Overspannen leerkrachten (basisschool)

20-02-2014 15:02 243 berichten
Laat ik voorop stellen dat het me inderdaad ook een loodzware baan lijkt. Ik heb over het algemeen groot respect voor leerkrachten, zeker in deze tijd. (te) Grote klassen, veel zorgleerlingen, de Rugzakjes die afgeschaft gaan worden en scholen dienen dat zelf op te gaan pakken, ga er maar aan staan.



Ik heb 3 kinderen op de basisschool. Vandaag krijg ik voor de vierde keer dit schooljaar een mail dat een van de juffen van mijn kinderen voor lange tijd uit de roulatie zal zijn. Hij heeft al een vervanger voor de andere juf, die heeft ook een burn-out en zal net als de juf van mijn dochter en andere zoon niet meer terug komen voor het eind van het schooljaar.

Daarvoor is al een periode geweest van regelmatige vervangers, we hebben inmiddels zoveel ervaring dat we deze mail al aan zagen komen.

Mijn andere zoon en dochter hebben niet veel last van de steeds wisselende leerkrachten, deze zoon gaat al eigenlijk vanaf het begin van het schooljaar niet met plezier naar school, kwam steeds thuis met hoofdpijn en buikpijn omdat "juf weer eens was ontploft" en de kinderen in zijn klas gebruik maakten van de duidelijk niet goed in haar vel zittende juf.



Ik vraag me af of onze school een uitzondering is, of dat er over het algemeen zoveel uitval is bij leerkrachten vanwege een burn-out.

Wat zouden scholen kunnen doen of laten?

Op de school van mijn oudste(vo) hoor ik eigenlijk nooit over docenten met een burn-out.
Alle reacties Link kopieren
Ik (als leerkracht) erger me dood aan collega's die de normjaartaak niet kennen.

Die denken dat ze met de sint- en paascommissie genoeg taken doen, terwijl ze hun 10% niet halen, maar hun mond dichtdoen als er een MR-lid gezocht wordt.

Die zo klagen dat er veel teveel vergaderd wordt, terwijl ze honderdenéén rondvragen stellen; die dan geen vragen zijn, maar mededelingen.

Die niet weten dat er óók 10% van de tijd aan deskundigheidsbevordering gedaan moet worden en ondertussen die tijd alleen maar gebruiken om voor- en nawerk te doen dat ze allang af hadden moeten hebben.

Aaaaargh!

Mag dat ook eens gezegd worden?



Ik geloof dat ik ook maar eens uit het onderwijs ga stappen.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Gamuza: die (ex-)collega's ken ik ook: jarenlang als E-taak alleen in de Sinterklaascommissie (en dan ook jaren hetzelfde draaiboek volgen), of het fietsenhok opruimen... ik zat dan 100+ met E-taken. Maar dit soort scheefgroei en bijbehorende overspannenheid heeft ook erg veel met de leiding van een school te maken! Hoe kan het dat een directeur daar niet op ingrijpt, de 'onzintaken' niet van de jaartaak afhaalt en de serieuze taken herverdeelt?
Alle reacties Link kopieren
quote:dedeurkruk schreef op 21 februari 2014 @ 15:02:

Ik vind dat er een groot verschil zit tussen snel ergens een berichtje op een forum knallen, met je mobiele telefoon, en een officieel bericht. Al beheers je taalregels als de beste, snel tikkend op je smartphone zit een foutje in een klein hoekje. Ik vind taalpurisme in dat soort situaties meer iets voor hautaine vwo scholieren.



Vaak zijn de internet taal puristen alhier ook nog in staat om in hun commentaar op andermans typefout zelf nog even een taalfout te maken.



Een fout in een mail naar ouders, in de communicatie naar leerlingen of een nieuwsbrief vind ik wel kwalijk. Maar goed, hoe zit dat met het gemiddelde aantal typefouten in een scriptie?Ik had er 0. Mooi toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb diep respect voor leerkrachten, ik zou die constante aandacht niet kunnen opbrengen. Onze zoon is geen makkelijke (ADHD) en ik vraag zijn lerares wel eens hoe ze het volhoudt, want hij is de enige niet in z'n klas waarin ook nog eens flinke leerachterstanden en kinderen uit moeilijke gezinnen zitten. Petje af.

Zij vindt het allemaal wel meevallen maar denkt dat het voor ons als ouders zwaar is (ze heeft zelf geen kinderen). Ik zie bij ons veel betrokken leerkrachten die heel veel extra's voor de kinderen doen. Weinig burn-outs maar ik woon dan ook in Amerika waar ziek zijn voor eigen rekening is.



Wat ik zo vreemd vind is dat blijkbaar tegenwoordig de ouders discussies met leerkrachten aangaan. Ik ken mijn kinderen en het zijn enorme schatten maar ze kunnen zich ook enorm misdragen. En natuurlijk is dat in hun ogen nooit hun fout. Maar ze weten ook dat ik altijd achter de school sta. Ik ben in samenspraak met de school zodat ik precies weet wat er gaande is en we elkaar op de hoogte kunnen houden van wat de beste aanpak is.

No way dat ik de school ooit zou aanspreken op lage cijfers. Die heeft zoon, en ik zie ook waarom, en dat ligt bij hemzelf.

Ik snap echt niet dat het in je opkomt om een leraar/school aan te vallen in plaats van realistisch naar je eigen kind te kijken.
quote:dedeurkruk schreef op 21 februari 2014 @ 15:02:

Ik vind dat er een groot verschil zit tussen snel ergens een berichtje op een forum knallen, met je mobiele telefoon, en een officieel bericht. Al beheers je taalregels als de beste, snel tikkend op je smartphone zit een foutje in een klein hoekje. Ik vind taalpurisme in dat soort situaties meer iets voor hautaine vwo scholieren.



Vaak zijn de internet taal puristen alhier ook nog in staat om in hun commentaar op andermans typefout zelf nog even een taalfout te maken.



Een fout in een mail naar ouders, in de communicatie naar leerlingen of een nieuwsbrief vind ik wel kwalijk. Maar goed, hoe zit dat met het gemiddelde aantal typefouten in een scriptie?Ah, jij bent dus bewust onbekwaam terwijl je, uit hoofde van je beroep, onbewust bekwaam zou moeten zijn. Je eigen onkunde bagatelliseren door de ander hautain te noemen, fraai hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:liza schreef op 21 februari 2014 @ 18:50:

Ik heb diep respect voor leerkrachten, ik zou die constante aandacht niet kunnen opbrengen. Onze zoon is geen makkelijke (ADHD) en ik vraag zijn lerares wel eens hoe ze het volhoudt, want hij is de enige niet in z'n klas waarin ook nog eens flinke leerachterstanden en kinderen uit moeilijke gezinnen zitten. Petje af.

Zij vindt het allemaal wel meevallen maar denkt dat het voor ons als ouders zwaar is (ze heeft zelf geen kinderen). Ik zie bij ons veel betrokken leerkrachten die heel veel extra's voor de kinderen doen. Weinig burn-outs maar ik woon dan ook in Amerika waar ziek zijn voor eigen rekening is.



Wat ik zo vreemd vind is dat blijkbaar tegenwoordig de ouders discussies met leerkrachten aangaan. Ik ken mijn kinderen en het zijn enorme schatten maar ze kunnen zich ook enorm misdragen. En natuurlijk is dat in hun ogen nooit hun fout. Maar ze weten ook dat ik altijd achter de school sta. Ik ben in samenspraak met de school zodat ik precies weet wat er gaande is en we elkaar op de hoogte kunnen houden van wat de beste aanpak is.

No way dat ik de school ooit zou aanspreken op lage cijfers. Die heeft zoon, en ik zie ook waarom, en dat ligt bij hemzelf.

Ik snap echt niet dat het in je opkomt om een leraar/school aan te vallen in plaats van realistisch naar je eigen kind te kijken.

Tja, ik heb vorig jaar eindeloze discussies gehad met de leerkracht van mijn jongste: zijn gedrag was onhoudbaar, ik had adviezen hoe ze beter met hem om kon gaan, daar deed ze niks mee, en vervolgens legde ze het probleem bij mij, want ik was zo negatief over haar tegen kind, dat kind op school onhandelbaar werd.



Ik geloof, weet zeker, dat er echt vervelende ouders zijn, maar er zijn ook echt vervelende leerkrachten. Vorig jaar zat mijn zoon in de brugklas, dus het was voor zowel mij als school het eerste jaar dat we met elkaar te maken hadden. En ik stond dus meteen te boek als 'zo'n ouder'.

Dit jaar heeft jongste een leerkracht waar het goed gaat, die goed naar hem kijkt, mij af en toe om advies vraagt en daar vervolgens ook naar luistert.

En ineens ben ik een coöperatieve moeder, waar zo fijn mee te overleggen is. Ow, en ik ben ook zo'n gezellige moeder.





Zelfde moeder, zelfde kind, andere leerkracht.

Rara waar zat vorig jaar het probleem?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:digijuf schreef op 21 februari 2014 @ 18:08:

Hoe kan het dat een directeur daar niet op ingrijpt, de 'onzintaken' niet van de jaartaak afhaalt en de serieuze taken herverdeelt?

Dit is door mij direct aangekaart bij de directeur en er zijn duidelijke afspraken over de taken van volgend jaar gemaakt

Sommige taken doe ik voor het eerst (MR) en dat is te leuk om te laten schieten. In ruil daarvoor ga ik op mijn strepen staan bij de formatie van komend jaar ;)
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 18:59:

[...]



Tja, ik heb vorig jaar eindeloze discussies gehad met de leerkracht van mijn jongste: zijn gedrag was onhoudbaar, ik had adviezen hoe ze beter met hem om kon gaan, daar deed ze niks mee, en vervolgens legde ze het probleem bij mij, want ik was zo negatief over haar tegen kind, dat kind op school onhandelbaar werd.



Ik geloof, weet zeker, dat er echt vervelende ouders zijn, maar er zijn ook echt vervelende leerkrachten. Vorig jaar zat mijn zoon in de brugklas, dus het was voor zowel mij als school het eerste jaar dat we met elkaar te maken hadden. En ik stond dus meteen te boek als 'zo'n ouder'.

Dit jaar heeft jongste een leerkracht waar het goed gaat, die goed naar hem kijkt, mij af en toe om advies vraagt en daar vervolgens ook naar luistert.

En ineens ben ik een coöperatieve moeder, waar zo fijn mee te overleggen is. Ow, en ik ben ook zo'n gezellige moeder.





Zelfde moeder, zelfde kind, andere leerkracht.

Rara waar zat vorig jaar het probleem?Sorry, maar ik vind het erg bijzonder dat je in hetzelfde schooljaar op twee scholen te boek staat als 'zo'n ouder'.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik heb niet alles helemaal gelezen, maar BetjeBig wat sla je de plank ontzettend mis. Ik weet niet in welke branche je zelf werkt, maar je hebt echt geen idee waar je het over hebt.



" Kind moet resultaat leveren? Als resultaten achterblijven moet je ingrijpen..en aan kunnen tonen waar het mis gaat"



Het is een kind, geen beursgenoteerd bedrijf. Dat moet zich goed voelen in de klas, bij de juf en daar het nodige van opsteken. Zowel sociaal-emotioneel als (pas later) in de wat exactere vakken.

De meeste juffen en meesters wisten vroeger prima hoe hun kinderen in elkaar staken en dat komt vooral omdat ze niet werden afgeleid door allerlei schema's en grafieken mbt resultaten die ze zelf eerst hadden ingevoerd... Tegenwoordig heeft men amper tijd om naar het kind te kijken.



"Efficiencywinst" echt ongelofelijk dat je het durft te typen.

En daarmee bedoel ik niet eens dat het puur sec niet eens zou kunnen kloppen, maar meer om aan te geven dat juist in een 'vrije' werkomgeving de leerkrachten het meest tot hun recht komen!
Alle reacties Link kopieren
Het kan wat mij betreft efficiënter in het onderwijs. Ik kan soms wel gillen als we tijdens een vergadering een half uur bezig zijn over waar de prikpennen moeten liggen in het magazijn.



Ik heb ook thuis gezeten. Bij mij ging het licht uit toen ik een half jaar keihard met een jongen had gewerkt aan zijn zelfvertrouwen en schoolresultaten. Hij hoefde niet meer naar het praktijkonderwijs. Tijdens het adviesgesprek zei zijn vader: "Zie je wel dat je dom bent?".



Leerkrachten zijn al te vaak perfectionisten en pleasers. Het is onbegonnen werk, zo lijkt het vaak. Je stopt er zoveel in van jezelf. Je bereikt zulke mooie dingen die ouders of directie dan als vanzelfsprekend zien. Ik las het eerder: na een topdag toch weer een klacht over de mail.



Zelfvertrouwen is denk ik voor de leerkracht heel belangrijk. Als jij (onbewust) de hele tijd bevestiging nodig hebt van een ander dan ga je het in het onderwijs niet redden. Je krijgt weinig vertrouwen, hebt geen aanzien meer. Dat moet je allemaal uit jezelf kunnen halen.

En je moet kunnen zeggen: Hier stopt het, dit gaat niet.



We zijn de braafste kinderen uit de klas en dat nekt ons. Zo zie ik het althans...
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 18:59:

[...]



Tja, ik heb vorig jaar eindeloze discussies gehad met de leerkracht van mijn jongste: zijn gedrag was onhoudbaar, ik had adviezen hoe ze beter met hem om kon gaan, daar deed ze niks mee, en vervolgens legde ze het probleem bij mij, want ik was zo negatief over haar tegen kind, dat kind op school onhandelbaar werd.



Ik geloof, weet zeker, dat er echt vervelende ouders zijn, maar er zijn ook echt vervelende leerkrachten. Vorig jaar zat mijn zoon in de brugklas, dus het was voor zowel mij als school het eerste jaar dat we met elkaar te maken hadden. En ik stond dus meteen te boek als 'zo'n ouder'.

Dit jaar heeft jongste een leerkracht waar het goed gaat, die goed naar hem kijkt, mij af en toe om advies vraagt en daar vervolgens ook naar luistert.

En ineens ben ik een coöperatieve moeder, waar zo fijn mee te overleggen is. Ow, en ik ben ook zo'n gezellige moeder.





Zelfde moeder, zelfde kind, andere leerkracht.

Rara waar zat vorig jaar het probleem?



Ik snap heus dat er naast vervelende ouders ook vervelende docenten zijn, maar:



Ik heb zoiets weleens gehad met een leerling die ik zijn hele schoolcarrière in de klas heb gehad. De ouders waren het eerste jaar echt heel ingewikkeld en kwamen steeds weer met kritiek en álles lag aan mij. Op een gegeven moment is dat gestopt en waren het fantastische ouders. Zelfde ouders, zelfde kind, zelfde leerkracht. Rara waar zat het probleem?



Punt is dat het probleem misschien helemaal niet zo direct aantoonbaar bij iemand ligt.
Alle reacties Link kopieren
Niet alleen zelfvertrouwen, maar ook een dosis assertiviteit denk ik. Als iemand mij een mail stuurt om 09.00 en hierin schrijft dat als zij voor 14.00 geen reactie terug heeft gekregen, zij dit als voor akkoord ziet, die heeft dikke pech.

Sommige collega's durven dit niet. En naar wat ik hier lees, 'mogen' ze het ook niet (of staan de leidinggevenden niet achter hen).



Het voorbeeld van Frambloosje bijvoorbeeld vond (en vind) ik echt schokkend. Moest er vandaag weer aan denken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 18:59:





Zelfde moeder, zelfde kind, andere leerkracht.

Rara waar zat vorig jaar het probleem?Bij dezelfde moeder , bij hetzelfde kind en bij de andere juf. Waar drie een probleem hebben, hebben er drie aandeel.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gamuza schreef op 21 februari 2014 @ 17:58:

Ik (als leerkracht) erger me dood aan collega's die de normjaartaak niet kennen.

Die denken dat ze met de sint- en paascommissie genoeg taken doen, terwijl ze hun 10% niet halen, maar hun mond dichtdoen als er een MR-lid gezocht wordt.

Die zo klagen dat er veel teveel vergaderd wordt, terwijl ze honderdenéén rondvragen stellen; die dan geen vragen zijn, maar mededelingen.

Die niet weten dat er óók 10% van de tijd aan deskundigheidsbevordering gedaan moet worden en ondertussen die tijd alleen maar gebruiken om voor- en nawerk te doen dat ze allang af hadden moeten hebben.

Aaaaargh!

Mag dat ook eens gezegd worden?



Ik geloof dat ik ook maar eens uit het onderwijs ga stappen.Eens
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
@betjebig, heel naar om te zeggen, maar ik doe tegenwoordig veel onder schooltijd van de leerlingen en pik dus onderwijstijd in. Ook ik heb vorig jaar een burnout gehad. Propte al mijn werk na schooltijd en deed van alles wat mij gevraagd werd. Nu zeg ik vaak ja, maar die nee om mijzelf te beschermen en niet weer terug te vallen. De werkdruk is nog steeds veel te goog en je bent soms meer bezig met administreren dan lesgeven. Mijn dagen starten rond 8 uur en eindigen rond 6 uur. In de vakantie en vaak ook in de weekenden maak ik de nodige uurtjes om niet achter te raken. Ik ben de enige fulltimer op mijn werk en ook mijn leeftijdsgenoten 30- zonder kinderen werken parttime omdat het niet vol te houden is. Ik als single mort helaas fulltime werken om rond te komen. De kinderen kosten mij geen extra energie. De rompslomp eromheen wel.
Alle reacties Link kopieren
@solomio: het gaat natuurlijk niet altijd perfect tussen leerkracht en ouders. Wij hebben met dochter een heel moeilijk jaar gehad om dat haar juf gewoon niks toepaste van wat we aandroegen. Dochter heeft een strikte struktuur nodig, als ze dat niet krijgt dan slaat ze los. Zolang je haar dus strakhoudt is ze prima te handhaven, maar deze juf deed dat gewoon niet. Zei bijvoorbeeld: A ga recht in je stoel zitten en als dochter dat dan niet deed dan liet juf het erbij. Dat was geen leuk jaar en we hebben zelf wisselen van school overwogen, maar de 2 jaren daarna had ze fantastische leerkrachten die wel iets deden met onze input.
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 21 februari 2014 @ 19:26:

[...]





Sorry, maar ik vind het erg bijzonder dat je in hetzelfde schooljaar op twee scholen te boek staat als 'zo'n ouder'.Huh? Hoezo op twee scholen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 21 februari 2014 @ 19:58:

[...]



Bij dezelfde moeder , bij hetzelfde kind en bij de andere juf. Waar drie een probleem hebben, hebben er drie aandeel.Uiteraard, maar dat lees ik niet bij de reacties die aanhalen dat ouders tegenwoordig zo lastig zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:liza schreef op 21 februari 2014 @ 21:30:

@solomio: het gaat natuurlijk niet altijd perfect tussen leerkracht en ouders. Wij hebben met dochter een heel moeilijk jaar gehad om dat haar juf gewoon niks toepaste van wat we aandroegen. Dochter heeft een strikte struktuur nodig, als ze dat niet krijgt dan slaat ze los. Zolang je haar dus strakhoudt is ze prima te handhaven, maar deze juf deed dat gewoon niet. Zei bijvoorbeeld: A ga recht in je stoel zitten en als dochter dat dan niet deed dan liet juf het erbij. Dat was geen leuk jaar en we hebben zelf wisselen van school overwogen, maar de 2 jaren daarna had ze fantastische leerkrachten die wel iets deden met onze input.Moet je dan niet je kind leren om in 1 x naar de juf te luisteren?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dickens schreef op 21 februari 2014 @ 22:11:

[...]





Moet je dan niet je kind leren om in 1 x naar de juf te luisteren?Mijn kind doet dat al vanaf groep 1 niet. En geloof me, daar heb ik echt alles aan gedaan om dat te veranderen, maar het lukt niet. Ik heb gelukkig wel tips voor de juf om te zorgen dat mijn kind wel naar haar luistert, maar als ze die tips niet toepast, tja, dan houdt het op he.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 22:06:

[...]



Huh? Hoezo op twee scholen?



Misschien verkeerd gelezen. Jij schreef over de jongste en dan weer zoon en daarna jongste, dus ik ging uit van het jongste kind met moeilijkheden rondom gedrag. En in de volgende alinea ging het over zoon in de brugklas, eerste jaar, nieuwe school.

Dus ik ging uit van twee kinderen, door de vermelding brugklas/nieuwe school dus van twee kinderen op twee scholen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 21 februari 2014 @ 22:19:

[...]





Misschien verkeerd gelezen. Jij schreef over de jongste en dan weer zoon en daarna jongste, dus ik ging uit van het jongste kind met moeilijkheden rondom gedrag. En in de volgende alinea ging het over zoon in de brugklas, eerste jaar, nieuwe school.

Dus ik ging uit van twee kinderen, door de vermelding brugklas/nieuwe school dus van twee kinderen op twee scholen.Eén kind: jongste zoon.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 22:17:

[...]



Mijn kind doet dat al vanaf groep 1 niet. En geloof me, daar heb ik echt alles aan gedaan om dat te veranderen, maar het lukt niet. Ik heb gelukkig wel tips voor de juf om te zorgen dat mijn kind wel naar haar luistert, maar als ze die tips niet toepast, tja, dan houdt het op he.Als je een kind zonder rugzakje oid hebt moet dat toch te doen zijn? Ik heb niet gelezen dat haar kind een beperking heeft. Gewoon leren luisteren is dan de oplossing voor heel veel problemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 22:11:

[...]



Uiteraard, maar dat lees ik niet bij de reacties die aanhalen dat ouders tegenwoordig zo lastig zijn.Eens hoor. Dat heb ik inderdaad vergeten te benoemen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dickens schreef op 21 februari 2014 @ 22:38:

[...]





Als je een kind zonder rugzakje oid hebt moet dat toch te doen zijn? Ik heb niet gelezen dat haar kind een beperking heeft. Gewoon leren luisteren is dan de oplossing voor heel veel problemen.

Wat dat betreft ben ik dan idd 'zo'n moeder': ik vind luisteren omdat iemand toevallig de juf is niet sowieso goed.

Ook de juf kan zich vergissen en dan is het heel goed als mijn kind dat kan aangeven.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven