Problemen met collega moeder

03-12-2014 14:39 286 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
evelien2010 wijzigde dit bericht op 09-02-2018 23:17
99.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 03 december 2014 @ 23:36:

Maar nee, kolven is bah en vies en schunnig.......Ik vind kolven een beetje freaky, maar je mag best op mijn werkkamer kolven hoor snoesje
Alle reacties Link kopieren
Hij is inmiddels 12 jaar.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 03 december 2014 @ 23:50:

Hij is inmiddels 12 jaar. Na und?
Ik kan niet quoten, dus even zo.



Juist die jaarcontracten maken het dat je steeds meer verdienmodel wordt gezien, want je bent juíst vervangbaar. Een werknemer die bij een volgend contract een groot deel van het jaar uit de running is, is gewoon niet aantrekkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Kortom TO, ik heb geen idee hoe dat in de commerciële sector allemaal te regelen valt. Ik zou wel de manager eens aansporen zijn/haar taken fatsoenlijk uit te voeren en desnoods nog een trede hogerop gaan. Lijkt wel een beetje alsof de manager hoopt dat jullie elkaar op die locatie de tent uitvechten/de tijd wel 'uitzingen'. Verdeel en heers tactiek.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:_lupine_ schreef op 03 december 2014 @ 23:26:

Een beetje off-topic, maar toch.



Ik heb een jaarcontract met uitzicht op verlenging en mijn collega idem. Zij is nu zwanger en heeft behoorlijk wat complicaties. Onlangs is ze gaan praten over de mogelijkheden, maar onze leidinggevende was behoorlijk star. Collega had uitgezocht dat ze recht op meer pauze had bijvoorbeeld, toen ze aandroeg werd ze uitgelachen. Leidinggevende is een vrouw notabene. En zo nog meer dingen. Ze wordt als aansteller weggezet eigenlijk, heel triest.



In hoeverre ga je op je strepen staan dan? Als zwangere vrouw moet je sowieso vrezen als het om contractverlenging gaat, en als zwangere vrouw die op haar strepen staat al helemaal. Niet alleen in mijn voorbeeld geldt dit, maar het werken met jaarcontracten wordt steeds normaler. Dat maakt mensen kwetsbaar met betrekking tot het opeisen van hun rechten.Als vrouwen zich laten chanteren, wordt het voor niemand beter. Je hebt rechten en dat is niet voor niets. Dat heeft met de gezondheid van moeder en kind te maken. Als ik zwanger zou zijn, dan zou de gezondheid van mijzelf en mijn kindje belangrijker voor me zijn dan welke horkerige leidinggevende en wel jaarcontract dan ook. Ik zou dus wel op mijn strepen gaan staan, en bij tegenwerking zou ik HR en desnoods de bedrijfsarts erbij betrekken. Ik vond horkerige leidinggevenden liever op, dan dat ik mij door hen in het nauw laat drijven, zowel voor mezelf als voor de vrouwen die na mij nog volgen.
quote:elein schreef op 03 december 2014 @ 23:02:

[...]



Waar heb je het nou over? Ik noem twee voorbeelden, één waar collega zelf haar planning maakt, en één waarbij deze voor haar gemaakt wordt. Bij beide heeft ze m.i. zelf een verantwoordelijkheid. Het lijkt wel alsof een vrouw zodra ze begint met kolven alleen maar rechten heeft, want wet, punt.





[...]



Hoe noem jij het dan als je iemand een kwart van de tijd op eigen kosten moet missen en er een kamer voor moet inrichten die het grootste deel van de tijd leeg staat? Dat ìs toch ook gewoon niet ideaal? Lastig is totaal iets anders dan niet gunnen of niet aan voldoen. Dat maak jij er van.



Ik ben ook lastig met mijn zwangerschapsverlof, en misschien neem ik over een tijd ook nog wel ouderschapsverlof ook. Dan ben ik dus weer lastig, want ik moet vervangen worden, of als dat niet (goed) lukt komt het op mijn collega's neer. Dan mag ik verdorie hopen dat niet iedereen staat te juichen voor de tijd die ik er niet ben, want dan zou ik me zwaar beledigd voelen. Dat het 'lastig' is als ik mijn werk niet doe betekent dat ik een waardevolle collega ben.Je snapt het echt niet hè?
quote:lisaviva schreef op 03 december 2014 @ 23:06:

[...]





To heeft een hele duidelijke reactie gegeven, waarin ze duidelijk aangeeft het meerder malen met haar collega heeft geprobeerd te bespreken, maar die gaf niet thuis.

Vind het onbeschoft dat collega laat doorschemeren er na negen maanden gewoon mee door te gaan in de baas zijn tijd, want die heeft het toch niet in de gaten.De collega hoeft geen verantwoording af te leggen aan TO. Als TO problemen heeft, moet ze bij de manager zijn!
quote:NummerZoveel schreef op 04 december 2014 @ 07:08:

[...]





De collega hoeft geen verantwoording af te leggen aan TO. Als TO problemen heeft, moet ze bij de manager zijn!



Ben ik helemaal met je eens, alleen is ze al diverse malen naar de manager gestapt, zonder resultaat.

Maar ze is van plan er nogmaals heen te gaan, ben benieuwd wat er uitkomt.
quote:lisaviva schreef op 04 december 2014 @ 08:46:

[...]





Ben ik helemaal met je eens, alleen is ze al diverse malen naar de manager gestapt, zonder resultaat.

Maar ze is van plan er nogmaals heen te gaan, ben benieuwd wat er uitkomt.Als dat zo is, dan is dat dus nog steeds een probleem tussen TO en haar manager, en is het niet fair om dat op collega af te reageren.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 04 december 2014 @ 07:08:

[...]





De collega hoeft geen verantwoording af te leggen aan TO. Als TO problemen heeft, moet ze bij de manager zijn!



Vind ik dus wel

Als collega misbruik maakt van de situatie, mag to haar daar zeker over aanspreken
Frankly my dear, I don"t give a damn
Elein,quote:De manier waarop hier soms over vrouwen gesproken wordt krijg ik bijna het idee dat het wezens zijn die bij de gratie van wetgeving en goede werkgever niet ten onder gaan, en geen eigen verantwoordelijkheid hoeven te dragen, en dat verzwakt de positie van vrouwen volgens mij net zo goed.

Er zijn heel veel werkgevers die vrouwen níet de gelegenheid zouden geven te kolven als het niet wettelijk geregeld was. (Ga je daaraan ten onder? Mwah, het betekent wel dat je niet zelf kunt voorzien in de voeding van je baby - toch wel echt een eerste levensbehoefte. )



Dat het wettelijk geregeld is, zou juist moeten betekenen dat je het soort gedoe van dit topic niet meer zou moeten hebben; wie wat zou moeten doen, is duidelijk omschreven, en kolvende vrouwen zouden geen verantwoording moeten afleggen aan hun collega's omdat als alles goed geregeld is, die er geen last van hebben.



Dat het in de praktijk minder mooi werkt, los je niet op door op de deur van een kolvende collega te gaan kloppen, maar door bij je werkgever aan te geven dat het op dit moment niet goed geregeld is.





(Dit is invullen, maar omdat TO schrijft dat ze vroeger helemaal geen problemen had met de betreffende collega, lijkt het me waarschijnlijk dat die collega geen oncollegiaal type is dat alleen maar oog heeft voor haar rechten en niet voor haar plichten. Het zou mij niet verbazen als die collega, wettelijke regels of niet, behoorlijk wat tegenwerking heeft ervaren bij het kolven, en dat ze daarom nu zelf ook de hakken in het zand zet. Ze zou in elk geval niet de eerste zijn bij wie het zo liep.)
Alle reacties Link kopieren
Wat vullen mensen toch veel dingen zomaar in. Blijkbaar heeft iemand die kolft alleen maar recht en vervallen daarmee je plichten als goede werknemer.



Er heeft niemand moeilijk gedaan over het kolven. Er is een ruimte voor en tijd. Wel is aangeven dat het bedrijfsbelang er niet onder mag lijden. Dat betekent dus ook rekening houden met het (zelf) plannen van afspraken. Afspraken met klanten plan je natuurlijk zelf. Daarnaast zijn er gezamenlijke afspraken (bijvoorbeeld een vergadering). In beide gevallen worden de afspraken regelmatig niet nagekomen (niet verschijnen op een vergadering of een klant lang laten wachten). Waarom het kolven te lang duurt (waardoor ze te laat is voor een afspraak) weet ik natuurlijk niet. Maar blijkbaar kan je het kolven ook niet onderbreken. Volgens mij mag er toch ook enige flexibiliteit verwacht worden (iets eerder of later kolven).

En zoals bij veel bedrijven in deze tijd is een goede relatie met de klanten belangrijk. Daar voel ik mij dus ook verantwoordelijk voor (dus niet de telefoon eindeloos laten rinkelen omdat het niet mijn verantwoordelijheid zou zijn). Ik kan al die werkzaamheden niet overnemen en voor die tijd iemand inhuren is natuurlijk geen optie.



En zoals al gezegd de manager heeft weinig zicht op de situatie omdat die op een andere locatie verblijft. Die ziet dus niet hoeveel tijd (meerdere malen per dag, langere periodes) ze hiermee bezig is.
Ga in gesprek met je manager en vertel hoe het er aan toe gaat.

Bij klachten van klanten ze doorverwijzen naar de manager.
Alle reacties Link kopieren
En hoe wordt dat 'het bedrijfsbelang mag er niet onder lijden' dan ingevuld? Het is geen gunst hè, die haar verleend wordt. Net als vakantie en vrije dagen hoort dit erbij. Jij doet het klinken alsof het mag, mits het kan. Ik gok zomaar dat haar werkvoorraad nagenoeg hetzelfde is gebleven? Dat werkt dus niet als je moet kolven, en dan kom je in de problemen.
quote:frettie schreef op 04 december 2014 @ 11:05:

En hoe wordt dat 'het bedrijfsbelang mag er niet onder lijden' dan ingevuld? Het is geen gunst hè, die haar verleend wordt. Net als vakantie en vrije dagen hoort dit erbij. Jij doet het klinken alsof het mag, mits het kan. Ik gok zomaar dat haar werkvoorraad nagenoeg hetzelfde is gebleven? Dat werkt dus niet als je moet kolven, en dan kom je in de problemen.Dat is nu al meerdere keren gezegd, maar ik heb het idee dat TO niet echt leest en alleen haar eigen standpunt keer op keer herhaalt.
Alle reacties Link kopieren
Klopt. En daarvan krijg ik echt de kriebels. Natuurlijk heb je ook plichten ( niet meer en niet minder als iedere andere werknemer overigens l! ) maar ik heb het idee dat TO nu niet echt een fijne collega is in deze. Op mijn werk bijvoorbeeld gaat alles in overleg nu ik zwanger ben. Kan mij geen fijnere collega's wensen. En dus loop ik ook weleens een stapje harder als dat moet en kan. Maar als ik zou kolven ( ga flesvoeding geven dus gaat niet op voor mij ) en men blijft op de deur kloppen, toont geen begrip en de werkvoorraad blijft hetzelfde. Dan zou ik waarschijnlijk ook met de hakken in het zand.
quote:frettie schreef op 04 december 2014 @ 12:01:

Klopt. En daarvan krijg ik echt de kriebels. Natuurlijk heb je ook plichten ( niet meer en niet minder als iedere andere werknemer overigens l! ) maar ik heb het idee dat TO nu niet echt een fijne collega is in deze. Op mijn werk bijvoorbeeld gaat alles in overleg nu ik zwanger ben. Kan mij geen fijnere collega's wensen. En dus loop ik ook weleens een stapje harder als dat moet en kan. Maar als ik zou kolven ( ga flesvoeding geven dus gaat niet op voor mij ) en men blijft op de deur kloppen, toont geen begrip en de werkvoorraad blijft hetzelfde. Dan zou ik waarschijnlijk ook met de hakken in het zand.Met klachten over de hoeveelheid werk die kolvende collega heeft moet ook zij gewoon bij de manager zijn en niet to er voor op laten draaien.
quote:evelien2010 schreef op 04 december 2014 @ 10:28:

Wat vullen mensen toch veel dingen zomaar in. Blijkbaar heeft iemand die kolft alleen maar recht en vervallen daarmee je plichten als goede werknemer.



Er heeft niemand moeilijk gedaan over het kolven. Er is een ruimte voor en tijd. Wel is aangeven dat het bedrijfsbelang er niet onder mag lijden. Dat betekent dus ook rekening houden met het (zelf) plannen van afspraken. Afspraken met klanten plan je natuurlijk zelf. Daarnaast zijn er gezamenlijke afspraken (bijvoorbeeld een vergadering). In beide gevallen worden de afspraken regelmatig niet nagekomen (niet verschijnen op een vergadering of een klant lang laten wachten). Waarom het kolven te lang duurt (waardoor ze te laat is voor een afspraak) weet ik natuurlijk niet. Maar blijkbaar kan je het kolven ook niet onderbreken. Volgens mij mag er toch ook enige flexibiliteit verwacht worden (iets eerder of later kolven).

En zoals bij veel bedrijven in deze tijd is een goede relatie met de klanten belangrijk. Daar voel ik mij dus ook verantwoordelijk voor (dus niet de telefoon eindeloos laten rinkelen omdat het niet mijn verantwoordelijheid zou zijn). Ik kan al die werkzaamheden niet overnemen en voor die tijd iemand inhuren is natuurlijk geen optie.



En zoals al gezegd de manager heeft weinig zicht op de situatie omdat die op een andere locatie verblijft. Die ziet dus niet hoeveel tijd (meerdere malen per dag, langere periodes) ze hiermee bezig is.



Jij vult (alweer!) veel in!



De werknemer hoeft niet flexibel te zijn en mag het doen zoals overeengekomen met werkgever. Ook is de werkgever niet gerechtigd om van de wetgeving af te wijken in deze.



Het bedrijfsbelang is in deze totaal irrelevant en wordt in deze wetgeving dan ook überhaupt niet genoemd (wat bijv. wel het geval is bij oa verlof, maar dan spreekt men over "zwaarwegend bedrijfsbelang").



En kolven is niet iets wat je elk gewenst moment kunt starten en stoppen. Of verwacht jij dat ze gewoon met lekkende of zelfs spuitende borsten het gesprek met klanten of de vergadering in gaat?



Het zou je sieren als jij je even verdiept in wet- en regelgeving en als je wat meer moeite doet om te snappen wat de (on)mogelijkheden zijn voordat je oordeelt. Of gewoon helemaal niet oordeelt, dat is nog beter.



Als jij problemen hebt met jouw werkdruk, dan moet je dat aankaarten met jouw leidinggevende. Het toezicht houden op de collega is de taak van de leidinggevende, ook als deze op afstand werkt.
Naast het feit dat je moet aankloppen bij je leidinggevende, zou het iets zijn om buiten werktijd met je collega af te spreken? Informeel? En dan natuurlijk niet op hoge poten, maar belangstellend vragen naar haar?
quote:Er heeft niemand moeilijk gedaan over het kolven. Er is een ruimte voor en tijd. Wel is aangeven dat het bedrijfsbelang er niet onder mag lijden.

Dat is dus wél moeilijk doen over kolven. Je collega heeft gewoon formeel het recht te kolven en daar tot 25% van haar tijd aan te besteden. Punt. Ongeacht het bedrijfsbelang. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij je werkgever en niet bij je collega.

Kolven is niet een gunst die je werkgever je collega verleent op het moment dat dat even uit komt.
Ik ben gewoon iemand die naar beiden kanten kijkt. En ook al zou ik recht hebben, ik zou wel willen dat het werk gewoon goed uitgevoerd wordt. Het zit er bij haar gewoon niet in, ze denkt niet mee, ze wil gewoon alleen haar recht toe eigenen. En dat mag. Wel jammer. Een goede medewerkster had namelijk allang tegen haar baas gezegd: "Baas, ik zie dat er nogal wat misloopt doordat ik kolf, er moet een oplossing komen voor alle klanten die moeten wachten en de telefoontjes die ik niet kan beantwoorden. Zullen we even om de tafel gaan zitten om er voor te zorgen dat het weer soepeltjes loopt?"
To: ook al schaadt het het bedrijfsbelang, dan nog mag jouw collega kolven. Jij zit fout: je kunt niet zeggen dat het alleen mag op voorwaarde dat het het bedrijfsbelang niet schaadt. Zij mag hoe dan ook kolven.



En ten 2de: nee, ze kan niet eerder of later kolven. Weet jij iets van borstvoeding? Je kan alleen kolven rond de tijd dat je je kind zou voeden. Bij mij kwam er in elk geval weinig tot niets uit als ik buiten die tijden ging kolven. Dus jouw collega zit vast aan die tijden.



Misschien moet je je even verdiepen in borstvoeding en in de wetgeving voor je zo lullig doet over je collega.
Ps: wat ben ik blij dat jij mijn collega niet bent. Want collegialiteit is jou blijkbaar vreemd.
Ik kan me van de kolvende collega trouwens best voorstellen dat die afspraken in het water dreigen te vallen. In een bedrijf waar 'ze heus wel mag kolven mits het het bedrijfsbelang niet schaadt' is het behoorlijk kinky om te vragen of een vergadering misschien verzet kan worden omdat ze moet kolven van 12 tot 1. Want dat schaadt het bedrijfsbelang natuurlijk wel.



To moet naar haar leidinggevende toe, maar niet om te klagen over de kolvende collega, maar om te klagen over haar leidinggevende dat die de boel niet goed regelt.



Zodra een vrouw meldt dat ze zwanger is, kun je afspraken maken over haar verlof en kun je ook overleggen of ze wil gaan kolven. Het komt niet echt als een donderslag bij heldere hemel, zal ik maar zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven