is dat al het schadelijke spul altijd achter slot en grendel lag, en er is nooit iets gebeurd.





Bij mij ligt het schadelijke spul (wat is dat, schoonmaakmiddel?) niet eens achter slot en grendel en ik doe de deur ook niet op slot als ik boodschappen ga doen en mijn dochter van 7 alleen thuis blijft. Ze speelt ook regelmatig alleen buiten, uit het zicht.



Ik denk dat het wel kan, je kinderen alleen thuis laten. Maar ik vind 2x per week wel vaak, vinden ze dat niet vervelend? Want dan zou ik het niet doen. Of het aantal avonden sterk terugschroeven.
Alle reacties Link kopieren
belachelijk, 16 jaar is een normale leeftijd om op te kunnen passen.

Ik paste met 13 jaar al op bij een gezin met peuters en kleuters.

Je zoon gaat zelf ook nog niet stappen wellicht dus dat kan prima.

Over twee jaar is het weer anders, kan 12 jarige ook heus wel soms alleen blijven thuis. Mijn ouders gingen op die leeftijd ook weleens naar een verjaardag dat ik niet meeging en kwamen ook pas om 1 uur thuis of zo. Prima toch, bij nood kon ik de buurvrouw bellen. Nooit nodig geweest. Ik ging gewoon (te laat) naar bed en het ging prima. Vond het soms wel spannend (bij onweer of zo) maar nooit dat ik vond dat ze niet weg hadden mogen gaan.



als je een oppascentrale zou inschakelen, heb je kans dat er een 15 jarige wordt gestuurd om op je 16 jarige te passen. Dat lijkt me ook niet wenselijk.



Ik paste als 15 jarige op bij de buurkinderen van 12 en 13. Vond ik ook raar (het was van 19 tot 24 uur denk ik). Op die leeftijd bleef ik gerust alleen thuis 's avonds.
Alle reacties Link kopieren
quote:Monaloisa schreef op 24 april 2017 @ 08:33:

Vanaf 6 mochten ze van mij (met alle deuren op slot en vergrendeld) een mini-kwartiertje alleen blijven voor de kleinste boodschap recht bij mij aan de overkant van de straat. Een half uurtje durfde ik pas toen de jongste 9 was. Met buitenspelen / uit het zicht ben ik wel altijd iets te zorgelijk geweest.. Dat mochten ze pas toen ze 10 en 12 waren



Een tienerzoon op een kleine laten passen? Ligt aan jouw zoon TO? Ik kon mijn zoon écht geen 10jarige toevertrouwen. Te lui, te rebels, geen verantwoordelijkheidsgevoel.. Maar als jouw zoon rustiger en verstandiger is? Met een oppasnichtje van 16 had vast niemand een melding de deur uit gedaan.



Hoeveel commentaar ik wel niet over me heenkreeg over mijn boodschappen-kwartiertjes. Wat men niet wist is dat al het schadelijke spul altijd achter slot en grendel lag, en er is nooit iets gebeurd.



Voor wat laat je ze alleen? Een avondje uit? If so.. Kan dat niet even wachten?..Dat zou ik dus juist doodeng vinden. Wat als er paniek is en ze moeten snel naar buiten maar alles is vergrendeld?
Denk dat het prima kan! Het ligt natuurlijk ook aan het kind; ik zou mijn kind van 7 met gemak een uur alleen kunnen laten , echter de 7-jarige van een vriendin van mij zou binnen 10 minuten het huis laten afbranden
Zelf maakte ik van mijn ene kind geen oppas van de andere(n). Kinderen bleven samen thuis en werden geacht dingen samen op te lossen. Oudste werd er dus ook niet voor 'betaald'.



Wel ging de oudste dan altijd in mijn bed slapen want jongste wist als hij wakker werd niet meer dat wij er niet waren. Zijn reactie bij wakker worden was: naar bed van papa en mama, als dat leeg is naar beneden. Door dochter in ons bed te leggen, kon hij niet gaan dwalen door het huis.
Ik zou het alleen doen als de oudste, en de jongste accoord gaan. Anders ga je dingen forceren in hun contact.

Ik pas regelmatig op bij een gezin met drie kinderen van 17, 14 en 10. Die in dan in wisselende samenstellingen thuis zijn. De oudste kan prima op de twee jongere passen maar hij vindt het gewoon niet gezellig. Dus vragen de ouders nog steeds een oppas. Als de jongste op bed ligt en de oudste twee willen dat ik ga ga ik, anders blijf ik.

Soms heeft de jongste iets vervelends meegemaakt op school en dan wil hij niet dat ik ga voordat zijn moeder thuis is en dan blijf ik ook.



Nu de oudste eigenlijk echt te oud wordt wil hik eigenlijk alleen graag hulp bij het koken en dan regelen ze de rest zelf. Prima, dan doen we dat :-)

Noot voor hierbij, ik ken dit drietal wel al vanaf dat ze 2-6-9 waren dus dat maakt het wel makkelijker.



Luister naar je kinderen in deze.
quote:Star schreef op 24 april 2017 @ 08:01:

Ik vind het voor de 10 jarige te laat.Die gaat toch gewoon slapen, die merkt dat niks van. Of moeder nou om 23.00 uur thuis komt of om 2.00 uur. Wat is het verschil?
Alle reacties Link kopieren
quote:karzou schreef op 24 april 2017 @ 09:08:

[...]





Dat zou ik dus juist doodeng vinden. Wat als er paniek is en ze moeten snel naar buiten maar alles is vergrendeld?Dat is ook weer zo ja! En met schadelijke spul (andere reactie) bedoel ik inderdaad schoonmaakmiddelen, schaartjes, medicijnen ed. Maar ik keek dan ook écht de supermarkt in vanuit mijn woonkamer en had dan ook constant mijn ogen op mijn huis gericht. Mijn jongste is een wegloper geweest, vandaar.
Ik had op mijn 13e een oppasbaantje en op mijn 16e bleef ik een paar weken alleen thuis omdat ik niet meer mee ging op vakantie. Dat was bij mijn vriendinnen niet anders.
quote:feder schreef op 24 april 2017 @ 09:14:

Ik zou het alleen doen als de oudste, en de jongste accoord gaan. Anders ga je dingen forceren in hun contact.

Ik pas regelmatig op bij een gezin met drie kinderen van 17, 14 en 10. Die in dan in wisselende samenstellingen thuis zijn. De oudste kan prima op de twee jongere passen maar hij vindt het gewoon niet gezellig. Dus vragen de ouders nog steeds een oppas. Als de jongste op bed ligt en de oudste twee willen dat ik ga ga ik, anders blijf ik.

Soms heeft de jongste iets vervelends meegemaakt op school en dan wil hij niet dat ik ga voordat zijn moeder thuis is en dan blijf ik ook.



Nu de oudste eigenlijk echt te oud wordt wil hik eigenlijk alleen graag hulp bij het koken en dan regelen ze de rest zelf. Prima, dan doen we dat :-)

Noot voor hierbij, ik ken dit drietal wel al vanaf dat ze 2-6-9 waren dus dat maakt het wel makkelijker.



Luister naar je kinderen in deze.Een oppas voor 17 en 14 vind ik echt onzin. Hebben de ouders een beetje moeite met hun kinderen zelfstandig laten worden?
quote:sssssst schreef op 24 april 2017 @ 09:16:

[...]



Die gaat toch gewoon slapen, die merkt dat niks van. Of moeder nou om 23.00 uur thuis komt of om 2.00 uur. Wat is het verschil?Ik vind het niet cool er twee avonden per week niet te zijn voor mijn tien-jarige.
quote:valerievaldera schreef op 24 april 2017 @ 07:05:

[...]



Wat maakt het uit wat ze gaat doen?Iemand dreigt met een melding. In het geval dat ze af en toe op zaterdagavond naar een feestje gaat is dat onzinnig. Maar als ze dagelijks of een paar keer per week tot half 2 in de kroeg hangt vind ik dat al weer anders worden. Dan snap ik dat iemand twijfelt of het wel goed gaat. Niemand dreigt voor de gein met een melding, dus om af en toe een verjaardag zal het niet gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat TO haar 10 jarige nog zelf naar bed begeleidt. Die slaapt dus in de uren dat zijn moeder er niet is. De 16 jarige is er voor noodgevallen, maar kan verder in huis ook zijn eigen gang gaan, hoeft niet continu de jongste te vermaken.

Volgens mij kan dit prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven