Problemen met collega moeder

03-12-2014 14:39 286 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
evelien2010 wijzigde dit bericht op 09-02-2018 23:17
99.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een dossier/logboek bij gaan houden waar je tijden etc opschrijft dat zij zit te kolven.

Binnen komende telefoontjes die jij moet afhandelen, afspraken die niet op tijd gedaan worden. & dat na een week of 2 bij de leidinggevende neerleggen.



Verder zou ik die BV lekker uit de koelkast kieperen..
Alle reacties Link kopieren
Heel vervelend! Kortgezegd kun je twee dingen doen: Het nogmaals in alle redelijkheid met haar bespreken en erkennen dat ze bepaalde rechten heeft, maar dat jij sterk het gevoel hebt dat ze daar buiten gaat. Zodanig althans dat het jou hindert in je werk. En daarbij vragen hoe zij zelf hier een oplossing voor ziet. Komen jullie er dan nog niet uit dan moet je het toch hogerop (leidinggevende/manager) zoeken.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Als ze te laat is voor haar afspraken = haar probleem, maak het niet de jouwe. Ze heeft geen eigen/prive koelkast, dus jullie spullen kunnen er gewoon in blijven staan. Schakel je leidinggevende in.
Alle reacties Link kopieren
Kolven is een recht! Dan hoor je geen last te hebben van collega's zoals jij die je dan om elk wissewasje komen storen.



Ze kan ook moeilijk van te voren vrij nemen als haar kind ziek is. Kenmerk van ziekte is dat het meestal onverwacht komt.



Haar afspraken laten wachtebn is niet netjes nee. Ze kan wel plannen wanneer ze gaat kolven en hoe lang ze daar ongeveer mee bezig is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er nog eens rustig met haar voor gaan zitten om dit te bespreken.

Tot haar kind 9 maanden is mag zij een kwart van haar werktijd gebruiken om te kolven. Maar afstemmen met je collega's is wel belangrijk om het werkbaar te houden.
Alle reacties Link kopieren
En weet je ook de regels die er voor de tijd staan dat ze mag kolven?



http://www.borstvoeding.com/borstbaan/werkenNL.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat een aso.

Ik zou het ook bij je leidinggevende leggen, niet haar telefoon meer aannemen en de receptie inlichten waar ze zit en dat jij haar afspraken niet overneemt.
Alle reacties Link kopieren
Wettelijk recht op tijd en ruimte om te kolven

Arbeidstijdenwet, artikel 4:8:



1. Een vrouwelijke werknemer, die een borstkind voedt, heeft, indien zij de werkgever hiervan in kennis heeft gesteld, gedurende de eerste 9 levensmaanden van dat kind het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel de borstvoeding te kolven.



2. De onderbrekingen vinden plaats zo vaak en zo lang als nodig is, doch bedragen gezamenlijk ten hoogste een vierde van de arbeidstijd per dienst. De vaststelling van het tijdstip en de duur van de onderbrekingen vindt plaats na overleg met de werkgever.

3. De duur van de onderbrekingen gelden als arbeidstijd, waarover de vrouwelijke werknemer haar aanspraak op het vastgesteld loon behoudt.



Dus:

Ze mag 25% van haar tijd besteden aan kolven, maar ze moet wel overleggen met de werkgever.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 03 december 2014 @ 14:47:

Kolven is een recht! Dan hoor je geen last te hebben van collega's zoals jij die je dan om elk wissewasje komen storen.



Ze kan ook moeilijk van te voren vrij nemen als haar kind ziek is. Kenmerk van ziekte is dat het meestal onverwacht komt.



Haar afspraken laten wachtebn is niet netjes nee. Ze kan wel plannen wanneer ze gaat kolven en hoe lang ze daar ongeveer mee bezig is.De vader van het kind is er ook nog, als je accuut vrij neemt ivm ziekte van een kind, mag de werkgever verwachten dat dit evenredig verdeeld wordt over beide ouders
Je mag een kwart van je werktijd kolven, het lijkt me dat het bij sommige functies niet te doen is om dat op te laten vangen door één collega. Dat is een probleem van je leidinggevende, dus ik zou voorstellen om dit samen daar neer te leggen.



Afspraken zou ze om het kolven heen moeten kunnen plannen, het is aan je collega om een betere planning te maken dus. Dat van die koelkast vind ik ook vreemd. Als ze de melk gewoon goed verpakt kan dat prima in een gezamenlijke koelkast.



Verder weet ik niet hoe jij kunt weten dat zij privé belt tijdens het kolven en vind ik niet dat je van haar kunt verwachten dat ze tijdens het kolven werktelefoontjes moet aannemen. Ook storen tijdens het kolven lijkt me niet handig. Dus ook aan jou om je iets meewerkender en begripvoller op te stellen.
Alle reacties Link kopieren
[quote]sugarmiss schreef op 03 december 2014 @ 14:47:

Kolven is een recht! Dan hoor je geen last te hebben van collega's zoals jij die je dan om elk wissewasje komen storen.

/quote]

Dus TO mag collega niet storen maar collega mag wel lak hebben aan de werkzaamheden die TO op moet vangen?
Alle reacties Link kopieren
Je mag 25% van de werktijd kolven. Zit ze daar boven? Het lijkt me nogal vanzelfsprekend dat ze niet gestoord wordt tijdens het kolven.
Borstvoeding en afkolven



Gedurende de eerste 9 maanden na de bevalling heeft de werknemer het recht het werk te onderbreken om in alle rust en afzondering haar kind borstvoeding te geven dan wel af te kolven. Er dient voor de moeder op de werkplek een hygiënische en van binnen afsluitbare kamer te zijn. De onderbreking kan zo vaak en lang als nodig is plaatsvinden, maar niet langer dan ten hoogste een vierde van de arbeidstijd per dienst.



Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid



Ik zou echt met haar in gesprek gaan, wijzen op het feit dat het maximaal een kwart van haar werktijd mag innemen, erop wijzen dat ze kolven kan plannen en haar afspraken ook. En vermelden dat als zij zich niet aan deze plichten houdt (naast rechten heb je ook plichten), dat jij het dan met de manager gaat bespreken.

Over de koelkast, nogmaals in gesprek gaan of een gedeelte van de koelkast voor andere zaken gebruikt kan worden, omdat iedereen recht heeft op gebruik van de koelkast.

Dat ze geen werktelefoon aanneemt tijdens het kolven kan ik wel begrijpen eigenlijk.
Maar hoe lang is dat kolven dan? En ik vind van jullie allebei de houding een beetje raar (zelfs een beetje aso), en kan me ook voorstellen dat jullie elkaar versterken. Ik zou nogmaals rond de tafel gaan en uitleggen dat op deze manier het werken voor jou niet haalbaar is, met suggesties komen (een antwoordapparaat een opties?) en vragen wat zij kan bedenken om te verbeteren.
Even bellen met je man tijdens het kolven is heel wat anders dan zakelijk telefoneren.



Hoe weet jij trouwens wat zij allemaal doet met gaar telefoon tijdens kolftijd?





Dàt vind ik ook aso: zomaar binnenlopen en je collega storen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe het werk wordt opgevangen ligt bij de werkgever. Dus als jij er last van hebt, kaart je het aan bij je leidinggevende.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 03 december 2014 @ 14:47:

Kolven is een recht! Dan hoor je geen last te hebben van collega's zoals jij die je dan om elk wissewasje komen storen.



Ze kan ook moeilijk van te voren vrij nemen als haar kind ziek is. Kenmerk van ziekte is dat het meestal onverwacht komt.



Haar afspraken laten wachtebn is niet netjes nee. Ze kan wel plannen wanneer ze gaat kolven en hoe lang ze daar ongeveer mee bezig is.Behalve rechten heeft de dame in kwestie ook plichten. Die worden nog al eens vergeten.
quote:sugarmiss schreef op 03 december 2014 @ 14:47:

Kolven is een recht! Dan hoor je geen last te hebben van collega's zoals jij die je dan om elk wissewasje komen storen.



Ze kan ook moeilijk van te voren vrij nemen als haar kind ziek is. Kenmerk van ziekte is dat het meestal onverwacht komt.



Bij dat recht hoort ook de plicht om met je werkgever te overleggen over de taken die je moet doen, en om de afspraken goed te plannen.



En er is ook een vader van het kind, onverwachte zaken als ziekte dienen over beiden verdeeld te worden, belachelijk dat alleen moeders werk hiermee te dealen heeft.
Tsjee dit klinkt wel erg zwaar allemaal. Relax en haal adem.



Jouw collega heeft recht om te kolven (tot max een kwart van de werktijd) in een rustige ruimte.

http://www.fnvbondgenoten ... angerschap/kolven_op_het/

En ze maakt duidelijk gebruik van het recht. Ben met je eens dat ze er misschien wat praktischer mee om zou kunnen gaan, maar als haar kolven niet lukt zonder de nodige rust...



Als jij het extra werk door haar kolven er niet bij kunt hebben, is dat geen probleem van haar maar voor jouw en je leidinggevende. Je hebt haar er eigenlijk helemaal niet op aan te spreken. Door met je leidinggevende te overleggen dat jouw functie zwaarder is nu zij kolft, komt er misschien ook wat meer aandacht voor.



Het ziekmelden en doorgaan ook na de periode zijn zaken tussen haar en haar leidinggevende. Lijkt me niet dat jij je daar mee hoeft te bemoeien, behalve het aangeven aan je leidinggevende.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 03 december 2014 @ 14:55:

[...]



Behalve rechten heeft de dame in kwestie ook plichten. Die worden nog al eens vergeten.Dit. En het recht om te kolven ontslaat de de collega in kwestie van haar plicht zich normaal en collegiaal op te stellen.
Ik denk toch dat je dit met je leidinggevende moet bespreken. Je collega heeft recht op (ongestoord) kolven maar hoe ze dit oplost met haar werkzaamheden lijkt me een zaak van haar en leidinggevende. Het kan niet allemaal (zonder overleg) op jouw bord terecht komen.



Melk kan toch prima in de gezamelijke koelkast? Met andere spullen erbij dus.
quote:n87 schreef op 03 december 2014 @ 14:54:

Maar hoe lang is dat kolven dan? En ik vind van jullie allebei de houding een beetje raar (zelfs een beetje aso), en kan me ook voorstellen dat jullie elkaar versterken. Ik zou nogmaals rond de tafel gaan en uitleggen dat op deze manier het werken voor jou niet haalbaar is, met suggesties komen (een antwoordapparaat een opties?) en vragen wat zij kan bedenken om te verbeteren.Dit inderdaad, kan me niet voorstellen dat de werkverhouding helemaal fantastisch was voordat collega ging kolven. Er zit vast meer achter.
Ik denk dat vooral jouw leidinggevende niet goed bezig is. Als je collega tot 2 uur per dag bezig met kolven zonder vervaning te regelen loopt het mis. Ik denk dat je vooral daar moet klagen. Dat er niets anders in de koelkast mag is wel onzin, flesjes bv op de bovenste plank, dan kan de rest er gewoon onder staan.
Alle reacties Link kopieren
Over het kolven: heb jij enig idee wat de regels zijn? Ze mag namelijk 25% van haar werktijd opnemen om te kolven. Op een werkdag van 8 uur is dat dus al 2 uur! Ik geef haar groot gelijk dat ze in die tijd niet gestoord wil worden met werkgerelateerde zaken: dat recht heeft ze gewoon. Heel vervelend voor jou natuurlijk, maar die onderbezetting is echt iets wat je bij je leidinggevende zal moeten aankaarten.



Over die koelkast: gekolfde melk mag alleen op bepaalde plekken in de koelkast staan, i.v.m. de temperatuur. Zou dit een reden kunnen zijn dat ze jullie lunches verplaatst? En als ze jullie lunches buiten de koelkast legt, is dat omdat er geen ruimte is voor de melk? Als dit het geval is: wederom contact opnemen met je leidinggevende, die moet zorgen voor voldoende koelruimte voor de melk.



Succes! Ik snap dat het jou frustreert dat jij 'haar klusjes' mag opknappen (maar ik vind wel dat je je frustraties op de verkeerde persoon botviert).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven