Reddingsvest of zwemhulp?

03-07-2015 10:38 119 berichten
Ik hoop dat er hier mensen zijn die me van wat advies kunnen voorzien.



Mijn dochter van 4,5 heeft nog geen zwemdiploma (ook niet op zwemles) maar we willen deze zomer wel graag het water opzoeken.

In de vakantie gaan we naar een camping dichtbij een rivier waar we veel te vinden zullen zijn.

Hier thuis in de buurt zit een recreatieplas waar we ook heen hopen te gaan. Ik let natuurlijk heel goed op, maar ik vind het toch een heel prettig idee dat ze iets om heeft zodat ze niet verzuipt als ze toch in het water terecht komt. In de rivier op vakantie zal misschien ook wat stroming zijn? Uiteraard zal er wel een kinderstrandje zijn vermoed ik.

Het gaat er dus om dat ze aan de waterkant speelt dus het moet nog wel wat bewegingsvrijheid geven.



Nu krijg ik advies van verschillende kanten. De ene adviseert een zwemhulpje en de volgende een echt reddingsvest.



Heeft iemand ervaring met een van deze twee dingen? Wat is wijs?



Of overdrijf ik? Ik zie zelden kinderen met een reddingsvestje aan aan de waterkant.
Ik ga er maar vanuit dat dit niet serieus is.

Kind kan niet zwemmen maar wel lekker bij de rivier gaan zitten?

"zodat ze niet verzuipt"??!



Ik zou wat meer uit de zon blijven als ik jou was en vooral ook even een petje opdoen.



En dan word ik afgemaakt omdat ik 3 sigaretten rookte per dag, toen ik zwanger was.

Zie topic "Ondertoezichtstelling al tijdens zwangerschap?!".

Haha, ze moesten jou onder toezicht stellen.....
Reddingsvest met kraag is veel veiliger omdat het hoofdje dan altijd boven water blijft. Ik neem aan dat ze alleen bij het water speelt als je er zelf ook bij bent om toezicht te houden. Poeziewoezie er zijn genoeg mensen met een boot die ook kinderen hebben die niet kunnen zwemmen. Gewoon zorgen dat ze ALTIJD een zwemvest aan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Stel mij dan ook maar onder toezicht. Wij gaan naar het strand met onze dochter die nog niet kan zwemmen. O jee!
Alle reacties Link kopieren
Hmm.. Ik zou eerder een kindvriendelijke camping opzoeken met een zwembad.. Zo heb ik het iig gedaan toen ze nog geen diploma's hadden.

Maar goed, daar vraag je niet om.

Waar ik hele goede ervaringen mee heb is de Easy Swim. Je kunt het vestje ook omdraaien zodat je de rits op de rug hebt zitten, voor het geval een kind het zelf uit zou doen.

http://www.easyswim.com



Mijn kinderen bleven met dit pakje aan volledig drijven, maar goed, kinderen zouden er alsnog wel mee kunnen 'verzuipen' als het kwaad zou willen.



...



Succes
Geen prima, prima is geen goed.
quote:poeziewoezie schreef op 03 juli 2015 @ 10:43:

Ik ga er maar vanuit dat dit niet serieus is.

Kind kan niet zwemmen maar wel lekker bij de rivier gaan zitten?

"zodat ze niet verzuipt"??!



Ik zou wat meer uit de zon blijven als ik jou was en vooral ook even een petje opdoen.



En dan word ik afgemaakt omdat ik 3 sigaretten rookte per dag, toen ik zwanger was.

Zie topic "Ondertoezichtstelling al tijdens zwangerschap?!".

Haha, ze moesten jou onder toezicht stellen.....



Ik ga er maar gewoon even vanuit dat je gefrustreerd bent omdat je blijkbaar afgefakkeld bent in het topic over roken.



Pientje, ze zal inderdaad nooit bij het water spelen zonder toezicht van een volwassene.]



Vakantie15. de rivier zit niet aan de camping hoor, ze kan er niet zelf heen gelukkig. De camping is een kindvriendelijke camping met een zwembad met een hek eromheen.
Een easyswim is iets heel anders dan een zwemvest. Een kind kan dan met zijn gezicht in het water blijven drijven en alsnog verdrinken. Als je bang bent dat je kind aan je aandacht ontsnapt dan moet je beslist voor iets met een kraag kiezen.
quote:Pientjexxxx schreef op 03 juli 2015 @ 10:52:

Een easyswim is iets heel anders dan een zwemvest. Een kind kan dan met zijn gezicht in het water blijven drijven en alsnog verdrinken. Als je bang bent dat je kind aan je aandacht ontsnapt dan moet je beslist voor iets met een kraag kiezen.Tja, lastig. Ik hoop natuurlijk dat dat niet gebeurt. Misschien maak ik me ook wel zorgen om niets?
quote:blueridge73 schreef op 03 juli 2015 @ 10:49:

Stel mij dan ook maar onder toezicht. Wij gaan naar het strand met onze dochter die nog niet kan zwemmen. O jee!Hoe doen jullie het op het strand? Heeft jullie dochter iets aan?
Alle reacties Link kopieren
Easy swim is een zwem HULP middel en zeker geen veilig ding als een kind helemaal niet kan zwemmen.

Het pakje is gemaakt op confectie maat en niet op drijfvermogen.

Dat het kind van vakantieNL15 er mee blijft drijven zegt helemaal niets.

Het zou zomaar kunnen zijn dat het kind van TO zwaarder is en er niet mee boven water blijft.

Bovendien geven die dingen schijnveiligheid waardoor er (bewezen) minder goed opgelet wordt want "ze heeft toch een veilig pakje aan'

Een bewezen goed drijfmiddel, heel goed opletten en het kind geen seconde uit het oog verliezen is het enige echt veilige dat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Houd er rekening mee dat je kind ook kam "verzuipen" als je er naast zit. Lees je daarom sowieso even in hoe verdrinken bij kinderen er uit ziet (dat is heel anders dan je verwacht!!).



Ik ben zelf niet persé voor zwemvesten als kinderen in het water spelen. In dit artikel is goed uigelegd waarom; http://www.adventureswim.com/Floatation ... arning.pdf



Verder; ik hoorde afgelopen dinsdag van een kindje dat is overleden aan "droge verdrinking". Wees alsjeblieft alert op de signalen, en als er veel stroming staat, zoek een andere plek op.
quote:papmetgrutjes schreef op 03 juli 2015 @ 10:51:

[...]





Ik ga er maar gewoon even vanuit dat je gefrustreerd bent omdat je blijkbaar afgefakkeld bent in het topic over roken.



Pientje, ze zal inderdaad nooit bij het water spelen zonder toezicht van een volwassene.]



Vakantie15. de rivier zit niet aan de camping hoor, ze kan er niet zelf heen gelukkig. De camping is een kindvriendelijke camping met een zwembad met een hek eromheen.



"In de vakantie gaan we naar een camping dichtbij een rivier waar we veel te vinden zullen zijn"



Volgens mij schrijf je toch echt dat je dicht bij de rivier zit.

Oke, ik ben een slapjanus, maar ik heb dat echt nooit gedurfd toen de kinderen nog zo klein waren.

(sterker nog, als ze buiten in het badje zaten dan durfde ik ze nog niet alleen te laten )

Brrrr, ze zullen maar de tent uit sluipen en naar die rivier gaan.
quote:poeziewoezie schreef op 03 juli 2015 @ 10:58:

[...]





"In de vakantie gaan we naar een camping dichtbij een rivier waar we veel te vinden zullen zijn"



Volgens mij schrijf je toch echt dat je dicht bij de rivier zit.

Oke, ik ben een slapjanus, maar ik heb dat echt nooit gedurfd toen de kinderen nog zo klein waren.

(sterker nog, als ze buiten in het badje zaten dan durfde ik ze nog niet alleen te laten )

Brrrr, ze zullen maar de tent uit sluipen en naar die rivier gaan.



We hebben geen tent maar een huisje en die gaat gewoon op slot.



Daarbij zitten we inderdaad dicht bij de rivier, maar niet niet naast. Maar goed, hoe je het ook went of keert zullen we wel bij het water te vinden zijn ja.
Alle reacties Link kopieren
quote:papmetgrutjes schreef op 03 juli 2015 @ 10:56:

[...]



Hoe doen jullie het op het strand? Heeft jullie dochter iets aan?Heel ouderwets maar zeer doeltreffend

Zwembandjes
quote:granny71 schreef op 03 juli 2015 @ 11:01:

[...]



Heel ouderwets maar zeer doeltreffend

ZwembandjesMisschien moet ik dat ook maar gewoon doen ja
Alle reacties Link kopieren
Hier 8 signalen waaraan je een verdrinkend kind herkent;



http://www.rd.com/advice/ ... igns-of-someone-drowning/



LET OP: Kinderen maken bij verdrinking geen herrie, schreeuwen niet, roepen niet om hulp, zijn rechtop (of zijn wellicht niet eens volledig onder water) en spetteren niet!
quote:hoelahoepla schreef op 03 juli 2015 @ 10:57:

Houd er rekening mee dat je kind ook kam "verzuipen" als je er naast zit. Lees je daarom sowieso even in hoe verdrinken bij kinderen er uit ziet (dat is heel anders dan je verwacht!!).



Ik ben zelf niet persé voor zwemvesten als kinderen in het water spelen. In dit artikel is goed uigelegd waarom; http://www.adventureswim.com/Floatation ... arning.pdf



Verder; ik hoorde afgelopen dinsdag van een kindje dat is overleden aan "droge verdrinking". Wees alsjeblieft alert op de signalen, en als er veel stroming staat, zoek een andere plek op.Ik lees dat TO haar kind bij het water laat spelen, dat is iets heel anders dan het kind in het water laten spelen/zwemmen met een zwemvest aan. (daar gaat het artikel over) Als je het kind laat zwemmen dan ben je daar sowieso bij en gebruik je zwemhulpmiddelen, zoals bijv. vlindertjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 03 juli 2015 @ 11:07:

[...]





Ik lees dat TO haar kind bij het water laat spelen, dat is iets heel anders dan het kind in het water laten spelen/zwemmen met een zwemvest aan. (daar gaat het artikel over) Als je het kind laat zwemmen dan ben je daar sowieso bij en gebruik je zwemhulpmiddelen, zoals bijv. vlindertjes.Dan heb ik verkeerd gelezen, sorry! Als jullie bij het water spelen, dan een zwemvest met een kraag. Evt een UV pakje / shirt, tegen de zon er onder?
quote:hoelahoepla schreef op 03 juli 2015 @ 11:05:

Hier 8 signalen waaraan je een verdrinkend kind herkent;



http://www.rd.com/advice/ ... igns-of-someone-drowning/



LET OP: Kinderen maken bij verdrinking geen herrie, schreeuwen niet, roepen niet om hulp, zijn rechtop (of zijn wellicht niet eens volledig onder water) en spetteren niet!

Ik weet het ja. Eng vind ik.



Ik probeer het eerder genoemde artikel te lezen, maar lastig ,in het engels
Alle reacties Link kopieren
quote:papmetgrutjes schreef op 03 juli 2015 @ 11:09:

[...]



Ik weet het ja. Eng vind ik.



Ik ook! En ik vind het ook eng dat veel mensen het NIET weten, daarom roep ik het overal maar.



Ik ben er zó alert op, en toch hoorde ik (en 3 andere oplettende volwassenen) het niet direct toen een neefje van de kant in het water (soort gracht) viel. Omdat we alert waren waren we er snel bij (nog geen minuut + zwemvest aan, dus erg geschrokken maar verder alles ok), maar dat ik geen "plons" heb gehoord vind ik nog steeds zó bizar!
Alle reacties Link kopieren
Reddingsvest lijkt mij warm en onprettig voor je kind. Zwaar overdreven ook als je niet op een boot zit.



De rest zijn zwemhulpmiddelen en zorgen er absoluut niet voor dat je kind niet verdrinkt in de riier. Voor in edn zwembad zou ik voor zwembandjes gaan.



Maar de allerbeste veiligheidsmaatregel is waarschijnlijk je mobiele telefoon thuis laten. Zoveel ouders die merr op het schermpje letten dan op hun kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:papmetgrutjes schreef op 03 juli 2015 @ 11:09:

[...]





Ik probeer het eerder genoemde artikel te lezen, maar lastig ,in het engels Ah sorry! Even kort door de bocht (want mobiel); als je kind leert zwemmen met een zwemvest dan leert het een aantal verkeerde dingen. (Dat je altijd heel snel weer boven komt, de houding, niet zelf kunnen drijven.) plus dat ze in paniek kunnen raken als ze in het water belanden zónder zwemvest, omdat ze weten dat dat 'niet hoort' en niet weten hoe ze zichzelf in het water kunnen redden.
Alle reacties Link kopieren
Pfoe, moeilijk. Mijn dochter heeft 4 zwemdiploma's en ik vind het nog eng en hou haar altijd in het oog (en mijn man ligt dan naast me te snurken en moppert zo nu en dan dat ze beter kan zwemmen dan ik en dat ik moet relaxen).



Zwemvest zou ik dus voor gaan. Maar nog beter, als je naar een water gaat ga er dan alleen heen voor je dochter en niet om een middag te vertoeven. Dus blijf continu bij haar in het water.
quote:hoelahoepla schreef op 03 juli 2015 @ 11:18:

[...]





Ah sorry! Even kort door de bocht (want mobiel); als je kind leert zwemmen met een zwemvest dan leert het een aantal verkeerde dingen. (Dat je altijd heel snel weer boven komt, de houding, niet zelf kunnen drijven.) plus dat ze in paniek kunnen raken als ze in het water belanden zónder zwemvest, omdat ze weten dat dat 'niet hoort' en niet weten hoe ze zichzelf in het water kunnen redden.Dankjewel! Dan heb ik het toch ongeveer goed begrepen!
Alle reacties Link kopieren
Een reddingsvest zorgt ervoor dat je dochter op haar rug gaat drijven. Dit gaat automatisch en kan je dochter moeilijk tegenhouden. De kraag is bedoeld om het hoofd boven water te houden. Dit kun je niet gebruiken om je kleintje veilig te laten zwemmen.

Een zwemvest zorgt ervoor dat je kindje blijft drijven, maar je kunt je kindje niet alleen laten, want het zorgt er dus niet voor dat het hoofdje niet in het water blijft liggen.



Gewoon zwembandjes omdoen en bij je dochtertje blijven. Dat zou ik doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven