Opvang Gastouder

27-04-2017 22:09 95 berichten
Hallo



Hoe kom ik erachter welke kinderopvang of gastouder in Rotterdam een beetje ok is?



Ik heb namelijk geen flauw idee.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste is het handig om te weten wat je wilt. Opvang en gastouder, daar zitten wel wat verschillen tussen.
Ja dat is het dus. Ik heb geen flauw idee. Maar zo blijf ik rond rennen in cirkeltjes:-).



Gastouder lijkt mij best ok. Maar die opvatting is niet gebaseerd op ervaring of feiten maar op een vaag idee.
Ik heb altijd voorkeur gehad voor een kdv van een grote organisatie. Daar zijn dingen het best geregeld en veiligheid en pedagogisch beleid op orde en onder controle. Een gastouder voor een baby zou ik nooit doen omdat die alleen werken en toezicht minimaal is.

Verder moet je natuurlijk altijd gaan kijken hoe de sfeer is en hoe de leidsters (m/v) met de kinderen omgaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 27 april 2017 @ 22:14:

Ik heb altijd voorkeur gehad voor een kdv van een grote organisatie. Daar zijn dingen het best geregeld en veiligheid en pedagogisch beleid op orde en onder controle. Een gastouder voor een baby zou ik nooit doen omdat die alleen werken en toezicht minimaal is.

Verder moet je natuurlijk altijd gaan kijken hoe de sfeer is en hoe de leidsters (m/v) met de kinderen omgaan.

Toezicht minimaal? Hoe kom je daarbij als ik vragen mag?



Mijn kind gaat al vanaf dat ze 4 maanden was naar een gastouder. Wij hadden de voorkeur voor een gastouder vanwege het huiselijke. Ik vond en vind een kdv te massaal voor een kleintje. Maar dat is natuurlijk mijn mening.



Google eens. Denk dat je echt wel wat wijzer gaat worden.
Het rotte aan gastouders vind ik dat je als zíj op vakantie zijn jij geen opvang hebt. Zo ook bij ziekte. Of het overlijden van een familielid van de gastouder. Een collega had 6 weken niet haar eigen gastouder want GO had eerst een sterfgeval en toen werd ze ziek.

Bij een kdv heb je gewoon een invalkracht.

Nadeel van kdv is dat je bij sommige vestigingen vaak wisseling van personeel hebt. Dat is niet handig als je kindje zich enorm vastklampt aan steeds precies die mensen die weg gaan.

Iets om te vragen als je gaat kijken is hoe het zit met verloop.

Er zit een verschil in omvang. En aantal ogen. Ik vind het prettig dat er veel volwassenen samen werken die op mn kind passen. Maar ik denk dat onze tweede juist beter bij een GO op zn plek was geweest. Aan de andere kant was ie misschien nog eenkenniger geweest.

Over de regio Rotterdam weet ik niets, maar misschien heb je hier toch wat aan
Alle reacties Link kopieren
https://www.landelijkregi ... ang.nl/pp/StartPagina.jsf



Voor de rapporten van de inspectie.



En vooral veel navragen, ervaringen andere ouders.
We don't see things as they are we see things as we are
Alle reacties Link kopieren
En ik heb weer voorkeur voor een gastouder, juist voor een baby gezien de kleinschaligheid. Mijn ervaring is dat baby's erg gevoelig zijn voor geluiden en prikkels en die zijn er veel meer op een kdv. Ook vind ik het belangrijk dat er 1 vast gezicht is en dat mijn kinderen meegaan in een gezin.

Plus een gastouder is over het algemeen goedkoper en meer flexibel.

Nadeel is dat er weinig toezicht is dus je moet wel veel vertrouwen hebben in de gastouder.
onze dochter gaat naar een fijne opvang (toevallig in rdam). Ik had zelf geen sterke voorkeur voor gastouder of opvang, maar mijn vriend heeft dezelfde visie als MinkeDeWit en daarom kozen we voor een opvang. Drie plekken bekeken toen ik zwanger was, en bij 1 plek nog een keer teruggeweest toen onze dochter geboren was. Als je een paar plekken gaat bekijken dan krijg je wel gevoel wat er bij je past, en let ook op openingstijden, daar kan wat verschil in zitten, zelfde geldt voor de mogelijkheid om wel of geen halve dagen af te nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:linjmh schreef op 27 april 2017 @ 22:21:

Het rotte aan gastouders vind ik dat je als zíj op vakantie zijn jij geen opvang hebt. Zo ook bij ziekte. Of het overlijden van een familielid van de gastouder. Een collega had 6 weken niet haar eigen gastouder want GO had eerst een sterfgeval en toen werd ze ziek.

Bij een kdv heb je gewoon een invalkracht.

Nadeel van kdv is dat je bij sommige vestigingen vaak wisseling van personeel hebt. Dat is niet handig als je kindje zich enorm vastklampt aan steeds precies die mensen die weg gaan.

Iets om te vragen als je gaat kijken is hoe het zit met verloop.

Er zit een verschil in omvang. En aantal ogen. Ik vind het prettig dat er veel volwassenen samen werken die op mn kind passen. Maar ik denk dat onze tweede juist beter bij een GO op zn plek was geweest. Aan de andere kant was ie misschien nog eenkenniger geweest.

Over de regio Rotterdam weet ik niets, maar misschien heb je hier toch wat aan Ik weet niet hoe het bij andere gastouderbureaus zijn, maar bij de onze regelen ze bij ziekte en vakantie altijd een andere gastouder. Gelukkig hebben wij er één die nooit ziek is en nooit op vakantie gaat.
quote:ontbijtkoekje schreef op 27 april 2017 @ 22:25:

[...]



Ik weet niet hoe het bij andere gastouderbureaus zijn, maar bij de onze regelen ze bij ziekte en vakantie altijd een andere gastouder. Gelukkig hebben wij er één die nooit ziek is en nooit op vakantie gaat.Hier net zo! Ik woon niet in Rotterdam, maar ben ontzettend blij met mijn gastouder!
Alle reacties Link kopieren
Hier super tevreden over Kdv in Rotterdam. Heb deze via via en er was gelukkig nog een plekje over.

Heeft meerdere locaties waar ik ook goede verhalen over hoor
Alle reacties Link kopieren
Hier zelf woonachtig in Rdam, maar gekozen voor een gastouder in Vlaardingen.

Viavia. Is de schoonmoeder van een kennis van mij.

Hier zeer tevreden over na eerst 4 maanden kdv geprobeerd te hebben wat echt NIET beviel.



Vind het kleinschalige heel fijn. En wij zitten bij een bureau wat bij ziekte/vakantie altijd een andere gastouder kan aanbieden voor die dag(en), maar waar we ook mogen kiezen om gebruik te maken van 1 van hen kdv's, maar die van ons is eigenlijk nooit ziek en haar vakanties plant ze vooralsnog als de meeste op vakantie zijn. Blijkbaar gaan we allemaal tegelijk , want zowel vorig jaar als dit jaar hebben we precies dezelfde weken gekozen.
quote:ontbijtkoekje schreef op 27 april 2017 @ 22:21:

[...]



Toezicht minimaal? Hoe kom je daarbij als ik vragen mag?



Mijn kind gaat al vanaf dat ze 4 maanden was naar een gastouder. Wij hadden de voorkeur voor een gastouder vanwege het huiselijke. Ik vond en vind een kdv te massaal voor een kleintje. Maar dat is natuurlijk mijn mening.



Google eens. Denk dat je echt wel wat wijzer gaat worden.Voor zover ik weet kan iedere mafkees met een vmbo 2 opleiding, EHBO, VOG en traphekjes gastouder worden. Er zal vast wel regelmatig iemand van de gemeente komen kijken, een of twee keer per jaar of zo, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met een kdv waar altijd minimaal twee personen aanwezig zijn met een kindgerichte mbo 3/4 opleiding. En als je dan een kindje hebt dat nog niet kan praten moet je er echt op vertrouwen dat de gastouder een beetje verstandig en lief is. We hebben hier op het forum bijvoorbeeld wel eens een gastouder gehad die echt niet wist waar ze mee bezig was of hoe kinderen zich ontwikkelen.
Daarom maak je uitgebreid kennis met een gastouder..
Alle reacties Link kopieren
quote:Luna_ schreef op 27 april 2017 @ 23:11:

Daarom maak je uitgebreid kennis met een gastouder..Dat zou je zeggen... Toen ik zwanger was gingen we met een door mij gemaakte vragenlijstje langs bij onze gastouder. Ik wilde natuurlijk wel weten wat voor vlees ik in de kuip had. Ze zij tegen mij dat ze dit nog nooit had meegemaakt... Ze vond het niet erg, dat niet. Ik vond het erg vreemd. Blijkbaar droppen ouders hun kind ergens en ze hebben geen flauw benul waar hun kind terecht komt...
quote:Luna_ schreef op 27 april 2017 @ 23:11:

Daarom maak je uitgebreid kennis met een gastouder..Ik durf niet te vertrouwen op mijn mensenkennis. Ik ken mensen die op het eerste gezicht heel leuk en normaal lijken, maar die ik niet snel langdurig op mijn kind zou laten passen in hun eentje.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 27 april 2017 @ 23:16:

[...]



Ik durf niet te vertrouwen op mijn mensenkennis. Ik ken mensen die op het eerste gezicht heel leuk en normaal lijken, maar die ik niet snel langdurig op mijn kind zou laten passen in hun eentje.Voor allebei valt wel wat te zeggen. Kdv's zijn ook niet altijd positief in het nieuws geweest. Zowel hier als in België.
quote:MinkeDeWit schreef op 27 april 2017 @ 23:01:

[...]



Voor zover ik weet kan iedere mafkees met een vmbo 2 opleiding, EHBO, VOG en traphekjes gastouder worden. Er zal vast wel regelmatig iemand van de gemeente komen kijken, een of twee keer per jaar of zo, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met een kdv waar altijd minimaal twee personen aanwezig zijn met een kindgerichte mbo 3/4 opleiding. En als je dan een kindje hebt dat nog niet kan praten moet je er echt op vertrouwen dat de gastouder een beetje verstandig en lief is. We hebben hier op het forum bijvoorbeeld wel eens een gastouder gehad die echt niet wist waar ze mee bezig was of hoe kinderen zich ontwikkelen.



Als jij een gastouder wil met minimaal niveau 3 of 4 dan zijn die er genoeg.

Ik bijvoorbeeld. De gastouder waar jij op doelt dat topic ken ik idd. Dat was een zeer slechte reclame voor gastouders.



De ggd komt onverwachts op controle en van mijn gastouderbureaus komen er 2 aangekondigd 2x per jaar en 1 komt ook nog onaangekondigd af en toe langs ( meestal 1x extra soms vaker).



Wat het vertrouwen betreft heb je gelijk. Ik ben alleen er is geen 4 ogen beleid. Maar ook op kdv gebeurd het regelmatig dat je alleen bent. Zo vaak alleen op de groep gestaan. Niet alleen in het gebouw maar als je collega op de peutergroep op de eerste verdieping staat heb je nog steeds geen 4 ogen beleid.



To, het is lastig wat goed is. Ik zou ervaringen van andere ouders vragen. En rondkijken. Op gesprek gaan bij zowel kdv als gastouders. Kijken wat voor jou en je kind goed voelt.

Het ene kind vind een kdv fijner en het andere een gastouder. Je kent je kind het beste.
quote:MinkeDeWit schreef op 27 april 2017 @ 23:16:

[...]



Ik durf niet te vertrouwen op mijn mensenkennis. Ik ken mensen die op het eerste gezicht heel leuk en normaal lijken, maar die ik niet snel langdurig op mijn kind zou laten passen in hun eentje.Dat probleem heb je in kdv ook, alleen een gastouder neem je zelf aan en over wie er in kdv werkt heb je niets te zeggen. Afijn, ieder zn voorkeuren dus.
Er is nog veel uit te zoeken!



Dank voor alle reacties.
quote:pien6 schreef op 27 april 2017 @ 22:23:

En ik heb weer voorkeur voor een gastouder, juist voor een baby gezien de kleinschaligheid. Mijn ervaring is dat baby's erg gevoelig zijn voor geluiden en prikkels en die zijn er veel meer op een kdv. Ook vind ik het belangrijk dat er 1 vast gezicht is en dat mijn kinderen meegaan in een gezin.

Plus een gastouder is over het algemeen goedkoper en meer flexibel.

Nadeel is dat er weinig toezicht is dus je moet wel veel vertrouwen hebben in de gastouder.Dit is ook waarom wij voor gastouder kiezen. Ik heb wel gekozen voor gastouder met zorgverleden en verzorgende ig diploma. Geeft me een fijner gevoel dan enkel een niveau 2 diploma.
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 16:18
99.83% gewijzigd
quote:Koffiekop schreef op 28 april 2017 @ 09:20:

Ik zou allereerst jezelf goed informeren over de ontwikkeling van kinderen, bijvoorbeeld over veilige hechting, ritme, voeding, voordelen van verticale groep versus horizontale groep, nadelen van wipstoeltjes en voordelen van dragen en op schoot voeden enzovoorts.

Dan heb je in ieder geval een beeld van wat goed is voor een kind en wat je dus wíl.



Vervolgens kun je gaan zoeken wat daar het beste bij aansluit. Er is een groot verschil tussen gastouders onderling en ook tussen kinderopvangen onderling. Wij hebben een hele fijne kinderopvang met max 8 kindjes op een groep en 2 vaste leidsters die er al jaren werken. Daar kom je achter door rondleidingen aan te vragen bij opvangen en ze te bestoken met vragen.



Wat wel duidelijk is en waar je je senang bij moet voelen is dat er bij een gastouder inderdaad minimaal toezicht is, en dat er ook nog voor jou onbekend volk over de vloer kan komen zoas de man/partner van de gastouder, een buurvrouw of -man die langskomt enzovoorts. Ik heb om die reden gekozen voor een kinderopvang. Ook heb ik een kind wat het heerlijk vind om uitgedaagd te worden en veel gezelligheid om zich heen te hebben. Die zou zich bij een rustige gastouder kapot vervelen.holy fuck
L
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 16:42
99.85% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven