Peuter met neurologische afwijking/probleem

04-02-2014 20:20 1231 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 4 heeft waarschijnlijk een neurologische afwijking , dat zich bij haar uit in mank lopen, krachtverlies in hand en anders/sloom gedrag.

Dit hebben we gisteren koud op ons dak gekregen door 3 verschillende artsen ( huisarts-HAP- arts en kinderarts ziekenhuis

We hadden niet gedacht dat het zo erg zou zijn :( )



Morgen naar een andere kinderarts en vanuit daar wordt er verder gezocht naar hoe of wat.



Wie heeft er ook een kind met een neurologische probleem



Sorry voor mijn misschien stomme openingspost.... het zit nog erg hoog :(
Queenfan, het klinkt als heel normaal thuis eigenlijk, fijn zeg!
Alle reacties Link kopieren
Speltherapie is dat het zelfde als activiteitentherapie?

Voor mijn dochter is dat werkjes op kleuter niveau zoals loco bambino, knippen en plakken etc.

Ze gaat eerste 4 halve dagen per week naar school.

Misschien kunnen we op de vrije dag nog therapie in plannen maar het is wel zo, therapie of geen therapie ze gaat toch zelf vooruit, lopen ed. is vanuit haarzelf gekomen.





Vandaag en gisteren - en +

- Slecht met oudste nicht kunnen spelen 2x



+ Geen ongelukjes meer gehad overdag

+ Goed met jongste nichtje kunnen spelen 2x

+ Ook droge nacht luier gehad.



Ze kan momenteel heel slecht met haar oudste nichtje over weg te kunnen.

Ze waren altijd 2 handen op 1 buik en ja ze maakte wel eens ruzie ( schelen ook maar 4 maanden) maar nu lijkt onze dame niets van haar te moeten hebben.

Erg vreemd :(
Alle reacties Link kopieren
Queenfan, wat doet je dochter het goed, knap van jullie allemaal dat ze zo goed vooruit gaat.



Niet goed met oudste nicht kunnen spelen: mijn kinderen (4 en 5 jaar) kunnen ook niet altijd met dezelfde mensen goed spelen. Mijn dochter is/ was altijd dol op buurmeisje. Sinds 1 mnd spelen ze niet leuk meer, is er snel strijd.



Misschien moet je dat bij jou wel als normaal gedrag (dus een +) zien, niet als een -.



(zie dit alsjeblieft niet als kritiek, maar ik denk dat het normaal kleutergedrag is)
Alle reacties Link kopieren
Psycholoog zei dat het waarschijnlijk frustratie is omdat ze weet dat ze nu minder goed meekan doen/praten.

Bij jongere kindjes is dat niet want die verwachten minder communicatie ed.



Vandaag en gisteren - en +

- Snel geïrriteerd en groot mondje (normaal voor kleuter)



+ Geen ongelukjes meer gehad overdag 2x

+ Ook droge nacht luier gehad. 2x

Morgen weer droog is morgen avond luier uitlaten
Queenfan ik vind de minnetjes reuze mee vallen, wanneer ik kijk naar mijn dochter dan kan ik daar 10 minnetjes meer bij zetten zo op een dag.



Wat zijn de grootste veranderingen ten op zichte toen ze nog voor dit gebeuren was ?

En dan bedoel ik echt verschillen die opvallen die je bv hoort van buren, kennissen, familie.
Alle reacties Link kopieren
Valt mij op:

Ze praat slechter ,kwijlt veel meer ,meer in eigen wereldje.

Sneller moe, soms erg hyper en blijft daar een beetje in hangen vaak compleet met groot mondje.

Geeft sneller op, erg verlegen naar vreemden en kennissen meer dan eerst.

Korter lontje. Dingen vaker vragen ( minder onthouden)

Dingen herhalen tot 10/20 keer toe zoals: ik mis papa



Valt andere op:

Verlegener, moeite met drukte, afkeer van lievelingsnichtje



Maar ze zijn natuurlijk net als ik onwijs trots op het feit dat ze in 5 maanden naar de hel is geweest en is terug is gekomen. Want enkele weken geleden kon ze nog niets
Alle reacties Link kopieren
Geeft het tijd, ze is al zo'n eind Op weg en jij ook.
Queenfan.. inderdaad dat zeg je precies goed.. Mijn hemel wat is ze van ver gekomen !!!

Randje van de afgrond en dan zijn deze dingen maar kleine details. Je mag met recht super super trots op haar zijn..



Ik ben dat ook ook al ken ik jou en je dochter niet... maar ik weet dat ik en nog aantal hier die mee schrijven en lezen steeds weer met een smile op hun gezicht je berichten lezen.. Zo fijn om te lezen !!
Alle reacties Link kopieren
Queenfan, petje af voor je meisje hoor. Ik vind dat ze het heel knap doet. Logisch trouwens dat de dingen herhaaldelijk vraagt. Ik denk dat ze bevestiging zoekt en contact wil.



Speltherapie is geen activiteitentherapie. Ze proberen bij speltherapie de kinderen (o.m.) trauma's te laten verwerken door te spelen en op het spel in te haken. En ook wel een beetje door het spel die richting in te sturen. Dus spelen met een psycholoog om zo te verwerken.
Lastig zeg om zo te moeten bekijken wat er veranderd is, terwijl ze ondertussen ook ouder geworden is en er dus wat dat betreft ook wat veranderd kan zijn. En ja, wat is ze van ver gekomen! Ik vind het knap hoe geduldig jullie hiermee omgaan, de klein maar gestage stapjes voortwaarts. Gedurende de hele ziekte van je dochtertje trouwens al. Petje af hoor!



Snel moe in drukte herken ik trouwens bij twee gevallen van mensen die hoofdletsel opgelopen hebben in mijn omgeving. Bij beide is het langzaam steeds beter geworden, het duurde wel een jaar voor het (bijna helemaal - bij een is het niet helemaal teruggekomen) bijgetrokken was. Zij is wat ouder, wat het herstel ook schijnt te bemoeilijken.
Ik moest ineens aan jou en je meisje denken. Hoe gaat het nu met jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ben ook wel benieuwd, ja. Gaat ze nog goed vooruit?
*meldt zich ook aan*

Hebben jullie het verjaardagsfeest van je dochter al mogen vieren? Ik hoop het.
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ze gaat nog steeds goed vooruit.

Revalidatie is tijdelijk gestopt omdat ze naar school gaat volgende week en /en word te veel voor haar.

Ze gaat steeds meer praten en klinkt als een echte kleuter

Ze heeft de waterpokken gehad en dat was wel even schrikken omdat waterpokken gevaarlijk kunnen zijn als je weerstand laag is ( kan hersenontsteking veroorzaken) maar daar is ze zelf door heen gekomen met weinig vervelende bijzaken.

Wondjes genezen wel erg langzaam.

Eind van deze maand word haar/hun feestje gevierd
Wat een goede berichten, Queenfan. Fijn om te lezen, bedankt dat je nog even terugkomt voor een update!
Hoi Queenfan,

leuk dat je langskomt en wat fijn om te lezen dat het nogsteeds vooruit gaat! En naar school, tjonge dan is ze ineens groot he?

Heel veel plezier met het feestje alvast!

Alle reacties Link kopieren
Wat goed! Dit klinkt alsof het allemaal de goede kant op gaat. Zijn de doktoren ook tevreden?

Super dat ze binnenkort eindelijk haar feestje kan vieren, dat zal een hele speciale dag voor jullie worden. Mooi!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Queenfan!
Stressed is just desserts spelled backwards
Queenfan, ik zag je in een topic posten en ben heel benieuwd hoe het gaat nu ze op school is gestart. Valt het haar zwaar, heeft ze het naar haar zin, komt ze goed mee, gaat ze nog steeds vooruit?



Ik ben echt heel benieuwd hoe het met jullie is.
Alle reacties Link kopieren
En hoe was het feestje? Ben ook wel benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Ze doet het naar omstandigheden verrassend goed op school!

Ze gaat nu opgebouwd 4 lange dagen naar school en 1 korte.

Vanaf volgende week gewone schoolrooster.

Ze heeft een half jaar om zich te bewijzen/voortuitgang te laten zien.

Mocht dat niet lukken dan word er alsnog passend onderwijs voor haar gezocht.

Ze wordt ook door een instantie in de gaten gehouden en elke Dinsdag bezocht

Maar dan zou ik niet weten wat dan als deze school het niet word.... Mytyl? Nee ze heeft geen blijvende lichamelijke/geestelijke aandoening en is nog herstellende tot volgend jaar mei/juni.

Voor een MLK is ze nog te jong.

Parelklassen is voor laag IQ ( tot 60) naar mijn weten is haar IQ normaal.



Lichamelijk:

Ze heeft leren fietsen op een 3wieler en kan nu steppen op een speciale V step ( door motorische afwijking is dit beide erg moeilijk)

Klimmen van de klimrek gaat steeds beter.

Nog een beetje moeite met fijne werkjes zoals kraaltjes op spijkers zetten en zo een patroontje na maken

Uitkleden/aankleden ze kan schoenen en broek uitdoen en gymschoenen aandoen maar moeite met broek aandoen.

Jas aan-uit kan ze maar rits niet. Kan wel rugzak open en dicht krijgen

Wc zelfstandig en zindelijk



Sociaal en taalvaardigheid:

Sociaal is ze nog erg zwak, communicatie komt veel van andere kinderen af, geeft wel antwoord als ze iets gevraagd word.

In kring praat ze niet uit zichzelf

Is kind geïnteresseerd in haar kan ze gelijk over enthousiast zijn.

Wat niet altijd gewaardeerd word.

Spelen doet ze nog het liefste alleen maar kan wel samenspelen.

Heeft taal test gehad in het revalidatie, ze gaven aan dat ze onder het gemiddelde scoort met (na)praten.



Feest is geweest... ze bedolven onder de cadeaus

We zijn naar een speeltuin geweest waar alles inclusief was en we hebben ze op cadeaus uit pakken en snoepjes/ijs eten na niet gezien hahahaha. Ze vond het prachtig!!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je gelijk reageert, en zo uitgebreid.



Klinkt alsof het super gaat voor wat ze allemaal heeft meegemaakt. Wat fijn. Kleding aan-uit is ook nog best moeilijk soms voor zo'n kleintje, maar dat doet ze dus al redelijk goed als ik het zo lees. En zindelijk en zelfstandig naar de wc, ook erg prettig voor iedereen.

Oké, sociaal en taal is nog een aandachtspuntje dus. Ik hoop zo voor jullie dat ze op deze school mag en kan blijven.



En mooi dat het feest zo geslaagd was, dat had ze ook echt verdiend. En jullie ook.
He, dank voor je snelle update! Ongelooflijk dat ze alweer zo ver is, als je ziet hoe slecht ze eraan toe is geweest.

Kunnen de artsen inmiddels een verwachting uitspreken over een volledig herstel of is het nog steeds gewoon maar afwachten?



Ze klinkt als een kleuter die verder prima meedraait op school, en hopelijk maakt ze nog meer vooruitgang in de komende tijd. Sommige dingen (contact met name) hebben misschien ook niet te maken met haar ziekte? Het is voor smmige kinderen best overweldigend om naar school te gaan, die moeten gewoon even hun plaats vinden en loskomen.



Ben jij weer volledig aan het werk en een beetje over de ergste schok heen? Het zal allemaal toch een flinke impact hebben op het hele gezin.
Wat heerlijk dat ze zo'n leuk feest heeft gehad, ze heeft het verdiend!

Ze gaat echt heel goed, ze klinkt als een normalen kleuter van net 4. Wel wat motorische problemen, maar dat is helemaal te verklaren. Wacht dat half jaar maar rustig af. Ik zie niet zo goed waarom ze niet op een reguliere basisschool zou kunnen blijven. Zoveel aanpassingen zijn er toch niet nodig? Anders zou het iets worden als onderwijs aan langdurig zieke kinderen, de enige school daarvoor die ik ken zit in Rotterdam, de Recon, http://www.derecon.nl/

Maar deze scholen zijn er vast meer in Nederland.
Hee wat fijn dat het feestje zo goed bevallen is!

En ook dat het al zo goed gaat op school



Ik begrijp van mensen in mijn omgeving die in het onderwijs werken dat er wel meer kindjes zijn die hun rits nog niet zelf kunnen enzo. Ze klinkt wat dat betreft en ook qua praten in de kring enzo als gewoon niet een van de vlugsten, maar niet veel meer dan 'normaal' achter? voor jou, ik kan me voorstellen dat je liefst zo snel mogelijk wil weten of alles weer bij zal trekken. In elk geval zou ik in jouw situatie superongeduldig zijn wat dat betreft. Maar waarschijnlijk moet je toch weer afwachten hoe het zal gaan. Sterkte en geniet -eindelijk- lekker van je gezin met twee lieve dochters

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven