Schaamteloos stoomafblazen 2.0 *Puber Editie*

11-09-2015 14:14 3011 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van Bambi waarin er schaamteloos stoom afgeblazen mag worden over je kinderen is hier nu ook de puber versie!



Komen de volgende quotes jou bekend voor?



- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!



Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.



Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.



(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.

Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.

Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
Joh geef ze kleedgeld en laat haar voortaan met haar vriendinnen winkelen
Alle reacties Link kopieren
Oei. Dat is niet herkenbaar gelukkig. Op de eerste plaats omdat de hele meidenclub gek is op veel voor weinig dus bij voorkeur shopt bij de primark en op de tweede plaats omdat ze allemaal alles leuk vinden en maar zelden iets afkeuren. We hebben er de school niet op uitgezocht maar het is wel een absoluut pluspunt moet ik eerlijk bekennen.



Ik zou ook kleedgeld overwegen. En dat truitje kan ze best in de weekenden en vakanties aan. Toch?
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:gruffalo schreef op 12 januari 2017 @ 17:51:

dochter was in een keer flink gegroeid en veel kleding was haar te klein. dus wij de stad in om te winkelen. dochter is best een fashionista en wilde liefst naar de superdry, dat is een hip merk bij haar op school .maar duur!! Desondanks daar twee vesten en een mooi truitje gekocht, en in andere winkels nog wat kleding.

dochter had vandaag dat mooie truitje aan naar school, en dat blijkt volledig afgekeurd te zijn door de meiden in de klas. iedereen had gezegd dat ze hem niet mooi vonden, inclusief haar beste vriendinnen. dochter baalt enorm, dat begrijp ik wel. maar ik zie de bui al hangen, mooi duur truitje wordt dus nu niet meer aangetrokken.... grrr.....Dat was bij mij op school de methode als ze jaloers waren op een mooie kleding: zeggen dat het niet staat. Succes gegarandeerd: dat moois werd niet meer aangetrokken.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaatjekakel schreef op 08 januari 2017 @ 13:55:

Djieeezusss.......Zoon had beterschap beloofd t.a.v. huiswerk/leren. Nou, vandaag was het zover. En ja hoor, binnen 10 minuten al een hoop gemopper en gevloek. K#tschool zus, k@tschool zo.



Ik ben er zoooooo klaar mee. Ik ben echt ontzettend boos geworden. Ik weet het, heeft geen zin, maar toch.....Ik zei dat ik hem ging aanmelden bij het studiepunt en dat hij daar dan met zijn chagrijnige gezicht en gemopper kan gaan zitten. 'Je doet maar, ik ga er toch niet heen', was de reactie. Snotver Grappig, zo heet het bij ons op school ook. Leeuwarden?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
De discussie: "Ik wil ook merkkleding, mooie spullen, een Macbook, elke weekend uit eten en geen kosten voor mijn rijbewijs, waarom hebben jullie nooit voor ons gespaard, ik heb hier niet voor gekozen, ikke, ikke, ikke..." kwam weer eens voorbij. Dochter is 18. Volgens mij komt die discussie normaal gesproken met 13 en is ze gewoon heel erg laat... Maar alle gekheid op een stokje,de aanleiding was natuurlijk, en dat zag ik vanochtend pas, de rekening van de autorijschool. Maar die zorgt wel voor oorlog nu. Het is wel lekker rustig dat de ene me straal negeert maar de andere dochter kiest kant van haar zus dus nu heb ik er 2 die me passief-agressief laten merken dat ik de allerslechtste moeder van de hele wereld ben...



/Sarcasme uit.



Volgende week is het weer helemaal anders omdat ik dan mee moet ergens naar toe. Wel handig zo'n moeder.

Maar wat zeg je dan? Ik heb vriendelijk aan gegeven dat ze klinkt als een verwend snotblaag en dat ik haar daar maar even alleen mee laat.Maar het zit me wel zo hoog dat ik hier moet stoom afblazen.



Soms kan ik ze wel doodknuffelen en soms wilde ik dat ik dat gedaan had...
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Hè sleutelbos, wat rot voor je. Zo ondankbaar en egoïstisch. Maar ze is toch al best lang aan het lessen? Is ze nou niet al bijna klaar?



*note to self: dochter alvast uitleggen dat als ze straks vast bijbaantje heeft, dat ze ook geld apart moet leggen voor dingen als MacBook of nieuwe te dure telefoon.
Alle reacties Link kopieren
Ja volgende maand mag ze afrijden. Leuk detail: ze komt net zwijgend naar beneden, maakt een tosti en zat op de bank. Blijft hangen bij TLC waar een opgewekte Amerikaan aan het vertellen is dat hij zomaar ineens 1 miljoen dollar won. Dat hij voor zijn kinderen een studiefonds heeft opgericht, allemaal nieuwe kleren, nieuwe auto's en dergelijke. Ze begint weer te mopperen en vertrekt naar boven....

Ik besterf het van binnen op dit moment.
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Alle reacties Link kopieren
Dankbaar zijn voor wat ze wel hebben moeten ze ook nog leren....

Mijn zoon is erg materialistisch....is soms erg lastig want ik heb bijna niks....hier lopen ze in 2e handskleding bijv. En geen mooie fiets met een rekje etc.....

Daar kan hij ook heel boos over zijn.
--
Alle reacties Link kopieren
Lon valt op dat punt wel mee gelukkig. Maar zij krijgt gewoon een budget als we gaan shoppen. Soms is dat 100 euro, maar het kan ook wel eens 250 zijn (vakantiegeld bijvoorbeeld). Dan kan ze zelf kiezen. Die ene dure broek van tachtig euro, dan blijft er niet veel over. Of toch liever die broek van drie tientjes en nog wat andere dingen erbij. Dat werkt wel heel goed moet ik zeggen. Ik laat haar ook vrij in wat ze wil kopen. Als er nog vijf euro over zijn en ze wil nog oorbellen, prima, koopt ze oorbellen.



Plus, en dat is echt een enorm voordeel, in haar klas één meisje wiens ouders geld genoeg hebben en de rest heeft vergelijkbare uitgeefmogelijkheden. Dus hoewel de één eventueel kiest voor die broek van 80 euro en de ander niet, hebben ze ongeveer hetzelfde te besteden dus is daar zelden gedoe over. Tweedehands kleding komt hier ook wel eens en ook onze dochter heeft geen nieuwe fiets, geen nieuw rekenmachine, geen dure stiften en vooral heel veel uitverkoop en goedkope merken. Maar daar klaagt ze dus nooit over.



*telt zegeningen*
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ooo dat bericht over dat huiswerk en de belofte van beterschap... zo herkenbaar.



Zoon (twaalf jaar) en geldkwesties daarentegen... Al sinds heel jong bezit hij financieel bewustzijn. Hij is erg spaarzaam en handig met geld verdienen. Hij vindt alles zonde van het geld, en is niet alleen zuinig met zijn eigen geld, maar ook met het onze. Gisteren wilde ik hem tien euro meegeven voor een uitje met zijn vrienden, dat wil hij dan niet aannemen. Ik begrijp uit bovenstaande berichten dat dit een zegen is.
quote:aviv_13 schreef op 12 januari 2017 @ 19:56:

[...]

Dat was bij mij op school de methode als ze jaloers waren op een mooie kleding: zeggen dat het niet staat. Succes gegarandeerd: dat moois werd niet meer aangetrokken.Dat werkte hier alleen omgekeerd. Ik moest zeggen dat het geweldig stond en dan wilde ze het niet. Want als je moeder het geweldig vind dan kan het niet anders dan dat je dus eigenlijk voor schut loopt, want moeders hebben gewoon geen smaak. Duurde even voor ik het door had
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 14 januari 2017 @ 21:14:

Lon valt op dat punt wel mee gelukkig. Maar zij krijgt gewoon een budget als we gaan shoppen. Soms is dat 100 euro, maar het kan ook wel eens 250 zijn (vakantiegeld bijvoorbeeld). Dan kan ze zelf kiezen. Die ene dure broek van tachtig euro, dan blijft er niet veel over. Of toch liever die broek van drie tientjes en nog wat andere dingen erbij. Dat werkt wel heel goed moet ik zeggen. Ik laat haar ook vrij in wat ze wil kopen. Als er nog vijf euro over zijn en ze wil nog oorbellen, prima, koopt ze oorbellen.



Plus, en dat is echt een enorm voordeel, in haar klas één meisje wiens ouders geld genoeg hebben en de rest heeft vergelijkbare uitgeefmogelijkheden. Dus hoewel de één eventueel kiest voor die broek van 80 euro en de ander niet, hebben ze ongeveer hetzelfde te besteden dus is daar zelden gedoe over. Tweedehands kleding komt hier ook wel eens en ook onze dochter heeft geen nieuwe fiets, geen nieuw rekenmachine, geen dure stiften en vooral heel veel uitverkoop en goedkope merken. Maar daar klaagt ze dus nooit over.



*telt zegeningen*Met 250 budget zou klagen ook niet moeten mogen....lijkt me erg ruim
--
Alle reacties Link kopieren
Daar komt ook een stukje frustratie van de oudste vandaan denk ik. 2 spaarrekeningen, op allebei verschillende potjes met in totaal een mooi bedrag er in. Elke maand flink studiefinanciering (mbo, dus nog prestatiebeurs). Ze heeft het niet slecht. Maar ze is zo slecht in geld uitgeven. Het lijkt wel of elke euro geamputeerd moet worden. Als zij schoenen van 200 euro wil of een camera van 900 dan zal ze daar zelf geld aan moeten uitgeven. Ook al is het ook handig voor school, haar toekomst en hangt haar leven er van af (zegt ze) En dat kan ze niet. Dan schopt ze een scène en hoopt op die manier dat iemand zegt "ach gus, wat erg, hier heb je wat geld." maar daar trap ik niet in.
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Alle reacties Link kopieren
quote:tinnifin schreef op 15 januari 2017 @ 00:28:

[...]





Met 250 budget zou klagen ook niet moeten mogen....lijkt me erg ruim



Dat ligt er maar aan wat je ervan moet doen. Als je moet beginnen met een paar nieuwe bh´s en onderbroeken zijn de eerste vijftig al op maar kun je nog niet met goed fatsoen over straat. Merkkleding kun je er ook niet van kopen. Merkondergoed praten we niet eens over, twintig piek voor een onderbroek, geen haar op mijn hoofd. En ook niet op het hare gelukkig.



Daarbij krijgt ze echt geen vijf keer per jaar zo´n budget. Als ik alles bij elkaar optel heeft ze een kledingbudget van zo´n 600 euro per jaar, dat is dus vijf tientjes per maand.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaan jullie om met het grote gevoel van onrecht bij je kind? Als ik na vier keer vragen zeg dat ze haar huiswerk moet doen, vervolgens dr telefoon afpak (want "skype en whatsapp is life") kan ze met de grootste verontwaardiging reageren. Ik ben het zo zat die discussies aan te moeten gaan. Doodvermoeiend...
quote:edamame schreef op 18 januari 2017 @ 11:19:

Hoe gaan jullie om met het grote gevoel van onrecht bij je kind? Als ik na vier keer vragen zeg dat ze haar huiswerk moet doen, vervolgens dr telefoon afpak (want "skype en whatsapp is life") kan ze met de grootste verontwaardiging reageren. Ik ben het zo zat die discussies aan te moeten gaan. Doodvermoeiend...

Als het gevoel van onrecht terecht is praten we daar over een zoeken we een oplossing. Als het gevoel van onrecht onterecht is ook. Het blijft echter wel hun gevoel waar ze me moeten leren dealen.

Telefoon afpakken doen we hier niet dus ik snap dat kind dat als onrecht ervaart. (Telefoon afpakken is niet het nieuwe pak slaag dat ik voor elke overtreding kan inzetten)

Huiswerk is de verantwoordelijkheid van kind, we willen best even meekijken of op weg helpen maar die hulp moeten ze dan wel vragen.

Mijn vragen over huiswerk op de meeste dagen zijn:

-Hoi alles goed oid, heb je veel huiswerk?

-Hoe ging je toets vandaag, heb je al een cijfer van de toets van gisteren?

-Zo kind, is alles klaar?

-Best kind, houd je er rekening mee dat je morgen ivm X niet zo heel veel tijd voor huiswerk hebt?
Reageert je puber op vragen dan? Hier werd op zulke vragen met name door mijn zoon met Grote Stilte en Dodelijke Blikken gereageerd.
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt de telefoon nooit afgepakt en voor de rest alleen ingezet bij echt grote issues, niet voor huiswerk. Dat heeft ook wel een beetje te maken met de leeftijd hoor, ik vind dat je een meid van bijna 17 niet meer kunt vertellen wat ze moet doen of laten. Huiswerk is eigen verantwoordelijkheid, ik vraag alleen naar toetsen. Maar in de brugklas was dat wel een beetje anders hoor, dan keek ik ook naar de hoeveelheden en dan inderdaad, wat Ssst ook al zegt; denk eraan dat we morgen ... hebben dus dat je dan minder tijd hebt. Maar dat kan ze inmiddels zelf prima inplannen (lees; dat moet dan ´s avonds om half elf nog maar dat vind ik niet mijn probleem).



Gevoel van onrecht ontstaat hier eigenlijk nooit, omdat ik bij elke ´nee´ een goed argument heb. Heeft zij een beter argument dan hoor ik dat graag maar meestal volstaat een simpel nee, omdat ze weet dat ik doorgaans goed over mijn antwoord nadenk. Uitleg is zelden nodig.

Het probleem is alleen dat dat zo al gaat vanaf anderhalf ofzo, dus geen idee hoe je dat er later nog in krijgt .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:aviv_13 schreef op 18 januari 2017 @ 15:21:

Reageert je puber op vragen dan? Hier werd op zulke vragen met name door mijn zoon met Grote Stilte en Dodelijke Blikken gereageerd.Ja hoor, niet als het een kruisverhoor wordt maar als ze thuiskomen hoort dit bij de normale beleefdheden. Grote stilte, Dodelijke blikken, Rollende ogen jammer voor hen maar dat heb ik niks van. Maar zij hebben natuurlijk ook wel eens vragen . En dan vraag ik of ze antwoord willen of rollende ogen, dodelijke blikken of grootste stilte. Net wat op dat moment moment favoriet is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is door mijn kapster gevraagd als model .



Ze zeurt al jaaaaaaaaaaaren om paars haar. Maarja, de voorbeelden die ze dan laat zien hebben vier-vijf-zes kleuren door elkaar, dat kost pakweg 300 euro ofzo, en na een maand of wat wil ze dan wel weer wat anders. Dus ik roep al jaren nee.



Nu was ze met mij mee en begon met de eigenaresse over dat paars (zonder te weten dat dit de eigenaresse is, ik wist dat wel). Die bekijkt haar even en zegt; Dat kunnen we wel maken hoor. Het kan zelfs gratis, maar dan moet je wel als model. Dus gaat ze deze week voor de kleur en volgende week moet ze dan terugkomen voor make-up, kapsel en kleding en wordt er een professionele fotoshoot gedaan. Die foto komt in de zaak te hangen én wordt gebruikt voor een wedstrijd. Mochten ze er een prijs mee winnen moet ze in oktober mee naar Barcelona. Pfoeh, wat een straf .



Bleek dus dat de eigenaresse van de zaak de afgelopen week een plaatje had gevonden en dat kapsel wilde maken voor die wedstrijd, maar ja, dan moet je dus wel een model hebben, liefst eentje die dat leuk vindt. Iets met de juiste persoon op de juiste plaats enzo. Dus Lon is helemaal hyper. Het is maar goed dat er voor de komende week geen zware toetsen op het programma staan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Wat leuk voor Lonneke!
Alle reacties Link kopieren
wat leuk!
Leuk voor Lonneke, en lekker zelfstandig geregeld.

Als de paarse kleur uitgroeit, kan ze dan weer als model voor leerlingkappers, of wordt het dan wel dokken? En als het dokken wordt, wat is ze dan kwijt?

Het hele gewone kleuren dat ik bij de kapper laat doen om mijn grijze haar te verbergen vind ik niet goedkoop, maar mijn inkomen ligt vast hoger dan dat van Lonneke!
Alle reacties Link kopieren
Paars haar, wat gaaf! Hier ook een, de jongste, eerst spierwit/zilver met auquablauw vorig jaar en nu donkerbruin met een felpaarse ombre.

Je moet het wel goed bijwerken, dat felle is er met een week of 4 uit. Wens haar heel veel plezier, zulke kansen komen niet vaak en het is gewoon heel leuk als je eerst al model mag zitten en daarna ook nog professioneel op de foto.



Ik kreeg een recept voor Shakshula. Een eenpansgerecht met zoete aardappel, ui, spinazie, paprika en ei. Zet dat op de app omdat altijd rond deze tijd de vraag komt: "wat eten we vanavond?" krijg ik als antwoord van de oudste:



M:

nee

M:

Eet die troep niet



M. heeft de groep verlaten.



Volgens mij heeft ze zich verkeken op de deadline van school. Het is vandaag de laatste echte schooldag. Volgende week is de toetsweek en daarna beginnen de stages. Volgend jaar eerst ook weer een stage en daarna maken ze hun afstudeerproject. Gisterenavond was ze al gestresst. Ze was de laatste 2 weken al gestresst. Ik weet dus heel goed waar deze reactie vandaan komt. Ik negeer het maar, morgen is alle stress weg. Gelukkig heeft ze een leuk en leerzaam stage adres.
sleutelbos wijzigde dit bericht op 20-01-2017 11:32
Reden: overbodige letters in een woord
% gewijzigd
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Alle reacties Link kopieren
quote:aviv_13 schreef op 19 januari 2017 @ 12:23:

Leuk voor Lonneke, en lekker zelfstandig geregeld.

Als de paarse kleur uitgroeit, kan ze dan weer als model voor leerlingkappers, of wordt het dan wel dokken? En als het dokken wordt, wat is ze dan kwijt?

Het hele gewone kleuren dat ik bij de kapper laat doen om mijn grijze haar te verbergen vind ik niet goedkoop, maar mijn inkomen ligt vast hoger dan dat van Lonneke!



Geeeeeeeeeen idee. Maar over vier weken is het hier carnaval, dat scheelt. En als het niks (meer) is, gooien we er gewoon weer donkerbruin overheen.



Ik ben overigens zelf overgestapt op blond met een grijze spoeling om het grijs eruit te laten groeien. Ben wel een beetje klaar met het verven.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven