Problemen met collega moeder

03-12-2014 14:39 286 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
evelien2010 wijzigde dit bericht op 09-02-2018 23:17
99.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt me iets tussen haar en haar leidinggevende en jou en jouw leidinggevende.

Zij heeft recht op kolftijd en ook om dat rustig en ongestoord te kunnen doen. Haar leidinggevende hoort dat haar mogelijk te maken en zij moet in redelijkheid meewerken om dat zo handig mogelijk te doen.



De gevolgen die dat heeft voor de werkzaamheden (bijvoorbeeld haar vervang tijdens het kolven) horen door de leidinggevende te worden gestroomlijnd.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Het moet jullie natuurlijk geen klanten gaan kosten doordat zijn niet kan plannen. Dat zou ik bij je baas neerleggen, teveel klanten die boos zijn is natuurlijk niet goed. Ze kan dan wel dit recht hebben, maar beetje medewerking zou ook fijn zijn van haar kant.
Dat ze haar afspraken steeds laat wachten, komt dat doordat ze slecht plant, of plant ze het kolven op zich wel goed in maar zijn er anderen die ervoor zorgen dat ze steeds pas later kan gaan kolven? In het eerste geval stelt ze zich onprofessioneel op, in het tweede geval kan ik het nog wel begrijpen.

Kolven kun je best even uitstellen, maar op een gegeven moment moet het gewoon.





Dat ze geen zakelijke telefoontjes wil aannemen, snap ik ook nog wel: de gemiddelde kolf is niet geruisloos, en zakelijke telefoontjes afhandelen met een kolf op de achtergrond lijkt me nogal ongemakkelijk.

Eigenlijk zou jullie werkgever ervoor moeten zorgen dat er hiervoor een oplossing komt: het zou niet jouw probleem moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nou ze vertelt gewoon heel open dat ze tijdens het kolven aan het bellen is (en met wie). Ze neemt ook haar eigen telefoon en agenda mee om wat te doen te hebben. En dat zijn dus prive zaken als de tandarts, huisarts, etentjes reserveren, speelafspraken van de kinderen etc. Ik vraag mij dan af als dat soort dingen wel kunnen waarom niet een werktelefoontje aannemen.



Verder stoor ik haar natuurlijk niet (waar zien jullie staan dat ik naar binnen loop ??). Ik klop op de deur. Maar in een aantal gevallen is haar afspraak (die ze zelf maakt) aan het wachten. Ik vind dat ik haar daar wel op mag wijzen. Zeker omdat het vaker gebeurd en ik de receptie aan de lijn krijg (en zelfs een aantal maal erbij moest komen). Haar telefoon maar laten rinkelen is geen optie (en ook storend voor mijn werk).
Alle reacties Link kopieren
quote:granny71 schreef op 03 december 2014 @ 14:52:

[quote][message=17243148,noline]sugarmiss schreef op 03 december 2014



Dus TO mag collega niet storen maar collega mag wel lak hebben aan de werkzaamheden die TO op moet vangen?



Collega heeft, het recht om ongestoord te kunnen kolven. Gevolg is dan inderdaad dat to op dat moment de voor de collega binnenkomende telefoontjes moet overnemen. Hoeveel werk is het nu helemaal om even een terugbelverzoekje neer te leggen bij collega.



Als to vindt datze te veel taken heeft moet ze bij de werkgever zijn en niet kagen over collega's alleen maar omdat ze gebruik maken van iets waar ze gewoon recht op hebben.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk ga je geen werktelefoontjes afhandelen tijdens het kolven.

Zelf wel eens gekolfd?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:evelien2010 schreef op 03 december 2014 @ 15:04:

Nou ze vertelt gewoon heel open dat ze tijdens het kolven aan het bellen is (en met wie). Ze neemt ook haar eigen telefoon en agenda mee om wat te doen te hebben. En dat zijn dus prive zaken als de tandarts, huisarts, etentjes reserveren, speelafspraken van de kinderen etc. Ik vraag mij dan af als dat soort dingen wel kunnen waarom niet een werktelefoontje aannemen.



Verder stoor ik haar natuurlijk niet. Maar in een aantal gevallen is haar afspraak (die ze zelf maakt) aan het wachten. Ik vind dat ik haar daar wel op mag wijzen. Zeker omdat het vaker gebeurd en ik de receptie aan de lijn krijg (en zelfs een aantal maal erbij moest komen). Haar telefoon maar laten rinkelen is geen optie (en ook storend voor mijn werk).

Dat lijkt me echt de taak van een leidinggevende.



En een telefoontje met een vriendin, mijn man of moeder zou ik nog wel plegen tijdens het kolven. Een zakelijk telefoontje niet. Vooral omdat een kolf nogal herrie maakt en ik niet zo'n zin zou hebben om dat in die situatie aan een zakenrelatie uit te leggen.



Zoals ik eerder schreef: er is actie en verandering vanuit verschillende richtingen nodig. Zowel van je collega als van jou en je leidinggevende. Die leidinggevende mis ik vooral in het verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Door het storen duurt het kolven waarschijnlijk langer. en misschien belt ze wel om haar baby op de achtergrond te kunnen horen, en kijkt ze foto's van hem/haar omdat het dan makkelijker gaat. iig denk ik dat het een beetje van 2 kanten moet komen hier.

eten moet natuurlijk ook gewoon in de koelkast blijven staan. misschien is het een idee voor haar om een afgesloten koeltasje in de gezamenlijke koelkast te zetten. dan is het toch een beetje meer een eigen plekje en kan jullie lunch er ook in blijven.



verder zou ik gewoon eens rustig een gesprek aangaan. zo wordt jij namelijk steeds kribbiger omdat je je blijft ergeren. en zij voelt zich aangevallen omdat ze gewoon gebruik wil maken van haar kolfrecht en jij daar (in haar ogen) weinig begrip voor hebt.



ze kan die telefoon dan gewoon even 20minuutjes uitzetten met een voicemail erop dat ze mensen binnen een uur (oid) terugbelt als ze een berichtje achter laten. en dat ze voor hele dringende zaken jou kunnen bellen.



en afspraken zou ik dan gewoon niet meer opvangen, niet jou probleem. Ze zou dit gewoon wat beter in kunnen plannen en als een klant voor de zoveelste keer moet wachten en gaat klagen komt het dam vanzelf bij de leidinggevende terecht.



en dat ze nog door wil gaan na de wettelijke termijn. tsja, op mijn vorige werkplek gebeurde dit ook vaak. die vrouwen namen dan wat korten pauze en begonnen wat later/gingen wat langer door. in goed overleg zie ik hier geen problemen mee. maar dan moeten ze er niet vanuit gaan dat iemand anders hun halve baan overneemt (heb ik overigens nooit meegemaakt).



en het vrij nemen is ook een lastige. ik denk dat je daar weinig aan kunt doen als je manager het wel prima vind. maar dan kan ze toch zeker nog wel even zelf haar afspraken afbellen?! overigens ga ik volgend jaar weer aan de slag, na een hele tijd met kind thuis te zijn geweest. vriend kreeg op zn werk te horen dat hij dan toch zeker geen vrij gaat nemen als kind ziek is, dat was namelijk de verantwoordelijkheid van de moeder zulke bazen zijn er ook nog.
Alle reacties Link kopieren
Kolven is haar goed recht, maar het is niet jouw plicht om in deze tijd voor twee te moeten werken. Dat is een probleem van de leidinggevende en niet die van jou. En ik zou mij ook niet laten storen als ik aan het kolven ben.



Verder vind ook ik de houding van jullie beide belachelijk.



Zij kan de afspraken beter plannen en jij hoeft je er niet aan te storen als je broodtrommel op een ander plankje in de koelkast gezet wordt.
Alle reacties Link kopieren
Collega had ook even met de leidinggevende contact op kunnen nemen over die koelkast. In plaats van rücksichtloss andermans lunch naar buiten te knikkeren. En again: het recht om te kolven ontslaat je niet van je plichten als werknemer en je kunt je nog steeds normaal gedragen tegenover je collega. In plaats van al het werk op haar af te wentelen (afspraken laten wachten en het haar op te laten knappen) zou je ook even kunnen vragen hoe een en ander op te lossen is. Samen. Dus bij voorbeeld vragen aan je collega even de telefoon op te nemen en een terugbelverzoek te maken. Dat heeft de collega van TO allemaal verzuimd, die laat het allemaal uit haar klauwen vallen, verschuilt zich achter een recht en verzaakt haar collegiale plicht. Dat zegt wel iets over haar mentaliteit.
quote:evelien2010 schreef op 03 december 2014 @ 15:04:

Nou ze vertelt gewoon heel open dat ze tijdens het kolven aan het bellen is (en met wie). Ze neemt ook haar eigen telefoon en agenda mee om wat te doen te hebben. En dat zijn dus prive zaken als de tandarts, huisarts, etentjes reserveren, speelafspraken van de kinderen etc. Ik vraag mij dan af als dat soort dingen wel kunnen waarom niet een werktelefoontje aannemen.



Verder stoor ik haar natuurlijk niet (waar zien jullie staan dat ik naar binnen loop ??). Ik klop op de deur. Maar in een aantal gevallen is haar afspraak (die ze zelf maakt) aan het wachten. Ik vind dat ik haar daar wel op mag wijzen. Zeker omdat het vaker gebeurd en ik de receptie aan de lijn krijg (en zelfs een aantal maal erbij moest komen). Haar telefoon maar laten rinkelen is geen optie (en ook storend voor mijn werk).



Omdat ze recht heeft op (ongestoord) kolven, en in die tijd dus geen werk hoeft te verrichten!



En kan ze haar telefoon niet op een antwoordapparaat oid zetten als ze gaat kolven?
Ik vind jou onredelijk TO.



Je collega mag 2 uur per 8urige werkdag aan kolven besteden.

Natuurlijk mag je haar niet storen tijdens heb kolven en kan ze geen werktelefoontjes doen tijdens het kolven. Dat gaat niet samen.

Als het voor jou problemen oplevert moet je je baas om extra hulp vragen. Je collega heeft gewoon recht op haar kolf tijd.



Van die koelkast vind ik wel stom; mijn moedermelk stond gewoon tussen de rest.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is dat kolfrecht er eigenlijk ooit gekomen?
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:sugarmiss schreef op 03 december 2014 @ 14:47:

Kolven is een recht! Dan hoor je geen last te hebben van collega's zoals jij die je dan om elk wissewasje komen storen.



Ze kan ook moeilijk van te voren vrij nemen als haar kind ziek is. Kenmerk van ziekte is dat het meestal onverwacht komt.



Haar afspraken laten wachtebn is niet netjes nee. Ze kan wel plannen wanneer ze gaat kolven en hoe lang ze daar ongeveer mee bezig is.



+1

Kolven is idd een wettelijk recht. Verder is het ook zo dat er een koelkast beschikbaar moet zijn voor de afgekolfde melk, dus dat mag wettelijk ook gewoon. Of dat een eigen koelkast met zijn weet ik niet,als je de melk in steriele flesjes doet blijft dat echt wel schoon.

Wat ze echter wel zou kunnen doen is rekening houden met afspraken plannen zodat ze haar kolftijden zo plant dat de afspraak er geen last van heeft.
quote:calvijn1 schreef op 03 december 2014 @ 15:15:

Waarom is dat kolfrecht er eigenlijk ooit gekomen?Google even.
quote:calvijn1 schreef op 03 december 2014 @ 15:15:

Waarom is dat kolfrecht er eigenlijk ooit gekomen?



Om het werkende moeders makkelijker te maken een en ander te combineren?

Zou een beetje lastig zijn om te moeten stoppen met borstvoeding zodra je weer moet gaan werken, en bijna niemand heeft voldoende geld om maar even te stoppen tot kind van de borst af is. Verder wil de overheid het geven van borstvoeding promoten.
quote:calvijn1 schreef op 03 december 2014 @ 15:15:

Waarom is dat kolfrecht er eigenlijk ooit gekomen?

Nou meid, ik wil het nog wel even voor je herhalen hoor: omdat bv optimale voeding voor babies is, en moeders dus in de gelegenheid gesteld moeten worden hun kinderen bv te geven.

En nu niet wéér gaan piepen dat dat zo rot is voor moeders bij wie bv niet lukte, want dat staat daar los van.
Alle reacties Link kopieren
Ze moet haar afspraken of haar kolftijden beter plannen. Werktelefoongesprekken kun je écht niet voeren met een swusj-swusjgeluid op de achtergrond.

Of ze de krant leest of op haar privémobiel forumt tijdens het kolven is helemaal aan haar.



Jullie spullen in de koelkast heeft ze van af te blijven. Er is vast wel plaats voor haar twee flesjes en anders neemt ze maar een koeltasje met diepvrieselementen mee.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 03 december 2014 @ 15:10:

Collega had ook even met de leidinggevende contact op kunnen nemen over die koelkast. In plaats van rücksichtloss andermans lunch naar buiten te knikkeren. En again: het recht om te kolven ontslaat je niet van je plichten als werknemer en je kunt je nog steeds normaal gedragen tegenover je collega. In plaats van al het werk op haar af te wentelen (afspraken laten wachten en het haar op te laten knappen) zou je ook even kunnen vragen hoe een en ander op te lossen is. Samen. Dus bij voorbeeld vragen aan je collega even de telefoon op te nemen en een terugbelverzoek te maken. Dat heeft de collega van TO allemaal verzuimd, die laat het allemaal uit haar klauwen vallen, verschuilt zich achter een recht en verzaakt haar collegiale plicht. Dat zegt wel iets over haar mentaliteit.To geeft aan dat ze geen telefoontjes aan wil nemen. Collega moet haar telefoontjes maar aannemen terwijl ze aan het kolven is. Dat biedt er weinig ruimte voor overleg door collegs.
Wat erg eigenlijk dat het moederschap iedereen (werkgever, collega's en moeder zelf) in dit soort lastige posities kan brengen
quote:nessemeisje schreef op 03 december 2014 @ 15:10:

Collega had ook even met de leidinggevende contact op kunnen nemen over die koelkast. In plaats van rücksichtloss andermans lunch naar buiten te knikkeren. En again: het recht om te kolven ontslaat je niet van je plichten als werknemer en je kunt je nog steeds normaal gedragen tegenover je collega. In plaats van al het werk op haar af te wentelen (afspraken laten wachten en het haar op te laten knappen) zou je ook even kunnen vragen hoe een en ander op te lossen is. Samen. Dus bij voorbeeld vragen aan je collega even de telefoon op te nemen en een terugbelverzoek te maken. Dat heeft de collega van TO allemaal verzuimd, die laat het allemaal uit haar klauwen vallen, verschuilt zich achter een recht en verzaakt haar collegiale plicht. Dat zegt wel iets over haar mentaliteit.Jij gaat er wel erg makkelijk vanuit dat ze 'het allemaal uit haar klauwen laat vallen'. In een bedrijf waar de leidinggevende het niet nodig vindt iets te regelen voor als een medewerker gaat kolven, en een collega vindt dat je best zakelijke telefoontjes kunt afhandelen tijdens het kolven, kan het ook heel goed zo zijn dat de kolvende collega steeds klusjes krijgt die 'nog even' moeten op het moment dat ze eigenlijk had willen kolven. Als door zoiets bijvoorbeeld haar planning in de soep loopt, snap ik haar houding wel.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is het kind? Na 9 maanden vervalt het kolfrecht en heb je er geen last meer van
quote:feeks schreef op 03 december 2014 @ 15:25:

Hoe oud is het kind? Na 9 maanden vervalt het kolfrecht en heb je er geen last meer vanIk kreeg destijds verlenging van mijn werkgever, dus dat kan ook nog he?
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 03 december 2014 @ 15:22:

[...]

To geeft aan dat ze geen telefoontjes aan wil nemen. Collega moet haar telefoontjes maar aannemen terwijl ze aan het kolven is. Dat biedt er weinig ruimte voor overleg door collegs.Typisch dat jij dat eruit haalt. Ik lees een TO die opgezadeld wordt met veel extra werk omdat haar collega erg goed op de hoogte is van haar rechten, maar haar plichten verzaakt. Of wilde jij 'klanten laten wachten" scharen onder goed werknemerschap? TO moet collega's afspraken afbellen, andere afspraken ontvangen, telefoontjes aannemen omdat collega daar geen maatregelen voor neemt. Daarnaast tieft ze andermans lunch uit de koelkast omdat háár melk daar moet staan. Ik zou daar ook wel klaar mee zijn ja. Kolven prima, maar je bent niet alleen op de wereld.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 03 december 2014 @ 15:24:

Wat erg eigenlijk dat het moederschap iedereen (werkgever, collega's en moeder zelf) in dit soort lastige posities kan brengen Mwoah, er zijn ook moeders die behalve het moederschap ook hun werknemerstaak nog serieus nemen hoor. Collega's hier lossen het onderling netjes op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven