Op welke leeftijd mogen kids alleen thuis blijven?

24-04-2017 01:44 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 kinderen de oudste is 16 en de jongste is 10. Ik ga graag in de avond even met mijn vriend weg, een paar uurtjes maar en ik kom altijd weer thuis slapen. Ik laat mijn jongste nooit alleen thuis maar samen met haar grote broer moet kunnen lijkt mij maar wat vinden jullie? Kan ik van 22 tot 1.30 van huis en de kinderen alleen laten? Er is mij gedreigd dat er een melding gaat worden gedaan bij jeugdzorg en dat ik mijn kinderen hierdoor kwijt kan raken maar ik ben mij van geen kwaad bewust en vind het erg overtrokken om hiermee bij jeugdzorg aan te kloppen. Ik lees graag jullie reacties
quote:Star schreef op 24 april 2017 @ 09:25:

[...]

Ik vind het niet cool er twee avonden per week niet te zijn voor mijn tien-jarige.

De TO gaat pas na bedtijd weg, dus kind merkt er weinig van.

Zelf vind ik twee avonden per week ook best veel hoor. Maar we weten niet waarom ze weg gaat. Misschien werkt ze wel in een kroeg oid.
Ze gaat 'graag met haar vriend weg', dus ik vermoed dat het facultatief is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 24 april 2017 @ 09:25:

[...]





Ik vind het niet cool er twee avonden per week niet te zijn voor mijn tien-jarige.Wat wil je om 22 uur nog doen met een 10jarige, die slaapt dan toch gewoon? Die heeft er echt geen last van.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje en ik bleven al vanaf ons 7/8ste een paar uur alleen thuis na school en soms ook s avonds. M'n ouders werkten vlakbij en s avonds waren er dan buren op de hoogte zodat we daar naar toe konden gaan als er wat was, soms aten we daar ook en gingen we thuis slapen.



Toen ik 11 was paste ik zelfs al op een dreumes en een peuter. Op m'n twaalfde kwam daar nog een baby bij, drie kinderen onder de 4. Mijn moeder zorgde dan wel altijd dat ze thuis was om snel naar me toe te kunnen komen als er iets was, maar dat is nooit nodig geweest. Als ik nu elfjarigen zie dan kan ik me niet voorstellen dat die ouders het mij toevertrouwd hebben, zeker omdat de baby astma had en ik die een keer zwaar benauwd en blauw aangelopen heb moeten helpen met ademen. Maar ook dat ging goed en ik raakte niet in paniek.



Oftewel, ik vind een 16-jarige met een 10-jarige alleen thuis laten totaal niet onverantwoord. Maar het ligt natuurlijk wel aan de kinderen, gaan ze geen gekke dingen doen. En zij moeten het zelf natuurlijk ook prettig vinden. Ik heb ook weleens op 2 kinderen "gepast" van 12 en 15, terwijl ik zelf 19 was. Die kinderen waren hartstikke verantwoordelijk en ik hoefde helemaal niks te doen (ze kookten zelfs zelf, gingen zelf naar bed), maar ze waren gewoon onzeker. Ook prima, en uiteindelijk durfden ze het ook alleen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 24 april 2017 @ 09:24:

[...]



Een oppas voor 17 en 14 vind ik echt onzin. Hebben de ouders een beetje moeite met hun kinderen zelfstandig laten worden?Kan ook aan de kinderen liggen hè, sommige kinderen zijn gewoon onzeker en dan kost het wat meer tijd voordat ze echt alleen thuis durven te blijven. Uiteindelijk zullen ze het we durven.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
quote:Coco87 schreef op 24 april 2017 @ 09:24:

[...]



Een oppas voor 17 en 14 vind ik echt onzin. Hebben de ouders een beetje moeite met hun kinderen zelfstandig laten worden?



Er is er ook een van 10 bij

Ouders laten de kinderen prima vrij, maar luisteren ook naar de kinderen. Als ik niet kan blijven ze wel alleen thuis hoor. Maar als ik kan vinden de kinderen het gezelliger.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn vijftiende ging ik voor het eerst alleen op vakantie naar Griekenland: ik had mijn ouders dus echt wel uitgelachen als ze mij en mijn zusje een oppas hadden gegeven voor een avondje!

Maar het hangt inderdaad wel een beetje van de kinderen af: als zij het geen probleem vinden: gewoon lekker doen!
quote:snowy2 schreef op 24 april 2017 @ 09:40:

[...]



Wat wil je om 22 uur nog doen met een 10jarige, die slaapt dan toch gewoon? Die heeft er echt geen last van.Niet elke tien-jarige is dezelfde. Mijne wordt standaard een uur tot twee uur na het in slaap vallen wakker en is dan van de leg.
Alle reacties Link kopieren
hahaha, ik zie het al voor me, een 16-jarige die nog een oppas krijgt... dat zouden velen al niet apprecieren denk ik...

en wie neem je dan als oppas? juist ja, een 16-20jarig meisje?

daar zou ik "ongeruster" over zijn als het "klikt" met je eigen zoon



TO, als je zoon dat al regelmatig doet, en hij vindt het prima, en kind van 10 weet dat ie kan vertrouwen op je zoon, dan is er toch geen enkel probleem?
Af en toe moet dat best kunnen, elke avond lijkt me niet wenselijk, een 16 jarige moet ook wel eens uit kunnen in het weekend en zijn eigen dingen doen, maar af en toe kan best.

Mijn man en ik zijn gisteren een paar uur naar een museum geweest, terwijl onze 11 jarige en 9 jarige thuis waren, die hadden nergens zin in en wilde een pyjamadag, ging prima, ze hingen nog in pyjama voor de tv toen we terug kwamen, hadden een broodje gesmeerd en drinken gepakt. Als onze jongste thuis was geweest had ik het niet gedaan, ze is 6 en dan vind ik 2 tot 3 uur weg te lang.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter had op die leeftijd al een oppasbaantje, dus zou niet weten waarom het niet zou kunnen. Geloof dat de kids 14 en 16 waren toen we voor het eerst een nacht weg zijn geweest. Door het kleine leeftijdsverschil was er alleen geen sprake van dat de een op de ander paste.

Mijn dochter paste ook wel eens op een buurmeisje, terwijl het meisje 2 oudere broers had, van wie de oudste maar iets jonger dan dochter. Dochter kwam daar dus echt alleen voor de jongste, de andere pasten op zichzelf, maar dat was het principe "vreemde ogen dwingen", meisje luisterde gewoon simpelweg niet naar haar broers en wel naar mijn dochter.
Ik heb nooit een 16 jarige op mijn kinderen laten passen , laat staan dat ik mijn 16jarige op mijn 10jarige laat passen.

Er zijn toch ook andere oplossingen in plaats van die 16jarige de verantwoording voor zijn zusje te geven.

Als ze naar de opvang noeten loopt iederen te zeuren dat het wel pedagogisch verantwoord moet zijn en dat ze de juiste papieren moeten hebben , maar als het om uitgaan gaat dan maakt niks meer uit.

Dan wil iedereen voor een dubbeltje op de 1e rang zitten en maakt het allemaal niks meer uit zolang het maar makkelijk en goedkoop is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlinder1963 schreef op 24 april 2017 @ 12:18:

Ik heb nooit een 16 jarige op mijn kinderen laten passen , laat staan dat ik mijn 16jarige op mijn 10jarige laat passen.

Er zijn toch ook andere oplossingen in plaats van die 16jarige de verantwoording voor zijn zusje te geven.

Als ze naar de opvang noeten loopt iederen te zeuren dat het wel pedagogisch verantwoord moet zijn en dat ze de juiste papieren moeten hebben , maar als het om uitgaan gaat dan maakt niks meer uit.

Dan wil iedereen voor een dubbeltje op de 1e rang zitten en maakt het allemaal niks meer uit zolang het maar makkelijk en goedkoop is.Wat een onzin, de jongste is 10, geen baby. En met 16 kunnen bijna alle kinderen meerdere dagen en nachten alleen zijn, die kan echt wel even op iemand van 10 passen die ligt te slapen. Het gaat ook nog eens maar om een paar uurtjes.
Dat mag jij onzin vinden , ik denk er anders over en dat is ook oke.
quote:Vlinder1963 schreef op 24 april 2017 @ 12:18:

Ik heb nooit een 16 jarige op mijn kinderen laten passen , laat staan dat ik mijn 16jarige op mijn 10jarige laat passen.

Er zijn toch ook andere oplossingen in plaats van die 16jarige de verantwoording voor zijn zusje te geven.

Als ze naar de opvang noeten loopt iederen te zeuren dat het wel pedagogisch verantwoord moet zijn en dat ze de juiste papieren moeten hebben , maar als het om uitgaan gaat dan maakt niks meer uit.

Dan wil iedereen voor een dubbeltje op de 1e rang zitten en maakt het allemaal niks meer uit zolang het maar makkelijk en goedkoop is.



Wat een onzin.

Wat wil je dan? Oppas regelen voor de 16 jarige?

Doe normaal zeg.

Het doel van opvoeden is dat een kind uiteindelijk voor zichzelf kan zorgen, wanneer moet een kind dat dan kunnen volgens jou?
quote:Knuffelheks schreef op 24 april 2017 @ 12:36:

[...]





Wat een onzin.

Wat wil je dan? Oppas regelen voor de 16 jarige?

Doe normaal zeg.

Het doel van opvoeden is dat een kind uiteindelijk voor zichzelf kan zorgen, wanneer moet een kind dat dan kunnen volgens jou?Waar staat dat ik op een 16jarige wil laten passen? Je moet beter lezen !
quote:Vlinder1963 schreef op 24 april 2017 @ 13:12:

[...]



Waar staat dat ik op een 16jarige wil laten passen? Je moet beter lezen !Maar die is dan toch ook thuis met de oppas?
quote:Vlinder1963 schreef op 24 april 2017 @ 12:34:

Dat mag jij onzin vinden , ik denk er anders over en dat is ook oke.Precies, het is helemaal okee dat jij vindt dat iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Dat mag er ook zijn.
Leuk toch altijd, dat wanneer je het niet met de meute eens bent / het anders doet, dat het dan direct onzin is.
quote:Star schreef op 24 april 2017 @ 13:27:

Leuk toch altijd, dat wanneer je het niet met de meute eens bent / het anders doet, dat het dan direct onzin is.Ik refereerde aan de uitspraak dat TO voor een dubbeltje op de eerste rang zou willen zitten.
quote:Knuffelheks schreef op 24 april 2017 @ 13:30:

[...]





Ik refereerde aan de uitspraak dat TO voor een dubbeltje op de eerste rang zou willen zitten.



Dat was me niet duidelijk



Maar het was niet alleen jij trouwens, daarboven gebeurde het ook.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij dat dit prima kan, afgelopen week toevallig tegen de oudste gezegd dat hij over een jaar of 3 als hij 13 is waarschijnlijk incidenteel wel tot 22.00 uur alleen thuis mag blijven. Met een buurvrouw die op de hoogte is natuurlijk.



De meeste oppassen zijn niet ouder dan 16, waarom zou oudste die verantwoordelijkheid niet kunnen dragen? Het lijkt mij dat de jongste ligt te slapen en hij alleen moet reageren bij calamiteiten.
Luistert de 10-jarige naar de 16-jarige?

Gedragen ze zich en kloppen ze elkaars hoofd niet in als ze nu al een uurtje alleen blijven overdag?



Ik was 16 toen ik de ganse nacht oppaste.



De 16-jarige moet natuurlijk wel thuis willen blijven.

En niet met vrienden op stap gaan.

Wat extra zakgeld kan dus helpen .

Of vrienden uitnodigen.
quote:Knuffelheks schreef op 24 april 2017 @ 13:30:

[...]





Ik refereerde aan de uitspraak dat TO voor een dubbeltje op de eerste rang zou willen zitten.

Dat maak jij er van.

Dit is wat ik zei :

Ik heb nooit een 16 jarige op mijn kinderen laten passen , laat staan dat ik mijn 16jarige op mijn 10jarige laat passen.

Er zijn toch ook andere oplossingen in plaats van die 16jarige de verantwoording voor zijn zusje te geven.

Als ze naar de opvang noeten loopt iederen te zeuren dat het wel pedagogisch verantwoord moet zijn en dat ze de juiste papieren moeten hebben , maar als het om uitgaan gaat dan maakt niks meer uit.

Dan wil iedereen voor een dubbeltje op de 1e rang zitten en maakt het allemaal niks meer uit zolang het maar makkelijk en goedkoop is.
quote:Knuffelheks schreef op 24 april 2017 @ 13:19:

[...]





Maar die is dan toch ook thuis met de oppas?Dus als ik zeg dat er wel andere oplossingen zijn te bedenken dan kan het alleen een oppas aan huis zijn? ,wat te denken dat ma gaat stappen als het kind van 10 bij pa is ,of het kind van 10 uit logeren laten gaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven