Problemen met collega moeder

03-12-2014 14:39 286 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
evelien2010 wijzigde dit bericht op 09-02-2018 23:17
99.81% gewijzigd
quote:NummerZoveel schreef op 03 december 2014 @ 22:48:

[...]





Collegialiteit is niet oordelen over je collega's als je de situatie niet kent. Dat is collegialiteit!



Niet zomaar aannemen dat iedereen een planning wel even aan kan passen, omdat dat wel zo fijn is voor de collega's. Dat is collegialiteit!Die collegialiteit is bij collega van to iig ver te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt verbazingwekkend dat vrouwen - vrouwen!!! - andere vrouwen zitten af te kammen over plichten en meer van zulks, als zij gebruik maken van de wettelijke rechten die niet voor niks zijn vastgelegd.



De regelgeving is heel helder: een afsluitbare kamer, een bed of rustbank, een koelkast, stromend water en maximaal 25% van je werktijd zijn gewoon de vereisten waaraan een werkgever moet voldoen. Ik geef je op een briefje dat de werkgever van TO nog lang niet aan die vereisten voldoet. Zolang dat niet het geval is valt collega TO niet zoveel te verwijten.



In plaats van elkaar af te kammen zouden we als vrouwen ook gezamenlijk ervoor kunnen zorgen dat werkgevers ons allemaal gewoon voorzien in waar we recht op hebben. Veel te veel werkgevers houden zich niet aan regels omtrent bevallingsverlof, zorgverlof, kolfrecht, rusttijd in zwangerschap, en ga zo maar door en in plaats van ons daar druk om te maken zitten we ruzie met elkaar te maken. Lekker constructief.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ach hou toch op!

Als die collega zich zielig vind omdat er geen luxe bedje voor haar klaar staat moet ze dat met haar leidinggevende opnemen, niet afreageren op haar collega door extra lang weg te blijven, uur pauze ook nog en niet eens even de voicemail op haar telefoon aanzetten.

Over Achterbaks wijvengedoe gesproken
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 03 december 2014 @ 22:48:

Collegialiteit is niet oordelen over je collega's als je de situatie niet kent. Dat is collegialiteit!

Niet zomaar aannemen dat iedereen een planning wel even aan kan passen, omdat dat wel zo fijn is voor de collega's. Dat is collegialiteit!

Waar heb je het nou over? Ik noem twee voorbeelden, één waar collega zelf haar planning maakt, en één waarbij deze voor haar gemaakt wordt. Bij beide heeft ze m.i. zelf een verantwoordelijkheid. Het lijkt wel alsof een vrouw zodra ze begint met kolven alleen maar rechten heeft, want wet, punt.



quote:Daar gaat het niet om! Het gaat om het feit dat vrouwen gediscrimineerd worden op hun vrouwzijn, zolang we blijven zeuren over "lastig". Er zijn nog altijd bedrijven die om die reden liever mannen aannemen. Dat is in deze tijd toch volstrekt onacceptabel? En zolang we zelf maar blijven roepen dat we

dat allemaal wel snappen, zal er niets veranderen.

Hoe noem jij het dan als je iemand een kwart van de tijd op eigen kosten moet missen en er een kamer voor moet inrichten die het grootste deel van de tijd leeg staat? Dat ìs toch ook gewoon niet ideaal? Lastig is totaal iets anders dan niet gunnen of niet aan voldoen. Dat maak jij er van.



Ik ben ook lastig met mijn zwangerschapsverlof, en misschien neem ik over een tijd ook nog wel ouderschapsverlof ook. Dan ben ik dus weer lastig, want ik moet vervangen worden, of als dat niet (goed) lukt komt het op mijn collega's neer. Dan mag ik verdorie hopen dat niet iedereen staat te juichen voor de tijd die ik er niet ben, want dan zou ik me zwaar beledigd voelen. Dat het 'lastig' is als ik mijn werk niet doe betekent dat ik een waardevolle collega ben.
Helemaal eens met NummerZoveel!



Ik heb ondertussen meerdere keren aan TO gevraagd hoe het komt dat het kolven van haar collega botst met afspraken. Plant de collega slecht, of is dat overmacht? Nul reactie van TO, maar wel heel veel forummers die er automatisch van uit gaan dat het aan de kolvende collega ligt.
Alle reacties Link kopieren
quote:lattemachiato schreef op 03 december 2014 @ 22:53:

En nee, ik werkte niet in de zorg oid, maar in een keiharde commerciële (voornamelijk mannelijke) omgeving.



Juist die mannelijke omgeving kan een voordeel zijn. Ik werkte nauw samen met een man wiens vrouw langvoedster was en hij was altijd heel zorgzaam of ik inmiddels niet even moest kolven.

Ook tonen mannen belangstelling voor techniek en resultaat, dat ik per keer gemiddeld 330 ml kolfde was gewoon een fun fact voor de belangstellenden.



Vrouwen onder elkaar zijn vaak veel kattiger.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:NummerZoveel schreef op 03 december 2014 @ 22:52:

[...]





Daar gaat het niet om! Het gaat om het feit dat vrouwen gediscrimineerd worden op hun vrouwzijn, zolang we blijven zeuren over "lastig". Er zijn nog altijd bedrijven die om die reden liever mannen aannemen. Dat is in deze tijd toch volstrekt onacceptabel? En zolang we zelf maar blijven roepen dat we

dat allemaal wel snappen, zal er niets veranderen.



In onze huidige 24-uurseconomie? Ja, dan snap ik dat bedrijven liever mannen aannemen. Want ja, ik vond het zelf ook lastig om er tijdens mijn verlof een tijd tussen uit te zijn.

Juist in deze tijd is het iets wat vaak voorkomt, helemaal bij bedrijven bij wie het water tot aan de lopen staat.

Ze zullen nooit zeggen dat dat de werkelijke reden was, maar voor een man kiezen tijdens een sollicitatieprocedure is zo gepiept.
quote:Miffy schreef op 03 december 2014 @ 23:03:

Helemaal eens met NummerZoveel!



Ik heb ondertussen meerdere keren aan TO gevraagd hoe het komt dat het kolven van haar collega botst met afspraken. Plant de collega slecht, of is dat overmacht? Nul reactie van TO, maar wel heel veel forummers die er automatisch van uit gaan dat het aan de kolvende collega ligt.



To heeft een hele duidelijke reactie gegeven, waarin ze duidelijk aangeeft het meerder malen met haar collega heeft geprobeerd te bespreken, maar die gaf niet thuis.

Vind het onbeschoft dat collega laat doorschemeren er na negen maanden gewoon mee door te gaan in de baas zijn tijd, want die heeft het toch niet in de gaten.
Alle reacties Link kopieren
Nien, je begint een persiflage van jezelf te worden! 👍



Les temps sont durs pour les rêveurs...
*
anoniem_193625 wijzigde dit bericht op 03-12-2014 23:12
Reden: Foutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 03 december 2014 @ 22:56:

Ik vind het echt verbazingwekkend dat vrouwen - vrouwen!!! - andere vrouwen zitten af te kammen over plichten en meer van zulks, als zij gebruik maken van de wettelijke rechten die niet voor niks zijn vastgelegd.



De regelgeving is heel helder: een afsluitbare kamer, een bed of rustbank, een koelkast, stromend water en maximaal 25% van je werktijd zijn gewoon de vereisten waaraan een werkgever moet voldoen. Ik geef je op een briefje dat de werkgever van TO nog lang niet aan die vereisten voldoet. Zolang dat niet het geval is valt collega TO niet zoveel te verwijten.



In plaats van elkaar af te kammen zouden we als vrouwen ook gezamenlijk ervoor kunnen zorgen dat werkgevers ons allemaal gewoon voorzien in waar we recht op hebben. Veel te veel werkgevers houden zich niet aan regels omtrent bevallingsverlof, zorgverlof, kolfrecht, rusttijd in zwangerschap, en ga zo maar door en in plaats van ons daar druk om te maken zitten we ruzie met elkaar te maken. Lekker constructief.Woord voor woord eens dus.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:lisaviva schreef op 03 december 2014 @ 23:06:

[...]





To heeft een hele duidelijke reactie gegeven, waarin ze duidelijk aangeeft het meerder malen met haar collega heeft geprobeerd te bespreken, maar die gaf niet thuis.

Vind het onbeschoft dat collega laat doorschemeren er na negen maanden gewoon mee door te gaan in de baas zijn tijd, want die heeft het toch niet in de gaten.TO zegt helemaal nergens iets over hoe het komt dat haar collega kolft terwijl ze afspraken heeft. We weten helemaal niet of die collega zelf haar afspraken plant én zelf het kolven kan plannen (niet alle kolfruimtes zijn permanent beschikbaar).
quote:esther55 schreef op 03 december 2014 @ 21:00:

[...]



Dan kreeg jou kindje geen grote voedingen binnen en had nooit een verzadigd gevoel.

Jawel hoor: 150 à 180 ml per keer.
Alle reacties Link kopieren
quote:smulrol schreef op 03 december 2014 @ 23:01:

Ach hou toch op!

Als die collega zich zielig vind omdat er geen luxe bedje voor haar klaar staat moet ze dat met haar leidinggevende opnemen, niet afreageren op haar collega door extra lang weg te blijven, uur pauze ook nog en niet eens even de voicemail op haar telefoon aanzetten.

Over Achterbaks wijvengedoe gesprokenJe gaat de mist al in als je het hebt over "luxe bedje". Dat is pas achterbaks wijvengedoe.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 03 december 2014 @ 23:12:

[...]





Je gaat de mist al in als je het hebt over "luxe bedje". Dat is pas achterbaks wijvengedoe.Ach hou toch op. Het lijkt wel een cult hier.
quote:smulrol schreef op 03 december 2014 @ 23:15:

[...]



Ach hou toch op. Het lijkt wel een cult hier.Huh?!
Alle reacties Link kopieren
Wat is er 'cult' aan om gewoon recht te hebben op gezond blijven op je werk? Die regels zijn er niet voor niks, die zijn er om de gezondheid van moeder en kind te beschermen. Noem dat maar 'cult'.



Wat stel jij voor dan? Je gezondheid naar de klote helpen of maar de ww of bijstand in gaan omdat je vrouw bent?
Am Yisrael Chai!
quote:Miffy schreef op 03 december 2014 @ 23:11:

[...]



TO zegt helemaal nergens iets over hoe het komt dat haar collega kolft terwijl ze afspraken heeft. We weten helemaal niet of die collega zelf haar afspraken plant én zelf het kolven kan plannen (niet alle kolfruimtes zijn permanent beschikbaar).



Opmerkelijk dat sommige dingen die to aankaart totaal niet worden opgepikt. Zoals het feit dat de collega blijk geeft van achterbaks gedrag door nu al aan te kondigen er gewoon mee door te gaan als haar recht op kolven ophoudt, zonder hiervan haar baas op de hoogte te stellen.

Kolven op het werk? Prima. Een rustige, mooie kamer? Prima. Daarom wat zaken overnemen van kolvende collega? Geen enkel probleem, collega maakt misbruik van haar recht, alleen al door zo'n opmerking.

Waar is haar collegialiteit?
Een beetje off-topic, maar toch.



Ik heb een jaarcontract met uitzicht op verlenging en mijn collega idem. Zij is nu zwanger en heeft behoorlijk wat complicaties. Onlangs is ze gaan praten over de mogelijkheden, maar onze leidinggevende was behoorlijk star. Collega had uitgezocht dat ze recht op meer pauze had bijvoorbeeld, toen ze aandroeg werd ze uitgelachen. Leidinggevende is een vrouw notabene. En zo nog meer dingen. Ze wordt als aansteller weggezet eigenlijk, heel triest.



In hoeverre ga je op je strepen staan dan? Als zwangere vrouw moet je sowieso vrezen als het om contractverlenging gaat, en als zwangere vrouw die op haar strepen staat al helemaal. Niet alleen in mijn voorbeeld geldt dit, maar het werken met jaarcontracten wordt steeds normaler. Dat maakt mensen kwetsbaar met betrekking tot het opeisen van hun rechten.
Alle reacties Link kopieren
Nee FV. Want dan ben je een profiteur :/
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 03 december 2014 @ 23:26:

Een beetje off-topic, maar toch.



Ik heb een jaarcontract met uitzicht op verlenging en mijn collega idem. Zij is nu zwanger en heeft behoorlijk wat complicaties. Onlangs is ze gaan praten over de mogelijkheden, maar onze leidinggevende was behoorlijk star. Collega had uitgezocht dat ze recht op meer pauze had bijvoorbeeld, toen ze aandroeg werd ze uitgelachen. Leidinggevende is een vrouw notabene. En zo nog meer dingen. Ze wordt als aansteller weggezet eigenlijk, heel triest.



In hoeverre ga je op je strepen staan dan? Als zwangere vrouw moet je sowieso vrezen als het om contractverlenging gaat, en als zwangere vrouw die op haar strepen staat al helemaal.Dit is dus schering en inslag bij bedrijven. Echt schandalig.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Even geheel off topic maar er wordt wel erg makkelijk gezegd dat de collega dan maar een voice mail op de telefoon moet zetten.



Als klant verwacht je service en geen onbereikbäar bedrijf.

Veel bedrijven zitten al in zwaar weer dan kan je het je niet veroorloven om klanten te verliezen omdat een collega te beroerd is om even de telefoon over te nemen.



To ziet het als een verstoring van haar werk als ze door een klant wordt gebeld. Zonder die klanten had ze niet eens werk.



Daar hoort natuurlijk ook bij dat je klanten niet onnodig laat wachten.
In een ideale wereld zou het heel mooi kunnen zijn, maar de praktijk wijst keer op keer uit, dat als puntje bij paaltje komt, een werkgever kiest voor zijn eigen hachje.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral treurig dat collega's erover zeiken dat "hun" werkplek op hun vrije dag even 20 minuten gebruikt wordt om te kolven. Die (notabene moeders) merken er NIETS van en hebben geen telefoontjes of klanten over te nemen.



Maar nee, kolven is bah en vies en schunnig.......
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 03 december 2014 @ 23:26:[/b

In hoeverre ga je op je strepen staan dan? Als zwangere vrouw moet je sowieso vrezen als het om contractverlenging gaat, en als zwangere vrouw die op haar strepen staat al helemaal.

Misschien moet je juist op je strepen gaan staan, maar dan op een goede, constructieve manier (als dat mogelijk is hoor, een uitlachende leidinggevende in dit geval is misschien gewoon een horketta en dan helpt niks echt, behalve het hogerop zoeken als je een hogerop hebt).



De manier waarop hier soms over vrouwen gesproken wordt krijg ik bijna het idee dat het wezens zijn die bij de gratie van wetgeving en goede werkgever niet ten onder gaan, en geen eigen verantwoordelijkheid hoeven te dragen, en dat verzwakt de positie van vrouwen volgens mij net zo goed.



Je bent dan toevallig zwanger, moeder, kolver, maar je bent ook een verdomd goede werknemer. Ja, het is lastig dat je er niet bent, omdat je gewoon hartstikke goed bent en moeilijk te vervangen. Ken en maak vooral gebruik van je rechten, maar maak het niet zonder knipperen het probleem van je collega's en werkgever. Laat zien dat je je verantwoordelijk voelt voor jouw taken, team en bedrijf, en dat het dus belangrijk voor je is dat het goed wordt opgevangen als je er niet bent. Draag als het kan -in overleg met collega's- oplossingen aan. Werk dingen in het voren uit(lemoos +4), wees duidelijk over wanneer je er wel en niet bent, en monitor ook zelf of het goed gaat. Dan ben je een werknemer die even afwezig is, niet een (a.s.) moeder die ook nog wel eens werkt. Dat lijkt me voor werkgevers een stuk aantrekkelijker.



Dus in het geval van jouw collega iets in de trand van: leidinggevende, ik ga wat vaker rust nemen. Ik heb met lupine afgesproken dat zij... ik blijf telefonisch beschikbaar tussen .. en ... en ik heb mijn afspraken in de ochtend gepland als het nog wel gaat. Je bent knettergek als je mijn contract niet vast maakt, en dat weet je zelf ook wel. Niet alleen maar vrezen als zwangere, ook gewoon laten zien dat je het waard bent. Buik of niet. (Ik ken ook dames die hoogzwanger gesolliciteerd hebben. Ook aangenomen )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven