Peuterspeelzaal.

12-02-2016 18:15 49 berichten
Binnenkort mag mijn kleine meid naar de peuterspeelzaal.



Hoe ging het opbouw systeem bij jullie? En wat was de reactie van jullie kind op de psz en hoe uitte dit zich thuis(van slag, meer slapen, drukker etc)?
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk! Ik heb stage gelopen op een peuterspeelzaal. De kindjes kwamen eerst een keertje kijken met de ouders, daarna kwamen ze een keertje een uurtje en als het goed ging kwamen ze daarna gewoon de volle 2,5 uur. Als het niet goed ging, kwamen ze nog een paar keer maar een uurtje. Uiteraard belden we ook de ouders als ze in het begin toch 2,5 uur bleven en het kind bleef huilen.

De meeste kinderen huilden echter maar een klein kwartiertje en keken daarna de kat uit de boom of hadden meteen veel plezier.

We pasten het gewoon aan aan het kind
Wat bedoel je precies met opbouw systeem?



Ons zoontje zit sinds vlak voor zijn 2e op het kinderdagverblijf, maar dat is gemengd met de kindjes van de PSZ. Hij heeft het reuze naar zijn zin en pikt er heel veel van op. Ik merk echt dat ie opeens héél veel woordjes erbij leert en heel bijdehand wordt. Hij heeft de eerste 3 keer wel gehuild als ik wegging, maar toen we dat op een andere manier gingen aanpakken was dat direct over.



O met opbouwsysteem bedoel je wennen begrijp ik nu.... Ons zoontje is 2 keer een ochtendje gaan wennen. Gewoon direct de hele ochtend, maar wel dat ik thuis was om hem op te halen als het nodig was. De eerste keer ben ik hem 1 uurtje eerder op gaan halen omdat ik hem miste. De tweede keer is hij gewoon tot het einde gebleven, want ik merkte dat hij het helemaal niet leuk vond dat ik hem eerder kwam halen
Ik bedoel inderdaad wennen.



En slapen kindjes thuis op de dagen dat ze naar de psz zijn geweest meer dan andere dagen? Of waren ze juist drukker?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is één keer met papa gaan kijken, toen de rest van de groep al naar huis was, kennismaken met de juffen, en daarna gewoon de hele ochtend gegaan. Het is maar 2.5 uur, dus dat was voor hem zo voorbij. Hiervoor ging ie naar het kinderdagverblijf, en die dagen waren met 11 uur wel veel zwaarder. Zoon wil vaak niet mee naar huis van de PSZ, terwijl het kinderdagverblijf vaak huilen was. Hij is er helemaal op zn plek en heeft t naar zn zin. Heel fijn dus!



Hier vaak wel een moe kind, maar slapen doet ie niet vaak meer s middags (hij is ruim 3). Ik plan in de middag iig niets inspannends meer, vaak rustig thuis spelen of in de tuin.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op een psz en bij ons komen ze eerst een keer kennismaken met ons en de andere kinderen en het lokaal terwijl papa of mama een kopje koffie met ons drinkt. De volgende keer komen ze gewoon de volle 2.5 uur en als het echt niet gaat dan mogen ze eerder gehaald worden(komt zelden voor bij ons).Mijn advies is om het afscheid niet te lang te maken,daar maak je jezelf en het kind het alleen maar moeilijker mee.
Alle reacties Link kopieren
Zoon gaat ook naar psz en is verder nooit bij een opvang geweest. Wel heeft hij grote zus als voorbeeld die naar school gaat.

Met zoon ben ik samen een keer gaan kijken.

De keer daarop ging hij gewoon mee met de groep.

Zoon vond het de eerste keren super leuk. Pas een paar keer na de eerste keer moest hij huilen. Wat bleek hij wou mama niet alleen laten want dat was zielig
Alle reacties Link kopieren
Dat komt veel vaker voor dat ze het de eerste keren heel leuk vinden en dan even een dipje krijgen. Dat is vaak van korte duur en als je als moeder er redelijk rustig onder blijft dan is het zo weer voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was het gewoon gelijk 2.5 uur blijven. Was eigenlijk geen probleem.
quote:ploppie76 schreef op 12 februari 2016 @ 19:22:

Dat komt veel vaker voor dat ze het de eerste keren heel leuk vinden en dan even een dipje krijgen. Dat is vaak van korte duur en als je als moeder er redelijk rustig onder blijft dan is het zo weer voorbij.Ja, hier was dat ook zo. Toen heeft mijn man hem een paar keer gebracht, want die vond het minder moeilijk om hem daar 'achter te laten'.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2 kinderen hoefden niet te wennen. Ik vertelde de oudste heel voorzichtig dat ik zo weg zou gaan. Zegt hij: OK doei mama.

Dochter net zo. Ging, buiten verwachting, heel makkelijk dus. Ze vonden het gelijk leuk blijkbaar.

Middagslaapjes waren ze met 1,5jr al vanaf dus ruim voor de psz begon (hier bij 2,5jr).
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
quote:Bumba1985 schreef op 12 februari 2016 @ 19:24:

[...]





Ja, hier was dat ook zo. Toen heeft mijn man hem een paar keer gebracht, want die vond het minder moeilijk om hem daar 'achter te laten'.Dat zien wij ook vaak dat als vader of bijv oma het kindje tijdelijk brengt het afscheid veel makkelijker gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zonnetje_van_de_dag schreef op 12 februari 2016 @ 19:17:

Zoon gaat ook naar psz en is verder nooit bij een opvang geweest. Wel heeft hij grote zus als voorbeeld die naar school gaat.

Met zoon ben ik samen een keer gaan kijken.

De keer daarop ging hij gewoon mee met de groep.

Zoon vond het de eerste keren super leuk. Pas een paar keer na de eerste keer moest hij huilen. Wat bleek hij wou mama niet alleen laten want dat was zielig Aah wat een schatje!
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
quote:tatlitatli schreef op 12 februari 2016 @ 19:27:

Mijn 2 kinderen hoefden niet te wennen. Ik vertelde de oudste heel voorzichtig dat ik zo weg zou gaan. Zegt hij: OK doei mama.

Dochter net zo. Ging, buiten verwachting, heel makkelijk dus. Ze vonden het gelijk leuk blijkbaar.

Middagslaapjes waren ze met 1,5jr al vanaf dus ruim voor de psz begon (hier bij 2,5jr).



De eerste keer ben ik er bij gebleven. Ook omdat ik het wel fijn vond om te zien wat ze daar nu precies doen. Tweede keer het zelfde als hier boven.



Leidsters zeiden dat hijn nog best een dipje kon krijgen. Maar die is nooit gekomdn. Hij heeft het altijd leuk gevonden.



Je moet het zelf wel positief brengen. Dat je kind vandaag weer fijn met de andere kinderen mag spelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameQetesh schreef op 12 februari 2016 @ 19:43:

[...]





Aah wat een schatje! Ja dat is het ook.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon ging vlak na zijn 2de verjaardag voor het eerst naar de PSZ. Geen wen-uurtje, maar gelijk 3 uur gebleven. Hij vond het gelijk helemaal leuk en de eerste paar keer wilde hij niet meer mee naar huis (ik had na afloop een huilend kind )

Na een paar weken een dipje gehad dat ie thuis zei niet heen te willen, maar zodra ik hem weg gebracht had en uit beeld was, dan was het goed.



Zoon (nu 2.5 jaar) gaat 2 ochtenden en slaapt in de middag net zo lang als de andere dagen, zo'n 2-2.5 uur.
Alle reacties Link kopieren
Eerste keer ging hij een half uur later en bleef een uur. In een paar keer opgebouwd. De eerste keer de hele tijd huilen Tweede keer stuk minder lang en derde keer ging hij met plezier. Hij zei in het begin de dagen erna heel vaak "en dan komt mama weer ophalen". Dat was dus zijn grootste angst, dat mama niet zou komen. Ik had het hem wel vaak uitgelegd maar dat vertrouwen moest groeien. Na de derde keer was het al daaag zeggen voordat ik wilde gaan.... Hij is wel erg moe erna en doet dan meestal een flinke middagdut. Gaat nu een half jaar en heeft al veel geleerd en is ook wat makkelijker bij het ontmoeten van vreemden.
Zoon gaat vanaf het moment dat hij twee jaar is, sinds drie maanden nu. Hij is direct de hele ochtend gegaan, dat is hier 2,5 uur. Eerste keer ging helemaal goed, tweede en derde keer moest hij wat huilen bij het afscheid nemen en de vierde keer en daarna ging het prima! Vanaf maart laat ik hem zelfs drie ochtenden per week gaan, want hij vindt het echt super.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen. Zoon is hier ook aangemeld en start met 2. Zoals ik begreep eerst een keer kennismaken en daarna gewoon de hele ochtend.



Hoe oud waren jullie kindjes toen ze startten? En hoe ging dat na vakanties bijvoorbeeld? Moesten ze dan opnieuw wennen?
Jongste met 2 jaar 2x in de week. En 1x wennen.



Oudste ging vanaf 3 maanden 3/4x per hele dagen naar kdv.
quote:juliejetje schreef op 12 februari 2016 @ 23:26:

Ik haak even in met een andere vraag. Ik heb onze zoon aangemeld om vanaf half juni te starten op t psz, hij is dan 2, tot aan de zomervakantie zou hij dan ongeveer een week of 6 gaan (2x pw). Daarna is het 6weken zomervakantie en tegen de tijd dat de psz weer start ben ik uitgerekend van ons 2e kindje.



Ik wil zoon eigenlijk gewoon laten starten in juni, zodat het niet helemaal iets nieuws is icm ook nog een babytje.. Maar ik denk dat het contrast wel heel groot zal zijn. Eerst 6weken thuis met mama iedere dag (want verlof) en dan daarna naar de psz terwijl die kleine baby alleen bij mama mag blijven.

iemand tips? Ook al is t nog ver weg Invulling van jou. Veel kinderen vinden psz heel fijn, even zonder mama lekker spelen.
Alle reacties Link kopieren
Onze kleine is met 2 eerst een uurtje geweest met mijn aanwezigheid en daarna twee keer een uur alleen en daarna steeds langer. Kwestie van wennen.
quote:Goede-Fee schreef op 12 februari 2016 @ 23:29:

[...]





Invulling van jou. Veel kinderen vinden psz heel fijn, even zonder mama lekker spelen.Dat denk ik ook! Oudste vindt het er hartstikke leuk en zou het denk ik erg saai vinden om hier te moeten blijven met babybroer en mij. Op de psz zijn nog vijftien andere kindjes, hier thuis maar eentje en die slaapt, huilt en drinkt alleen nog maar. Saaaaaai.
quote:juliejetje schreef op 12 februari 2016 @ 23:26:

Leuk om te lezen. Zoon is hier ook aangemeld en start met 2. Zoals ik begreep eerst een keer kennismaken en daarna gewoon de hele ochtend.



Hoe oud waren jullie kindjes toen ze startten? En hoe ging dat na vakanties bijvoorbeeld? Moesten ze dan opnieuw wennen?Mijn dochter gaat met precies 2 jaar starten.
2 jaar en nee ze hoefden niet opnieuw te wennen.

Op een paar kindjes na zijn de meeste niet zo angstig, vaak zijn de moeders die dat gedrag ook in stand houden. Afscheid nemen word dan ook zo'n groot ding bij kind en moeder. Terwijl zodra mama of papa uit beeld is in 99,9999999999% de kinderen stoppen met huilen en gewoon gaan spelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven