Prematuur kindje - wat een zorgen...

18-12-2014 13:21 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop hier herkenning te vinden en ervaringen te lezen van andere ouders van een te vroeg geboren babytje.



Zelf ben ik moeder van 2 zoontjes. Mijn oudste (bijna 2) is geboren na 36 weken en deed het meteen erg goed.

Een zorgeloze kraamtijd gehad nadat we 5 dagen in het ziekenhuis moesten blijven.

Mijn jongste zoontje is nu 5 maanden op deze wereld, geboren na 28 weken zwangerschap.

Na de geboorte deed hij het vrij goed. Heeft 20 uur beademing gehad en daarna nog erg lang ondersteuning van afwisselend CPAP, lowflow, highflow, NIMV, CPAP, highflow en vervolgens weer lowflow.

2 keer een bloedtransfusie vanwege een laag HB en een hersenbloedinkje dat al vrij vlot weggetrokken was, hebben gelukkig geen schade aangericht.

Hij dronk met 3 liter highflow al goed uit de borst en krijgt nu volledig borstvoeding.

Tot zover ging het eigenlijk erg goed en kwamen we na bijna 11 weken ziekenthuis thuis en begon het grote genieten!



Na 1,5 week thuis begon hij te hoesten en leek hij benauwd. De HAP gebeld en doorgestuurd naar de SEH voor onderzoek door de kinderarts. Voor de zekerheid een opname. Helaas werd hij zieker en zieker en zijn we na 2 dagen met gillende sirenes overgebracht naar de kinder IC, waar hij 2 uur later aan de beademing lag.

Een virus met als gevolg daarvan bronchiolitis. Omdat hij steeds zieker werd, is er na een dag gekozen voor HFO (tril) beademing. Na 1,5 week mocht hij van de beademing af en kreeg hij weer een neusbrilletje met zuurstof.

Hij moest weer opnieuw leren om alles zelf te drinken en gelukkig was dit na 1,5 week het geval!

Weer thuis... Op een flinke verkoudheid na (3 keer controle bij de huisarts, want pff... wat een angst!) ging het steeds beter en werd hij een heerlijk vrolijk ventje. Hij begon te lachen en te 'spelen' in de box. Heerlijk!



Na 5 weken werd ik wakker van een rare ademhaling en een blafhoest van mijn jongste zoontje. HAP gebeld en toch weer langskomen. Weer door naar de SEH en weer een opname. Een aanval van pseudokroep. Hij had het zwaar en je zag z'n borstkasje flink intrekken. Verneveld en medicatie gekregen en gelukkig knapte hij gauw op. Na nog een nachtje ter controle aan de monitor mocht hij weer mee!

Wel nog flink hoesten en verkouden, maar dat was ook normaal na een aanval van pseudokroep, vertelde de kinderarts.



Nu zijn we een week thuis en omdat ik me zorgen maakte over zijn slijmerige hoest, gisteren toch maar even weer langs de huisarts geweest. Ik hoopte natuurlijk dat zijn longen schoon zouden klinken en er niets was om me zorgen over te maken. Helaas hoorde de huisarts toch een piepje. Dus een teken van vernauwde luchtwegen. Hij is nog erg alert, vrolijk, geen koorts en hij drinkt nog erg goed. Nog geen reden voor medicatie dus en nog geen teken van longontsteking of bronchiolitis, maar toch morgen even weer langs om nogmaals te laten luisteren. Mocht het nog te horen zijn, dan krijgt hij, in overleg met de kinderarts, een pufje.



Ik vind het zo moeilijk om mijn zorgen opzij te zetten en te gaan genieten van mijn jongens. Ik durf amper de deur uit, bang voor besmetting. Kraambezoek hebben we nog niet echt gehad. Ik ben daar zo aan toe, maar vind het zo spannend. Daarbij is hij natuurlijk ook meer ziek of herstellende thuis geweest, dan in een goede conditie.

Na elke ziekenhuisopname moet het vertrouwen weer groeien, maar op deze manier lukt dat niet.



Ik hoop hier herkenning te vinden en misschien ervaringen uit te wisselen.
Ach meisje, jij hoort op een roze wolk te zitten en je krijgt alleen maar donderwolken!! Geen herkenning hier, hoewel wel een prematuurtje gehad. Kan je dus alleen maar een geven en met jou hopen dat het beter zal gaan!
Alle reacties Link kopieren
Wil je alleen even een hele dikke knuffel komen brengen. zelf (nog) geen moeder, dus geen herkenning.



Heel veel geluk toegewenst.
Alle reacties Link kopieren
Die knuffels voelen al fijn

Carenza, met hoeveel weken is jouw kindje geboren?
Hier ook ééntje van mij erbij:
Alle reacties Link kopieren
Oh wat een zorgen, helaas herken ik ze maar al te goed! As zaterdag vieren we de verjaardag van ons zoontje die 6 jaar geleden met 30 weken met spoed werd geboren!

Op dit moment is hij niet op school maar ligt hij boven in bed, erg ah hoesten beetje verhoging, hopelijk vanavond naar het kerstdiner kunnende.



Zijn geboorte kwam als donderslag bij heldere hemel ( placenta scheurde en gelukkig kreeg ik ontzettend veel bloedverlies en buikpijn waardoor de ambulance me met spoed naar zh heeft gebracht en gyneacoloog wist wat te doen).

Na een eerste redelijke nacht met cpap, werd hij de volgende dag steeds slechter, saturatie, doorligplekken overal! Id nacht die volgde is hij met spoed overgeplaatst naar Veldhoven en heeft hij 10 dagen aan de hfo beademing gelegen ivm een klaplong en irds graad 3.



Na dit hele circus knapte hij redelijk op en na 6 weken mocht hij mee naar huis ( dit omdat hij in tegenstelling tot veel prematuurtjes geen fles dronk maar alleen bv)



Wij hadden verwacht vanaf dat moment te kunnen gaan genieten en uit die achtbaan van emoties te kunnen stappen.

Helaas is zoals jij het beschrijft voor ons/hem ook zo gegaan. Opname naar opname, RS virus, de teller van longontsteking staat tot vandaag op 13 met helaas iedere keer een noodzakelijke opname!



Ik leef nog steeds op de angst van wat er komen gaat, heb mijn huis steeds op orde voor als we weer weg moeten ( naar het ziekenhuis )

Ik begrijp je angst, teleurstelling en verdriet erg goed.



De enige tip die ik na 6 jaar kan geven is leef met de dag, plan niet of zeker niet vooruit en probeer dit verdriet van je af te schrijven.

En vergeet bovenal niet te genieten van de leuke en goede momenten die er zeker zijn en vele gaan komen.



Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Pfff... 2lieverds, wat een verhaal!

Jullie hebben echt enorm veel meegemaakt zeg. En bij elke longontsteking een opname?

Heeft hij daar nu nog steeds last van? Of was dat met name in zijn babytijd?

Heeft hij ook synagis gekregen tegen RS? Of was dat er 6 jaar geleden nog niet?

En heeft hij BPD? Wat is IRDS? Daar ben ik niet bekend mee.



Een heleboel vragen... Maar zo fijn dat er iemand is die het echt begrijpt.
Alle reacties Link kopieren
En natuurlijk beterschap voor jullie mannetje!

Hopelijk knapt hij iets op zodat hij toch even naar het kerstfeest kan vanavond.

Als juf van groep 3 weet ik dat elk kind daar naar uitkijkt!
Beide kinderen waren te vroeg. 28 weken en 30 weken.

De oudste heeft het het zwaarst gehad. Hij heeft in het eerste jaar 5 longontstekingen gehad. Na dat eerste jaar ging hij als een tierelier. Hij is amper ziek.



Ik zou hem toch proberen weg te houden bij eventuele bronnen die hem ziek kunnen maken. Ik weet dat je hem niet overal weg kunt houden, maar als het goed is zijn ze na een jaar een stuk sterker en kunnen ze meer aan.

Ik weet hoe ellendig het allemaal is.
Alle reacties Link kopieren
clubmedfan, moest je oudste ook bij elke longontsteking opgenomen worden?



Wij nemen hem idd niet mee naar verjaardag of andere plaatsen waar veel mensen zijn. Ook weet iedereen dat ze niet mogen komen als ze ziek/verkouden zijn. En als we eens bij iemand op bezoek gaan (welgeteld 1 keer gedaan) dan vragen we vooraf ook of ze verkouden zijn.

Ook geven we hem niet uit handen en moet iedereen zijn of haar handen wassen als ze hier komen.

Ik denk dat de grootste bron zijn broer van bijna 2 is. En die kunnen we niet bij hem weghouden. We hebben hem wel geleerd om kusjes boven op het hoofdje te geven en niet in het gezicht. Ook hebben we onze oudste van de creche gehaald in de hoop dat hij deze winter minder verkouden zal zijn.



Hebben jouw kinderen veel last gehad qua ademhaling na de geboorte?
Nee, nadat hij uit het zkh kwam heeft hij nooit meer in het ziekenhuis gelegen, behalve voor zijn amandelen en liesbreuk. Dit waren dagopnames. Hij heeft voor 100% aan de beademing gelegen de eerste 10 dagen van zijn leven, dat was erg beangstigend. De prognose was dan ook dat hij door alle kapotte longblaasjes astma o.i.d. zou gaan ontwikkelen. Tot op heden gaat het goed (6,5 jr). Hij is wel eens verkouden, maar daar blijft het bij. Het eerste jaar was echt het zwaarst. AL die longontstekingen, benauwd zijn, naar het ziekenhuis moeten omdat hij vernevelt moest worden en uiteindelijk een pompje. Ineens werd hij groter, sterker en ging het goed en gebruikt hij alleen nog zo nu en dan neusspray! Hij heeft wel andere lichamelijke dingetjes overgehouden, een scheef neustussenschot bijvoorbeeld. En ook zijn neus is wat 'verminkt' door het slangetje dat 10 dagen op één plek in zijn neus moest blijven.



Nee, zijn broer kun je niet bij hem weg houden. Goed dat je voor de rest wel rekening houdt met wie hij in aanraking komt.
Alle reacties Link kopieren
Dus jullie mochten bij een longontsteking na verneveling weer naar huis?

Hoe herkende je de longontsteking toen je kindje nog een baby was?

En dat pompje.. Is dat zodat je thuis een pufje kunt geven?
Ja, meestal wel. Antibiotica sloeg bij hem vrij snel aan. Ik herkende het door het hoesten en koorts. Ook moesten wij altijd naar zijn neusvleugels kijken wanneer wij iets dachten te merken. Daaraan kun je zien of hij moeite heeft met ademhalen, neem aan dat je dat weet?



Ja, dat is zo'n pufje dat je op zijn mond en neus moet zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat neusvleugelen kennen we inderdaad. Dat deed hij ook heel erg toen hij bronchiolitis had.

En ook houden we in de gaten of hij aan intrekken is. Ook moeten we aan de bel trekken idd bij koorts of niet goed meer willen/kunnen drinken.



Als de huisarts morgen nog een piepje hoort, dan krijgen wij ook een pufje mee. Ben benieuwd. Ik hoop dat hij het niet nodig heeft en zijn luchtwegen morgen weer beter klinken.



Was jullie zoon bij een longontsteking ook altijd suffig en minder alert?
Ieniemini: dat is nu een gezonde jongedame van midden 20. Zij werd geboren met 32 weken.

Daarvoor had ik een verkeerd afgelopen zwangerschap met 27 weken. Het ziekenhuis-gebeuren herinner ik me nog goed!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat ze op heeft mogen groeien tot een gezonde jongedame!

En dat ziekenhuisgebeuren... Ik denk niet dat je dat ooit weer echt vergeet.

Ik dacht na de eerste keer thuiskomen dat ik er weinig last van had.

Tot we weer op de (dit keer kinder) IC terecht kwamen en weer daar waren waar het allemaal begon..
Alle reacties Link kopieren
Ja helaas zitten we nog in de ziekenhuis molen, idd bij iedere longontsteking opname nodig ivm veel te laag zuurstofgehalte!

Die prik/enting heeft hij niet gehad idd en bpd ben ik idd mee bekend maar heeft ons zoontje gelukkig niet! Hij heeft wel een open ductus gehad en is daar ook voor behandeld en hij is ook geopereerd aan pylorushypothropie ( vernauwing id maag). Veel van dit alles is verwant aan de prematuriteit.

Irds was toen de bepaling van de mate van onrijpheid van de longen, in zijn geval ernstig en is de long die toen geklapt is permanente schade opgelopen, desondanks is zijn longfunctie prima op dit moment!



Opvallend is wel dat hij een uitstekende motoriek heeft, veel dingen " waar je mee bang wordt gemaakt" zijn gelukkig op hem niet van toepassing.



Luister naar je gevoel, en vertrouw daarop! Dat is wat mij afgelopen jaren is geleerd! Jij kent je kind als allerbeste, als jouw gevoel zegt dat er iets niet goed is trek dan aan de bel of meerdere bellen als de een niet wil luisteren hahahha
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, je verwacht dat ze op een gegeven moment groot en sterk genoeg zijn om het zelf de baas te kunnen.

Is het feit dat zijn zuurstofgehalte telkens te laag is te wijten aan de longproblemen na zijn geboorte?



Gelukkig doet hij het verder goed! Idd hoor je over alles wat ze over kunnen houden aan hun vroeggeboorte..

Onze zoon is nu 4 keer gezakt voor de gehoortest. Gek genoeg wel allebei de oortjes een keer geslaagd, maar nooit tegelijkertijd. Nu door naar de KNO arts.



Hebben jullie 1 kindje?
Alle reacties Link kopieren
Nee zoontje is de jongste, we hebben nog een dochter van 10!



De reden van opname bij longontsteking is voor een deel te wijten aan de vroeggeboorte, door dat hij de klaplong heeft gehad is en blijft die long een zwakke plek. Daar nestelt zich ook steeds een ontsteking.

Op dat moment dat hij een ontsteking heeft is hij zo ziek dat hij echt zuurstof bij moet hebben.



Hij heeft zich inmiddels van de bank afgesleept en we gaan zo naar het kerstdiner op school! Jij ook vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat hij zich goed genoeg voelt voor het kerstfeest!

Ik sla dit jaar over. Ik ben nog niet weer aan het werk. Had eind november moeten beginnen, maar zit nu in de ziektewet.



Kan jullie zoon het nu zelf aangeven als er een longontsteking aan zit te komen?

En hoe herkenden jullie het toen hij nog een baby was?

Een longontsteking is mijn grootste angst, aangezien hij daardoor de vorige keer 1.5 week beademd moest worden.
Inieminie (schrijf ik het zo wel goed? )

Het duurt echt wel eventjes voordat alles gezakt is. Pas wanneer je kindje op school zit wordt dat minder, dan denk je minder dan het baby-gebeuren en ben je trots dat het zo ver is, ondanks die moeilijke start.

En pas over een hele tijd denk je er bijna helemaal niet meer aan. Maar dan hangt het er natuurlijk wel van af of je kindje iets heeft overgehouden aan de vroege geboorte en ziekenhuisopnames.

Voorlopig heb jij de eerste verjaardag om naar uit te kijken. Hopelijk wordt het in de komende maanden allemaal wat rustiger voor jullie.
Alle reacties Link kopieren
Jongste, met 32 weken geboren, na een maand ziekenhuis naar huis, ging groeiende heen en was/ is nooit ziek. Oudste op tijd geboren goed gewicht, ontwikkelde al na 2 weken Astmatische Bronchitus, met long ontstekingen als gevolg, meerdere malen ziekenhuis, bleef achter in de groei. Is uiteindelijk er helemaal overheen gegroeid, jongste was al snel in lengte en gewicht de oudste voorbij. Ligt dit aan de vroeggeboorte?? Heb altijd mijn twijfel gehouden
het is nooit te laat om te leven
Alle reacties Link kopieren
Nee zoontje is de jongste, we hebben nog een dochter van 10!



De reden van opname bij longontsteking is voor een deel te wijten aan de vroeggeboorte, door dat hij de klaplong heeft gehad is en blijft die long een zwakke plek. Daar nestelt zich ook steeds een ontsteking.

Op dat moment dat hij een ontsteking heeft is hij zo ziek dat hij echt zuurstof bij moet hebben.



Hij heeft het even volgehouden op het kerstdiner en ligt nu heerlijk te slapen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat er dit topic is



Ons zoontje is afgelopen februari geboren met 27w6d. Na een heel onbezorgde zwangerschap kwam hij als een grote verrassing. Na m'n werk lag ik lekker op de bank toen ik harde buiken kreeg. Due had ik al vanaf week 16 en kon geen kwaad zei de vk zolang het geen pijn deed. Nu waren de harde buiken wel wat gevoelig en na toiletbezoek bleek ik licht bloedverlies te hebben. Vk dacht aan blaasontsteking. Als het erger werd moest ik weer bellen, anders de volgende ochtend urine naar de huisarts brengen. Twee uur later werd het regelmatiger en bleef het pijn doen. Ik moest naar het ziekenhuis komen waar ik al 2 cm ontsluiting bleek te hebben. Toen begon de hele achtbaan. Weeenremmers, longrijping en met gillende sirenes per ambulance naar het wkz gebracht. Daar een paar uur aan de ctg gelegen en het leek onder controle. Helaas werd het rond 4 uur snachts heviger en pijnlijker dus weer asn de ctg en terug naar de verloskamer. Inmiddels had ik 5 cm ontsluiting. Ik kreeg naast het infuus met weeenremmers nog een zetpil die zou moeten remmen. Vanaf dat moment werd het juist erger en om 7 uur kregen we te horen dat ons zoontje die dag geboren zou gaan worden. Hopelijk konden ze nog tot 22 uur rekken ivm de longrijping. Die hoop was snel voorbij, ik kreeg een weernstorm en om 8.58 is ons zoontje geboren.



Hij had een slechte start en kreeg volledige beademing. Verder deed hij het naar omstandigheden goed. De volgende ochtend bleek dat hij die nacht al van de volledige beademing mocht. Na nog een dag bpap mocht hij al asn de cpap. Weer een paar dagen later mocht hij een paar uur per dag aan de lowflow. Dit ging eigenlijk vrij goed tot zijn hb begon te dalen. Toch mocht hij ns 2,5 week nicu verhuizen naar ons streekziekenhuis.

Daar heeft hij na een week een bloedtransfusie gehad waardoor hij opknapte en hij het aantal uren lowflow weer kon gaan opbouwen. Dit ging goed maar hij bleef veel dippen in z'n saturatie.

Dit sukkelde zo een tijd door tot hij op een dag zo onrustig werd en zo veel ging dippen dat hij terug aan de bpap moest. Wij vreesden een terugplaatsing naar de nicu maar tot onze grote verbazing lag hij de volgende ochtend weer aan de cpap en mocht hij zelfs weer lowflow smiddags.

Na aandringen werd zijn hb weer geprikt en deze bleek weer enorm laag. Weer een bloedtransfusie en daarna begon hij sprongen te maken. Al snel lag hij alleen snachts nog 4 uurtjes aan de cpap en deed hij de rest op lowflow. Wel bleef hij dips houden en werd er gesproken over bpd. Dit bleek gelukkig achteraf niet zo te zijn.

Na ruim 11 weken ziekenhuis mocht hij eindelijk mee naar huis. Wel met sonde want hij dronk nog niet alles zelfstandig. Na drie dagen trok hij de sonde er uit en vanaf toen dronk hij ook voldoende zelf.

Helaas is hij na een week weer opgenomen omdat hij geen ontlasting had en hierdoor ging spugen.

We zijn weer een week in het ziekenhuis geweest waar hij heel wat klysma's heeft gehad. Met veel moeite had hij na vijf dagen een poepluier per dag en had hij weer de kracht in binnen een half uur z'n fles leeg te drinken.



Hij is nu bijna 10 maanden (7 maanden gecorrigeerd) en zijn ontlasting blijft een moeilijk verhaal. Met 2 maal daags lactulose gaat het nu goed, maar als we het ook maar een keer vergeten is het weer mis.



Hij is op een verkoudheid na gelukkig nog niet echt ziek geweest. Ondanks de korte werktijd van de longrijping heeft hij dus wel erg geluk gehad.

Het is een vrolijk mannetje en qua motoriek loopt hij zelfs iets voor.



Ondanks dat het zo goed gaat blijft de angst sluimeren. Als ik hem snachts niet hoor heb ik nog altijd de neiging om te controleren of hij wel ademt. Hopelijk neemt die angst met de tijd af.
Alle reacties Link kopieren
Carenza - dat geloof ik graag, dat de zorgen nog lang blijven. Ik hoop gewoon dat het zo is dat hij, als hij over een paar maandjes ouder en sterker is en we dit virusseizoen doorgekomen zijn, hij minder vaak verkouden/ziek zal zijn en we wat vertrouwen kunnen krijgen.



2lieverds - wat fijn dat hij het even vol gehouden heeft! Vandaag laatste schooldag of blijft hij lekker thuis uitzieken? En dan genieten van 2 weken vakantie! Zit hij in groep 3?



nijntjelief - jullie hebben ook al enorm veel meegemaakt zeg! En wat een schrik als de bevalling zo plotseling begint, zonder aanleiding. Bij mij braken de vliezen spontaan bij 27.2 weken en begon de hele achtbaan van weeenremmers, longrijping etc. Ik heb het nog 5 dagen vol kunnen houden en toen begon spontaan de bevalling en is onze zoon in 1,5 uur geboren.

Die ups en downs die je beschrijft in de saturatie en de dipjes herken ik erg goed! Ook bij onze zoon was dat erger voordat hij weer bloedtransfusies nodig had. En ook na de eerste vaccinaties heeft hij last gehad van saturatieschommelingen en toename van dipjes.

Wel fijn dat jullie in het voorjaar naar huis mochten en toen de zomer ingingen! Dat is een beter seizoen dat de herfst/winter. Nu is jullie zoontje een stuk ouder en sterker!

Toen hij verkouden was, moest hij toen ook hoesten?



Ik vind het echt fijn dat er mensen zijn die het echt begrijpen. Die snappen dat het niet allemaal goed is als je thuis bent en dat je dan niet alleen maar aan het genieten bent. De zorgen/angst overheerst toch wel heel erg nu voor mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven