Opvang kind - Hoe zouden jullie het doen?

27-03-2013 13:50 30 berichten
Hoi allemaal,



Zit enorm te twijfelen wat ik moet doen/moet regelen met betrekking tot de opvang van mijn kind. Het was eindelijk goed geregeld, maar helaas loopt het momenteel in de soep omdat mijn moeder ziek is. Voor hoe lang is onbekend, maar toch zeker een aantal maanden.



De verdeling is nu:

- 2 dgn kinderdagverblijf

- 1,5 dag man

- 1 dag ikzelf

- 0,5 dag moeder (wat dus wegvalt)



Eerst was ik ook 1,5 dag thuis, maar ben wat meer gaan werken. Op deze manier kunnen we de kosten wat beter dragen. Eerste optie is dus om dit weer terug te draaien en weer minder te gaan werken. Dan is het probleem opgelost, maar heb ik wel minder inkomen. Daarnaast hoef ik dan over twee maand niet weer aan te kloppen met de vraag ik of ik meer kan gaan werken...die uren ben ik dan kwijt.



Tweede optie is om een halve dag extra kdv te doen. Dit neemt alleen wel extra kosten met zich mee waar we niet op zitten te wachten.



Derde optie is om schoonouders in te schakelen, maar ben er niet helemaal zeker van of zij zitten te wachten op een wekelijkse verplichting. Daarnaast zijn het dan ook wel mensen die het vervelend zouden vinden als we het later weer switchen is. En nog een punt, ze reizen veel: dus dat betekent met enige regelmaat alsnog extra geregel...



Hoe zouden jullie dit aanpakken? Of hoe regelen jullie dit nu?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen overleg het eerst met je schoonouders..
Komt wel goed, schatje!
Alle reacties Link kopieren
Schoonouders peilen of ze er op zitten te wachten kan natuurlijk nooit kwaad. Je kunt misschien afspreken dat ze 2/3 keer per maand een halve dag oppassen en dan een keer een ochtend naar kinderdagverblijf?



Minder werken zou ik niet gaan doen.





Is er geen buurvrouw/vriendin in de buurt? Kunnen jullie switchen? Jij een ochtend haar kind zij een ochtend jouw kind?





Briefje in de supermarkt voor een oppas aan huis? Een ochtend -zwart- hoeft toch niet zo veel te kosten?
Half dagje kdv. het is maar tijdelijk, en die paar uurtjes extra opvang zal je de kop niet kosten.



Je zou het ook je schoonouders kunnen vragen en bij het kdv navragen of ze aan incidentele opvang doen, voor als je schoonouders toch niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst beterschap voor je moeder!



Ikzelf zou dan toch tijdelijk een halve dag extra kdv doen. Als dat dan toch niet bevalt/lukt met de kosten, kun je alsnog minder gaan werken of je schoonouders vragen.

Onze verdeling: (3 kinderen op de BSO) ik ben zelf 2 dagen thuis en de kinderen gaan 3 dagen in de week naar de BSO. Man werkt fulltime.
kwam je moeder in de ochtend en je man daarna in de middag thuis? Dan zou ik een ochtend KDV erbij nemen zodat je man de kinderen daar op kan halen.



of anders: oppasbron.nl



Minder werken zou ik afraden, wat vervelend als je het over 3 maanden toch weer anders wil.
Een buurvrouw/vriendin is niet echt voor 'vast' in de buurt. Voor incidentele opvang kan ik daar wel terecht en andersom ook, maar het gaat hier misschien wel om een half jaar of langer. Is wat lastig in te schatten..



Dat halve dagje kdv zal dus dan ook om waarschijnlijk half jaar of langer gaan. Is toch al gauw 80 euro per maand meer. Incidentele opvang is inderdaad ook nog een optie, ik weet dat ze dat wel hebben. Goed idee om dat eens uit te zoeken, dan zouden schoonouders wellicht kunnen oppassen maar niet structureel elke week..



hmmz...moeilijk moeilijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naar 2,5 dagen KDV gaan. Dat kun je later ook het makkelijkst weer aanpassen zou je moeder weer kunnen oppassen.



Wij hebben 3 dagen KDV afgesproken, 2 dagen ben ik thuis.
Alle reacties Link kopieren
Kun jij thuiswerken? of meer uren verdelen over minder dagen?
quote:lilalinda schreef op 27 maart 2013 @ 14:02:

Kun jij thuiswerken? of meer uren verdelen over minder dagen?Helaas niet...beide wordt lastig..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook een halve dag extra kdv doen. Dat is bekend voor je kind en brengt waarschijnlijk de minste rompslomp met zich mee. Jammer van het extra geld dat het je kost maar als je minder gaat werken kost dat je ook geld.
Alle reacties Link kopieren
Als je het inkomen kan missen, kan je ook ouderschapsverlof aanvragen voor die halve dag. Met ouderschapsverlof wordt je niet gekort op je contracturen en kan je na afloop weer terug naar het oude aantal uren.
Alle reacties Link kopieren
Minder werken zou ik niet doen. Je werkgever blijft natuurlijk niet aan de gang met uren aanpassen..



Schoonouders zou ik ook niet doen want dat kan je niet meer terug draaien als je moeder weer beter is. Dan laat je wel heel duidelijk merken dat je schoonmoeder een mindere oma vind dan je eigen moeder. Bovendien zou ik mij bezwaard voelen omdat ze misschien niet goed nee durven te zeggen omdat ze weten dat je moeder ziek is terwijl ze eigenlijk niet willen.

Bovendien moet je kind dan wennen aan nieuw oppasadres.



Ik zou gewoon gaan voor het kinderdagverblijf. Daar is kind gewend. Dat lijkt mij toch wel iets heel belangrijks om rekening mee te houden. Het is ook het makkelijkste terug te draaien als moeder weer beter is. Houd er ook rekening mee dat als je moeder weer beter is, ze het misschien toch te zwaar vind worden om op te passen.



Ja KDV kost geld maar dat wist je toch ook voor je aan kinderen begon. Kinderen kosten nu eenmaal geld. Het is maar tijdelijk.

Als ze naar school gaan hoeven ze alleen nog naar de BSO.
Ik zou die extra halve dag KDV doen.
om Het is dus een tijdelijke situatie. Kan jij of man misschien iets met ouderschapsverlof? Is in de meeste gevallen ook minder inkomen, maar op zijn minst wel het recht op de originele uren. Met je werkgever om de tafel, of man met de zijne, geeft misschien al wat meer mogelijkheden.



En misschien kan man wel thuiswerken een x aantal uur in de week of de uren anders verdelen?



Waarom hebben schoonoudets nu geen vaste dag? Als dat is omdat je dat zelf niet wil zou ik ze er nu ook niet in betrekken. Als ze zelf geen vaste dag willen maar het wel leuk vinden om op te passen kun je allicht polsen of ze in deze tijdelijke situatie kunnen ondersteunen.



Meer in mogelijkheden denken en minder in problemen scheelt vaak al een hoop
Alle reacties Link kopieren
schuiven met je uren zodat het beter past nog een optie ? Schoonouders vragen kan altijd wel natuulrijk.. Het is in principe tijdelijk toch ?
kan je man geen 0,5 dag ouderschapsverlof opnemen?



Of jij een halve dag thuiswerken? Of je man? of om en om? of je schoonouders op laten passen, of een vriendin/vriend.



Of een combi van alles
Alle reacties Link kopieren
Je kunt altijd bij het eerstvolgende bezoek aan je schoonouder de situatie vertellen, wellicht bieden ze het uit zichzelf aan. Zoniet, dan weet je dat ook gelijk weer . En mochten ze wel willen dan kunnen ze het af wisselen met je eigen moeder zodra die weer beter is? Mijn voorkeur zou uitgaan naar het kdv, dat is toch wat makkelijker. Je zegt de extra uren op wanneer je ze niet meer nodig hebt zonder dat daar iemand beledigd door raakt en je kunt vaak wat flexibeler schuiven bij ziekte.
Ouderschapsverlof heb ik momenteel al. Dat zou op zich wel uitgebreid kunnen worden, maar feit is dat ik nog niet zo heel lang geleden juist meer ben gaan werken. Als ik nu weer terugga kan dat hoogstwaarschijnlijk wel, maar over een paar maanden weer meer gaan werken zit er dan niet in. Inderdaad onder het mom van: we blijven niet aan de gang...

Dus als ik wat dat betref nu die keuze maak mbt werk, geldt wel dat deze dan de komende tijd zo blijft.



En ja, dat kinderen geld kosten dat wist ik van tevoren. Maar qua opvang is het wel heel erg anders gelopen dan op voorhand gedacht...de meesten zouden zo te lezen kiezen voor een halve dag extra kdv..
Alle reacties Link kopieren
De verdeling hier is bijna hetzelfde als bij jou ! alleen heb ik 1,5 dag vrij en mijn vriend 1 dag



Als schoonmoeder een keer niet kan (wat zelden voorkomt) dan schakel ik mijn moeder in.
Het is best een lange tijd 'tijdelijk', namelijk meer dan een half jaar. Ik zou het zoeken in meer uren KDV. Of, maar dat is een geregel, je schoonouders inschakelen en op de ochtenden dat zij niet willen/kunnen dan neem jij of je man verlof op.
Alle reacties Link kopieren
Je werkt meer uren, krijgt meer geld dus....ik zou voor KDV kiezen, want de uren die je meer werkt zullen die kosten wel opvangen neem ik aan.

Dan maar even wat minder te besteden.
quote:powervrouw schreef op 27 maart 2013 @ 16:07:

Je werkt meer uren, krijgt meer geld dus....ik zou voor KDV kiezen, want de uren die je meer werkt zullen die kosten wel opvangen neem ik aan.

Dan maar even wat minder te besteden.Die meer uren werken waar voornamelijk ook om de kosten voor kdv dag 2 op te vangen...eerst had ik namelijk 1 dag kdv. Als het moet dan moet het, en dan idd maar minder te besteden, maar ik zit dus even te zoeken naar de meest ideale oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf een oma, maar ik zou me nooit vast laten pinnen om verplicht een dagdeel in de week op te gaan passen.

Ik ben zelf vooral zomers veel van huis, dat weten mijn kids en die zullen zoiets dan ook niet vragen.

I
Hier ongeveer hetzelfde probleem, wij hebben gekozen voor extra opvang (in ons geval BSO ipv KDV). De beste oplossing voor iedereen, wel een smak duurder inderdaad. Hopelijk kan mijn moeder snel weer zelf oppassen (ook omdat mijn kinderen dat leuker vinden).



Het is jammer dat het geld kost, maar dat is het enige nadeel aan deze optie. Je andere opties lijken meer nadelen te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven