Overspannen leerkrachten (basisschool)

20-02-2014 15:02 243 berichten
Laat ik voorop stellen dat het me inderdaad ook een loodzware baan lijkt. Ik heb over het algemeen groot respect voor leerkrachten, zeker in deze tijd. (te) Grote klassen, veel zorgleerlingen, de Rugzakjes die afgeschaft gaan worden en scholen dienen dat zelf op te gaan pakken, ga er maar aan staan.



Ik heb 3 kinderen op de basisschool. Vandaag krijg ik voor de vierde keer dit schooljaar een mail dat een van de juffen van mijn kinderen voor lange tijd uit de roulatie zal zijn. Hij heeft al een vervanger voor de andere juf, die heeft ook een burn-out en zal net als de juf van mijn dochter en andere zoon niet meer terug komen voor het eind van het schooljaar.

Daarvoor is al een periode geweest van regelmatige vervangers, we hebben inmiddels zoveel ervaring dat we deze mail al aan zagen komen.

Mijn andere zoon en dochter hebben niet veel last van de steeds wisselende leerkrachten, deze zoon gaat al eigenlijk vanaf het begin van het schooljaar niet met plezier naar school, kwam steeds thuis met hoofdpijn en buikpijn omdat "juf weer eens was ontploft" en de kinderen in zijn klas gebruik maakten van de duidelijk niet goed in haar vel zittende juf.



Ik vraag me af of onze school een uitzondering is, of dat er over het algemeen zoveel uitval is bij leerkrachten vanwege een burn-out.

Wat zouden scholen kunnen doen of laten?

Op de school van mijn oudste(vo) hoor ik eigenlijk nooit over docenten met een burn-out.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het verhaal. Veel uitval, ziekte, studiedagen en zaken die door ouders opgevangen moeten worden (thema's, musical, uitjes). 10 jaar geleden zaten mijn kinderen op de basisschool en toen was het niet anders.



Ik heb zelf in de jaren 70 op de lagere school gezeten en kan mij niet een situatie herinneren dat de leerkracht uitviel om wat voor reden dan ook. Er was natuurlijk wel eens een griepje, of een doktersbezoekje, maar dat werd opgevangen door het schoolhoofd... en daar bibberden we met zn allen voor.



Er waren ook geen uitjes, themadagen en musicals. Wij leerden klassikaal, stampten tafeltjes, rivieren, hoofdsteden en landen uit ons hoofd. Ik ken ze nu nog!



En ja... ik heb een waardeoordeel over het huidige schoolsysteem... dat moge duidelijk zijn. Ik ben van mening dat scholen zich wat meer met hoofdzaken moeten bezighouden (bijbrengen van stof) en wat minder met bijzaken. Dan is er wellicht ook minder ruimte voor stress door de regelmaat die heerst. Minder stress is minder ziekte.



Maar goed, ik zal hier wel de brigade over me heenkrijgen.
Ik ken verschillende mensen die zijn gestopt in het onderwijs.



Lesgeven aan een klas van 20-30 leerlingen is voor velen al zwaar. Maar enig idee hoe ouders zich kunnen misdragen? En wat voor dreigende mails ze aan de leerkrachten sturen met eisen voor hun kind?
Alle reacties Link kopieren
Op een basisschool hoor ik het niet zo vaak, tenminste niet op die van mijn kinderen (twee verschillende scholen).

Maar ik werk zelf op het VO en we hebben momenteel een stuk of 10 overspannen collega's en dan nog een handjevol met een lichamelijk probleem... (Op veertienhonderd leerlingen). Op de andere scholen waar ik heb gewerkt was het wel veel minder.

Voor mij een teken dat de werkdruk op de betreffende school te hoog is. Maar als een collega uitvalt moeten andere collega's dat vaak eerst opvangen, dus zo krijg je wel een beetje dominoeffect.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Een basisschool leerkracht hier. Ik herken de uitval. Ook wij hebben veel overspannen collega's. De werkdruk is simpelweg te groot.

Dit lost het probleem voor jouw kind echter niet op. Ik zou een gesprek met de directie aanvragen en je zorgen uiten. Wellicht is er een stabiele parallelklas voor je zoon of kan je meer duidelijkheid krijgen over de organisatie om wat vertrouwen terug te krijgen.

Ik zou zeker ook aangeven dat jouw zoon het niet naar zijn zin heeft! Veel sterkte. Het lijkt me als ouder erg lastig om hier drie maal mee geconfronteerd te worden en het vertrouwen in de school te behouden.
quote:temporary2 schreef op 20 februari 2014 @ 15:17:

Ik ken verschillende mensen die zijn gestopt in het onderwijs.



Lesgeven aan een klas van 20-30 leerlingen is voor velen al zwaar. Maar enig idee hoe ouders zich kunnen misdragen? En wat voor dreigende mails ze aan de leerkrachten sturen met eisen voor hun kind?



Ik weet wel hoe ouders zich kunnen misdragen, dat heb ik inderdaad wel eens gezien, dreigende mails met eisen liggen uiteraard niet op het schoolplein en daar zal de school de ouders ook niet over gaan informeren.

Maar het lijkt me duidelijk dat dat soort zaken je niet in de koude kleren gaan zitten en dat dat je gemoed bepaald geen goed doet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder werkt in het basisonderwijs, klein schooltje, maar zij heeft ook echt gestoorde kinderen momenteel. Ze kan de klas niet uit of de één staat op haar bureau met zijn piemel te zwaaien en drie anderen zijn in gevecht onder groot toegejuich van de rest.

Eén is van school gestuurd, na jaren lange agressiviteit was het in het gezicht schoppen van een medeleerling de druppel.

De volgende heeft ook een stempel en zit nu in een gesloten inrichting omdat hij zijn ouders buiten sloot en zelf lekker ging computeren.

Een ander gezin waar de vader de boel thuis terroriseert en ze kunnen niks doen, omdat moeder niet durft een stap te zetten.



Ook kiezen veel ouders steeds de kant van het kind, het kind heeft nooit wat fout gedaan. Het ligt altijd aan iemand anders. Terwijl hun opvoeding van het kind minimaal is.

Ouders die vinden dat hun kind hoogbegaafd is, terwijl het kind moeilijk mee kan in de klas omdat het sociaal niet zo goed is. Vervolgens het kind naar een andere school sturen, omdat ze het niet eens zijn met de beslissingen van de leerkracht, terwijl het kind al slecht tegen veranderingen kan en er daar helemaal aan onderdoor gaat.



En dan zit ze ook nog met haar eigen scheiding en zoon met Asperger.

Vergaderingen na schooltijd de duren tot laat in de avond, werk nakijken, lessen voorbereiden etc etc etc.



Nee, als je leerkracht wil worden ga dan naar het voortgezet onderwijs. Elk uur een andere klas, kinderen die toch meer eigen inzicht hebben en iets meer nadenkvermogen hebben over de consequenties van hun acties.



Echt hoeveel shit je te verduren krijgt in het basisonderwijs.
... high heels and a bad attitude
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eens een cursus gegeven aan basisschoolleerkrachten. De meeste leerkrachten (van deze cursus) werkten 0,8 fte, omdat een ft baan als te zwaar wordt ervaren. Ik vond dat echt bizar om te horen.

En daar komt trouwens nog bij dat ze deze cursus (8 dagen) op hun vrije dag volgden. Cursus volgen onder werktijd was blijkbaar een no-go.

Werkdruk in het basisonderwijs is groot, dus klachten als burn-out en overspannen zullen meer voorkomen. Het staat en valt (volgens mij) met het management van de school.
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
quote:Bergje65 schreef op 20 februari 2014 @ 15:09:

Ik herken het verhaal. Veel uitval, ziekte, studiedagen en zaken die door ouders opgevangen moeten worden (thema's, musical, uitjes). 10 jaar geleden zaten mijn kinderen op de basisschool en toen was het niet anders.



Ik heb zelf in de jaren 70 op de lagere school gezeten en kan mij niet een situatie herinneren dat de leerkracht uitviel om wat voor reden dan ook. Er was natuurlijk wel eens een griepje, of een doktersbezoekje, maar dat werd opgevangen door het schoolhoofd... en daar bibberden we met zn allen voor.



Er waren ook geen uitjes, themadagen en musicals. Wij leerden klassikaal, stampten tafeltjes, rivieren, hoofdsteden en landen uit ons hoofd. Ik ken ze nu nog!



En ja... ik heb een waardeoordeel over het huidige schoolsysteem... dat moge duidelijk zijn. Ik ben van mening dat scholen zich wat meer met hoofdzaken moeten bezighouden (bijbrengen van stof) en wat minder met bijzaken. Dan is er wellicht ook minder ruimte voor stress door de regelmaat die heerst. Minder stress is minder ziekte.



Maar goed, ik zal hier wel de brigade over me heenkrijgen.



Ik heb zelf op een uitermate slechte basisschool gezeten. Er waren dan wel geen overspannen docenten(overigens later wel, mijn zusje zat er ook), maar dat maakte het bepaald niet leuker, veiliger of didactisch een goede school. De inspectie heeft er later hard ingegrepen.

Echt goed vergelijkingsmateriaal heb ik dus niet.
Alle reacties Link kopieren
ik herken het wel, het is ook een kettingreactie. Als hele team lekker draait, houdt de zwakste schakel het langer vol. Maar als er 1 gaat, heeft dat zijn weerslag op de rest van het team.
Dat is gelukkig niet de dagelijkse gang van zaken. Maar zeker 5 keer per jaar word ik zo door ouders benaderd. Het ene moment raakt het je meer dan het andere. Maar vergeet ook de invloed op het kind van deze ouders niet! Die krijgen vaak meer mee dan wij denken en willen graag trouw blijven aan ouder én de juf. Heel zielig
quote:frambloosje schreef op 20 februari 2014 @ 15:28:

Een basisschool leerkracht hier. Ik herken de uitval. Ook wij hebben veel overspannen collega's. De werkdruk is simpelweg te groot.

Dit lost het probleem voor jouw kind echter niet op. Ik zou een gesprek met de directie aanvragen en je zorgen uiten. Wellicht is er een stabiele parallelklas voor je zoon of kan je meer duidelijkheid krijgen over de organisatie om wat vertrouwen terug te krijgen.

Ik zou zeker ook aangeven dat jouw zoon het niet naar zijn zin heeft! Veel sterkte. Het lijkt me als ouder erg lastig om hier drie maal mee geconfronteerd te worden en het vertrouwen in de school te behouden.



Ik heb vorige week een 10-minutengesprek gehad met zijn juf(de vervangster van de andere overspannen juf) en heb daar ook mijn zorgen geuit. Ik heb ook gevraagd om de IB-er in te schakelen omdat ik denk dat er naast het feit dat hij het in de klas niet leuk vindt, meer aan de hand is. Zij zou de IB-er benaderen, maar ik heb daar verder nog niets over gehoord, ik ga er na de vakantie achteraan.



De invaller voor de juf is zijn juf van vorig jaar en daar is hij ontzettend blij mee. Als iemand iets met hem kan is zij het wel, daar heb ik wel vertrouwen in, gelukkig.
Dat is fijn! Als heg goed is wordt er op school ook een sociaal-emotioneel volgsysteem bijgehouden. Misschien is het een goed idee om daar inzage in te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg van de week nog een briefje van ouders:



Beste mevrouw Napoleon,

Mijn zoon Piet hoeft het proefwerk van vandaag niet te maken.

Met vriendelijke groet,

Mevrouw Piet
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:lilalinda schreef op 20 februari 2014 @ 15:39:

ik herken het wel, het is ook een kettingreactie. Als hele team lekker draait, houdt de zwakste schakel het langer vol. Maar als er 1 gaat, heeft dat zijn weerslag op de rest van het team.



Tsja, de directeur is ook overspannen, die komt geloof ik helemaal niet meer terug. We hebben een tijdje een interim gehad, nu hebben we weer een nieuwe, vaste.

Het geeft toch wel te denken.
quote:suzyqfive schreef op 20 februari 2014 @ 15:50:

Ik kreeg van de week nog een briefje van ouders:



Beste mevrouw Napoleon,

Mijn zoon Piet hoeft het proefwerk van vandaag niet te maken.

Met vriendelijke groet,

Mevrouw Piet



Mijn hemel.

Ik geloof niet dat ik mijn zoon ooit een dergelijk briefje mee zou geven. Ik ben niet degene die bepaalt of mijn zoon proefwerken wel of niet hoeft te maken.

De eerlijkheid gebied mij dat ik hem wel eens heb ziek gemeld omdat hij zich niet lekker voelde en een proefwerk had, maar toch niet echt, echt ziek was.
quote:frambloosje schreef op 20 februari 2014 @ 15:48:

Dat is fijn! Als heg goed is wordt er op school ook een sociaal-emotioneel volgsysteem bijgehouden. Misschien is het een goed idee om daar inzage in te vragen.Ik zal er eens naar vragen, dank je.
quote:suzyqfive schreef op donderdag 20 februari 2014 15:50 Ik kreeg van de week nog een briefje van ouders:



Beste mevrouw Napoleon,

Mijn zoon Piet hoeft het proefwerk van vandaag niet te maken.

Met vriendelijke groet,

Mevrouw Piet Dat dus. Wat heb je gedaan? Wel laten maken is ruzie met ouders. En door het niet te laten maken ontstaat een onhoudbare situatie voor wat betreft het gezag.
quote:Lughnasadh schreef op 20 februari 2014 @ 15:54:

[...]





Mijn hemel.

Ik geloof niet dat ik mijn zoon ooit een dergelijk briefje mee zou geven. Ik ben niet degene die bepaalt of mijn zoon proefwerken wel of niet hoeft te maken.

De eerlijkheid gebied mij dat ik hem wel eens heb ziek gemeld omdat hij zich niet lekker voelde en een proefwerk had, maar toch niet echt, echt ziek was.Juist....dit is dus 1 van de oorzaken van die werkdruk: inhaaltoetsen maken voor zogenaamd zieke leerlingen. Een toets in elkaar zetten kost al gauw 1,5 uur. Ik geef les op het VO en laatst was wel het toppunt: 9 van de 26 leerlingen afwezig bij een toets waarvan 3 gespijbeld (met 1 als resultaat) En daarna de verhalen van papa en mama of die 1 asjeblieft weg mag want Pietje had het zo druk......
Ik vind het bij ons reuze meevallen. Veel betrokken en fijne leraren. Over de grote van de groepen.. ze zijn groot, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik vroeger ook in een klas van 30 zat. Nooit problemen mee gehad.



En ja er zijn bij ons ook uitvallers door zwangerschap, maar op een school van 400 leerlingen gaat het prima.



Die voorbeelden die hier worden aangegeven vind ik het echt te zot voor woorden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 20 februari 2014 @ 15:54:

[...]





Mijn hemel.

Ik geloof niet dat ik mijn zoon ooit een dergelijk briefje mee zou geven. Ik ben niet degene die bepaalt of mijn zoon proefwerken wel of niet hoeft te maken.

De eerlijkheid gebied mij dat ik hem wel eens heb ziek gemeld omdat hij zich niet lekker voelde en een proefwerk had, maar toch niet echt, echt ziek was.Dan heeft je zoon 'geluk' en eigenlijk bepaal je dan ook of je zoon wel of niet een proefwerk hoeft te maken. Echt niet dat mijn moeder me ziek ging melden als ik me niet zo lekker voelde en al helemaal niet omdat ik een proefwerk had.
Alle reacties Link kopieren
Op de school van mijn kinderen is ook een juf uitgevallen. Natuurlijk is het nu druk en een gedoe met regelen, maar ik moet zeggen dat de sfeer tien keer beter is geworden... Deze juf liep al weer voor de derde keer in vier jaar tijd tegen hetzelfde aan: ze kan gewoon niet alles aan. Ik vond het ook zielig om te zien, ook al was ze heel onvriendelijke tegen iedereen. Ze reageerde zich af op haar collega's en nog erger, de stagiaires. En het is niet een hele rare klas (dat vb van een jongetje op een bureau met zijn piemel aan het zwaaien zoals hierboven, brrrr) maar toch valt zij de hele tijd van de wagen. Ik hoop dat er nu gewoon echt iets aan gedaan wordt. Langere tijd weg en gewoon minder uren en minder bevoegdheden. We hebben het hier wel over de lagere klassen; er wordt een basis gelegd en met zo'n overspannen juf werkt het gewoon niet.
quote:bloesem1977 schreef op 20 februari 2014 @ 15:58:

[...]





Juist....dit is dus 1 van de oorzaken van die werkdruk: inhaaltoetsen maken voor zogenaamd zieke leerlingen. Een toets in elkaar zetten kost al gauw 1,5 uur. Ik geef les op het VO en laatst was wel het toppunt: 9 van de 26 leerlingen afwezig bij een toets waarvan 3 gespijbeld (met 1 als resultaat) En daarna de verhalen van papa en mama of die 1 asjeblieft weg mag want Pietje had het zo druk......



Het gebeurt inderdaad vaak. Mijn zoon heeft een klasgenoot die nog nooit een proefwerk heeft gemaakt op de dag dat hij 'm moest maken. En die is dan echt niet ziek.

Die van mij was niet lekker en het was een vak waar hij veel moeite mee had en niet al te best voor stond. Slecht ja.

Aan de andere kant zit zoon bijna elke dag vanaf dat hij thuis komt tot zeker 9 uur 's avonds aan zijn huiswerk(en daarna vaak nog leerwerk) omdat hij zo ontzettend veel op krijgt. Hij loopt bepaald de kantjes er niet van af.

Zijn werkdruk is ook hoog. Veel en veel hoger dan ik ooit op de middelbare school heb gehad.
Ik werk sinds vorig jaar op een basisschool waar er 2 leerkrachten overspannen zijn, en 1 van de 2 is gestopt met werken in het onderwijs. En er nog 1 op het randje zit. En dat op een school met 8 klassen.

De werkdruk is te hoog. En raakt er 1 overspannen, dan lijken er altijd snel meer te volgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:leather schreef op 20 februari 2014 @ 15:36:



Nee, als je leerkracht wil worden ga dan naar het voortgezet onderwijs. Elk uur een andere klas, kinderen die toch meer eigen inzicht hebben en iets meer nadenkvermogen hebben over de consequenties van hun acties.



Echt hoeveel shit je te verduren krijgt in het basisonderwijs.



Haha, valt nog tegen hoor, dat laatste :-).



Ik herken het wel, to. Ik werk ook in het vo en heb elk jaar een paar overspannen collega's en vooral nieuwe collega's die uitvallen.



Wat er aan te doen is, geen idee. Tenminste, wel een beetje, maar dat gebeurt toch niet. Veel te veel vergaderingen. Op zich niet erg, maar wel als ze in je vrije tijd gepland worden, verplicht zijn en vooral zinloos. Frustrerend, zo veel vergaderingen waar wel tijd en energie in gaat zitten, maar waar niks uitkomt. We hebben bijvoorbeeld een werkmiddag die voor iedereen lesvrij is. Maar die middag wordt steeds voller geplempt, met van alles, soms vier of vijf vergaderingen achter elkaar. En alles moet zo snel dat niets afgemaakt wordt. Je werk dat je in die tijd had moeten doen, doe je thuis. Hoe leuk het werk ook is, er is zoveel gedoe en wat ik persoonlijk zwaar vind: ik kan nooit eens zelf over mijn agenda beschikken, over mijn rooster nadenken, afspraken plannen als het mij uitkomt, alles wordt gedaan en ik mag nergens over meedenken of beslissen. Ik heb veel ervaring, ben hoog opgeleid, ik kan dat best :-). Heel vervelend dat een roostermaker bijvoorbeeld bepaalt of ik in een computerlokaal mag zitten met een klas of niet. Ook als het nodig is ter voorbereiding op tentamens. "Tja, jammer voor je", zeggen ze dan. Grrrr.... In het bo zal het niet veel beter zijn, al heb je daar ook nog je vaste klas met alle verslagen, rapporten, begeleidingsplannen, enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven