Puber 14 krijgt bij ouders vriendje alcohol

13-10-2014 01:03 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,



Vanavond kwam mijn zoon van 14 thuis van een feestje ivm. de verjaardag van een vriend van hem. Als grapje vroegen we hem of we een alcohol test moesten uitvoeren. Hij reageerde met, dat mag hoor, ik heb alleen maar frisdrank gedronken. Maar hij vertelde er ook bij dat hij gisteren bij deze zelfde vriend met toestemming van de moeder van deze vriend een flesje Jils heeft gedronken (soort appel cider drankje met 5% alcohol). Met andere woorden, deze moeder geeft mijn zoon (en een vriendin van 15) dus alcohol terwijl dit bij wet verboden is. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik hier op moet reageren. Mijn vraag aan jullie is dus, hoe zouden jullie reageren. Ik heb natuurlijk tegen mijn zoon gezegd dat ik niet wil hebben dat hij alcohol drinkt etc. Maar moet ik het daarbij laten?
quote:3wieler schreef op 13 oktober 2014 @ 09:07:

[...]





Een vergissing is menselijk. Heb jij weer even je momentje.Volwassen reactie.
quote:Bitje93 schreef op 13 oktober 2014 @ 09:09:

[...]





In mijn jeugd reden we zonder helm en zonder rijbewijs op een brommer. Zaten we zonder autogordel in de auto, Betekend dit dat ik dat nu ook maar gewoon moet doen ?We zijn met zijn allen wel een beetje door geslagen de andere kant op.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zo sarcastisch over 'de ouders bellen' Lisaviva? Ik vind dat juist heel normaal, dat je af en toe met elkaar overlegt. Zolang je maar niet de insteek hebt iemand terecht te wijzen.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 13 oktober 2014 @ 05:43:

Een paar jaar geleden was het nog gewoon normaal dat kinderen wat te drinken kregen. Wij dronken als basisschoolkind ook shandy en sneeuwwitje en als 14-jarige bessen of pisang jus bijv.



Dat ze nu net de wet hebben aangepast dat kinderen onder de 16 niets meer mogen hoef je niet zo dramatisch over te doen als niet iedereen daar aan mee doet.



Echt.. hoevaak er in dit soort topics niet langskomt "vroeger dronk ik ook".. dat heeft er toch niets meer mee te maken? Vroeger rookte men boven de wieg, dat ook maar weer invoeren?

Iets met voortschrijdend inzicht.



Daarnaast is door onderzoek aangetoond dat kinderen minder gaan drinken, als de ouders het verbieden. Kun je komen met verhalen over 'dan maak je het spannend', maar zo blijkt het dus te werken.



Nou zou ik geen drama maken van 1 Jillz, maar mijn zoon wel duidelijk maken dat je het niet vindt kloppen. Met de ouders praten heeft waarschijnlijk geen zin. Die vinden dat waarschijnlijk gezeur, want vroeger dronken ze ook al met 14 jaar, tenslotte, en het is maar 5%
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 13 oktober 2014 @ 09:10:

[...]



Volwassen reactie.Dank je.
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 13 oktober 2014 @ 09:11:

Waarom zo sarcastisch over 'de ouders bellen' Lisaviva? Ik vind dat juist heel normaal, dat je af en toe met elkaar overlegt. Zolang je maar niet de insteek hebt iemand terecht te wijzen.



Hoe je het ook wendt of keert, je spreekt die ouders erop aan, anders hoef je niet te bellen.

Prima, als het je echt tegen de borst stuit moet je dat doen, het zou alleen niet in mijn hoofd opkomen.
quote:eldorado schreef op 13 oktober 2014 @ 09:02:

[...]



Maar natuurlijk. Maar zoals eerder aangegeven, verbieden helpt. Opvoeden helpt ook. Garanties krijg je niet natuurlijk, maar pas beginnen met opvoeden nadat je kind van 14 komt vertellen gedronken te hebben is echt aan de late kant.Wat een superieure toon, zeg. Uiteraard is dit kind zonder opvoeding groot geworden.
quote:lisaviva schreef op 13 oktober 2014 @ 09:06:

De ouders bellen?

Als zoon dit aan mij had verteld, had ik het ter kennisgeving aangenomen en er vervolgens niet meer aan gedacht.

Wooow, jij bent echt een super coole moeder! Ik neem aan dat je op deze reactie zit te wachten?





Zo nu en dan alcohol bij bijzondere gelegenheden vind ik denk ik tegen die tijd prima op deze leeftijd. Dat een ander onder zijn dak mijn kind alcohol schenkt op een leeftijd waarop hij dit officieel nog niet mag drinken vind ik niet kunnen. Dat zou ik dus in overleg doen met de ouders. Ik bel al om te overleggen of het mag als hier een 5-jarige heeft gespeeld en aangeeft alleen naar huis te willen lopen een paar straten verder op. Maar deze ouder wilde vast de coole stoere vader/moeder uithangen waar altijd alllllleees mogelijk is in huis.
quote:clubmedfan schreef op 13 oktober 2014 @ 09:42:

[...]



Wooow, jij bent echt een super coole moeder! Ik neem aan dat je op deze reactie zit te wachten?





Zo nu en dan alcohol bij bijzondere gelegenheden vind ik denk ik tegen die tijd prima op deze leeftijd. Dat een ander onder zijn dak mijn kind alcohol schenkt op een leeftijd waarop hij dit officieel nog niet mag drinken vind ik niet kunnen. Dat zou ik dus in overleg doen met de ouders. Ik bel al om te overleggen of het mag als hier een 5-jarige heeft gespeeld en aangeeft alleen naar huis te willen lopen een paar straten verder op. Maar deze ouder wilde vast de coole stoere vader/moeder uithangen waar altijd alllllleees mogelijk is in huis.Nee hoor, stoer en cool vind ik mezelf zeker niet. Verre van zelfs.
Alle reacties Link kopieren
Hm, ik zou denk ik wel overleggen met de ouders van het vriendje hoor. Niet om ze streng toe te spreken, maar gewoon om uit te leggen dat ik met zoon heb afgesproken dat hij alcohol de komende paar jaar nog even laat staan. Die ouders moeten dan alsnog zelf weten wat ze wel en niet doen, maar dan weten ze iig wat mijn insteek is mbt alcohol en zoon. Als dat wordt opgevat als een aanval moeten ze dat zelf weten, maar zo zou ik het niet bedoelen. Iedereen legt toch ook aan elkaar uit hoe het zit met allergieën ed? En dat islamitische vriendje geven we toch ook geen varkensvlees? Ik zie niet in waarom dit anders is en daarom niet bespreekbaar!



Verder zou ik heel blij zijn dat zoon zo eerlijk is geweest en hem dat ook laten merken. En laten merken dat ik hem vertrouw met onze afspraak. Hij zou er dan dus gerust weer heen mogen.



Mocht ik om wat voor reden dan ook het idee krijgen dat de afspraak niet wordt nageleefd, dan zou ik daar in eerste instantie met zoon een ernstig gesprek over voeren. Wat hier eerder al werd geschreven is dat recent onderzocht is dat verbieden bij jonge pubers wel werkt. Ik denk dan wel dat het belangrijk is om in te schatten hoe het bij zoon werkt, want ieder kind is anders. Alles wat mijn ouders mij verboden hebben, heb ikzelf namelijk wel gedaan èn ook verborgen voor ze gehouden. En dat begon toen ik een jaar of 15 was
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 13 oktober 2014 @ 07:59:

Mijn dochter zou er gewoon niet meer heen mogen. Ze mag best bevriend blijven, maar verjaardagen of een weekendje logeren daar zou ik resoluut verbieden.



Maar ik heb makkelijk praten, in die zin dat wij zover van school en vriendinnen af wonen dat ze met dergelijke dingen gebracht en gehaald moet worden.





Nog meer mazzel hebben wij met het feit dat Dochter zelfs alcoholvrije champagne al niet lekker vindt, dus nog niet nadenkt over het echte spul, en sigaretten vindt ze smerig, evenals de rest van de school. Voor zover bekend zijn er op de hele school zo´n zes leerlingen die roken. De drang om er uberhaubt mee te beginnen is daarmee wel behoorlijk verkleind.



De ouders aanspeken? Tja, door de afstand en het halen/brengen, hebben wij gewoon contact met de ouders, dus ik zou ze wel even een kop koffie geven en het er over hebben. Maar ik zou dus niet bij wildvreemden zomaar op de stoep staan om verhaal te halen.



Misschien kun je de mentor van de klas eens vragen om het er over te hebben? Ze hebben niet voor niks mentorlessen, dit soort dingen wordt juist in dat uur besproken.



Sorry hoor, maar hier gaan mijn nekharen van overeind. Het gaat om een feestje, op een, naar ik aanneem, zaterdagavond. Waarom zijn mentoren ineens degenen die over de opvoeding gaan? Dat is de verantwoordelijkheid van ouders!

Misschien reageer ik wat fel, maar als docent/mentor ben ik vaak verbaasd over wat ouders van mij verwachten. Ik ben geen politieagent, ik ben geen opvoeder, en ik ben niet 7 dagen per week aan het werk. Werd laatst door een moeder gebeld op zondagmiddag, die wilde van mij weten wat ik ging doen aan de ruzie die haar 13-jarige dochter op zaterdagavond om 22 uur op de plaatselijke hangplek in het park gehad had met een paar andere meiden.......... Toen ik zei dat ze me daar maandag op school over terug kon bellen, was ze boos en heeft ze een klacht tegen me ingediend bij mijn baas
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen maar ik zie een aantal keer dat wat bij de ouders van het vriendje thuis gebeurd, de verantwoording is van de ouders en dat to de ouders hier niet op kan aanspreken.



Alcohol geven aan 14 jarigen is bij wet verboden! Dus ook niet de verantwoording van zoon van to zelf.



Ik zou die ouders er echt wel op aanspreken en als ze daar niet naar willen luisteren zoon verbieden om met die vriend om te gaan.



Als die ouders kind van to mee zouden nemen op inbrekerspad dan zeg je toch ook niet dat is de verantwoording van de ouders van die jongen. Het is beiden even illegaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:-moedersmooiste- schreef op 13 oktober 2014 @ 08:33:

[...]



Het is ook niet mijn redenatie, maar wel die van vele pubers, heb het vaak mogen meemaken toen ik die leeftijd had. Dat jouw kinderen enorm braaf zijn en het niet boeiend vinden dat moeders de ouders van zijn vrienden opbelt vanwege een drankje vind ik eerder een uitzondering.

Ik bedoel hier ook niet mee te zeggen dat het normaal is( want ik vind het ook te jong), maar ik zou het wel op een andere manier aanpakken.

Als mijn dochter dit later verteld ga ik een normaal gesprek aan met haar, maar ga niet meteen stennis schoppen bij ouders van het vriendinnetje, daar zouden heel veel pubers echt wel van terugschrikken, misschien die van jou niet, maar een hele hoop wel.



Nou, blijkbaar ken jij dan hele andere pubers.



Het is hier een zoete inval, dus ik ken er heel wat. De vrienden van mijn kinderen hangen graag aan mijn keukentafel, eten mee, logeren, praten. Skaters en vrolijk gestoorde pubers met allerlei kleuren haar. Ze zijn open en eerlijk, dus ik weet waar hun grenzen liggen. Ik weet wie er seks heeft, wie er wel eens drinkt en/of blowt en wie spijbelt. En ik weet hoe hun ouders daarmee omgaan. Van mij krijgen ze hier geen drank, ook niet die paar die wel 18 zijn. Vinden ze helemaal niet raar.

Ze vinden het ook niet vreemd dat hun ouders onderling overleggen over tijden als er plannen zijn voor een feest of festival. Als ouders trekken we wat dat betreft namelijk graag één lijn.

Mijn ervaring is dat deze generatie pubers thuis veel meer bespreekt dan wij vroeger. Wij puberden in de jaren '80 en zullen dus niet zo snel iets ongefundeerd veroordelen. Misschien is dat wat de dialoog open houdt en vinden ze het door die verstandhouding ook niet raar dat ik wel eens contact heb met hun ouders?



Hoe zijn de pubers die jij kent dan?
Doet mij denken aan toen ik 15 was en breezers "hot" waren. Bij verjaardag van klasgenoot werden ze door de ouders uitgedeeld. Weliswaar maar max 2 per persoon, maar och wat waren mijn ouders aan het flippen toen ze het hoorde.... Toen vond ik dat overdreven, nu denk ik wtf, alcohol uitdelen aan zulke jonge kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:-moedersmooiste- schreef op 13 oktober 2014 @ 08:33:

[...]



Het is ook niet mijn redenatie, maar wel die van vele pubers, heb het vaak mogen meemaken toen ik die leeftijd had. Dat jouw kinderen enorm braaf zijn en het niet boeiend vinden dat moeders de ouders van zijn vrienden opbelt vanwege een drankje vind ik eerder een uitzondering.

Ik bedoel hier ook niet mee te zeggen dat het normaal is( want ik vind het ook te jong), maar ik zou het wel op een andere manier aanpakken.

Als mijn dochter dit later verteld ga ik een normaal gesprek aan met haar, maar ga niet meteen stennis schoppen bij ouders van het vriendinnetje, daar zouden heel veel pubers echt wel van terugschrikken, misschien die van jou niet, maar een hele hoop wel.



Het is wel jouw redenatie dat wanneer een ouder er op aan gesproken wordt geen alcohol te geven aan een kind, dat deze ouder hetzelfde kind te kakken gaat zetten ipv daar subtiel mee om te gaan.



En dat vind ik een behoorlijke kul redenatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:missesjn schreef op 13 oktober 2014 @ 08:01:

Ik ben dan weer van mening dat sommigen hier heftig reageren. Zelf nooit jong geweest? Ik denk dat verbieden averechts werkt. Liever (bij vriendje) thuis onder toezicht dan stiekem in het park.

Wel zou ik met zoon praten, op een normale manier, hem vertellen hoe en wat. Verbieden heeft vaak als gevolg dat ze of stiekem gaan drinken of op hun 18de zo veel gaan drinken dat ze geen maat kennen en laveloos worden.

Ik ben dus voor een gecontroleerde omgeving.



Waarom denk je dat? Dat hoor ik al zo lang als reden om bepaalde dingen zoals roken, alcohol, e.d. oogluikend toe te laten.



Eigenlijk vind ik het 'niet verbieden, wat dan gaan ze het juist doen' zo'n ontzettende dooddoener.



En dat liever onder toezicht? Als een ouder dat een goede aanpak vindt, zou het onder toezicht van die ouder moeten gaan. En niet door de strot geduwde toezicht van een ouder van een vriend. Dat vind ik compleet respectloos.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 13 oktober 2014 @ 09:11:

[...]





We zijn met zijn allen wel een beetje door geslagen de andere kant op.



Hoeze doorgeslagen? Omdat ik mijn kind op mijn manier wil opvoeden en het niet weet te waarderen dat andere ouders mij hun opvoeding opdringen?



Kan mij niet herinneren dat dit 'vroegah' nou wel zo gewaardeerd werd hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat zo'n dooddoener. 'We zijn met z'n allen wel een beetje doorgeslagen de andere kant op.' Voortschrijdend inzicht, heet dat. Niet doorslaan.



Het wordt heel vaak geroepen. Mensen kunnen vaak niet eens goed beargumenteren waarom, praten allemaal elkaar na. (Ik bedoel dit niet naar Lisaviva toe, maar algemeen gesteld.)
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit ook met de ouders willen bespreken. Maar zou dat eerst met mijn zoon doen. Vragen hoe hij zich er bij zou voelen wanneer ik dat zou aankaarten.



Geeft hij aan dat heel genant te vinden, zou ik het er voor deze keer bij laten met die verstande dat hij de volgende afslaat.



Gebeurt het nog een keer, dan bel ik alsnog.



Mijn zoon is ook zo goed als puber en deze aanpakt werkt bij hem. Hij voelt zich serieus genomen omdat ik ook naar hem en zijn gevoel luister, maar weet ook wel degelijk dat er consequenties aanhangen wanneer hij niet luistert
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 13 oktober 2014 @ 12:54:

Ik vind dat zo'n dooddoener. 'We zijn met z'n allen wel een beetje doorgeslagen de andere kant op.' Voortschrijdend inzicht, heet dat. Niet doorslaan.



Het wordt heel vaak geroepen. Mensen kunnen vaak niet eens goed beargumenteren waarom, praten allemaal elkaar na. (Ik bedoel dit niet naar Lisaviva toe, maar algemeen gesteld.)



Vroeger was alles echt niet beter, in die zin is er gelukkig absoluut sprake van voortschrijdend inzicht, toch denk ik soms dat de waarheid over wat wel en niet acceptabel is qua veiligheid bij kinderen nu wel eens onder een vergrootglas wordt gelegd.



Ik betrap mezelf er ook op. Vroeger kon je externe factoren nog de schuld geven als er iets mis ging. Er bestonden geen autostoeltjes, maxi cosi's, goede wandelwagens enz. Je werd er zelf minder op af gerekend, je had geen andere keus.

Nu is het altijd je eigen schuld, dan had je maar zus of zo, dan had het niet hoeven gebeuren.

Daardoor bespeur ik bij mezelf toch wel een krampachtige houding, en zie ik de afkeurende blikken al voor me: eigen schuld, dikke bult, hij had geen fietshelm op/zat niet in een goedgekeurd autostoeltje/heeft niet de juiste voeding gehad/er was geen traphekje/de riem van het kinderstoeltje zat niet goed vast etc.
quote:sassafras schreef op 13 oktober 2014 @ 10:06:

[...]





Sorry hoor, maar hier gaan mijn nekharen van overeind. Het gaat om een feestje, op een, naar ik aanneem, zaterdagavond. Waarom zijn mentoren ineens degenen die over de opvoeding gaan? Dat is de verantwoordelijkheid van ouders!

Misschien reageer ik wat fel, maar als docent/mentor ben ik vaak verbaasd over wat ouders van mij verwachten. Ik ben geen politieagent, ik ben geen opvoeder, en ik ben niet 7 dagen per week aan het werk. Werd laatst door een moeder gebeld op zondagmiddag, die wilde van mij weten wat ik ging doen aan de ruzie die haar 13-jarige dochter op zaterdagavond om 22 uur op de plaatselijke hangplek in het park gehad had met een paar andere meiden.......... Toen ik zei dat ze me daar maandag op school over terug kon bellen, was ze boos en heeft ze een klacht tegen me ingediend bij mijn baas







Waanzin. Echt waar.



Maar ik ga uit van de mentor op de school van dochter, en ik ga uit van wat zij zegt tijdens ouderavonden. En ook een beetje van wat ik van dochter hoor, over wat er wel en niet besproken en aangepakt wordt op school.



Ik zou de mentor dus niet vragen om de ouders van het vriendje aan te spreken. Ik zou vragen of er voor de komende periode iets gepland staat over alcohol, sigaretten en drugs. Hoogstwaarschijnlijk zou die mail er als volgt uitzien;



Geachte Mentor, in de afgelopen periode hebben wij vastgesteld dat er alcohol geschonken wordt door ouders, aan andere kinderen dan hun eigen. Staat er voor dit schooljaar nog een les gepland over de gevaren van ... en zo niet, is er een mogelijkheid om het in de klas te bespreken.



Als de mentor dan zou melden; neuh, niks gepland en geen interesse, dan zou ik het dus zelf met Dochter oppakken.



Maar hier speelt dat niet, Dochter vindt zelfs het alcoholvrije spul nog niet weg te krijgen, lust zelfs geen bonbons met advocaat, dus ik hoef me vooralsnog geen zorgen te maken.
Zou het niet zo zijn dat de zoon des huizes zelf die Jilz gedronken heeft en TO's zoon toen ook een flesje wilde, ipv dat de moeder het bij hem opgedrongen heeft?quote:Ik vind alcohol erger dan een joint overigens.Niet mee eens. Om 'n joint te kunnen roken moet je 'n ervaren over de long roker zijn. Roken is echt ontzettend slecht en goor, ook voor de omgeving. En een stuk verslavender aangezien er meer sigarettenjunks zijn dan alcoholverslaafden. Het merendeel van de mensen drinkt gewoon met mate en slaat niet door in 'n verslaving zoals met roken.
quote:En dat islamitische vriendje geven we toch ook geen varkensvlees?Als ie bij jullie 'n frikandel of broodje ham/kaas wil proberen omdat ie 't thuis niet krijgt, zou je het dan ook weigeren?
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 13 oktober 2014 @ 07:57:

[...]



Eh...ik klom in bomen en dronk Snor. Ik was 14, een kind nog. Dus deed ik kinderdingen.



Ik zal maar niet vertellen wat ik op mijn veertiende allemaal deed

Ik was qua gedrag echt al geen kind meer en kwam op die leeftijd ook voor het eerst stomdronken thuis van een feestje. En ik deed nog wel meer dingen. Sommige dingen wisten mijn ouders, sommige dingen beter van niet. Die hoorden ze achteraf toen ik al lang en breed uit huis was en ze me niets meer konden maken



Overigens zou ik iemand onder de achttien nooit of te nimmer alcohol geven. Gewoon omdat het niet mag van de wet. Klaar. Geen discussie mogelijk, het mag gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nogal asociale bovenburen die hun afval vanaf de galerij op straat gooien en toen peuter van een vriendin interesse toonde in een bierdopje heb ik beloofd dat peuter over zestien jaar (dan is peuter achttien) een biertje krijgt van 'tante' blue

Vriendin kwam niet meer bij. Heb tegen peuter gezegd dat het voor nu bij roosvicee blijft, haha!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven