Scheiding, kinderen en vakanties

13-04-2014 22:45 211 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje voor mensen die ook gescheiden zijn en kinderen hebben die naar school gaan.



In ons echtscheidingsconvenant hebben we afgesproken dat we zoveel mogelijk de vrije dagen/ vakanties van de kinderen zullen delen.

Nu is het echter zo dat ik niet genoeg vrije dagen heb om alles precies door de helft te kunnen doen. Zomer-, herfst- en Kerstvakantie lukt net, maar de kinderen hebben ook nog voorjaarsvakantie en nog wat andere fantasiedagen die ze vrij zijn.





Hoe lossen jullie dat op (met je ex)? Doen jullie echt altijd precies de helft als dat is afgesproken in het convenant?
quote:heenenweer schreef op 13 april 2014 @ 23:03:

\Mijn kinderen willen graag bij mij zijn, niet bij de oppas.



Tja, welk kind wil dat niet. Ik voed mijn dochter alleen op en er zal toch gewerkt moeten worden. Ook in zomerperiodes.



Ik zie het probleem niet, regel oppas. Het zijn jouw weken, dus ook jouw verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn weinig ouders die het voor elkaar krijgen om alle schoolvakantiedagen vrij te zijn. Gescheiden of niet. De scholier heeft nu eenmaal meer vakantiedagen dan de werkende mens.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Bah! Wat een smoesjes! Mijn ex is er ook zo een. Die zegt doodleuk tja ik moet werken. UUuh ik ook gewoon?

Ik zeg BSO krijg je ook nog veel kosten van terug van de belastingdienst en ik vakanties doen de kinderen vaak super leuke dingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:spraakwaterval schreef op 14 april 2014 @ 01:36:

[...]





Sja, nou ga ik toch even inhoudelijk reageren, tegen beter weten in.



Ik ken TO's verhaal maar een beetje maar het klinkt alsof hij altijd de hoofdverdiener was/is. Bij scheiding ligt het dan (denk ik) toch voor de hand dat er een omgangsregeling ontstaat zoals bij TO.



Zo is het mij ook vergaan. Mijn ex werkte de 1e 10 jaar dat we kinderen hadden helemaal niet. Pas toen de jongste een jaar of 9 was ging ze weer wat uren werken.



En wat krijg je dan als vader? "Jij was er nooit voor de kinderen, jij was altijd aan het werk". Als man ga je daar dan toch in mee, zeker in de fase waarin zo'n convenant opgesteld wordt. Je hebt immers geen idee.



Ook al komt co-ouderschap meer in zwang, de regeling "om 't weekend bij de vader" is volgens mij toch vaak nog het meest gangbaar.



Vervolgens weet TO het ff niet meer en verwijt jij (soort van) hem dat zij zoveel zorgtaken heeft... en dat ie 't dus maar moet regelen met z'n werk.



Ergens klopt de beredenering dus niet voor mijn gevoel.



Ze zijn er allebei bij, zowel bij de keuzes die tijdens het huwelijk zijn gemaakt als die erna. Voor de minderverdiener betekent scheiden dat het inkomen van de ander wegvalt en ze op eigen benen moet staan, voor de hoofdverdiener dat er meer voor de kinderen moet worden gezorgd dan voorheen. Bij scheiden verandert er veel, that's life, je past je aan. In het belang van de kinderen, want je wilt dat ze hun ouders beiden veel zien en dat ze een goed levenspeil hebben. Toch?



Het verwijt hier is niet dat zijn ex zo veel zorgtaken heeft, maar dat hij onder de zorgzamen die hij ZELF op zich heeft genomen, uit wil komen. Wat vind jij daar dan van? Was hij een beetje ontoerekeningsvatbaar toen hij het convenant tekende?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Nare opmerkingen... "mijn ex was er ook zo 1", Ik ben niet jouw ex, vergelijk mij dan ook niet met hem maar vecht het lekker met hem uit. Ik probeer juist mijn kinderen zoveel mogelijk bij me te hebben.

En "er onder uit willen komen"? Je leest echt niet goed. Geloof me als ik zeg dat, wanneer je een convenant opstelt, je echt niet kan overzien hoe de jaren daarna zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bijna geen enkele werkende ouder heeft genoeg vrije dagen om in de schoolvakanties volledig zijn/haar kinderen thuis op te vangen.



TO, wat jij wil is niet realistisch als nieuwbakken alleenstaande vader. Als jij moet werken en je hebt de kinderen, dan regel je opvang, of het nu vakantie is of niet. Het is niet anders.



Regel verder zsm de kamer(s) en speelgoed voor je kinderen. Ze wonen ook bij jou, jouw thuis is ook hun thuis. Neem wat speelgoed mee van je ex, want ik neem aan dat jullie dat toentertijd samen aangeschaft hadden.



Ik woon als moeder van 1 dochter van 3,5 ook in een appartement, met groot balkon van 25m2, en dat gaat prima. Haar slaapkamer ingericht, helft van het speelgoed bij de vader meegenomen, zelf wat dingetjes gekocht. Waar ze het meeste mee speelt? Niet haar speelgoed, het zijn lege dozen, de wasmand, vergiet, maatbekers, pannen, schone vaatdoekjes, en haar knuffels.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben bij wel speelgoed, maar b.v. geen fietsen of spelcomputers die ze leuk vinden. Ik heb op dit moment geen geld om zulke dingen aan te schaffen.

Ik ben het met je eens dat als de kinderen bij mij "moeten" zijn, ik oppas moet regelen. dat is ook het probleem niet.

Waar ik meer mee zit is dat het mij voor de kinderen fijner lijkt om bij hun moeder te zijn (als ze thuis is) als ik geen vrij kan nemen.

Bij mij zouden ze dan van 's ochtend vroeg tot 's avonds bij de oppas zitten.

Oorzaak van dit alles is dat ik niet genoeg vrije dagen heb om alle vakantiedagen van de kinderen te kunnen vullen.

Als mijn ex vraagt of de kinderen een halve dag eerder bij mij kunnen zijn of een extra nacht bij mij, is dat geen probleem.
Je ex zal ook wel 'ns behoefte hebben aan vrije tijd voor zichzelf ipv altijd met de kinderen opgescheept te moeten zitten. Als jij co-ouderschap neemt en de kids gelijkwaardig comfort biedt maken ze vanzelf ook vriendjes bij jou in de buurt.
Wij hebben het ongeveer zo geregeld als Consuela-enz. Vader werkt 40 uur, als ik niet werk, zijn ze bij mij. En dat is vrij veel (ik werk als invalkracht, dus soms een hele week niet). Betekent dus dat ik voor een groot gedeelte 'op draai' voor de kinderen, maar ik vind dat geen probleem. Het zijn mijn kinderen, ik vind dat normaal. Ex denkt er overigens net zo over. Als ik een keer een aantal avonddiensten heb achter elkaar, zijn ze dus meer nachten bij hem.

Voor de rest zijn ze standaard door de week twee nachten bij hem, en ongeveer om het weekend. Soms slapen ze vaker in het weekend bij de vader. In de (korte) vakanties loopt dat gewoon zo door. Komt bij dat ik in de vakanties vaak meer werk. We gebruiken dezelfde oppas voor de kinderen (opa). Het gaat dan om tussen de middag opvang en een paar uur na schooltijd.

Maar wij kunnen alles in heel goed overleg doen, dat is natuurlijk niet bij alle gescheiden ouders zo.
Ik ben het er trouwens wel mee eens dat vader en moeder allebei hun verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van de kinderen. Dus als je het niet zo kunt of wil regelen zoals wij dat hebben, is ieder verantwoordelijk voor zijn of haar gedeelte.

Ik vind dat zelf af en toe best lastig, ik heb nog altijd de neiging om te 'zorgen' richting ex. Hoewel ik hem laatst toch heb aangesproken op het feit dat hij op de avond dat ze bij hem zouden zijn (en ook eten) hij eerst na zijn werk tijd ging besteden aan zijn hobby en daardoor dus vrij laat bij mij was om ze te halen. Dat vond ik niet ok.
Alle reacties Link kopieren
@ elninjoo: Ongetwijfeld zal mijn ex ook behoefte hebben aan tijd zonder kids. maar dit is wel wat we samen hebben afgesproken en waar ze dus akkoord mee is gegaan en ik ook. Maar toen we nog getrouwd waren was zij ook meer bij de kinderen dan ik. Er is dus voor haar niks veranderd. Alleen dat ze dus om het weekend juist geen kinderen heeft. Daar komt bij dat zij al lange tijd een partner heeft met wie ze nu ook dingen kan delen.

Co-ouderschap is niet haalbaar, ik kan niet minder werken helaas. Hoe graag ik dat ook zou willen. Misschien in de toekomst als ik klaar ben met mijn studie.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg altijd, waar een wil is is een weg. Als jouw ex morgen het loodje legt zal je fulltime voor ze moeten zorgen, ik neem aan dat je ze dan niet ter adoptie afstaat?



Dit klinkt hard maar het is wel zo....



Waar een wil is is een weg





Hoe mijn ex en ik het doen?

Geen vakanties in 2en hakken, vind het onzinnig en je doet er niemand een plezier mee, ook de kids niet.

Bij ons gaat de omgang gewoon door in alle vakanties en ieder regelt z'n eigen opvang tijdens de zorgdagen.

Als we met kids op vakantie willen overleggen we dat.
Wie wind zaait zal storm oogsten
Als ik het goed begrijp vraagt je ex of jij de kinderen een ochtendje extra kunt opvangen, terwijl dat niet vanwege haar werk is?

Als ze zelf thuis is en niet hoeft te werken, dan vind ik het raar dat ze vindt dat jij dan voor de kinderen zorgt, terwijl zij gewoon thuis is. Is het omdat ze nu meer moet werken en daarom deze verdeling voorstelt dan kan ik het me voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Fietsen en spelcomputers zijn 2ehands te regelen. In de tussentijd leren de kids zich maar vermaken op een andere manier.



Mijn dochter is ook op de opvang van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Ik heb lange reisafstanden naar mijn werk en moet haar om 6 uur wakker maken. Na mijn werk ben ik met dochter tussen 18-19 uur thuis. Ver van ideaal, maar het is niet anders.



Echt, accepteer de situatie en stop met miepen.
Jij lijkt het echt niet te snappen hè



Ook jij kunt opvang regelen voor als de kinderen bij jou zijn. Of ken je het begrip kinderopvang/bso niet? Als je geen co-ouderschap wil, kom daar dan gewoon voor uit. Kap met die slechte smoezen.
Alle reacties Link kopieren
Een beetje flexibeler zijn v.w.b. de omgangsregeling en de vakanties, niet moeilijk doen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:heenenweer schreef op 14 april 2014 @ 08:08:

Mijn kinderen hebben bij wel speelgoed, maar b.v. geen fietsen of spelcomputers die ze leuk vinden. Ik heb op dit moment geen geld om zulke dingen aan te schaffen.

Ik ben het met je eens dat als de kinderen bij mij "moeten" zijn, ik oppas moet regelen. dat is ook het probleem niet.

Waar ik meer mee zit is dat het mij voor de kinderen fijner lijkt om bij hun moeder te zijn (als ze thuis is) als ik geen vrij kan nemen.

Bij mij zouden ze dan van 's ochtend vroeg tot 's avonds bij de oppas zitten.

Oorzaak van dit alles is dat ik niet genoeg vrije dagen heb om alle vakantiedagen van de kinderen te kunnen vullen.

Als mijn ex vraagt of de kinderen een halve dag eerder bij mij kunnen zijn of een extra nacht bij mij, is dat geen probleem.

Ik heb haar dat nog nooit andersom gevraagd. Dit is de eerste keer dat ik vraag of de kinderen niet beter bij haar kunnen zijn (omdat ze thuis is of dat de kinderen daar hun vriendjes hebben) dan bij mij met een oppas.



Jeetje, TO wat val je in herhaling! Reageer nu eens op alle goede adviezen in plaats van; "ik moet werken" - dat moeten we allemaal!



Als je het leuk voor je kinderen had willen houden had je niet moeten scheiden. Daarmee vel ik geen oordeel maar bedoel dat je moet omgaan met de situatie zoals deze is.



Regel een oppas, KDV of BSO voor als de kinderen bij jou zijn. De oppas kan ook met je kinderen naar het zwembad en dan is het helemaal niet zielig dat papa er niet bij is.

Als je de kinderen ophaalt, gooi je hun fietsen en spelcomputer achter in de auto.



Probleem opgelost - was dat nou zo moeilijk?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Ik snap TO wel. Iedere vrije dag die hij heeft zijn de kinderen bij hem. De ex van TO heeft ook dagen dat ze thuis is, omdat ze minder werkt, en als dat toevallig valt op een dag dat TO niet vrij kan nemen is zijn ex niet welwillend om die dag de kinderen op te vangen.

TO, ik vind het wel reëel dat voor die dag dat je ex en jij allebei werken, jij de opvang moet regelen als het in jouw deel van de vakantie valt.
quote:heenenweer schreef op 14 april 2014 @ 08:50:

@ elninjoo: Ongetwijfeld zal mijn ex ook behoefte hebben aan tijd zonder kids. maar dit is wel wat we samen hebben afgesproken en waar ze dus akkoord mee is gegaan en ik ook. Maar toen we nog getrouwd waren was zij ook meer bij de kinderen dan ik. Er is dus voor haar niks veranderd. Alleen dat ze dus om het weekend juist geen kinderen heeft. Daar komt bij dat zij al lange tijd een partner heeft met wie ze nu ook dingen kan delen.

Co-ouderschap is niet haalbaar, ik kan niet minder werken helaas. Hoe graag ik dat ook zou willen. Misschien in de toekomst als ik klaar ben met mijn studie.Die nieuwe partner van je ex is natuurlijk niet verantwoordelijk voor de zorg voor jullie kinderen natuurlijk. En er zijn genoeg alleenstaande moeders die ook gewoon fulltime moeten werken. Daar is kinderopvang voor uitgevonden. Dat zou jij dus ook kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
To leeft nog in de jaren 60 denk ik.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het zo dat je samen de opvoeding nog regelt ook als je uit elkaar bent.



Momenteel zit ik werkeloos thuis en zijn de kinderen in de vakanties gewoon bij mij. Ex hoeft dan echt een vrij te gaan nemen van mij.



Hij komt mij dan wel weer tegemoet door bv een weekend van mij over te nemen.



Als ik dit zo allemaal lees ben ik toch heel blij dat het bij ons zo schappelijk is en stiefoudera aan beide kanten ook bijspringen waar mogelijk!
Hoi Heenenweer,



Misschien heb ik het allemaal niet zo heel goed gelezen hoor, maar werk jouw ex ook?



Hier is de situatie zo dat ik ook werk. In het begin hebben wij de vakanties gedeeld. Ook mijn ex sputterde vaak tegen dat hij niet zoveel vrije dagen had. Maar die had ik ook niet! Ik had wel een BSO en ex mocht daar van mij best de kinderen brengen (op mijn kosten zelfs). Ik kon ook niet 6 weken vrij nemen in de zomervakantie. Ex had een probleem en kwam bij mij voor een oplossing. En daar had ik geen zin in.



Je zal het toch echt zelf moeten regelen. BSO, onbetaald verlof, oppas, enz. enz. Mijn ex ging zo ver dat hij gerust een weekend afbelde omdat hij feest had. Tja, moet je oppas regelen zei ik dan.



Nu gaan mijn kinderen niet meer in de vakanties. Vriendin van ex is er klaar mee en brengt de vakantie liever door met "haar eigen gezin". En zie...... ex heeft dan zomaar 3 weken vrij!!?



Mijn kinderen zijn nu gelukkig groter en ik kan ook vanuit huis werken. Dus ik werk in de vakantie s'morgens op kantoor en s'middags thuis. Ideaal!



Ik vind de opmerking dat moeder ook wel een keer zonder kinderen wil onzin. Als je niet gescheiden bent dan heb je de kinderen toch ook altijd bij je?
Alle reacties Link kopieren
En wat voor opvang bestaat er, als het om een enkele keer in de zoveel weken/ maanden zou gaan, of alleen tijdens vakantieperiodes? Volgens mij doen BSO's daar niet aan. TO's ouders zijn geen optie, heb ik begrepen. Dus even concreet..... wat dan? Welke opties heeft TO?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bij ons kun je BSO voor alleen de vakanties boeken...



Niet gezegd dat dat bij TO ook kan, maar dat valt uit te zoeken. Gewoon eens concreet stappen ondernemen om dingen uit te zoeken, ipv alleen ja maar.....

Neemt niet weg dat ik vind dat ouders gewoon in de eerste plaats verantwoordelijk zijn voor de kinderen, maar als het niet anders kan, dan moet je maar uitzoeken hoe wel.
Alle reacties Link kopieren
En ik lees de adviezen heus wel, ik ben alleen beperkt in mijn mogelijkheden. Dat is geen onwil, ik leef niet in de jaren 60, ik wil nergens onderuit, ik ben geen nare ex, het is voor dit moment de realiteit.

Ik ben aan het sparen voor o.a. fietsen voor bij mij, dat komt dus wel, maar nu nog niet.



Ik ben er altijd voor mijn kinderen. Sla nooit een dag over.

Maar goed, ik kan mijn verhaal nog wel een aantal keer vertellen, maar dan val ik volgens sommigen toch weer in herhaling.



Het is niet zo simpel als sommigen hier denken.

Maar ik heb voor nu genoeg info en ga er mee aan de slag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven