plakboek/foto-album maken voor kind

17-11-2015 15:40 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan om voor/over mijn kinderen een plakboek c.q. fotoalbum te maken (apart per kind), maar ben een beetje inspiratieloos. Hebben jullie misschien leuke suggesties die je wilt delen? Waar krijg je bijvoorbeeld leuke plak(foto)boeken, en hoe pak je het vullen ervan aan?



thanks!
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook volop goede voornemens... Nu probeer ik alleen nog elk jaar van elk kind een fotoboek te maken, via zo'n online aanbieder. Wordt echt mooi als je kiest voor fotopapier, en je kunt kiezen uit tig achtergronden en kaders. De enige manier om echt een plakboek ofzo te maken is volgens mij elke week even gaan zitten om erin te schrijven, want voor je t weet ben je maanden verder en weet je er geen bal meer van
Voor mijn oudste ben ik inmiddels in boek nummer 7, voor jongste boek 5. Ik heb een gewoon simpel plakboek, niets bijzonders.

Het toverwoord is denk ik bijhouden! Als je het laat versloffen (zoals mijn zus) dan is het niet meer te overzien. Zij heeft

een krat vol met losse (inmiddels aan elkaar plakkende) foto's. Zonde!



Ik maak (nu ze groter zijn veel minder dan vroeger) van elke gebeurtenis wel een foto. Bij het inplakken ervan, en dat doe ik vrij snel nadat de foto's binnen zijn, schrijf ik erbij waar het was/waarom het was/ met wie het was enz. enz. Dus foto's van sinterklaas/kerst/avondvierdaagse/zwemles/afzwemmen/Koninginnedag/diploma uitreiking/gala enz. enz.



Voor mezelf heb ik ook een boek, dus veel foto's worden dubbel en soms driedubbel (ik heb 2 kinderen) afgedrukt. Dit om te voorkomen dat ik zelf straks geen foto's meer heb. De boeken geef ik mee als ze het huis uit gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ook leuk is om een emailadres voor je kind aan te maken en af en toe leuke foto's, een verslagje van een dagje uit, het behalen van een zwemdiploma etc te vermelden.

als ze ouder zijn, kun je ze het wachtwoord geven
Alle reacties Link kopieren
Zoek op 'scrapbook' op internet. Dan vind je een hoop!
Alle reacties Link kopieren
Ook leuk ik heb laatst alle iPhone filmpjes aan elkaar geplakt en er teksten bij gezet!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoeveel kinderen je hebt maar bekijk goed wat je wilt doen. Een eenmalig fotoboek per kind over de afgelopen jaren. Of ieder jaar een nieuw fotoboek per kind? Dat laatste is erg veel werk... En zit jij (en je kinderen) te wachten op enorme stapels fotoboeken?



Zelf heb ik per kind een fotoboek over de zwangerschap/geboorte/eerste jaar. Daarna ga ik over op een gezamenlijk fotoboek per jaar (of 2 jaar). In deze boeken staat het hele gezin en alle kinderen. Ook bijzondere gebeurtenissen, feestdagen en vakanties neem ik daarin op. Dit laat ik dan vaker afdrukken zodat ieder kind een exemplaar heeft.

Ik zou echt kiezen voor online fotoboeken en dan laten afdrukken. Je kunt dan regelmatig de boeken bijwerken en alles opslaan. Op die manier weet je nog precies hoe oud de kinderen waren en wat jullie aan het doen waren. Inplakken kost heel veel tijd en je kunt de foto's niet bewerken of samenvoegen.



Behalve het fotoboek heb je ook erg veel leuke invulboeken! In de boekhandels heb je boeken over de eerste 4 jaar (dus vanaf geboorte tot begin basisschool). En je hebt invulboeken uit de serie "pap en mam vertel eens". In deze boeken staan voorgedrukte vragen en heb je veel ruimte om dingen op te schrijven. Daarnaast kan je een paar foto's plakken.



Het belangrijkste is dat je een fotoboek goed moet bijhouden. Dus een aparte map op je computer en regelmatig foto's overzetten vanaf je telefoon (of die van anderen). Ik ken heel veel mensen die te lang wachten met fotoboeken of het niet bijhouden. Het gevolg is dat je gigantisch veel foto's hebt en geen zin om nog orde in de chaos te scheppen. Of het eerste kind dat een prachtig boek heeft en een 2e die een map met losse foto's krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden/hebben deze voor t eerste jaar:

http://www.dewereldvansnor.nl/winkel/babyplakboek/



En deze voor de jaren erna:

http://www.dewereldvansnor.nl/winkel/ki ... nplakboek/



Er is ook nog een zwangerschapsboek van. Zelf ng veel bijgeschreven, extra fotootjes erin etc. Érg leuk plakboek geworden, al zeg ik t zelf

Daarnaast wil ik voor elk jaar nog een fotoboek voor beiden maken, maar daar loop ik dus nu al mee achter... Mooi klusje voor de kerstvakantie :-)
Hier maak ik voor onze twee kinderen elk jaar 1 fotoboek. Dit loopt dan vanaf de dag nu verjaardag en eindigt met de verjaardag. Als je regelmatig de foto's even uitzoekt is het maken van een boek uiteindelijk een uurtje werk.
Alle reacties Link kopieren
Wij houden zelf een babyboek bij moeten echt ons best doen om regelmatig wat te schrijven en te plakken.



Wat ik zelf het leukst vind aan de boeken die mijn moeder bijhield zijn de brieven die ze mij schreef, over hoe ik toen deed, wat ik toen zei en hoe mijn dag er op een bepaald punt in de tijd uitzag. Ik vind het juist nu ik zelf moeder ben heel leuk om dat te lezen en te vergelijken, soms lijkt het wel alsof ze mijn dochter beschrijft ipv mij! Ze schreef ook de minder leuke dingen op en juist dat geeft een mooi beeld van hoe ik was toen. Mijn vriend had heel graag zo'n uitgebreid boek gehad, zijn moeder overleed lang voordat onze dochter geboren werd en hij kan haar dus nooit meer vragen of onze dochter op hem leek in bepaalde opzichten of hoe zij het destijds deed.



Foto's zijn natuurlijk ook leuk en belangrijk maar die kun je bij wijze van spreken ook in een schoenendoos bewaren en geven of op een harde schijf, het is vooral de 'duiding' die het persoonlijk en mooi maakt, is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
wat een leuke plakboeken van die snor!

Even ander vraagje.. ik ben niet zo'n inplakkert, maar ik vind het wel leuk om dingen te bewaren. Ik heb nu van allebei m'n kinderen een wijnkistje vol met 'dingen' uit hun eerste jaar met een kaartje eraan met een verhaaltje erop. Ik wil ook op de achterkant van wat foto's een verhaaltje schrijven. Maar waarmee kan je dat het beste doen, zonder dat het doordrukt in de foto of dat je het er gauw af veegt?
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk plakboek van Snor! die kende ik nog niet.



Verder heeft Zonnetje een goed punt. Het schrijven van een brief is echt heel erg leuk.

In mijn plakboek heb ik ruimte om aan het einde van ieder jaar een brief/samenvatting van dat jaar te zetten. Met daarin naar eigen inzicht alle mooie en vervelende momenten, de belangrijkste gebeurtenissen en ontwikkelingen. Het is zo leuk om dit terug te lezen en een waardevolle herinnering voor later.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt dames voor alle tips en het delen van jullie eigen ideeën!

Helaas loop ik bij mijn oudste kind wat achter, want hij is al 4.. hoop dat ik er nog wat leuks van kan maken, maar ga er zeker mee aan de slag omdat me dit wel een leuk aandenken lijkt voor later. Ik zal in eerste instantie beginnen met een ouderwets papieren plakboek, maar misschien dat ik daarna overga op digitale plakboeken, dat is welllicht net wat makkelijker bij te houden..
quote:miss_sweet schreef op 19 november 2015 @ 20:46:

Bedankt dames voor alle tips en het delen van jullie eigen ideeën!

Helaas loop ik bij mijn oudste kind wat achter, want hij is al 4.. hoop dat ik er nog wat leuks van kan maken, maar ga er zeker mee aan de slag omdat me dit wel een leuk aandenken lijkt voor later. Ik zal in eerste instantie beginnen met een ouderwets papieren plakboek, maar misschien dat ik daarna overga op digitale plakboeken, dat is welllicht net wat makkelijker bij te houden..Hier in mijn zwangerschapsverlof van de jongste de boeken van de oudste van zijn tweede en derde jaar nog gemaakt, hij is nu net 3. Als je foto's zit te kijken is het altijd weer verbazingwekkend hoeveel je nog weet. Gewoon beginnen en je komt er vast wel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven