Rijstwafels

23-03-2017 19:41 43 berichten
Ik ben niet van de sensatie / de wereld vergaat topics, dus dat is ook niet de boodschap die ik met dit topic wil overbrengen. Maar ik las net toch zoiets vreemds (voor mij dan) dat ik het even wil delen; wisten jullie dat door het hoge arsenicum gehalte in rijst(wafels), in verschillende europese landen wordt geadviseerd om jonge kinderen geen rijstwafels te geven? En dat het voedingscentrum minder streng is in het advies, maar dat ook zij zeggen dat je kinderen beter niet dagelijks een rijstewafel kunt geven?



Waren jullie hiervan op de hoogte?



Rijst- en maiswafels zijn hier thuis niet aan te slepen, evenals bij de bso/kdv. Ik vind variatie in eten erg belangrijk, maar had er geen moment bij stil gestaan dat 2 rijstewafels met varierend beleg na school iedere dag misschien niet de beste keuze is.
Arsenicum?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er van op de hoogte, maar ik geef mijn zoontje gewoon rijstwafeltjes. Ik heb zelf jarenlang elke dag rijstwafels gegeten en met mij gaat nog altijd alles goed!
er komt een moment waarop je beseft dat je voor sommige mensen nooit genoeg bent... de vraag is: is dat jouw, of hun probleem?
Alle reacties Link kopieren
Ik had er al eerder van gehoord, maar hier worden nog gewoon rijstwafels gegeten. Mijn dochter eet er af en toe eentje als tussendoortje en ik heb zelfs fases waarin ik ze ook graag eet. Ik vraag me soms af wat je je kind nog wel kan geven wat verantwoord en afwisselend is aangezien er telkens iets nieuws boven komt wat slecht is.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een bron?



Dochtertje is gek op rijstwafels, eet er bijna dagelijks 1
quote:cookie84 schreef op 23 maart 2017 @ 19:47:

Heb je een bron?



Dochtertje is gek op rijstwafels, eet er bijna dagelijks 1http://www.voedingscentru ... -aan-mijn-kind-geven.aspx
Alle reacties Link kopieren
quote:Krabbin schreef op 23 maart 2017 @ 19:47:

Ik had er al eerder van gehoord, maar hier worden nog gewoon rijstwafels gegeten. Mijn dochter eet er af en toe eentje als tussendoortje en ik heb zelfs fases waarin ik ze ook graag eet. Ik vraag me soms af wat je je kind nog wel kan geven wat verantwoord en afwisselend is aangezien er telkens iets nieuws boven komt wat slecht is.Klopt, en toch ben ik er erg gevoelig voor... Geneigd om ze dan maar weer weg te gooien
Ik heb er van gehoord. In plaats van standaard een rol rijstwafels in huis te hebben haal ik ze incidenteel en eet ik het gros op en de kinderen krijgen er gespreid over een paar dagen 2-3.
Alle reacties Link kopieren
Ik wist het idd. Kinderdagverblijf heeft naar aanleiding van dat onderzoek besloten geen rijstwafels te geven. Ik vind dat wel fijn Dat ze hier iets mee doen.

Hier krijgt zoon af en toe een rijstwafel, net als hij af en toe een chipje krijgt.
Don't be afraid to fail, be afraid not to try
Alle reacties Link kopieren
Ja, wist ik. Maar die ene rijstewafel die ze hier per jaar krijgen vind ik niet zo giftig. Het is meer dat een rijstewafel gewoon niks echt zinnigs bevat.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 23 maart 2017 @ 19:49:

[...]





http://www.voedingscentru ... -aan-mijn-kind-geven.aspx



Ik wordt niet echt blijer van bovenstaand. Dochtertje (10 maanden) houdt niet van brood en eet ze echt bijna dagelijks.



Het advies geldt vooral voor baby’s en peuters,



Het zware metaal arseen kan in de bodem en het grondwater zitten, en zo terecht komen in de rijst die verbouwd wordt.

Maar dan kan het toch ook in groentes zitten? Naast dat het voedingscentrum zegt dat het ook in granen kan zitten. Hoewel de gehaltes daarin wel lager zouden zijn..
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik had het een tijdje terug al gehoord. Dus de ene keer geef ik 's middags een rijstewafel, de andere keer een soepstengel, een cracotte of een liga. En 's ochtends meestal fruit. Dan kan het naar mijn mening niet zo'n kwaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:cookie84 schreef op 23 maart 2017 @ 19:56:

[...]





Ik wordt niet echt blijer van bovenstaand. Dochtertje (10 maanden) houdt niet van brood en eet ze echt bijna dagelijks.



Het advies geldt vooral voor baby’s en peuters,



Het zware metaal arseen kan in de bodem en het grondwater zitten, en zo terecht komen in de rijst die verbouwd wordt.

Maar dan kan het toch ook in groentes zitten? Naast dat het voedingscentrum zegt dat het ook in granen kan zitten. Hoewel de gehaltes daarin wel lager zouden zijn.. Volgens mij had dat te maken omdat rijst, als het groeit, in een veld vol water staat waardoor het bloot wordt gesteld aan een hogere concentratie arseen.
Don't be afraid to fail, be afraid not to try
Alle reacties Link kopieren
Die dingen ruiken sowieso al naar gif dus ik eet ze niet en mijn kinderen ook niet.



Gewoon rijst eet ik wel, kinderen ook. Dzar zit dan ook arsenicum in.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Een rijstwafel smaakt naar karton.

Waarom die nou gekocht en gegeten worden????
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen lustten ze vroeger niet en nu nog steeds niet. Ik had er nog niet van gehoord, dus bedankt voor de info!
De toekomst is niet meer wat het was
quote:karin12345 schreef op 23 maart 2017 @ 20:08:

Een rijstwafel smaakt naar karton.

Waarom die nou gekocht en gegeten worden????



Ik vind het eerder smaken naar isomo of piepschuim.

En ik eet zelf geen piepschuim, dus dat doe ik een kind ook niet aan.
Ja, ik wist dit al.

Ik heb wat kennissen in Scandinavië en daar wordt om die reden rijst en rijstwafels al een tijd afgeraden voor jonge kinderen.

Het heeft te maken met de manier van groeien van rijst (in het water).

M'n zoontje krijgt heel af en toe zo'n mini-wafeltje, rijst lust hij niet, dus voor stapeling ben ik niet zo bang. Maar ik let er wel op sinds ik het weet dat het dus maar heel af en toe door hem gegeten wordt.
quote:karin12345 schreef op 23 maart 2017 @ 20:08:

Een rijstwafel smaakt naar karton.

Waarom die nou gekocht en gegeten worden????Neem je gewoon snack a jacks
Alle reacties Link kopieren
Ja dit wist ik. Daarom koop ik mais- of speltwafels.

Maar heel soms koop ik voor mijzelf choco-rijstwafels.
Hier geef ik af en toe speltwafels, vind ik zelf net zo lekker. Maar vermijd rijstwafels inderdaad ook bewust voor mijn zoontje. Hoewel ik er echt niet hysterisch over zou doen als hij er af en toe eentje zou krijgen ergens.
Alle reacties Link kopieren
Hier stuurde het kdv er een mail over en zij geven rijstwafels nu max 1 keer per week.
Alle reacties Link kopieren
Ben blij dat ik het nu weet. Stom dat ik dit niet eerder wist, baal dat dochtertje ze zoveel gehad heeft.

Ze liggen inmiddels dus in de kliko!



Op zoek naar een andere vervanger voor haar broodje, iemand tips?
Dat komt omdat er relatief veel arseen (arsenicum) in kan zitten en dat kan schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid.



Kan... hoeft niet dus.

Ik zou liever hebben dat ze aangeven in welke rijstwafels dat zit en in welke niet. Heb je veel meer aan dan dit vage gelul.
Alle reacties Link kopieren
Eh ja.

En dat hippe gedoe met rijstwafels.... er zit niets in, het is echt piepschuim. Geef zo'n kind iets voedzamers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven