ritme oppakken na bevalling

06-12-2014 22:12 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben bijna 3 weken geleden bevallen van mijn eerste kind en heb nog steeds moeite om iets van een normaal dagelijks ritme op te pakken. Hij drinkt niet goed aan de borst, dus hij krijgt nu kunstvoeding via de fles en daarnaast kolf ik mijn melk af en geef hem dat dus ook met de fles zodra ik genoeg melk heb voor een voeding. Als mijn vriend er is, helpt hij ook mee met de voedingen en doet hij ook andere huishoudelijke klusjes zodat ik kan kolven. Maar hij is sinds kort weer begonnen met werken en maakt soms superlange dagen. Soms blijft hij ook nachten weg, waardoor ik ook de nachtvoedingen alleen doe. Mijn dag bestaat dan uit om de 3-4 uur de baby de fles geven, dan nog een half uur tot een uur met de baby zitten zodat hij niet de hik krijgt of maagkrampen, dan kolven, en de overige tijd dat ik over heb (een half uurtje tot 2 uren als ik geluk heb) probeer ik wat in het huishouden te doen of te eten of te slapen. Gelukkig slaapt de baby goed door en drinkt hij ook goed aan de fles. Maar vaak heb ik zo'n tegenstrijdig gevoel dat ik aan de ene kant wil dat de baby doordrinkt en snel weer in slaap valt zodat ik kan gaan kolven of slapen/eten/huishoudelijke klusjes doen, maar soms zit ik liever met mijn baby in mijn armen en wil ik hem helemaal niet zo snel weer in zijn bedje leggen en vind ik het onzinnig om mijn baby weg te leggen zodat ik kan gaan kolven. Ik vroeg me af of er andere nieuwe moeders zijn die ook moeite hadden qua tijd met de combinatie kunstvoeding/afgekolfde moedermelk geven en hoelang het duurde voordat jullie je ritme hadden gevonden?
Klinkt niet heel raar hoor. Je bent pas een paar weken geleden bevallen, relax, het komt vanzelf goed joh.
Kun je niet beter proberen de baby toch aan de borst te krijgen? Dat is veel fijner en makkelijker. Heb je een lactatiekundige geraadpleegd?
Poeh...voordat ik "een ritme" had bij mijn eerste, denk dat we toen ze 1 jaar was onegveer boven water kwamen :-)



Bij de tweede na een maand of 3-4, bij de derde ook zoiets.



Wat betreft je BV...klinkt heel zwaar! Wist je dat je door kolven veel meer moeite moet doen om je BV op gang te houden? Daarnaast bouw je door KV bijgeven je BV ook nog eens actief af. Ik zou zsm een goede lactatiekundige consulteren, dan krijg je je kindje misschien gewoon weer aan de borst en wordt het veel makkelijker voor je.

Een goede plek om raad te vragen is het borstvoedingsforum (google op borstvoeding natuurlijk en klik op forum), daar kan je terecht met al je vragen over borstvoeding. Ik heb zef ruime ervaring, 3 kindjes alledrie 1-1.5 jaar BV gegeven en weet hoe lastig het soms kan gaan, maar een combinatie van kolven en KV is vaak een recept om de brostvoeding te doen mislukken (en loodzwaar!)
Kolven vond ik trouwens ook verschrikkelijk, ben er vrij snel mee gestopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voorlopig even alleen het hoognodige doen in het huishouden. En echt niet meer.



En ik ben pro borstvoeding, maar als je het gevoel hebt dat het ten koste gaat van 'qualitytime' met je baby, zou ik het heroverwegen. Niet per se stoppen, maar overdag misschien een keertje minder kolven?

Of alsnog, met hulp van een lactatiekundige, proberen om de baby aan de borst te krijgen? Zal uiteindelijk minder tijdrovend zijn dan steeds kolven
Mijn beste advies is om zoveel mogelijk slaapjes mee te doen van de baby. Dat heb je echt nodig in je herstel van de zwangerschap en bevalling. Bij mijn eerste ben ik bijna overspannen geraakt tijdens mijn verlof (ja, heel suf) omdat ik gewoon het huishouden niet voor elkaar kreeg tussen het huilen van de baby door. Als ze dan een half uurtje sliep moest ik rennen om te douchen, of iets huishoudelijks te doen. En dan kwam mijn man thuis en vroeg waarom ik niets had gedaan terwijl ik toch de hele dag thuis was.

Als BV gedoe blijft zou ik overstappen op de KV. Dan maar ontaard.
Vraag hulp voor het huishouden. Kan je moeder, vriendin of familie zijn. Of een schoonmaakster. Deze eerste weken is zó wennen. Laat de boel de boel voor nu. Opstarten met je kindje is voor nu het allerbelangrijkste. Het huishouden loopt niet weg.



Ik zou ook adviseren om een lactatiekundige mee te laten kijken voor tips en adviezen. Nu ben je dubbel zoveel tijd kwijt met kolven, borstvoeding en bijvoeden en daarbij alle schoonmaakacties en uitkooktijd.



Zoek eerst naar een ritme met jou en de baby. Daarna komt het huishouden wel weer. Je bent namelijk nu met prioriteit 1 bezig: de baby.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Ik vond de eerste weken/maanden gewoon super zwaar, ons meisje was dan n huilbaby maar ook als dat niet zo was geweest had ik t zwaar gevonden. Al die onzekerheden!

Ik heb zelf 6 maanden fulltime gekolfd omdat ze niet kon aanhappen en t aanleren daarvan ook niet lukte ivm de hoge stress die we beiden hadden.

Ik zou idd ook naar t spreekuur vd lactatiekundige gaan bij t CB want wellicht is t jouw kindje wel aan te leren? Kolven kost idd veel tijd, ook omdat je die kolf steeds moet schoonmaken ed.

Kan je hulp vragen van mensen om je heen? Dan hoef je t overdag niet zo alleen te doen misschien.

Succes
Alle reacties Link kopieren
@honeymoonquiz. Wanneer was je gestopt met kolven en gaf je toen nog borstvoeding aan je kindje of gewoon overgegaan op alleen kunstvoeding?



@vitamined, ja ik ben dus aan het overwegen om uiteindelijk maar helemaal te stoppen met borstvoeding als dit zo blijft. Maar ben er op dit moment nog niet klaar voor om het helemaal op te geven.



In het ziekenhuis was al een lactatiekundige bij me geweest en die heeft me goed uitgelegd hoe de baby goed aan te leggen. Maar telkens als ik hem aanleg, zuigt hij een paar keer goed en dan stopt hij ermee. En na een paar keer proberen aan te leggen raakt hij gefrustreerd en duwt hij mijn borst weg. En nu hij gewend is aan de fles, ben ik bang dat het eigenlijk te laat is om hem nog aan de borst te krijgen. Of zijn er moeders die hun kind na een maand nog aan de borst wisten te krijgen? Ik zal eens kijken op de borstvoedingsforum.
Ik heb er drie, (bijna) pubers nu. Weet nog goed hoe het was toen. Eerste weken leef je voor je kind, je kind en je kind. Daarna lukt het je af en toe om iets anders te doen en uiteindelijk weet je niet beter meer dan dat het is zoals het is. Relax en de belangrijkste dingen doe je het eerst! Ik begon na het ontbijt vaak al direct aan het avondeten. Aardappels schillen, groenten schoonmaken alles klaarzetten. Ik probeerde elke dag een was te doen, oudste spuugde veel en vaak, dus aan was geen gebrek. En als ik echt vond dat er gepoetst moest worden deed ik dat als man thuis was. Hij met kind op schoot op de bank, ik even met emmertje doorde badkamer. Kon gerust om 21.00 uur gebeuren, even snel. Als het deze week niet lukte, dan lukte het volgende week wel!
quote:yukowski schreef op 06 december 2014 @ 22:35:

@honeymoonquiz. Wanneer was je gestopt met kolven en gaf je toen nog borstvoeding aan je kindje of gewoon overgegaan op alleen kunstvoeding?



@vitamined, ja ik ben dus aan het overwegen om uiteindelijk maar helemaal te stoppen met borstvoeding als dit zo blijft. Maar ben er op dit moment nog niet klaar voor om het helemaal op te geven.



In het ziekenhuis was al een lactatiekundige bij me geweest en die heeft me goed uitgelegd hoe de baby goed aan te leggen. Maar telkens als ik hem aanleg, zuigt hij een paar keer goed en dan stopt hij ermee. En na een paar keer proberen aan te leggen raakt hij gefrustreerd en duwt hij mijn borst weg. En nu hij gewend is aan de fles, ben ik bang dat het eigenlijk te laat is om hem nog aan de borst te krijgen. Of zijn er moeders die hun kind na een maand nog aan de borst wisten te krijgen? Ik zal eens kijken op de borstvoedingsforum.Na drie weken is het zeker niet te laat, hoor. Ik zou echt nog eens advies vragen aan een lactatiekundige. Is het een erg kleine baby? Soms helpt een tepelhoedje.
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met kolven en volledig overgaan op flesvoeding
Frankly my dear, I don"t give a damn
Herkenbaar, pfff. Ik zat ook met voeden en kolven. Alleen had ik er elke 6 uur ook nog antibiotica tegen een borstontsteking bij ik sliep niet meer, had daar gewoon geen tijd voor tussen alles door. Ik had hele schema's liggen met tijden voor de AB, voeding, kolven en slapen schoot er bij in. Ik dacht dat ik gek werd. Heb de kolf eruit gegooid, dat gaf al zoveel meer rust. Geen gedoe meer met proberen en had nu wat meer tijd voor andere dingen. Maar ik had natuurlijk die ontsteking ook nog en dat hielp niet mee

Een echt ritme kwam pas na maanden een beetje. Huishouden liet ik veel voor wat het was, vond ik wel prima. Ik nam zo vaak ik kon mijn rust.
Het klimkt alsof hij het aan de borst opgeeft omdat hij niet direct melk krijgt. Dat is bij een fles natuurlijk wel zo. Wat je zou kunnen proberen is eerst even kolven tot je een goede toeschietreflex hebt en dan je zoon aanleggen. Kans is groot dat hij dan wel doordrinkt.

Anders contact opnemen met een lactatiekundige, die kunnen je goed helpen.



En nog gefeliciteerd! Het is even zoeken met zo'n kleintje, heel normaal hoor.:)
Ik ben na een paar weken overgegaan op kunstvoeding. Dochter dronk vooral niet genoeg aan de borst, ze viel steeds na vijf minuten in slaap, om na een half uur weer wakker te worden (dag en nacht). Lactatiekundige is er een paar keer bij geweest; uiteindelijk werd ik alleen maar wanhopig van haar tips en adviezen (persoonlijke ervaring). Toen gaan kolven, maar daar was ik inderdaad de halve dag mee bezig. Psychisch ging het ondertussen niet helemaal lekker en uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om over te stappen op flesvoeding. Denk dat dat achteraf een heel goede beslissing is geweest. Meer tijd om gewoon lekker met een slapende baby op de bank te zitten en een wandelingetje te maken. Dochter was trouwens gewoon een langzame drinker, de flesjes gingen de eerste maanden ook ontzettend langzaam.



Zorg dat het voor jou ook te doen blijft en 'moet' niet teveel van jezelf, zou mijn advies zijn.
Drie weken geleden bevallen en 'nog steeds' moeite je ritme op te pakken? Dat klinkt alsof je véél te hoge eisen aan jezelf stelt. Het is heel normaal om zo kort na de bevalling nog helemaal uit je doen te zijn en nergens aan toe te komen. Een bevallingsverlof duurt niet voor niets minstens tien weken.

Leg de lat wat lager voor jezelf, dat scheelt een stuk. Als jij met je kind wilt zitten: doen. Laat dat huishouden maar, op het allerminimaalste na. Als je over een paar jaar terugkijkt op deze tijd is het maar bijzaak of je huis schoon en opgeruimd was. Schoonmaken komt later wel weer.



Wat de bv betreft: als je nog niet toe bent aan stoppen, bel een lactatiekundige. Dan kan het óf beter gaan, óf je kunt ermee stoppen in de wetenschap dat je er alles aan gedaan hebt.





Oh, en hoe lang het duurde voor ik weer een ritme had, hangt ervan wat je een ritme noemt. Mijn kinderen bleven heel lang onvoorspelbaar en mijn ritme daarmee ook, maar na een week of tien had ik wel het gevoel dat het me allemaal een stuk makkelijker af ging.
Alle reacties Link kopieren
Meid, relax! Je bent pas drie weken geleden bevallen. De kraamzorg is net weg. Nu mag je nog de hele dag met ongekamd haar in je pyjama rondlopen. Schakel als het kan eens wat hulptroepen in voor bijvoorbeeld een gezonde maaltijd en wat kleine huishoudelijke klusjes ofzo. En anders... Een stoommaaltijd eten is ook niet erg en sommige huishoudelijke klussen mogen nu best een beetje achterlopen.



Dat ritme komt wel. Heus. Maar nu nog niet, dat is onrealistisch.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Oh en over die borstvoeding: nogmaals een lactatiekundige inschakelen is een goed idee. Kunnen jullie kijken of aan de borst drinken gaat lukken. Met de juiste hulp is het meestal niet onmogelijk.



Mocht het dan niet lukken kan je altijd kijken naar alternatieven. Die zijn er namelijk altijd, prettig idee toch?
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Sluit me helemaal bij mijn twee voorgangsters Miffy en Gdlt aan!

Een hart onder de riem voor jou.

Er is hier, dacht ik, een speciaal borstvoedingsvragentopic, misschien heb je daar nog wat aan?
Ik zou in elk geval iets doen aan dat kolfgedoe, hetzij volledige (live) BV met hulp van een lactatiemevrouw, hetzij volledig overstappen op KV. Én voeden én kolven is geen doen, dan ben je de halve dag bezig met de voeding van je baby.



En inderdaad: maak je niet druk. Drie weken na de bevalling was het bij mij thuis ook nog steeds een ongeorganiseerd zooitje, en dan had ik nog het geluk dat de BV bij mij meteen liep als een tiet. Ik heb mijn moeder zelfs een keer gevraagd te helpen met wat opruimen en zo, en dat voor iemand die eigenlijk nooit ofte nimmer hulp vraagt . Maar op een goeie dag liep het ineens, tot mijn grote verbazing. En zo zal het bij jou ook gaan, geloof mij maar.



Het is ook prettig om af en toe echt een uurtje voor jezelf te hebben. Mijn oudste sliep helaas alleen 's nachts, dus overdag was ik de hele dag met haar in touw en 's nachts lag ik knock out. Maar mijn man nam haar elke dag een uurtje mee uit wandelen, en dan kon ik toch nog iets voor mezelf doen. En dan bedoel ik ook echt iets voor mezelf, dus geen huishoudelijke klusjes .
Heel herkenbaar. Zowel bij mijn oudste (nu 3) als bij mijn jongste (nu 6 mnd) ging het starten met bv niet van een leien dakje. Beide hadden ze veel last van de bevalling, de jongste nog veel meer dan de oudste, maar de oudste had weer een te kort tongriempje. Uiteindelijk hebben ze beide de borst prima gepakt en heb ik beide 5 mnd bv gegeven, zonder ooit één tepelkloof oid gehad te hebben. Helemaal in het begin kolfde ik me ook suf, naast het voeden, omdat ik het ook aan moest jagen met de kolf. Ik heb dan ook een heel arsenaal aan kolven en kolfspullen in huis. Ik was bijna alleen maar bezig met het voeden van de baby en dat benauwde me soms wel heel erg. Ik vond kolven op zichzelf eigenlijk nooit zo vervelend.



Bij zoon 1 kreeg ik na 6 weken ritme, toen sliep hij door en waren de krampjes over. Bij zoon 2 werd ik na 9 weken weer mens.



Ik heb juist nooit meegeslapen met de babies, ze sliepen beide eerder door dan ik.
Ik vind dat je vriend veel meer thuis moet zijn om je te helpen en te ondersteunen. Kan hij vrij nemen of onbetaald verlof?
Meer een praktische tip: ik kolfde ook wel eens tijdens het geven van een flesje.



Verder al veel goeds gezegd, met een week of 6 zal het een stuk beter gaan met een ritme.
Ik heb geen ervaring, maar dit klinkt mij allemaal hartstikke normaal met een 3 weken oude baby. Geef je er aan over. Kijk wat lukt, en wat niet lukt lekker niet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven