Schoolplein: gezellig of vreselijk?

13-12-2013 09:07 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar maanden zit mijn zoon op school en sta ik dus twee keer per dag op het schoolplein om hem op te halen. Ik vind het zelf bijzonder gezellig, maar ik hoor in mijn omgeving ook andere verhalen. Dat er veel wordt geroddeld, of dat er een vaste kliek moeders die zich "beter voelt" dan de rest... Noem maar op!



Wat vinden jullie?
Hier staat iets heel origineels en grappigs
Alle reacties Link kopieren
@ gizz jeetje je beschrijft net mijn leven. Hier dus hetzelfde, ik storm 's ochtends binnen en vlieg vervolgens weer naar de wagen. Aan al die activiteiten op school heb ik helemaal geen tijd voor en ja ze dringen het wel op maar men snapt niet dat sommige moeders een zware functie hebben met verantwoordelijkheden. In ieder geval : ik ben zowat de outsider, kom tiptop aangestormd met een grote lach en verdwijn weer. Helaas voor sommige een grote. Bedreiging maar ach, zolang ze niet bij me wonen vind ik het niet erg.



Ik heb wel het idee dat sommige moeders echt niets te doen hebben, aan dat geklets komt toch een eind denk je dan...
Nieuwsgierige vraag voor de ouders die weinig tijd hebben om te helpen op school, vinden jullie het niet jammer dat je bijzondere belevenissen mist van je kind daardoor? Of dat je nooit eens je kind in een schoolsituatie meemaakt?
Alle reacties Link kopieren
quote:jochebed schreef op 14 december 2013 @ 22:40:

Nieuwsgierige vraag voor de ouders die weinig tijd hebben om te helpen op school, vinden jullie het niet jammer dat je bijzondere belevenissen mist van je kind daardoor? Of dat je nooit eens je kind in een schoolsituatie meemaakt?Over welke bijzondere belevenissen heb je het?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:jochebed schreef op 14 december 2013 @ 22:40:

Nieuwsgierige vraag voor de ouders die weinig tijd hebben om te helpen op school, vinden jullie het niet jammer dat je bijzondere belevenissen mist van je kind daardoor? Of dat je nooit eens je kind in een schoolsituatie meemaakt?WTF!!
Alle reacties Link kopieren
quote:jochebed schreef op 14 december 2013 @ 22:40:

Nieuwsgierige vraag voor de ouders die weinig tijd hebben om te helpen op school, vinden jullie het niet jammer dat je bijzondere belevenissen mist van je kind daardoor?

Welke bijzondere gebeurtenissen? Musicals e.d. worden aan het begin van de avond opgevoerd, zo ook fancy fairs e.d. En frobelen voor fancy fair of hapjes maken: daarvoor hoef ik geen vrije dag op te nemen, kan ook in de avonduren.

Of dat je nooit eens je kind in een schoolsituatie meemaakt?Nee, geen behoefte aan. Ik werk in het onderwijs, zo spannend is het allemaal niet. In die acht jaar zal ik vast wel eens een sportdag oid 'meepikken'.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Jochebed: ja, ik vind dat zeker wel jammer. Ik werk niet eens full Time en doe echt wel wat dingen op school, maar moet toch ook heel regelmatig nee zeggen. Niet dat ik nou echt sta te springen om een spelletjesochtend met kleuters te doen hoor, maar ik zou t leuk vinden om wat meer mee te maken van het dagelijkse schoolleven van mijn dochter. En ik wil graag wat betekenen voor school, en voel me schuldig dat het dan op andere ouders aankomt. En het allerbelangrijkste: mijn dochter wil altijd ontzettend graag dat ik erbij ben bij speciale gelegenheden (bv een podiumoptreden op vrijdagmiddag). Dat lukt dus vaak niet, en dat vind ik inderdaad heel jammer!
Alle reacties Link kopieren
Het schoolplein vind ik trouwens gewoon ok. Een aantal leuke vaders/moeders waar ik dan even mee praat, geen vast kliekje. Soms ben ik snel weg, soms klets ik nog even, precies zoals het uitkomt. Ik heb ook niet het idee dat iedereen daar iets loopt te vinden van elkaar ofzo.
Ik heb het over bijzondere belevenissen als dat ze voor Sinterklaas mogen optreden, er een bijeenkomst is vanwege een overleden ouder in de klas, een optreden tijdens de opening van de Kinderboekenweek enz. Allemaal dingen die bij ons afgelopen maanden overdag hebben plaatsgevonden en waarbij het mij wel duidelijk werd dat de kinderen het super en belangrijk vinden dat papa en/of mama er ook was. Ik vind het zelf wel erg jammer als ik niet bij zulke dingen kan zijn. Ik heb alleen nog maar ervaring met kleuters, dus alleen voorbeelden van kleutergebeurtenissen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat school daar mee op moet houden om te denken dat ouders overdag bij dingen aanwezig kunnen zijn. Kinderen teleurgesteld sommige ouders dus ook zo blijkt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Volgens mij is het probleem dat er aan de ene kant steeds meer werkende ouders zijn en aan de andere kant het aantal dingen op school toeneemt. Fancy fair? Boekenweekoptreden? Halloween? Podiumoptreden op vrijdag middag? Ik kan me niet herinneren dat het bij mij (bouwjaar 89) op school allemaal gedaan werd...
En school mag daar idd best wat rekening mee houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 15 december 2013 @ 10:03:

Ik vind dat school daar mee op moet houden om te denken dat ouders overdag bij dingen aanwezig kunnen zijn. Kinderen teleurgesteld sommige ouders dus ook zo blijkt.

+100



Toen ik zelf op school zat was er nooit iets waarbij ouders aanwezig moesten zijn. Ik had het er toevallig vorige week nog over met mijn moeder. Die vroeg zich af waarom het nu zo anders is. Zijn en mijn vader draven zelfs nog op voor activiteiten van mijn neefje die naar het voortgezet onderwijs gaat! Zelfs opa's en oma's worden daar actief voor uitgenodigd! Was vroeger echt niet zo.



Op de school van mijn kinderen wachten de ouders op (een drukke) straat totdat het hek opengaat. Dat scheelt een hoop in de kliekjesvorming. Denk ik, want ik ben er zelf maximaal twee keer per week.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu een dikke anderhalf jaar kinderen op de basisschool en als ik kijk wat mijn man in die tijd al op school gedaan heeft: luizenkammen, begeleiden van/naar activiteiten, workshops aan kleuters geven, helpen met de school versieren, de school schoonmaken, het plein aanvegen, reparatieklussen , de lijst is eindeloos.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders kwamen vroeger alleen op school tijdens de oudergesprekken en eens per jaar bij de fancy fair
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikhierhuh schreef op 14 december 2013 @ 16:38:

[...]





Nou ja, was heel raar, ik denk dat mensen toch bang zijn voor de "onbekende" ik was een anderstalig die toevallig ook heel goed uit zag/zie, de rest van de vrouwen zagen mij als een soort bedreiging, nog erger werd toen ze achter kwamen dat ik ook nog gescheiden was.

Te zot voor woorden, ik weet het, maar dit is wat ik achteraf ben te weten gekomen, ook nog dat ik heel arrogant kan voorkomen, maar arrogant ben ik zeer zeker niet.als je zo ook niet wil overkomen moet je misschien ook geen dingen zeggen als dat je er heel goed uitziet. Als ik je post lees verbaast het me in ieder geval niet.
Alle reacties Link kopieren
Als je goed lees, #Tomatesoep, kan jij dan lezen dat ik achteraf deze informatie ben tegen gekomen door juist z'n moeder. Dit was wat ze over mij dachten. Die moeder is nú mijn vriendin en zij heeft spijt niet eerder de moeite te hebben genomen om mij echt te leren kennen.
Alle reacties Link kopieren
En je mag van jezelf niet zeggen/vinden dat je er goed uitziet?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 13 december 2013 @ 09:26:

De pinguïns worden de stoeptegelmoeders hier genoemd door de juffen. Altijd op hun eigen plekje/stoeptegel.



OMG bestaat dit echt?



Ik heb geen kinderen maar er gaat hier een wereld voor mij open. Nooit geweten dat er door ouders zo geroddeld wordt op het schoolplein.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 15 december 2013 @ 10:03:

Ik vind dat school daar mee op moet houden om te denken dat ouders overdag bij dingen aanwezig kunnen zijn. Kinderen teleurgesteld sommige ouders dus ook zo blijkt.



Vind ik niet. Er gebeuren hele leuke dingen op school, waar mijn dochter heel veel lol aan beleeft én veel van leert, dankzij het feit dat er andere ouders zijn die wél in staat en bereid zijn hierbij te helpen. Het is op onze school niet zo dat er maar vanuit gegaan wordt dat ouders gewoon kunnen, als je niet kan wordt je dat door de school zeker niet kwalijk genomen. (Er zal vast zo af en toe een vaak-helpende ouder zijn die het maar niks vindt dat een andere ouder weinig doet, maar dat valt onder de categorie "er is altijd wel iets").

En ook zo'n luizencontrole: ik ben blij dat dat gebeurt! Daar hebben juist de ouders baat bij, en ik vind het fijn dat school dat mogelijk maakt. Ze kunnen het ook niet doen, maar dan moet je als ouder maar hopen dat alle andere ouders hun kinderen goed controleren en behandelen.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je als gescheiden moeder moet werken om eten en een dak voor jouw kind te zorgen, kan je je ook niet niet in tweeën delen om op school te helpen. Ik heb zelf meegemaakt dat de juf van mijn kind mij op mijn werk belde om te vragen of ik mee kon rijden naar een uitje van de klas, terwijl ik al had aangegeven te moeten werken. Ik had al genoeg moeite mee, ze praten je een loyaliteit complex: eten en een dak voor jouw kind of mee rijden?! Wat is belangrijker?? Niet alle ouder's zitten in zo een comfort zone hoor. Trouwens mijn ex-man werd nooit gebeld door de school, ook niet raar aangekeken simpelweg omdat hij was nooit te vinden op de schoolplein.
Alle reacties Link kopieren
quote:jochebed schreef op 15 december 2013 @ 08:42:

Ik heb het over bijzondere belevenissen als dat ze voor Sinterklaas mogen optreden, er een bijeenkomst is vanwege een overleden ouder in de klas, een optreden tijdens de opening van de Kinderboekenweek enz. Allemaal dingen die bij ons afgelopen maanden overdag hebben plaatsgevonden en waarbij het mij wel duidelijk werd dat de kinderen het super en belangrijk vinden dat papa en/of mama er ook was. Ik vind het zelf wel erg jammer als ik niet bij zulke dingen kan zijn. Ik heb alleen nog maar ervaring met kleuters, dus alleen voorbeelden van kleutergebeurtenissen



De school van neefje en ook toekomstige school van zoon heeft deze activiteiten wel, maar niet voor ouders. Schijnt in het verleden niet zo goed bevallen te zijn, vanwege relletjes en kliekjesvorming. Sportdag e.d. vallen of op de woensdag of op een vrijdag. Man werk parttime, dus dan mag hij gaan rijden .



De echt noodzakelijke 'hulpverlening' (schoonmaken, sorteren materialen, helpen bij reparaties, geld inzamelen voor spullen) vinden plaats in de avonduren. Helpen met lezen en rekenen doen de meeste ouders denk ik toch ook wel thuis (en in een groepje lezen is nog steeds aanpassen aan het tempo van een groepje), op hoofdluis controleert toch iedereen zelf ook nog.



Boekenweek opening en zo: leuk voor de kids, maar laat het ook voor de kids. Ik kon laatst bij een soort optreden van neefje zijn, er waren onderhand meer ouders en grootouders dan kinderen. En maar allemaal met die smartphones filmpjes en foto's maken...
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Lilla schreef op 15 december 2013 @ 10:41:

[...]





Vind ik niet. Er gebeuren hele leuke dingen op school, waar mijn dochter heel veel lol aan beleeft én veel van leert, dankzij het feit dat er andere ouders zijn die wél in staat en bereid zijn hierbij te helpen. Het is op onze school niet zo dat er maar vanuit gegaan wordt dat ouders gewoon kunnen, als je niet kan wordt je dat door de school zeker niet kwalijk genomen. (Er zal vast zo af en toe een vaak-helpende ouder zijn die het maar niks vindt dat een andere ouder weinig doet, maar dat valt onder de categorie "er is altijd wel iets").

En ook zo'n luizencontrole: ik ben blij dat dat gebeurt! Daar hebben juist de ouders baat bij, en ik vind het fijn dat school dat mogelijk maakt. Ze kunnen het ook niet doen, maar dan moet je als ouder maar hopen dat alle andere ouders hun kinderen goed controleren en behandelen.Zoals?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 15 december 2013 @ 11:08:

[...]





De school van neefje en ook toekomstige school van zoon heeft deze activiteiten wel, maar niet voor ouders. Schijnt in het verleden niet zo goed bevallen te zijn, vanwege relletjes en kliekjesvorming. Sportdag e.d. vallen of op de woensdag of op een vrijdag. Man werk parttime, dus dan mag hij gaan rijden .



De echt noodzakelijke 'hulpverlening' (schoonmaken, sorteren materialen, helpen bij reparaties, geld inzamelen voor spullen) vinden plaats in de avonduren. Helpen met lezen en rekenen doen de meeste ouders denk ik toch ook wel thuis (en in een groepje lezen is nog steeds aanpassen aan het tempo van een groepje), op hoofdluis controleert toch iedereen zelf ook nog.



Boekenweek opening en zo: leuk voor de kids, maar laat het ook voor de kids. Ik kon laatst bij een soort optreden van neefje zijn, er waren onderhand meer ouders en grootouders dan kinderen. En maar allemaal met die smartphones filmpjes en foto's maken...Precies mijn punt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hier wordt ook geroddeld hoor. Beetje naief om te denken dat waar een berg vrouwen elke dag op een kluitje staan dit niet zal gebeuren :-)
Alle reacties Link kopieren
"Kun je morgen écht niet een groepje begeleiden ? Oh, je hebt die dag een gesprek met de schooldirecteur ? Kun je dat gesprek niet verschuiven ?"



Nee.

Ja.

Nee.



Belletje van de juf. Sorry, maar als we al vrij nemen om hoognodige dingen te bespreken met jouw baas over ons kind, dan gaan we die afspraak niet verzetten omdat een andere ouder last-minute heeft afgezegd als begeleider.



Op mijn vrije dagen mag je me inzetten, verder moet ik ook nog de kost verdienen. Ik ga vóór 7 uur de deur uit, ben om 18 uur thuis en ga dan niet om 19 uur ook nog de school poetsen.

Wanneer moet ik mijn kind dan voederen, knuffelen, in bed stoppen en voorlezen ?

Papa gaat momenteel naar avondschool op twee van mijn werkdagen en die kan dus ook de honneurs niet waarnemen op school.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven