Ouders die elkaar overtreffen met traktaties

27-05-2016 22:07 370 berichten
Hoi



Vandaag had ik het met een vriendin over een aparte juf van de basisschool. Op een gegeven moment vertelde mijn vriendin over twee neefjes (die die juf kennen, die blijkbaar ook directrice is geworden) die op die school zitten. Het gesprek ging over op dat die school niks doet aan ouders die elkaar willen overtreffen met traktaties.



Toen mijn vriendin dat vertelde, dacht ik "huh, wat krijg je als ouder mee van wat je kind als traktatie krijgt op school?" maar bij die neefjes worden kinderen gepest met wat zij trakteren voor hun verjaardagen (als het niet spectaculair genoeg is) en maken ouders er een soort wedstrijdje van om de grootste, leukste en meest memorabele traktaties door hun kinderen op school uit te laten delen.



Ik zat daar echt met zo'n gevoel -> :') !!!!



Herkennen ouders op dit forum zich erin dat ouders elkaar willen overtreffen met traktaties die steeds groter en spectaculairder worden? Of is dat gewoon iets wat op die school speelt?



(Vroeger op school trakteerde ik gewoon op een zakje chips of iets anders simpels, ik kan me niet herinneren dat er hele spectaculaire traktaties zijn geweest en zeker niet dat ik elke dag aan mijn ouders vertelde over de vet coole fantastische traktaties die ik nu weer van mijn klasgenoten die voor hun verjaardag trakteren heb gehad.)



Met de noot dat dit wel echt over een van dé tokkiescholen van de regio gaat, wat ik daar precies mee bedoel laat ik voor dit topic achterwege.



Toevoeging: in dit topic gaat het vooral over knutseltraktaties. Ik bedoel traktaties als een zelfgemaakte placemat, bellenblaas en wat te eten en te drinken erbij. Of dingen als een zak snoep met een jojo en een frikandelbroodje.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Ik herken het niet.

Geen flauw idee ook wat er getrakteerd wordt verder.
Ik heb geen kinderen maar vroeger maakte ik dit ook nooit mee. Ik heb er uit de omgeving van ouders met kinderen ook niet van gehoord. Dus misschien dat dit echt aan het tokkie niveau ligt.
Zeker geen strijd. Ik zou er ook niet aan mee doen wat een gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Omg idd. Op fb zie je echt traktaties voorbij komen dat je denkt , volgens mij zijn ze daar de hele week druk mee geweest.



Vroeger was ik idd super blij met een zakje chips en hadden we die gekkigheid allemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik zat daar echt met zo'n gevoel -> :') !!!!Wát voor gevoel?
Zei iemand tokkie?
Nee, dat herken ik helemaal niet. Gepest wordt er op de school van mijn kinderen niet, en zeker niet met dit soort dingen. Dat wordt gewoon door niemand gepikt geloof ik. En ik heb geen idee wat andere ouders trakteren, ik doe altijd maar wat. Soms is dat een zak chips en soms knutsel ik iets met kind. Nooit heel duur of heel ingewikkeld. Heel soms vertellen ze iets over een traktatie als het bijzonder was, maar dat zijn dan nog geen extreem spectaculaire dingen. Zijn ze helemaal opgetogen omdat iemand een zelfgemaakte mini appelflap trakteerde bijv.



Die strijd herken ik sowieso op geen enkel vlak op school. De enkele ouder die dat probeert wordt eerder meewarig aangekeken.
Alle reacties Link kopieren
Nee hier niet. De meesten geven een snoepzakje met een klein speelgoedje (schietertje, fluitje, bellenblaas, ritshanger, etc). Op FB zie ik idd wel soms van die traktaties passeren waarvan ik denk OMG. Maar ach, dat ze maar doen!
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
Alle reacties Link kopieren
Tokkieschool ? Wat leuk, " ik ben een cum laude afgestudeerde Tok " .



Als een tokkie school staat voor panterprintjes, joggingbroeken en werkeloze ouders in achterstandswijken dan ga ik nooit geloven dat daar bijzondere of bijzonder dure traktaties worden uitgedeeld.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier alleen nog ervaring met kinderdagverblijf en daarvan herken ik dit (gelukkig!) totaal niet



Hoop er ook later niet mee te maken te krijgen want kan hier voor mezelf echt bijzonder weinig mee!
Maar dat gesprek heeft een hoog via/via gehalte lijkt me. Het zijn neefjes van een vriendin, die dus ook niets met school te maken heeft en er waarschijnlijk nooit komt. Dus dikke kans dat het allemaal wat genuanceerder ligt.
Alle reacties Link kopieren
Het zal wel zoiets zijn als de ouders die elkaar willen overtreffen met kinderfeestjes.



Vroeger was je helemaal het mannetje als je een zakje chips getrakteerd kreeg. Kon je nog kiezen uit paprika of naturel.
Wat lekker elitair en kutterig trouwens, iets een tokkeischool noemen en dan 'maar ik zeg maar niet watik daarmee bedoel' .



Schijnheilig. En wua pestgedrag zou je er dus prima terechtkunnen zo te lezen.
Alle reacties Link kopieren
En ik zou niet weten wat en waarom een school iets zou moeten doen aan overijverige ouders.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Neefjes van een vriendin op een Tokkie school waar op vuurwerk spektakel wordt getrakteerd.
quote:Finjie schreef op 27 mei 2016 @ 22:13:

Nee hier niet. De meesten geven een snoepzakje met een klein speelgoedje (schietertje, fluitje, bellenblaas, ritshanger, etc). Op FB zie ik idd wel soms van die traktaties passeren waarvan ik den OMG. Maar ach, dat ze maar doen!Dat vind ik eigenlijk al behoorlijk buitensporig, een zakje met een speelgoedje. Hier gewoon een zakje chips, of een babybel, of een fruitspies of een minimars of iets in die geest.
quote:minnimouse schreef op 27 mei 2016 @ 22:15:

Het zal wel zoiets zijn als de ouders die elkaar willen overtreffen met kinderfeestjes.



Vroeger was je helemaal het mannetje als je een zakje chips getrakteerd kreeg. Kon je nog kiezen uit paprika of naturel.Niet 'naturel': paprika of 'gewoon'...
Alle reacties Link kopieren
Kweet nie. Ik wil wel graag iets geven /tracteren waar zo'n kind wat aan heeft. En aangezien ik makkelijk dvd's kon branden gaf ik meestal een vrij nieuwe film mét een zakje chips. Op het hoesje dan iets van Kijkplezier van zoon of zoveel jaar zoon oid. Ouders die ik dan wel op school tegenkwam vonden het leuk.

Een kind was enorm goed in knutselen en die had een keer een taart gemaakt van papieren doosjes. Geweldig, dat zie ik me met zoon echt niet doen.

Maar om dat nou overtreffend te vinden. Ieder doet waar hij zich goed bij voelt toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:sandra1905 schreef op 27 mei 2016 @ 22:17:

[...]



Niet 'naturel': paprika of 'gewoon'...

Oh ja!

Dat zeg ik trouwens nog weleens hoor.
"Het gesprek ging over op dat die school niks doet aan ouders die elkaar willen overtreffen met traktaties."



De school moet er volgens jou wat aan doen, aan overdreven traktaties?

Weet je waar een school zich allemaal al mee bezig moet houden?

(Naast lezen en rekenen leren aan de kindertjes.)

Een pestprotocol, extra aandacht voor dyslectici, remedial teaching, kinderen-die-vroeger-naar-het-speciaal-onderwijs-zouden-gaan binnenboord houden, kinderen checken op tekenen van huiselijk geweld, alle verschillende (voedsel)allergieën in de gaten houden, enz. enz. enz.



En daar moet dan een richtlijn 'Doe een beetje normaal met die traktaties' bij?



Opscheppers zijn er altijd. Opscheppen met kleding, opscheppen met vakanties, opscheppen met sinterklaassurprises, opscheppen met sportprestaties. So what? Als iemand mandarijntjes wil uitdelen, deelt hij mandarijntjes uit. Als iemand pinguïns in elkaar wil knutselen (en op FB wil zetten), laat hem/haar lekker.

https://www.pieceofmake.n ... interse-pinguin-traktatie
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 27 mei 2016 @ 22:13:

Zei iemand tokkie?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo'n mutserige Pinterest moeder die , in mijn en dochter's ogen, leuke traktaties maakt, samen met dochter.

Maar dat zien de andere ouders helemaal niet want 't wordt afgedekt in de klas gezet. Ik weet ook niet wat de andere kinderen trakteren. Misschien dat wel veel leukere traktaties, en denk ik alleen maar dat die van dochter leuk is.



Hier in ieder geval nog nooit gezeur of gepest gehoord over een traktatie.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Moet ik richting My Big Fat Gypsy Wedding denken? Dat er zoiets naar binnen gereden wordt:

Ik herken wel dat met name in de kleuterklassen de ouders per se zelf wat willen maken. Een zakje chips is dan niet goed genoeg. En er werd door kinderen wel eens een opmerking gemaakt "maar een zakje chips?"

Een kern van waarheid misschien maar je vriendin overdrijft ook wel wat denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven