Paniekerige reactie op eten (3-jarige)

28-08-2015 20:08 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie weleens een drie jarige gezien die heel paniekerig reageert op bijvoorbeeld saus? Dit kind roept bijvoorbeeld van te voren al dat ze alleen pasta wil en geen saus. Van mij krijgt ze dan altijd een klein beetje saus op de rand van het bord (ze weet van te voren dat dit gaat gebeuren) en dan begint ze te schreeuwen en schraapt ze zo snel mogelijk de saus van het bord en pas dan kan ze rustig eten en no way dat ze die saus gaat proeven.



Ik heb zelf nog nooit eerder zo´n reactie gezien en vraag me af of jullie dit eerder hebben gezien en of jullie een idee hebben waar deze reactie vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Van mij hoeven ze dan ook niet per se saus.

Waarom moet hij saus?

Reageert hij overal zo op? Of alleen de saus?



En als het steeds zo gaat, waarom dan toch steeds die saus opscheppen, die ze er vervolgens vliegensvlug zelf weer van af mikt?



Mijn zoon wil ook graag een 'schoon' bord en alles apart. Die zou hiervan ook wel wat gestrest kunnen raken:)
Ik was zelf een vreselijk moeilijke eter. Vaak kun je het helemaal niet uitleggen maar als niet alles 'klopt' in je hoofd kun je niet (lekker) eten. Ik kreeg het dan letterlijk niet weg en ging kokhalzen.

Niks afdwingen is mijn advies, dan wordt eten zo'n ding.
Alle reacties Link kopieren
Heb je het over je eigen kind? Als een kind aangeeft geen saus te willen (en daar ken ik er genoeg van, die graag "blote" pasta eten) en jij schept toch op, dan voelt het kind zich niet gehoord en beland je in strijd.
Alle reacties Link kopieren
Dan maar geen saus. Vanaf een jaar of twee worden héél veel kindertjes lastige eters. Tegen de tijd dat ze naar de middelbare school gaan lusten ze meestal alles.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ja. Zoon van een vriendin. Inmiddels is hij 6 en is het minder.
Over het algemeen eten kinderen wat ze nodig hebben. Waarom persé toch die saus op het bord?? Nu is mijn dochter inmiddels oud genoeg om zelf te koken, maar gaandeweg hebben we geleerd dat zij soms dingen lekker vind die ik niet lust. Alleen, haar pech, ik kook meestal dus eten we over het algemeen waar ik zin in heb. Maar zij vindt macaroni/spaghetti dus niet lekker. Ze lust ook geen mayonaise, om maar eens wat mafs te noemen.



Geef je kind gewoon die pasta, houd wat gehakt apart en draai daar twee of drie balletjes van die ze er los bij krijgt, leg een tomaatje op haar bord en wat ze eet, dat eet ze.



Dat je door de dag heen geen snoep, chips, chocolade en koekjes aanbiedt is wel een gevolg van niet proeven (hier thuis althans). Maar over het algemeen is de regel; ik bepaal wat er op tafel staat en jij bepaalt zelf wat en hoeveel je daarvan eet.
Alle reacties Link kopieren
Ja vaker gezien en altijd bij mensen die hun kind willen dwingen te eten. Je moet x hapjes pro even is ook dwingen.
Waarom over de grenzen gaan die je kind aangeeft? Ik ben ruim volwassen maar als ik aangeef dat ik iets niet wil en iemand negeert dat volstrekt en doet dat vervolgens toch dan zou ik ook heel boos worden.

Eten moet geen strijd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nee, het is niet mijn kind maar een kind op mijn werk (groep van 20 3-jarigen). We eten tussen de middag warm (niet in Nederland) en de regel is, iedereen krijgt een druppel saus (of gewoon zoveel je wilt natuurlijk) maar je hoeft het niet aan te raken, alleen als je het wilt. Alle andere kritische eters doen daar heel rustig over, laten die druppel lekker voor wat het is en proppen vier aardappels naar binnen, de reactie van dit kind valt me daarom nogal op.
quote:sassafras schreef op 28 augustus 2015 @ 20:17:

Heb je het over je eigen kind? Als een kind aangeeft geen saus te willen (en daar ken ik er genoeg van, die graag "blote" pasta eten) en jij schept toch op, dan voelt het kind zich niet gehoord en beland je in strijd.Precies. Ik mis een beetje basaal respect voor het kind. Je wil een kind toch juist leren dat ie aangeeft wat hij wel en niet wil? Ik vind het vreemd om daar zo overheen te walsen, dat doe je alleen als de gezondheid van je kind op het spel staat imo. Dat is nu niet hetbgeval.
Alle reacties Link kopieren
quote:plous schreef op 28 augustus 2015 @ 20:16:

Ik was zelf een vreselijk moeilijke eter. Vaak kun je het helemaal niet uitleggen maar als niet alles 'klopt' in je hoofd kun je niet (lekker) eten. Ik kreeg het dan letterlijk niet weg en ging kokhalzen.

Niks afdwingen is mijn advies, dan wordt eten zo'n ding.Hier precies hetzelfde! En inderdaad afdwingen, maakt het nog erger.
quote:KarlijnSE schreef op 28 augustus 2015 @ 20:24:

Nee, het is niet mijn kind maar een kind op mijn werk (groep van 20 3-jarigen). We eten tussen de middag warm (niet in Nederland) en de regel is, iedereen krijgt een druppel saus (of gewoon zoveel je wilt natuurlijk) maar je hoeft het niet aan te raken, alleen als je het wilt. Alle andere kritische eters doen daar heel rustig over, laten die druppel lekker voor wat het is en proppen vier aardappels naar binnen, de reactie van dit kind valt me daarom nogal op.Dan leg je die druppel saus voor dit kind toch even op een apart bordje?
Alle reacties Link kopieren
Ken alleen een volwassenen die geen "witte" sauzen eet. Hij vindt het eruit zien als kots.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:KarlijnSE schreef op 28 augustus 2015 @ 20:24:

Nee, het is niet mijn kind maar een kind op mijn werk (groep van 20 3-jarigen). We eten tussen de middag warm (niet in Nederland) en de regel is, iedereen krijgt een druppel saus (of gewoon zoveel je wilt natuurlijk) maar je hoeft het niet aan te raken, alleen als je het wilt. Alle andere kritische eters doen daar heel rustig over, laten die druppel lekker voor wat het is en proppen vier aardappels naar binnen, de reactie van dit kind valt me daarom nogal op.



Waarom moét ze een druppel saus op haar bord, maar is het geen probleem om dat niet op te eten?



Ik zou die strijd toch niet aangaan over het plaatsen van een druppel saus. Opeten doet ze toch niet.



Mijn zoontje gruwelt van paprika. Dat moet ook echt niet op zijn bord liggen. Ook niet als hij het niet op hoeft te eten.

Mijn simpele oplossing is dan om het niet op zijn bord te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Eten wat de pot schaft is inmiddels een beetje achterhaald. Ik kan me daar bij een groot gezin wel iets bij voorstellen, je kunt niet voor vijf koters apart koken. Met een hapje proeven is niks mis, als je maar niet gaat dwingen, gewoon vragen. Kind laten kijken als je eten klaarmaakt kan ook helpen, als ze wat groter is kun je haar op haar manier laten "meewerken". Al schikt ze maar plakjes komkommer en tomaat op een bord.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus van 36b (jaar) is nog steeds bang van zwarte spaghetti.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
O, het is niet jouw kind, dat lees ik nu pas.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 28 augustus 2015 @ 20:17:

Dan maar geen saus. Vanaf een jaar of twee worden héél veel kindertjes lastige eters. Tegen de tijd dat ze naar de middelbare school gaan lusten ze meestal alles. zo waar! Hier ook zo'n lastige eter die, nu als puber, bijna alles eet!
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Die van mij is 2,5 en die eet 's avonds vrijwel niks. Ja, de bekende vier P's. Als dit alles is zou ik blij zijn ;)
Bij mij is saus verplicht. Daar zit namelijk de groente in. No way dat kale pasta een optie is. Maar ik zal wel ontaard zijn. Als je geen honger hebt dan eet je maar niet.



Overigens is het opvallend dat als blijkt dat het geen er geen keuze opties zijn het wel wordt opgegeten en het daarna ook nog lekker bleek te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijne zou ook flippen van saus op zijn bord, als hij duidelijk gezegd heeft dat hij dat niet wil.

Hij luistert wel als je het uitlegt. En werkt het eerst van zijn bord voor hij rustig verder kan eten. Het irriteert hem.

Als hij uitgerust is kan hij meer dan als hij niks gaat slapen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee wat het betekent, maar mijn saus mocht de pasta of aardappels vroeger ook niet aanraken. Werd ik ook echt boos om.



Is gelukkig vanzelf over gegaan



En als je de pasta al door de saus roert? Met spaghetti is dat lastig, maar van die krulletjes ofzo. Desnoods noem je het gerecht ook anders.



Ik kan me herinneren dat als het 1 gerecht is, 'de regels' omtrent aanraken niet van toepassing waren.
Alle reacties Link kopieren
Soms gaat het niet over. Mijn grootmoeder, die op 88 jarige leeftijd overleed, heeft haar hele leven lang niets aangeraakt dat ook maar iets weg had van saus, ze at overigens wel soep. Ik plaagde haar er dikwijls mee, haar vijf kinderen leerden pas sauzen kennen toen ze zelf gingen koken. Ze at ook niets dat door elkaar gehusseld was, geen stamppot, er werd ook niet geprakt alleen voor de hele kleintjes.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft deze week twee dagen achter elkaar geen lunch gegeten (een keer was het minestronesoep en een keer iets van nasi), dat lijkt me ook niet gezond voor een kind dat 8 uur per dag naar de creche gaat. Maar ben dus bang dat van te voren mixen hem niet gaat worden! Ik heb trouwens ook geen invloed op wat er op tafel komt en hoe het gepresenteerd wordt.



Het lastige is dat er nog vier anderen aan tafel zitten en als de een geen saus hoeft, dan hoeft de ander dat natuurlijk ook niet (terwijl ik zie dat die andere kinderen soms toch voorzichtig proeven en erachter komen dat het toch niet tegenviel). Moet ze een uitzondering worden of moet ze er aan wennen?



Jullie reacties hebben me aan het denken gezet en nu zit ik na te denken of haar melkallergie er soms mee te maken heeft. Ze krijgt melkvrij eten (en dat weet ze, dit is haar saus/soep/melk/yoghurt) maar misschien heeft ze in haar hoofd dat pasta ´veilig´ is en je dat van een saus nooit weet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven