Puber 14 krijgt bij ouders vriendje alcohol

13-10-2014 01:03 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,



Vanavond kwam mijn zoon van 14 thuis van een feestje ivm. de verjaardag van een vriend van hem. Als grapje vroegen we hem of we een alcohol test moesten uitvoeren. Hij reageerde met, dat mag hoor, ik heb alleen maar frisdrank gedronken. Maar hij vertelde er ook bij dat hij gisteren bij deze zelfde vriend met toestemming van de moeder van deze vriend een flesje Jils heeft gedronken (soort appel cider drankje met 5% alcohol). Met andere woorden, deze moeder geeft mijn zoon (en een vriendin van 15) dus alcohol terwijl dit bij wet verboden is. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik hier op moet reageren. Mijn vraag aan jullie is dus, hoe zouden jullie reageren. Ik heb natuurlijk tegen mijn zoon gezegd dat ik niet wil hebben dat hij alcohol drinkt etc. Maar moet ik het daarbij laten?
quote:Mopsie41 schreef op 13 oktober 2014 @ 06:14:

Het aanspreken van de ouders is belachelijk. Wat er in hun huis gebeurt, daar ga jij niet over. Het ligt aan jouw opvoedkundige skills of je je zoon zo kunt drillen dat hij overal nee tegen zegt.

Want hij zal de komende jaren wel meer dingen aangeboden krijgen waar jij niet blij van wordt.



Overigens vind ik dat je een beetje hysterisch bent. Van een Jillz naar een joint? Doe effe normaal.

Nou, als jij in jouw huis mijn 14 jarige alcohol zou aanbieden zou je van mij zijn. Echt. In jouw huis mag je niet eens doen met je eigen kinderen wat je wil, dus al helemaal niet met die van een ander. Waar haal jij dat vandaan, dat de ouder daar niet over gaat? We hebben wetten en regels in dit land, onder andere om kinderen te beschermen. De jouwe en de mijne.



Om het nog eens duidelijk te maken: als ik in mijn huis jouw zoon zou zeggen dat hij zeks zou moeten hebben met een man, dat dat helemaal niet erg is, dat dat erbij hoort en dat dat van hem verwacht wordt, en ik zou dat filmen, dan zou jij daar niets over te zeggen hebben ' want het gebeurt in mijn huis' ?

Ik weet, het gaat wat ver, maar de strekking is hetzelfde. Zou jij dan nog zeggen; oké, ik heb mijn 14 jarige blijkbaar niet voldoende gedrild, mijn eigen schuld? Pech voor mijn kind?
Alle reacties Link kopieren
Jezus wat kunnen jullie je druk maken over een flesje jillz. Wat een gezeik zeg. Wees blij dat het kind het eerlijk verteld en laat het erbij. Het gaat om een flesje en niet om een krat bier. Tjonge jonge....



Ga eens bij jezelf ten rade wat jullie allemaal op je 14e deden en het echt niet aan je ouders hebben verteld.
Ik zou dus een rustig gesprek hebben met die moeder. Gewoon even bellen en zeggen dat je het voortaan liever niet meer hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat een reacties hier! Kom op mensen het kind is 14 dit kan toch echt niet? Hij is geen 16 of 17 waarbij je nog kan denken: misschien hebben die andere ouders zijn leeftijd niet helemaal goed ingeschat, of lopen ze achter op het gebied van voortschrijdende inzichten en wetgeving. Nee 14: echt nog een kind en kinderen moeten geen alcohol drinken. Zeker geen zoete drankjes in leuke flesjes waar een hoger percentage in zit dan je zou denken.



Ik zou die ouders er zeker wel over bellen. Zou kunnen over komen als verhaal halen? Nou dat is het misschien ook wel, wat dachten ze toen ze je kind alcohol aanboden? Met je eigen kind moet je het zelf weten maar dat ga je een kind van een ander toch niet toestaan?



Ik heb overigens geen kinderen en ik sta achter de bar. Ik ben dus een van die mensen die ervoor moeten zorgen dat jullie kinderen niet te jong drinken en wanneer ze mogen drinken, dat ze niet te veel drinken. En geloof me het wordt er niet makkelijker op wanneer alcohol met 14 kennelijk thuis nog steeds zo ongeveer normaal is.
Zeg maar Spijker.
quote:007washere schreef op 13 oktober 2014 @ 07:54:

Jezus wat kunnen jullie je druk maken over een flesje jillz. Wat een gezeik zeg. Wees blij dat het kind het eerlijk verteld en laat het erbij. Het gaat om een flesje en niet om een krat bier. Tjonge jonge....



Ga eens bij jezelf ten rade wat jullie allemaal op je 14e deden en het echt niet aan je ouders hebben verteld.Eh...ik klom in bomen en dronk Snor. Ik was 14, een kind nog. Dus deed ik kinderdingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:007washere schreef op 13 oktober 2014 @ 07:54:

Jezus wat kunnen jullie je druk maken over een flesje jillz. Wat een gezeik zeg. Wees blij dat het kind het eerlijk verteld en laat het erbij. Het gaat om een flesje en niet om een krat bier. Tjonge jonge....



Ga eens bij jezelf ten rade wat jullie allemaal op je 14e deden en het echt niet aan je ouders hebben verteld.



Je begrijpt net niet helemaal geloof ik. Het gaat hier om volwassen mensen die een minder jarig kind alcohol geven en niet om wat een 14 jarige uitspookt!

Wat die ouders doen kan niet en is strafbaar!
quote:pinky_1980 schreef op 13 oktober 2014 @ 06:13:

Tijd om zoon uit te leggen wat er verkeerd is aan alcohol op zijn leeftijd en hem leren nee te zeggen.Nee hoor, jaren te laat
Mijn dochter zou er gewoon niet meer heen mogen. Ze mag best bevriend blijven, maar verjaardagen of een weekendje logeren daar zou ik resoluut verbieden.



Maar ik heb makkelijk praten, in die zin dat wij zover van school en vriendinnen af wonen dat ze met dergelijke dingen gebracht en gehaald moet worden.





Nog meer mazzel hebben wij met het feit dat Dochter zelfs alcoholvrije champagne al niet lekker vindt, dus nog niet nadenkt over het echte spul, en sigaretten vindt ze smerig, evenals de rest van de school. Voor zover bekend zijn er op de hele school zo´n zes leerlingen die roken. De drang om er uberhaubt mee te beginnen is daarmee wel behoorlijk verkleind.



De ouders aanspeken? Tja, door de afstand en het halen/brengen, hebben wij gewoon contact met de ouders, dus ik zou ze wel even een kop koffie geven en het er over hebben. Maar ik zou dus niet bij wildvreemden zomaar op de stoep staan om verhaal te halen.



Misschien kun je de mentor van de klas eens vragen om het er over te hebben? Ze hebben niet voor niks mentorlessen, dit soort dingen wordt juist in dat uur besproken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare mensen! Waar is zoiets nou goed voor? Ik zou ze de eerste keer waarschijnlijk niet bellen, maar mijn kind wel vertellen dat ik dat een volgende keer wel doe.
Alle reacties Link kopieren
quote:007washere schreef op 13 oktober 2014 @ 07:54:



Ga eens bij jezelf ten rade wat jullie allemaal op je 14e deden en het echt niet aan je ouders hebben verteld.

Toen ik 14 was begon ik met uitgaan en dronk ik ook wel eens alcohol. En mijn ouders wisten dat en vonden dat goed.

Maar mijn ouders gooiden ook de reiswieg los op de achterbank van de auto en vonden het normaal en prima als de kraamvisite een sigaretje opstak. Voortschrijdende inzichten, vroeger was niet altijd beter.
Zeg maar Spijker.
Ik zou er zelf niet zoveel problemen mee hebben, mijn kinderen hadden ook al voor de geoorloofde leeftijd (16 destijds) iets van alcohol gehad. Overigens waren ze toen geen 14. Maar dat bepaalden wij en ik vind het niet correct dat een ander dat aanbiedt. Het zou ook niet in mijn hoofd opkomen om dit bij een ander kind te doen, ook al vonden wij het OK. Om die moeder er nou speciaal voor op te bellen, dat komt misschien wat rot over. Maar ik zou haar er zeker op aanspreken als ik haar tegen zou komen. Ik vind het in ieder geval echt niet kunnen.
quote:3wieler schreef op 13 oktober 2014 @ 07:57:

[...]



Wat die ouders doen kan niet en is strafbaar!Denk je?
hij neemt jou nu in vertrouwen en zegt dus eerlijk wat hij heeft gedaan, stap je naar die ouders dan snap je natuurlijk wel dat hij dus nooit meer wat zegt he mocht hij een keer nieuwsgierig zijn naar iets.

Ik vind het juist een teken dat je een goede band hebt met je zoon, een vriendin van mij had een moeder die heel krampachtig ging reageren en zodra dat gebeurde vertelde mijn vriendin de volgende keer dus gewoon helemaal niks, en zo hield ze van alles verborgen voor haar moeder, want ze was bang voor de reactie. En die is echt behoorlijk los gegaan wat dat betreft.

Ik kon alles bespreken thuis, ook al gaf ze aan dingen niet leuk te vinden, het gebeurde op een normale manier, en ik werd niet als een kind behandeld, ik heb nog nooit geblowd of andere drugs gebruikt, en drinken deed ik pas echt gaan doen na mn 21e.

Ik denk echt dat het heel belangrijk is hoe je er mee omgaat.
Ik ben dan weer van mening dat sommigen hier heftig reageren. Zelf nooit jong geweest? Ik denk dat verbieden averechts werkt. Liever (bij vriendje) thuis onder toezicht dan stiekem in het park.

Wel zou ik met zoon praten, op een normale manier, hem vertellen hoe en wat. Verbieden heeft vaak als gevolg dat ze of stiekem gaan drinken of op hun 18de zo veel gaan drinken dat ze geen maat kennen en laveloos worden.

Ik ben dus voor een gecontroleerde omgeving.
quote:Mopsie41 schreef op 13 oktober 2014 @ 06:14:

Het aanspreken van de ouders is belachelijk. Wat er in hun huis gebeurt, daar ga jij niet over. Het ligt aan jouw opvoedkundige skills of je je zoon zo kunt drillen dat hij overal nee tegen zegt.

Want hij zal de komende jaren wel meer dingen aangeboden krijgen waar jij niet blij van wordt.



Overigens vind ik dat je een beetje hysterisch bent. Van een Jillz naar een joint? Doe effe normaal.Jouw reactie vind ik hysterisch eerlijk gezegd. Dus omdat het in hun huis gebeurd , moet het normaal zijn en mag deze moeder er niets van zeggen? Op deze leeftijd ben je gewoon veel te jong voor drank. En ja, de ouders mogen , nee moeten daar sterk op letten. Het zijn nog kinderen. Behandel ze dan ook zo en doe niet niet of ze al volwassen zijn. Die hersencellen gaan kapot en die worden vernietigd voor de rest van het leven. Dat gebeurd niet door 1 flesje Jillz, maar wanneer gaat een kind het volgende drankje drinken? Mensen kunnen zelf geen grenzen leggen blijkbaar , dus doet de overheid het. Het mag gewoon niet, klaar. Als de ouders zo stom zijn om het kind aan te leren dwars tegen de wet in te gaan, zijn ze wel een goed voorbeeld voor hun kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Verbieden werkt niet averechts. Hoeveel studies wil je zien dat verbieden wel werkt.
quote:eldorado schreef op 13 oktober 2014 @ 08:00:

[...]



Denk je?Nee, thuis drinken onder de 18 is toegestaan.
Alle reacties Link kopieren
Wauw ik lees sommige reacties en denk wat?? Het is wel degelijk de verantwoording van de ouders van dat vriendje. Zij geven een feestje en zijn de oplettende ouder op dat moment. Mijn moeder belde de ouders altijd op om te vragen of er iemand een shandy mocht of niet. En als erbij waren die het niet mochten dan kregen zij het ook niet.



Dit heeft niets met opvoeden te maken. Niet ieder kind heeft het verantwoordelijkheidsgevoel hiervoor. Het is pas 14!
Alle reacties Link kopieren
Gecontroleerde omgeving zorgt juist voor overmatig alcohol gebruik onder jongeren.
quote:whopper schreef op 13 oktober 2014 @ 08:04:

[...]



Nee, thuis drinken onder de 18 is toegestaan.

En los daarvan, "verboden" is nog lang niet "strafbaar"





Maar goed, iedereen die de wet als argument noemt heeft dus ongelijk, kennelijk.
quote:yette schreef op 13 oktober 2014 @ 07:59:

Wat een rare mensen! Waar is zoiets nou goed voor? Ik zou ze de eerste keer waarschijnlijk niet bellen, maar mijn kind wel vertellen dat ik dat een volgende keer wel doe.Echt waar? ik zie het je al zeggen met een wijzend vingertje Ik zou daardoor als kind echt door besluiten niets meer te vertellen aan mijn moeder. kind schaamt zich al rot bij de gedachte, zit hij de volgende keer daar op visite, ja jantje, je moeder belde, jij mag geen flesje jillz meer want je bent te jong,alle vriendjes lachen natuurlijk, volgende keer dan maar onderaan de flat maar dan zijn het er 5 want hij had een weddenschap afgesloten dat hij dat wel ff wegtikt want zn moeder heeft hem namelijk voor lul gezet
quote:Zusenzoo schreef op maandag 13 oktober 2014 08:04 Verbieden werkt niet averechts. Hoeveel studies wil je zien dat verbieden wel werkt.Ben ik met je eens. Maar vind het wel een zaak van de ouders. Ik vond het echt verkeerd dat een andere volwassene mijn 14-jarige kind alcohol aanbiedt
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 13 oktober 2014 @ 08:00:

[...]



Denk je?

Ik zie het verschil tussen het schenken van alcohol in de horeca aan jongeren en ouders aan andermans kinderen niet.

Dat de wet hier anders over denkt vind ik geen reden om op deze manier om te gaan met ander mans kinderen!
quote:eldorado schreef op 13 oktober 2014 @ 08:07:

[...]



En los daarvan, "verboden" is nog lang niet "strafbaar"





Maar goed, iedereen die de wet als argument noemt heeft dus ongelijk, kennelijk.

Klopt, ik heb het even nagezocht.

Maar los daarvan; regels zijn er niet voor niets, alcohol is slecht voor een kind of je het nu in een café of thuis schenkt. Van mij zou het niet mogen en ik zou die ouder even bellen. Luchtig en vriendelijk gesprek, met een vriendelijk verzoek. En het daar verder bij laten. Als ik van de ouder echter een reactie kreeg zoals niet te lezen is ( maak je niet druk, wat reageer je overtrokken) dan zou ik een goed gesprek met mijn Zoon hebben en hem op zijn hart drukken niet meer te drinken.
quote:-moedersmooiste- schreef op 13 oktober 2014 @ 08:08:

[...]



Echt waar? ik zie het je al zeggen met een wijzend vingertje Ik zou daardoor als kind echt door besluiten niets meer te vertellen aan mijn moeder. kind schaamt zich al rot bij de gedachte, zit hij de volgende keer daar op visite, ja jantje, je moeder belde, jij mag geen flesje jillz meer want je bent te jong,alle vriendjes lachen natuurlijk, volgende keer dan maar onderaan de flat maar dan zijn het er 5 want hij had een weddenschap afgesloten dat hij dat wel ff wegtikt want zn moeder heeft hem namelijk voor lul gezet Werkt dat zo bij jullie thuis? Wat jammer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven