Polletje Kindermishandeling

17-11-2014 20:53 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,



Ik ben benieuwd naar het volgende: Vinden jullie overgewicht kindermishandeling?

Graag zou ik willen weten of jullie dit vinden maar vooral WAAROM jullie dit wel/niet vinden?



Zou het leuk vinden als er een discussie op gang zou komen

Overgewicht = Kindermishandeling?

Totaal aantal stemmen: 47

Ja, overgewicht is een vorm van kindermishandeling (60%)
Nee, overgewicht is geen vorm van kindermishandeling (40%)
Alle reacties Link kopieren
Ja, mits het geen ziekte/medicijnkwestie o.i.d. is komt het door ongezond eten en/of te weinig bewegen. Vaak zie je dat dikke kinderen ook dikke ouders hebben. Heeft vast met eetgewoontes te maken. En zo ongezond eten vind ik kindermishandeling.
Wat vind je zelf?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind van wel, als het gaat over flink overgewicht dat niet veroorzaakt is door een ziekte oid. Ik vind dat omdat behoorlijk overgewicht schadelijk is voor de gezondheid. Het zijn de ouders of verzorgers die het kind het ongezonde of teveel eten geven.
Alle reacties Link kopieren
Oorzaken



Bij 95% van de kinderen met overgewicht of obesitas wordt geen oorzaak gevonden. Dat wil zeggen dat er geen duidelijk herkenbare lichamelijke afwijking of ziekte is te vinden, die het overgewicht veroorzaakt. Het betreft dan de combinatie van een aantal bekende factoren die bij kinderen met overgewicht worden gezien.

•Erfelijke factoren1

•Weinig beweging

•Te grote energie inname in verhouding tot de behoefte





1Erfelijke obesitas. Kinderen die een erfelijke aanleg voor obesitas hebben, blijken een normaal geboortegewicht te hebben, maar komen in verhouding tot andere kinderen sneller aan. Op negenjarige leeftijd zijn deze kinderen echter zwaarder en langer en hebben ze meer vetweefsel op hun lichaam, vergeleken met andere kinderen.





Een factor die zeker een rol speelt bij het ontstaan van overgewicht is het geven van flesvoeding. Uit tal van onderzoeken blijkt dat als moeders borstvoeding geven dit bescherming biedt voor het ontwikkelen van overgewicht







Hieronder staan een aantal ziekten en syndromen waarbij overgewicht voorkomt, maar die allen op zich tamelijk zeldzaam zijn.

•Hormonale oorzaken, te weinig schildklierhormoon, tekort aan groeihormoon, teveel bijnierhormoon, polycysteus ovariumsyndroom.

•Groeistoornissen

•Medicijn gebruik, middelen tegen een depressie, medicijnen tegen epilepsie,

•Syndroom van Prader Willi, Bardet Biedl, Albright's hereditaire osteodystrofie

•Leptine deficiëntie syndroom





Is flesvoeding nu ook kindermishandeling?



Jouw poll is té algemeen gesteld om een simpel ja of nee te kunnen geven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Onderzoekje voor je studie?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Weinig beweging is ook een oorzaak.

Je kind zal maar iets aan zijn benen, gewrichten of spieren hebben en je wordt met een schuin oog aangekeken alsof je ze mishandelt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.nationaalkompa ... oorzaken-van-overgewicht/





En wat als een kind zich - stiekem - volstouwt omdat het wordt misbruikt, of gepest? Ook mishandeling door de ouders?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als je kind niet zoveel kan bewegen dan moet je daar dus ook zijn calorie/inname op aanpassen, lijkt me logisch. Een kind hoeft echt niet veel te dik te zijn.
Of als je kind ondergewicht heeft, zoals mijn oudste al praktisch haar hele leven lang. Hoeveel ze ook eet, ze blijft mager. Ze is al onderzocht op coeliakie, wat ik zelf heb, maar ze is kerngezond, alleen te mager.

Je hebt niet overal invloed op.
Alle reacties Link kopieren
Als ze kerngezond heeft heeft ze geen ernstig ondergewicht, toch reisa. Ik bedoel echt alleen een ongezond/afwijkend/gewicht zonder medische indicatie.
Geen ernstig ondergewicht, wel ondergewicht. Een kind met wat overgewicht kan ook kerngezond zijn. Zwaar overgewicht is iets anders, maar of het dan mishandeling is of verwaarlozing valt toch niet zo te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 november 2014 @ 21:08:

http://www.nationaalkompa ... oorzaken-van-overgewicht/





En wat als een kind zich - stiekem - volstouwt omdat het wordt misbruikt, of gepest? Ook mishandeling door de ouders?



Iets als dit is er bij onze oudste zoon, misbruik is al uitgesloten, maar gepest nog niet.

Ben er in ieder geval blij mee dat dit ook als kindermishandeling gezien word. des te meer reden om het AMK weer in te roepen voor een hoop mensen.

Verder word ik gewoon boos en verdrietig van zo een ongenuanceerde stelling.

Wat wij als ouders al niet hebben moeten doormaken de afgelopen 6 jaar aan insinuaties en verwijten.



Ik ga mee met de post van BGB.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Eens, maar als het ernstige overgewicht komt omdat de ouders het kind vetmesten dan vind ik dat zeker kindermishandeling. Al kan je dat aan de buitenkant natuurlijk niet zien, dus ik zal nooit iemand die ik niet ken veroordelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 november 2014 @ 21:04:

Een factor die zeker een rol speelt bij het ontstaan van overgewicht is het geven van flesvoeding. Uit tal van onderzoeken blijkt dat als moeders borstvoeding geven dit bescherming biedt voor het ontwikkelen van overgewichtOh cool, ik ben langgevoed. Taartje erbij dan maar?
Nee, ik vind van niet. In sommige gevallen heb je er namelijk geen enkele invloed op en in veel gevallen spelen erfelijke factoren een rol. Geen enkele ouder stopt moedwillig een kind vol met te veel, te vet en te ongezond eten. Het is geen uiting van machtsmisbruik of het afreageren van frustraties of iets dergelijks.

Ik vind dat je het dus niet met kindermishandeling kunt vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
Jullie kind is dus veel te dik, paulaner, en je weet niet hoe het komt? Misschien doordat hij/zij gepest wordt? Dit is wat ik uit je post haal, klopt dat?
Ah, wij doen jouw huiswerk?
quote:elein schreef op 17 november 2014 @ 21:17:

[...]



Oh cool, ik ben langgevoed. Taartje erbij dan maar?En voor mij dan 2 want ik ben flesgevoed dus er is nog hoop!
quote:hatsetats schreef op 17 november 2014 @ 21:05:

Onderzoekje voor je studie?Zelf geen inbreng, stelling neerplempen, en vooral vragen om onderbouwing en discussie. Ik zet in op ja.
Alle reacties Link kopieren
Flesvoeding VS borstvoeding verhaal is achterhaald en nog niet voldoende onderzocht om uitsluitsel te geven (bijv: hoogopgeleiden geven vaker, langdurig, borstvoeding en daarnaast gezonder eten, dus is het het opleidingsniveau, of de borstvoeding die voor een gezond gewicht zorgt?)



Verder wat is overgewicht, kilootje teveel, 5 kilo, 10 kilo, 15 kilo?

Wanneer zijn het de omgevingsfactoren, wanneer erfelijkheid?

Wat zijn de factoren.



Nogmaals: je polletje is veels te eenvoudig gesteld.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er best ouders zijn die hun kind alles geven wat het wil, inclusief flessen cola en snoep etc. Ze kunnen/durven/willen hun kind niet weigeren, ook al weten ze dat het kind daar dik van wordt. Ik vind dat kindermishandeling.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis2.0 schreef op 17 november 2014 @ 21:24:

[...]



Zelf geen inbreng, stelling neerplempen, en vooral vragen om onderbouwing en discussie. Ik zet in op ja.Vmbo niveau, op z'n hoogst
Alle reacties Link kopieren
Erfelijke aanleg is onzin, die erfelijke aanleg zit in het van generatie op generatie onverstandig eten.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadushi schreef op 17 november 2014 @ 21:21:

Jullie kind is dus veel te dik, paulaner, en je weet niet hoe het komt? Misschien doordat hij/zij gepest wordt? Dit is wat ik uit je post haal, klopt dat?





dat is niet uitgesloten, hij is 12 maar zit qua emotionele leeftijd op 6.

Woont daarvoor/om ook niet meer thuis.

Heeft al sinds zijn 4de een eetstoornis, en dat is alleen maar erger geworden sindsdien.

uiteraard word je daar als ouder op aangekeken/gesproken.

Wij hebben ondertussen al een heel lange medisch en begeleidings traject achter de rug, tot dusver nog altijd zonder resultaat.

En ja daar word je heel verdrietig van.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven