Scheiding, kinderen en vakanties

13-04-2014 22:45 211 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje voor mensen die ook gescheiden zijn en kinderen hebben die naar school gaan.



In ons echtscheidingsconvenant hebben we afgesproken dat we zoveel mogelijk de vrije dagen/ vakanties van de kinderen zullen delen.

Nu is het echter zo dat ik niet genoeg vrije dagen heb om alles precies door de helft te kunnen doen. Zomer-, herfst- en Kerstvakantie lukt net, maar de kinderen hebben ook nog voorjaarsvakantie en nog wat andere fantasiedagen die ze vrij zijn.





Hoe lossen jullie dat op (met je ex)? Doen jullie echt altijd precies de helft als dat is afgesproken in het convenant?
Dat de scheiding niet jouw keus was, maakt niets uit. Je hebt er mee te dealen en de kinderen horen voorop te staan.

Ik sta daar wat dubbel in, want ik snap jouw punt, om de kinderen bij de moeder te willen. Je bent ouder, dus als dat de beste oplossing is, so be it. Maar.... ik zie ook een hoop ja maar bij jou. Gewoon regelen! En zorgen dat de kinderen er zo min mogelijk last van hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik herhaal deze nog even.quote:dubiootje schreef op 13 april 2014 @ 23:54:

TO, zullen we even met je meedenken over oplossingen? Wat heb je zelf al als mogelijke oplossingen bedacht? Wat zijn daarvan de voor- en nadelen?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 april 2014 @ 09:53:

En wat voor opvang bestaat er, als het om een enkele keer in de zoveel weken/ maanden zou gaan, of alleen tijdens vakantieperiodes? Volgens mij doen BSO's daar niet aan. TO's ouders zijn geen optie, heb ik begrepen. Dus even concreet..... wat dan? Welke opties heeft TO?



Vandaar mijn vraag hierboven. Je moet eerst alle opties in kaart brengen en de voor- en nadelen ervan afwegen. Het kan zijn dat inkrimping van de omgangsregeling dan de enige reële optie is, maar dan kun je dat ook hardmaken naar je ex. Nu lijkt het erop dat TO voor de makkelijkste optie gaat en het probleem op het bordje van zijn ex legt. Dan is het ook begrijpelijk dat zij daar niet in meegaat.



Ik denk graag mee, heb genoeg ideeën maar wacht even af wat TO zelf aan opties heeft bedacht.
Ga in therapie!
Weet je wat het is met dit soort zaken...geef ze 1 vinger en ze pakken de hele hand!

Ik denk dat moeder daar heel hard tegen vecht en ik snap dat wel.



Wie A zegt moet ook B zeggen...
Als de scheiding niet jouw schuld is snap ik best dat je geen trek hebt extra te moeten inleveren. Dan knapt moeders het verder maar op. Zou dan gewoon weekendvader blijven en alleen de vakantie dat jij ook daadwerkelijk op vakantie gaat met de kids, de kids nemen. Blijven er ook nog wat vakantiedagen over om zelf 'ns een keer met 'n maat of 'n nieuwe vriendin op reis te kunnen.
Wonen jullie ver uit elkaar? Zoals ik het begrepen heb hebben de kinderen ergens al een naschoolse opvang kun je daar gebruik van maken? En daar dan xtra voor betalen ? Haal je de kinderen daar op? En regel de kosten met je ex.

Ik heb ook een baan, mijn kind gaat ook naar de bso ook in de vakantie dan ziet hij mij ook niet.

Ik heb ook een stiefkind als vader moet werken dan hangt die gewoon in ons huis, hij heeft geen bso meer nodig. Dan werkt vader ook en zien ze elkaar niet. Tja als je bij ex gebleven was had je elkaar ook niet gezien als je werkt.

Ex belde hier ook altijd of zoon bij ons kon als ze iets had, meestal zeiden we ja, sterker nog als wij wat hadden moesten we toch oppas regelen voor ons kind dat het andere kind daar zo bij kon. Ex regelde nooit oppas, dat zijn wij. Maar goed we wonen wel dicht bij elkaar. Wat voor ons overigens verre van ideaal is, maar dat doen we voor de eerste zoon van mijn vriend. Mijn vriend woont daarom meer dan een uur reizen van zijn werk af, en ik heb er ook veel voor opgegeven om dit zo te kunnen regelen. Dat wringt soms, aan de andere kant kinderen zijn "tijdelijk" (ongeveer 18 jaar. ;) ) van je afhankelijk. Probeer het zo goed mogelijk te doen, misschien is verhuizen een optie om zo dichtbij als mogelijk is te wonen bij hun moeder, vriendjes, opvang, sport etc. Dan is direct het fiets probleem opgelost. Sterkte TO en ik snap je wel het is zoeken, en dat blijft het keer op keer verandert de situatie, want kinderen worden ouder krijgen andere behoeftes etc. Dat zie ik bij puber(stief)zoon ook, hij komt nu op een leeftijd dat hij zelf liever bij zijn moeder thuis wil blijven, daar gaan we voor een deel dan in mee, dus we zien hem nu minder..... Welkom in het leven van het gescheiden ouderschap.
elninjoo...hij heeft er niet voor gekozen schrijft hij, over schuld wordt niet gesproken. Hij kan van alles uitgevreten hebben....



Ik vind je advies dan ook kortzichtig.
Waarom worden dit soort dingen toch altijd een probleem bij een scheiding? Een praktisch probleem dus een praktische oplossing geldt ook als je geen partners meer bent.



De kinderen hebben 12 weken vakantie en wat losse dagen dus zeg 13 weken totaal per jaar. Regel 1 vakantiebso-adres (liefst natuurlijk de bso waar ze normaal ook naartoe gaan, maar als dat niet kan 1 andere vaste voor de vakantie) waarbij jullie die rekening uiteraard 50/50 verdelen. Daar gaan de kinderen elke vakantieweek dat jij of ex niet met ze op vakantie zijn 1 dag heen. Ieder vakantieweek 2 dagen bij je ex en 2 dagen bij jou. Totaal heb je dan 13x2=26 vakantiedagen per jaar nodig. Probleem opgelost, stabiliteit voor de kinderen geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Mijn stiefkinderen zitten in ongeveer dezelfde situatie. Hun moeder zou ze ook de helft van de vakanties hebben, maar elke vakantie is het minder dagen dan afgesproken. Want ze moet werken die dagen en kan de kinderen dan niet hebben.



Langzamerhand dringt het wel tot de kids door hoe scheef de situatie is. Want papa moet ook gewoon werken en zorgt ook voor hun en mama kan nooit. De kinderen willen gewoon dat mama ook voor hun zorgt. Ze zeggen zelf ook dat ze best kan gaan werken, dan hebben ze iig de avonden nog met elkaar. Dat mama dat niet wil, doet ze pijn.
Verstuurd vanaf mijn Ipad
Wat vreemd om te zeggen dat als de scheiding niet jouw 'schuld' is, je misschien geen trek in zou hebben om de kinderen meer te hebben. Het zijn toch je kinderen? Waar je zelf voor gekozen hebt? Maakt niet uit of je gescheiden bent of niet, je bent er verantwoordelijk voor.

Zou wat zijn: ja, sorry jongens, ik wilde de scheiding niet, dus ik heb ook geen zin aan jullie steeds over de vloer...

Je houdt er vreemde ideeën op na, elninjoo....
Alle reacties Link kopieren
Ja, voor vakanties moet je dan gewoon oppas regelen. Kinderen kosten nu eenmaal geld en als je geen opvang in de vorm van familie hebt, zul je het moeten inkopen.



Net als was noniempje zegt. Kinderen hebben het snel door als ze als last worden gezien.
quote:Sunemom schreef op 14 april 2014 @ 10:32:



De kinderen hebben 12 weken vakantie en wat losse dagen dus zeg 13 weken totaal per jaar. Regel 1 vakantiebso-adres (liefst natuurlijk de bso waar ze normaal ook naartoe gaan, maar als dat niet kan 1 andere vaste voor de vakantie) waarbij jullie die rekening uiteraard 50/50 verdelen. Daar gaan de kinderen elke vakantieweek dat jij of ex niet met ze op vakantie zijn 1 dag heen. Ieder vakantieweek 2 dagen bij je ex en 2 dagen bij jou. Totaal heb je dan 13x2=26 vakantiedagen per jaar nodig. Probleem opgelost, stabiliteit voor de kinderen geregeld.Dat klinkt als 'n enorme verkwisting van kostbare vakantiedagen. Als er toch 'n opvang geregeld is kunnen die kids daar toch gewoon fulltime naartoe als de ouders geen vakantie hebben. Met jouw oplossing moeten ze elke week 2 vrije dagen opnemen waardoor op vakantie gaan er ook niet meer in zit.
En hoe oud zijn die kinderen? Zijn ze nog niet oud genoeg om op kamp te gaan of te gaan logeren bij familie of schoolvriendjes?
quote:Sunemom schreef op 14 april 2014 @ 10:32:

Waarom worden dit soort dingen toch altijd een probleem bij een scheiding? Een praktisch probleem dus een praktische oplossing geldt ook als je geen partners meer bent.



De kinderen hebben 12 weken vakantie en wat losse dagen dus zeg 13 weken totaal per jaar. Regel 1 vakantiebso-adres (liefst natuurlijk de bso waar ze normaal ook naartoe gaan, maar als dat niet kan 1 andere vaste voor de vakantie) waarbij jullie die rekening uiteraard 50/50 verdelen. Daar gaan de kinderen elke vakantieweek dat jij of ex niet met ze op vakantie zijn 1 dag heen. Ieder vakantieweek 2 dagen bij je ex en 2 dagen bij jou. Totaal heb je dan 13x2=26 vakantiedagen per jaar nodig. Probleem opgelost, stabiliteit voor de kinderen geregeld.



Ik snap het ook niet dat als je gescheiden bent dat het dan opeens een probleem moet worden, ik regel het ook, en wij willen ook nog eens met elkaar op vakantie, dus dan hebben we de dagen niet eens verdeeld, mijn kind zit meer op de BSO dan mijn stiefkind ooit gezeten heeft, dus in die zin als je gewoon met elkaar door een deur kan, zou je het prima kunnen regelen samen. Ook een stel dat samen is heeft nl niet zoveel vakantiedagen. Hoe hadden jullie het geregeld als jullie nog samen waren???



Ik denk dat TO niet in de buurt van ex woont, dus is het een oplossing TO om naar de BSO te reizen als je werkt? dan zie je, als de kinderen vakantie hebben en overdag naar de BSO moeten, elkaar in ieder geval in de ochtend en avond, of is dit onmogelijk? Volgens mij is dat de beste oplossing, toch? Dan belast je moeder niet met het halen en brengen, want dat doe je zelf, en je ziet je kinderen, dat wil jij graag. win win zeg ik :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 april 2014 @ 09:53:

En wat voor opvang bestaat er, als het om een enkele keer in de zoveel weken/ maanden zou gaan, of alleen tijdens vakantieperiodes? Volgens mij doen BSO's daar niet aan. TO's ouders zijn geen optie, heb ik begrepen. Dus even concreet..... wat dan? Welke opties heeft TO?TO schrijft:

" " Ik ben het met je eens dat als de kinderen bij mij "moeten" zijn, ik oppas moet regelen. dat is ook het probleem niet.

Waar ik meer mee zit is dat het mij voor de kinderen fijner lijkt om bij hun moeder te zijn (als ze thuis is) als ik geen vrij kan nemen.

Bij mij zouden ze dan van 's ochtend vroeg tot 's avonds bij de oppas zitten. " "



Het is dus niet zozeer dat er geen opvang te regelen is, het is meer dat TO zich niet neer kan leggen bij het convenant waarbij de vakantiedagen verdeeld zijn.



Dan zijn er 2 smaken; je gaat met ex aan tafel zitten om te kijken of er een betere verdeling te maken is. Is ex het daar niet mee eens zullen ze zich beiden aan het ondertekende convenant moeten houden.



Moeilijker is het (volgens mij) niet.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
excuses voor de vette letters, die waren alleen voor het verschil met gequote tekst.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Wij laten de reguliere regeling ook gewoon doorlopen in de vakanties.

Ik heb wel aangegeven dat ex wel de moeite mag nemen in de vakanties wat extra tijd aan zoon te besteden. Het is verder aan hem hoe hij dat in kan vullen qua tijd.

Maar dat is goed opgepakt door ex en gaat prima zo.



Ik vind persoonlijk dat buiten de reguliere dagen om, kind toch gewoon bij de ouder kan blijven die thuis is op andere dagen in de vakanties.

Zo gaat dat toch ook als je nog getrouwd zou zijn?
quote:dubiootje schreef op 14 april 2014 @ 07:31:

Was hij een beetje ontoerekeningsvatbaar toen hij het convenant tekende?Toen ik dat deed had ik nog nauwelijks een idee hoe al die zaken rondom de kinderen zouden uitpakken. Het is ook niet iets waar je vooraf ruimschoots over nadenkt (de aanname vóór een scheiding is dat je bij elkaar blijft, althans, zo zou het toch moeten zijn).
Alle reacties Link kopieren
TO, kunnen de kinderen niet de fietsen, spelcomputer e.d. meenemen naar jou toe? Hoe oud zijn je kinderen? Ik snap je overigens wel. Wat ik niet begrijp is dat moeder de kinderen liever naar een oppas stuurt dan dat ze bij haar zijn, terwijl zij gewoon thuis is. Ik vind het ruilen van de dagen met een weekend wel een goede optie!
Alle reacties Link kopieren
wat toch een nare opmerkingen lees ik toch: ja, sorry jongens, ik wilde de scheiding niet, dus ik heb ook geen zin aan jullie steeds over de vloer... Waar haal je dat in hemelsnaam vandaan, je verzint het echt terplekke he? Ik wil mijn kinderen juist wel bij me, zoveel als mogelijk is!!!

Maar als mijn kinderen bij mij kunnen zijn, willen ze ook echt bij MIJ zijn en niet bij een oppas. Ik begrijp dat heel goed. Ze zijn dan liever bij hun moeder (als ze thuis is dan) dan bij mijn oppas.



Ik woon te ver weg voor de kinderen om ze te kunnen laten fietsen. Ze zijn daar ook nog te jong voor, ze gaan in ieder geval nog niet naar het voortgezet onderwijs.



Ik kan me wel neerleggen bij de verdeling van de vakanties zoals in het convenant is vastgelegd, alleen bij het afsluiten van het convenant heb ik niet ingezien dat mijn kinderen meer vakantiedagen hebben dan ik. Dat kun je dom noemen, maar er waren zoveel zaken waarmee je opeens geconfronteerd werd.



Ik zal in ieder geval oppas regelen als de kinderen bij mij zijn en ik moet werken en/of ik zal de oppas regelen en betalen als we besluiten de kinderen bij hun moeder te laten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij lossen dat of onderling op en als dat niet lukt, zul je zelf opvang moeten regelen. Ex maakt dat bijv gebruik van de BSO (die ik betaal normaal gesproken) en betaalt die kosten aan mij terug. Of hij schakelt iemand anders in. Net als ik dat doe, als ik moet werken als ik de kinderen in de vakantie heb.



Hoe zou dat anders moeten dan? Je kunt toch niet zeggen dat je dan je kinderen maar niet hebt?
Alle reacties Link kopieren
Overigens als ik gewoon thuis ben en ex moet toch werken in 'zijn' weken dan komen de kinderen gewoon bij mij. Andersom ook. Dat kijkt me ook wel logisch, maar blijkbaar is het dat voor jouw ex niet? Het kan natuurlijk ook dat ze zelf al plannen heeft gemaakt?
To ik begrijp dat je al 2 jaren gescheiden bent, hoe heb je het in die jaren daarvoor dan geregeld ?



Dat de kinderen graag bij jou zijn i.p.v bij de oppas begrijp ik maar niet alle kinderwensen kunnen vervuld worden, als ze bij moeder zijn en die moet werken zijn ze ook bij een oppas.

Is er geen mogelijkheid om ze 2 daagjes te laten logeren bij hun tante ?

Vraag of ze 2 daagjes bij vriendjes mogen logeren en laat die een volgende vakantie dan weer bij jullie logeren, zou dat niet ook nog een mogelijkheid zijn ?
Alle reacties Link kopieren
Een dag bestaat uit meer dan alleen de werkuren. Als de oppas weg is eten jullie samen, je doet ze in bad, hebt een bedritueel. In de ochtend staan jullie samen op en als ze een nare droom hebben kruipen ze bij jou in bed.



Dus als jij WEL graag voor je kinderen zorgt dan regel je oppas en ga je niet zeuren bij je ex.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeur niet bij mijn ex, ik stel een vraag of doe een suggestie, meer niet.

De afgelopen jaren had ik uren extra gespaard die ik kon inzetten en mijn baas kneep af en toe een oogje toe. Nu zijn die extra uren op en moet ik het doen met het standaard aantal uren.

Ik ga vragen of mijn kinderen misschien bij vriendjes kunnen blijven of misschien mijn bij mijn ex schoonfamilie.



En trouwens, zorgen voor mijn kinderen bestaat voor mij uit dingen doen samen met mijn kinderen, ze dingen leren en er voor ze te zijn. Niet ze bij de oppas achter te laten. Maar hier verschillende de meningen blijkbaar over en dat kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven