Praktische spullen: zomaar of voor verjaardag?

22-02-2017 18:44 84 berichten
Niet echt een groot probleem, maar ik ben benieuwd hoe 'men' hierover denkt:

Ik vind het best logisch om praktische spullen zoals een nieuwe fiets voor een verjaardag te geven. Ik zie dat ook veel om ons heen gebeuren.

Mijn man geeft voor de verjaardagen echter liever iets wat ze zelf super graag willen, bijvoorbeeld iets moois van playmobil. In zijn beredenering heb je een fiets 'gewoon nodig' en dat kan dus ook zomaar op een willekeurige dag en moet je verjaardag gewoon echt een feestje zijn. Hoe doen jullie dat? Of gewoon net hoe het uitkomt?
Alle reacties Link kopieren
Ik wou destijds supergraag een nieuwe fiets. En ik zie mn neefjes enorm blij zijn met een nieuwe toffe pyjama. Mijn stelregel: als ze er maar blij mee zijn!
Praktische spullen: zomaar. Als een kind een nieuwe fiets nodig heeft, ga ik het niet laten wachten tot een verjaardag. Stel ze krijgen net een groeispurt na hun verjaardag, dan laat je ze toch niet 11 maanden op een te kleine fietsen?
Fietsen zijn hier altijd tweedehands en die krijgen ze zo. Een nieuwe fiets zou prima als verjaardagscadeau kunnen. Dat is hier in groep 8 echt het standaard verjaardagscadeau.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er een beetje aan, wat iemand voor z'n verjaardag graag wilt. Maar ben het eigenlijk wel een btje eens met je man. Verjaardag daar hoort een btje verwennerij bij, iets voor jezelf wat je leuk vind of blij van word.
•°: Don't be the same, be better!
Alle reacties Link kopieren
Spullen die nodig zijn worden altijd ´zomaar´ gegeven, tenzij een speciale wens het duurder maakt dan nodig.



In het geval van een fiets; een fiets is nodig en kan op marktplaats voor 50 euro aangeschaft worden. Als dochterlief die mooie nieuwe wil, die 200 kost, dan wordt het een verjaardagscadeau.

Schoenen zijn nodig en je krijgt prima schoenen bij vanHaren. Maar als ze Timberlands wil...... Een nieuwe jeans is nodig, prima jeans bij de H&M. Maar als het een Diesel moet zijn.... Nieuwe onderbroeken zijn nodig. Prima onderbroeken bij de hema. Maar geen Bjorn Borg.



Dus als ze een tweedehands fiets prima vindt, dan krijgt ze voor haar verjaardag iets dat gewenst is. Wil ze een nieuwe fiets, is dat gewenst en dus een prima cadeau.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Als kinderen goed opgevoed zijn zijn ze blij met een fiets (omdat ouders ze (hopelijk) leren dankbaar te zijn voor elk cadeau). Zo niet, doen de ouders mijn inziens iets fout.



Dus een fiets geven kan prima. Ik heb vroeger ook weleens een fiets gehad voor m'n verjaardag, was ik dolblij mee.
Alle reacties Link kopieren
Praktische spullen zijn niet zomaar, ze zijn noodzakelijk.

En die zal ik dus nooit voor een verjaardag/Sint/enz geven.
Alle reacties Link kopieren
Echt wel nieuwe fiets voor verjaardag! Daar doen ze lekker lang mee, speelgoed ligt na een week te verstoffen. Ze krijgen wel speelgoed, maar niet voor kapitalen
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
quote:polkat schreef op 22 februari 2017 @ 18:51:

Echt wel nieuwe fiets voor verjaardag! Daar doen ze lekker lang mee, speelgoed ligt na een week te verstoffen. Ze krijgen wel speelgoed, maar niet voor kapitalenDaar doen ze ook lekker lang mee als ze het op een ander moment krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 22 februari 2017 @ 18:50:

Spullen die nodig zijn worden altijd ´zomaar´ gegeven, tenzij een speciale wens het duurder maakt dan nodig.



In het geval van een fiets; een fiets is nodig en kan op marktplaats voor 50 euro aangeschaft worden. Als dochterlief die mooie nieuwe wil, die 200 kost, dan wordt het een verjaardagscadeau.

Schoenen zijn nodig en je krijgt prima schoenen bij vanHaren. Maar als ze Timberlands wil...... Een nieuwe jeans is nodig, prima jeans bij de H&M. Maar als het een Diesel moet zijn.... Nieuwe onderbroeken zijn nodig. Prima onderbroeken bij de hema. Maar geen Bjorn Borg.



Dus als ze een tweedehands fiets prima vindt, dan krijgt ze voor haar verjaardag iets dat gewenst is. Wil ze een nieuwe fiets, is dat gewenst en dus een prima cadeau.Dit vind ik een goed uitgangspunt. Zo zou ik het ook doen.
Don't cry, buy a bag and move on.
Die playmobil aan een oma of een tante vragen?



Een deel van de kosten van een nieuwe fiets op mijn 12de was hier mijn Sint-cadeau.

Het andere deel moest ik maar zelf bekostigen met het cadeaugeld van mijn communie.



Veel hangt ook af wat ze het liefst willen of het "dringendst" is.

Als die fiets nog een half jaar of een jaar kan wachten, of als ze niet talen naar tweedehands ...
Alle reacties Link kopieren
En het ligt er inderdaad ook aan wat de persoon zelf wil en leuk vindt. Ik vind kleding of schoenen erg leuk voor mijn verjaardag. mijn dochter zou ik daar geen plezier mee doen. nu nog niet, ze is pas 6
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het ook eens met Ceylon.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
basisspullen zijn voor mij een fiets, een mobiele telefoon, een schooltas, en ook een computer omdat ze voor school veel op de computer doen/leren. Allemaal basiskwaliteit, mobieltje is een doorgeef of een oude versie. Willen ze een heel dure/mooie dan zullen ze zelf bij moeten leggen of dit voor hun verjaardag vragen.
The past may be in tatters
But today is all that matters
quote:gruffalo schreef op 22 februari 2017 @ 18:56:

basisspullen zijn voor mij een fiets, een mobiele telefoon, een schooltas, en ook een computer omdat ze voor school veel op de computer doen/leren. Allemaal basiskwaliteit, mobieltje is een doorgeef of een oude versie. Willen ze een heel dure/mooie dan zullen ze zelf bij moeten leggen of dit voor hun verjaardag vragen.Tekenspullen, knutselspullen, tekenpapier en boeken vallen bij mij ook onder basis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 22 februari 2017 @ 18:57:

[...]





Tekenspullen, knutselspullen, tekenpapier en boeken vallen bij mij ook onder basis.Hier ook. Net als jassen, mutsen, normale pyjama's enz.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra__ schreef op 22 februari 2017 @ 18:59:

[...]



Hier ook. Net als jassen, mutsen, normale pyjama's enz.eens. en sportspullen (schoenen, trainingspak, tas, ...)
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 22 februari 2017 @ 18:57:

[...]





Tekenspullen, knutselspullen, tekenpapier en boeken vallen bij mij ook onder basis.eens, maar ook daar alleen de basisspullen. Oudste is nogal veel aan het tekenen en wilde heel graag een doos potloden 50 stuks voor 100 euro. Dat is geen basis meer, dus die heeft ze voor haar verjaardag gekregen.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
quote:gruffalo schreef op 22 februari 2017 @ 19:00:

[...]





eens. en sportspullen (schoenen, trainingspak, tas, ...)Yep. Alleen alles dat hoger is dan het budget wat ik er aan uit wil geven krijgt hij niet en kan hij voor een verjaardag vragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 22 februari 2017 @ 18:57:

[...]





Tekenspullen, knutselspullen, tekenpapier en boeken vallen bij mij ook onder basis.Hier ook. Maar de stabilostiften die ze zo graag wilde werden toch echt een (extra) kerstcadeautje . Printerpapier is goed genoeg om op te tekenen, het boek van topmodels was een verjaardagscadeau van oma. En boeken kopen we altijd. Regelmatig tussendoor maar ze zijn ook een vast onderdeel van de kerstcadeaus.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Het ligt eraan. Kleding: zomaar.

Merkkleding, supergave gympen etc kan ook voor verjaardag.



Meestal doe ik een mix: een gewenst cadeau en dan nog iets praktisch erbij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 22 februari 2017 @ 18:57:

[...]





Tekenspullen, knutselspullen, tekenpapier en boeken vallen bij mij ook onder basis.



Dat kopen wij ook zomaar, tussendoor. Want dat vind ik belangrijk om sowieso in huis te hebben.



Maar ze krijgen ook wel eens een boek cadeau of een of andere knutselset.



Het kan ook beide toch?



Fiets kocht ik tot nu toe tussendoor (maar ze zijn nog klein), wel tweedehands.

Maar een nieuwe fiets vind ik prima met een verjaardag. Dochter kreeg voor haar derde verjaardag een nieuwe Frozenfiets.

Haar mooiste, liefste, beste cadeau.
quote:Ceylon schreef op 22 februari 2017 @ 19:02:

[...]





Hier ook. Maar de stabilostiften die ze zo graag wilde werden toch echt een (extra) kerstcadeautje . Printerpapier is goed genoeg om op te tekenen, het boek van topmodels was een verjaardagscadeau van oma. En boeken kopen we altijd. Regelmatig tussendoor maar ze zijn ook een vast onderdeel van de kerstcadeaus.Hier net zo. En die doos kleurpotloden van 100,- mogen ze ook mooi voor hun verjaardag vragen
quote:vitamined schreef op 22 februari 2017 @ 19:05:

[...]





Dat kopen wij ook zomaar, tussendoor. Want dat vind ik belangrijk om sowieso in huis te hebben.



Maar ze krijgen ook wel eens een boek cadeau of een of andere knutselset.



Het kan ook beide toch?



Fiets kocht ik tot nu toe tussendoor (maar ze zijn nog klein), wel tweedehands.

Maar een nieuwe fiets vind ik prima met een verjaardag. Dochter kreeg voor haar derde verjaardag een nieuwe Frozenfiets.

Haar mooiste, liefste, beste cadeau.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven