Puber worstelt met zijn sexuele voorkeur.

05-05-2016 21:17 35 berichten
Na een paar maanden forumstilte toch even mijn account opgepoetst. Ik worstel met iets en ik weet niet zo goed hoe ik dit het best kan aanpakken. Misschien heeft hier iemand ervaring mee en heeft raad.



Korte achtergrond:

Onze zoon is al sinds hij dreumes is een beetje meisjesachtig. Man en ik hebben altijd vermoed dat hij "later" wel eens homo zou kunnen zijn. Al die jaren dus zijn toekomstige partner open gehouden. Altijd benoemd dat je op zowel meisjes als jongens kunt vallen en dat dit prima is. Verder nooit teveel "extra" aandacht aan gegeven omdat we vinden dat hij dit eventueel voor zichzelf zal moeten ontdekken.



Situatie sinds de laatste paar maanden:

Puberzoon is stil en teruggetrokken en zit duidelijk niet lekker in zijn vel. Wij als ouders weten niet zo goed of dit te wijten valt aan zijn etiketje (ADD, waar hij soms flink last van heeft) of dat het de beruchte puberteit is.

Puberzoon is een gesloten oester die op onze directe en indirecte vragen vooral "weet niet" zegt.

Inmiddels heeft hij ook weer begeleiding vanuit GGZ maar ook daar laat hij niet het achterste van zijn tong zien. Ondertussen zien wij nog steeds een stil, bleek jongetje dat erg teruggetrokken is en duidelijk niet happy is. Ook slaapt hij erg slecht, vaak ziet hij het twee uur worden .



Totaal toevallig heb ik een paar dagen iets gelezen op zijn iPad. Ik was niet op zoek (echt niet!) maar toen ik er op stuitte kon ik ook niet meer stoppen met lezen. Het bleek een soort van liefdesverklaring aan een jongen te zijn die hij kent en ook hoe moeilijk hij het heeft met alles. Dat hij zich anders voelt en dat hij het daar moeilijk mee heeft. Hartverscheurend, want dit is precies wat we aan hem zien.

De jongen in kwestie was heel begripvol gelukkig en adviseerde hem het vooral tegen zijn ouders te vertellen. Daar was hij nog niet klaar voor zei mijn puberzoon.



Wat nou het beste te doen? Kind zit duidelijk niet lekker in zijn vel dus ik zou wel willen schreeuwen...."kom op joh! Kom nou uit die kast, wij "weten" al zo lang hoe het zit, en willen alleen maar dat het goed gaat met jou. Homo of hetero is voor ons zo niet boeiend!"

In de hoop dat dit maakt dat hij weer beter in zijn vel komt te zitten en dat hij mag zijn wie hij is.



Maar wat ik diep in mijn hart ook wel weet...dit moet hij zelf doen. Hij moet het zeggen wanneer hij er zelf klaar voor is. Dat weet ik.....

Maar is het nou handig om te hinten? Dingen over homosexualiteit met hem te delen?



Hoe hebben andere ouders dit gedaan? Want is het niet vaak zo dat ouders het al zoveel eerder "weten" dan het kind zelf?
Waarom zou je hem niet mogen vertellen dat je weet van zijn geaardheid? Nu lopen jullie beiden met hetzelfde geheim rond; jullie weten van de ander allebei niet dat jullie het allang weten. (De zin klopt niet, maar je snapt het wel )
Wat fijn voor hem dat hij jullie als ouders heeft! Ik heb verder niet veel zinnigs te melden, maar dat moest ik toch even zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Niets, ik heb niets gedaan. Dochter kwam er zelf mee toen ze er aan toe was. Rond haar veertiende vertelde ze dat ze bi is. Inmiddels een paar jaar verder en is ze er zeker van dat ze alleen op vrouwen valt. Sinds 1,5 jaar heeft ze een vriendin.



Ik denk dat je al snel geforceerd overkomt als je gaat hinten.
Before you assume, there is this thing called asking.
Niks fijner dan dat je ouders achter je staan.

Hebben jullie nooit eerder Door laten schemeren dat het voor jullie geen probleem is?
Moeilijke situatie maar wat knap dat jullie er zelf zo positief instaan. Duidelijk maken dat het oke is om ook op hetzelfde geslacht te kunnen vallen.



Ik heb geen tips om te geven. Ik denk dat jouw zoon, als hij daar het de tijd voor vind, het heus zelf zal vertellen. Niet opdringen, of teveel laten blijken dat je dingen weet die hij eigenlijk nog verborgen voor je houd.



Snap dat het een lastige situatie is, zoon niet gelukkig zien is natuurlijk niet oke. Het opdringen lijkt me dat ook niet.



Sterkte ermee, moeilijk!
Wauw hij moet echt blij zijn dat hij jullie als ouders heeft.



Verder denk ik dat jullie hem de tijd moeten gunnen om alles op een rijtje te krijgen en vooral niet teveel pushen want dat werkt vaak averechts. Ik denk dat je het beste er voor hem kan zijn en hem het gevoel geven dat hij alles kwijt kan bij jullie en zich nergens voor hoeft te schamen, wat het ook is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist niet hinten. Denk dat hij zich heel ongemakkelijk gaat voelen. Gewoon afwachten denk ik...wanneer hij eraan toe is. Hij is er nu mee bezig en durft het tegen die vriend al te zeggen. In ieder geval boft hij met zulke ouders die zo prettig reageren.
Alle reacties Link kopieren
Ga zo door zoals jullie al doen, respecteer hem en vertrouw erop dat hij het echt zal vertellen als hij er klaar voor is.



Ik denk dat jullie al super bezig zijn.
Alles komt goed
Hier bespreken welke van klein af aan de verschillen in sexuele geaardheid. Onze kinderen weten niet beter dan dat alles normaal en geaccepteerd is. Mijn middelste zegt nu al niet te weten of hij op mannen of vrouwen valt. Waarschijnlijk omdat alles open ligt en hij niet in hokjes hoeft te denken.
quote:WaaromPorque schreef op 05 mei 2016 @ 21:22:

Niks fijner dan dat je ouders achter je staan.

Hebben jullie nooit eerder Door laten schemeren dat het voor jullie geen probleem is?

Altijd hebben we door laten schemeren dat het voor ons absoluut geen probleem is. Ook wel eens (jaren geleden) expliciet benoemd dat hij misschien wel met een jongen thuis zou komen en dat dit prima is.



Maar zoals de andere reacties al benoemen..volgens mij moet hij het zeggen wanneer hij er zelf klaar voor is. Ook dat zou geen probleem zijn als ik niet het idee heb dat het absoluut niet goed met hem gaat.

Ok dat heb ik wel eens aan hem benoemd...met als (berucht) antwoord: "ik weet niet".
quote:barbaracartland schreef op 05 mei 2016 @ 21:20:

Wat fijn voor hem dat hij jullie als ouders heeft! Ik heb verder niet veel zinnigs te melden, maar dat moest ik toch even zeggen.

Bloos! Wat lief!



Maar voor ons is dit echt niet meer dan normaal
Een innerlijke worsteling in je kinds leven hoort er ook bij he. Hoort bij de ontwikkeling. Als het goed is weet hij deep down dat het geen issue is voor jullie. Maar nu nog wel voor hem. Komt vanzelf.
Ik denk dat hij zelf nog met zijn gevoelens in zijn maag zit. Als ik kijk naar mijn zusje. Zij heeft heel lang in de ontkenningsfase gezeten over haar geaardheid. Pas toen ze echt het gevoel had dat ze voor de volle 100% op vrouwen viel, kon ze het een plaats geven en benoemen aan mijn ouders en mij.

Dus blijf er zijn voor hem en hij komt er vanzelf mee wanneer hij er klaar voor is.
Als je niet hebt zitten neuzen in zijn ipad, (ik snap niet goed hoe je dat toevallig kan tegenkomen) , zou ik hem gewoon vertellen dat je dat hebt gelezen, dat jullie dat geen enkel probleem vinden en hij er over kan praten als hij daar behoefte aan heeft. Desnoods laat je m dat weten per brief/mail, whatever. Als je wel in zijn ipad hebt gekeken terwijl dat niet de bedoeling was denk ik dat je beter je mond kan houden, want dat voelt dan vast als een behoorlijke invasie op zijn privacy en dat is denk ik geen goed begin voor een gesprek.
quote:Boedhabuikje123 schreef op 05 mei 2016 @ 21:28:

[...]



Altijd hebben we door laten schemeren dat het voor ons absoluut geen probleem is. Ook wel eens (jaren geleden) expliciet benoemd dat hij misschien wel met een jongen thuis zou komen en dat dit prima is.



Maar zoals de andere reacties al benoemen..volgens mij moet hij het zeggen wanneer hij er zelf klaar voor is. Ook dat zou geen probleem zijn als ik niet het idee heb dat het absoluut niet goed met hem gaat.

Ok dat heb ik wel eens aan hem benoemd...met als (berucht) antwoord: "ik weet niet".



Nou, dan zijn jullie toch hartstikke goed bezig?

Hij weet dan echt wel dat hij het bij jullie kwijt kan. Waarschijnlijk is hij zelf nog zoekende. En ook hetero jongeren lopen niet te koop met hun 1e (?) grote liefde. Liefde is ook lastig uit te leggen en zeker aan je ouders.

Ik begrijp dat je hart naar hem uitgaat. Zou ik ook hebben.
Wat een fijne vrienden heeft je zoon. Iemand die het lukt om zulke mensen om zich heen te verzamelen komt er wel.
Je zou zo'n jong toch he .



Volgens mij zit er weinig anders op dan hem de tijd geven. En zo wanhopig ziet het er niet uit toch. Hij heeft er al met iemand over gepraat al is het dan niet met jullie, en daarbij medeleven en begrip ontmoet. Dat is toch heerlijk? En hij heeft ook al door laten schemeren niet van plan te zijn zijn geaardheid voor eeuwig voor jullie geheim te houden, dus echt dat komt wel goed.
Is een algemeen goed gesprek over relaties iets? Over verkering, nee kunnen zeggen, nee respecteren, dat dingen prive houden van je ouders prima is, dat je je vrienden niet moet vergeten etc?
Bedankt voor jullie reacties. Ze zijn eigenlijk nogal eenduidig



Er op vertrouwen dat het echt wel goed komt met hem en dat hij er echt wel zelf mee komt als hij er klaar voor is. Wist ik natuurlijk al wel, maar toch fijn om die bevestiging te lezen. Ik vind het alleen zo sneu om m zo teneergeslagen te zien om iets dat eigenlijk alleen maar mooi zou moeten zijn
quote:Boedhabuikje123 schreef op 05 mei 2016 @ 21:46:

Bedankt voor jullie reacties. Ze zijn eigenlijk nogal eenduidig



Er op vertrouwen dat het echt wel goed komt met hem en dat hij er echt wel zelf mee komt als hij er klaar voor is. Wist ik natuurlijk al wel, maar toch fijn om die bevestiging te lezen. Ik vind het alleen zo sneu om m zo teneergeslagen te zien om iets dat eigenlijk alleen maar mooi zou moeten zijn Dat is gewoon je moederhart
quote:WaaromPorque schreef op 05 mei 2016 @ 21:48:

[...]





Dat is gewoon je moederhart



Ik denk het .

Soms klopt het zo hard dat je de dingen die je best weet gewoon niet meer hoort.
quote:aquamarijne schreef op 05 mei 2016 @ 21:21:

Niets, ik heb niets gedaan. Dochter kwam er zelf mee toen ze er aan toe was. Rond haar veertiende vertelde ze dat ze bi is. Inmiddels een paar jaar verder en is ze er zeker van dat ze alleen op vrouwen valt. Sinds 1,5 jaar heeft ze een vriendin.



Ik denk dat je al snel geforceerd overkomt als je gaat hinten.

Deze pik ik er nog even uit omdat je dus ook ervaringsdeskundige bent.



Zoon had het nu ook over "bi" in hetgeen dat ik las, maar ik denk dat dit komt omdat hij nog zo aan het ontdekken is. Zelf vermoed ik dat dit over een paar jaar ook meer richting homo zal zijn...we zullen het wel zien.



Ik hoop dat hier over een aantal jaar ook iemand aan de tafel zit met wie hij gelukkig is.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is hij er zelf nog niet helemaal uit. En wil hij het pas vertellen als hij er zelf 100% zeker van is.



Hoe moeilijk het ook voor jullie, maar ook voor hem is... Het is gewoon afwachten!
Gun hem de tijd. Ik denk dat jullie fantastisch bezig zijn als ouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven