Slechte zwemdocent?

24-04-2017 15:12 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet meer...



Wij krijgen zwemlessen vergoed van de gemeente (Ooievaarspas) in verband met onze financiële situatie. Nu zit mijn dochter al zeven al twee jaar in badje 2 van 6.

Wij hebben eerder gevraagd hoe het kan dat de zwemlessen stagneren. Wist de docent niet goed omdat hij naar de groep als geheel zou kijken.

Nu vroeg ik van de week het weer. Zou er iets mis zijn met de kikkerslag. Al twee jaar lang! Vraag ik waarom er geen hulp wordt gegeven loopt de docent weg.



Is dit ook de ervaring die andere ouders hebben? Ik heb als advies gekregen om een particulier te zoeken in plaats van zwemles van de gemeente maar ik kan dat niet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Is een andere leraar (bv op een andere tijd/dag) een optie? of een ander gemeentelijk zwembad?



Ik vind twee jaar ook best lang namelijk.
het is wat het is
Als ze het al twee jaar fout doet dan leert ze het waarschijnlijk nooit meer goed aan. Dit zit nu in haar systeem. Ik zou er dus echt aan gaan trekken bij de zwemleraar of hij meer persoonlijke aandacht aan haar wil geven, en anders of het probleem met de kikkerslag daadwerkelijk problematisch is of dat ze zich prima kan redden maar net niet de goede techniek heeft en ze zodoende misschien toch door mag. Zo niet ben ik bang dat het niet meer gaat gebeuren.



Ik heb ooit zwemles gegeven aan kinderen uit het speciaal onderwijs. Ik kreeg één meisje in mijn groepje dat ontzettend goed kon zwemmen: compleet watervrij, kon lang onderwater zwemmen, dingen opduiken, alles. Maar ja, haar schoolslag was niet optimaal want ze deed haar benen niet tegelijk. Ik wou haar graag laten afzwemmen maar dat mocht niet van de mensen die daar over gingen. En dat speelde dus na wat navragen blijkbaar ook al jaren! Schrijnend vond ik het, echt. Dat meisje kon zich beter redden in het water dan velen die wel mochten afzwemmen. Maar die scheve slag ging er gewoon niet meer uit, dat deed ze al te lang zo. Ik ben nog altijd benieuwd of ze ooit wel heeft mogen afzwemmen. Die regels zijn echt zot.
Alle reacties Link kopieren
Normaal gesproken duurt het A diploma rond de 15 maanden (een jaar, alleen vallen er nogal wat vakantieweken uit). B is het dubbele van A en hebben ze meestal in een maand of vier.



Twee jaar lang in hetzelfde badje is best wel lang ja. En zeker voor een meisje.



Voordat iemand daarover valt; onze zwemdocent zei destijds dat de meiden het doorgaans wat sneller oppakken dan de jongens. Dus vandaar.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Twee jaar is echt veel te lang, in ieder geval zonder dat er terugkoppeling richting de ouder(s) is.

Ik zou als ik jou was de leidinggevende van de zwemdocent aanspreken (meestal is dat de hoofd zwemzaken) of anders de manager van de accommodatie.
Dat is wel bizar lang?!! En jullie maar betalen (en de gemeente). Ik zou een ander er naar laten kijken! Wat je ook kan doen is bij een ander bad een proefles mee laten draaien om te kijken wat zij er van vinden. Hebben wij ook een keer gedaan. En hierna voor 2 privelessen gedaan en huppa kindlief kon afzwemmen! Wij hadden het gewoon niet getroffen met de badmeester. Deze gaf geen enkel compliment! En zei alleen maar wat mijn kind niet goed deed. Heel handig als je kind enorm sensitief is...not!

Afijn met de privelessen goed gekomen, ons kind miste echt gevoel van veiligheid waardoor hij de slag niet te pakken kon krijgen. Prive badmeester heeft hem overladen met complimenten en met hem meegezwommen en zo hem erdoor getrokken. Misschien is dit een optie voor je? Dat je een paar tientjes van bijv vakantiegeld hiervoor kan gebruiken? Of via ander zwembad proberen. (Zelfde zwembad heeft vaak geen nut omdat de badmeester soms al bevooroordeeld wordt door de oude)
Alle reacties Link kopieren
Wat bizar lang. Dit zwembad is echt de enige optie met de ooievaarspas?

https://www.ooievaarspas. ... 8=%E2%9C%93&query=zwemles
Alle reacties Link kopieren
Probleem is met die gemeentelijke lessen, dat de groepen zo enorm groot zijn. Als we zelf destijds niet met mijn zoon waren gaan oefenen, had hij nu (19 jaar) nog in het eerste badje gezeten denk ik. Hij deed 2 jaar over het hele A-diploma en 1,5 jaar over B. Ik ging bijna elke zondag zelf ook met hem oefenen. Maar als je financieel krap zit is dat ook niet te betalen natuurlijk.

Toen hij net zijn B had gingen we een keer met vrienden zwemmen in open water. Onze zoon en hun dochter zijn even oud. Die dochter al ruime tijd in bezit van diploma C en mijn zoon net van B. De kinderen sprongen van de boot en zwommen naar de kant. Mijn zoon deed dat gemakkelijk, die dochter moest door haar moeder uit het water gevist worden. Lijkt een beetje op wat iemand hierboven vertelt, alsof de perfecte zwemslag belangrijker is dan dat je veilig bent in het water.
Alle reacties Link kopieren
quote:lattemachiato schreef op 24 april 2017 @ 15:27:

Probleem is met die gemeentelijke lessen, dat de groepen zo enorm groot zijn. Als we zelf destijds niet met mijn zoon waren gaan oefenen, had hij nu (19 jaar) nog in het eerste badje gezeten denk ik. Hij deed 2 jaar over het hele A-diploma en 1,5 jaar over B. .



TO zou blij zijn geweest met die twee jaar. Haar kind zit al twee jaar lang op hetzelfde niveau.



In het groepje van mijn dochter zat destijds een jongetje die de slag ook maar niet te pakken kreeg. Hij kon niet voor A toen de rest van de groep al voor B ging. Ze hebben toen van het zwembad een aanbieding gekregen om voor een éénmalig bedrag door te mogen lessen totdat hij A zou hebben. Ik weet dat ze het gedaan hebben, maar geen idee hoe lang ze nog zijn wezen zwemmen.



Maar dit kereltje ging dus wel gewoon met de groep mee en kon zich redden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Overigens schaarde mijn kind ook waardoor ook werd gezegd dat kindlief niet mocht afzwemmen. Tja dat kun je nu wel zeggen met 1,5 jr en in het laatste badje maar dit is er nu niet meer uit te krijgen he?! Nee dat is er nu niet meer uit te krijgen gaf hij aan. Nee dit hadden jullie in het begin gelijk moeten aanpakken?! Dus wil je zeggen dat mijn kind nu door toedoen van jullie nooit kan afzwemmen voor A? Uhm uh uhhh nee u heeft gelijk uw kind mag afzwemmen.

Echt ik ben toen heel aardig en vriendelijk gebleven hoor, maar thuis kwam het stoom wel even uit mijn oren haahaha
Alle reacties Link kopieren
quote:lattemachiato schreef op 24 april 2017 @ 15:27:

Probleem is met die gemeentelijke lessen, dat de groepen zo enorm groot zijn. Als we zelf destijds niet met mijn zoon waren gaan oefenen, had hij nu (19 jaar) nog in het eerste badje gezeten denk ik. Hij deed 2 jaar over het hele A-diploma en 1,5 jaar over B. Ik ging bijna elke zondag zelf ook met hem oefenen. Maar als je financieel krap zit is dat ook niet te betalen natuurlijk.

Toen hij net zijn B had gingen we een keer met vrienden zwemmen in open water. Onze zoon en hun dochter zijn even oud. Die dochter al ruime tijd in bezit van diploma C en mijn zoon net van B. De kinderen sprongen van de boot en zwommen naar de kant. Mijn zoon deed dat gemakkelijk, die dochter moest door haar moeder uit het water gevist worden. Lijkt een beetje op wat iemand hierboven vertelt, alsof de perfecte zwemslag belangrijker is dan dat je veilig bent in het water.



Het klopt dat de groepen groot zijn. Ik begreep van een kennis dat als je via de gemeente zwemles volgt dat goedkoop is en met grote groepen zij het kunnen financieren.

Via een private zwemschool kost 16 euro per keer... Ik heb geen idee hoeveel zwemlessen er nog nodig zouden zijn voor A. Mijn dochter zwemt met hulpmiddelen dus dan kan nog even duren.
Alle reacties Link kopieren
quote:maylo schreef op 24 april 2017 @ 15:34:

Overigens schaarde mijn kind ook waardoor ook werd gezegd dat kindlief niet mocht afzwemmen. Tja dat kun je nu wel zeggen met 1,5 jr en in het laatste badje maar dit is er nu niet meer uit te krijgen he?! Nee dat is er nu niet meer uit te krijgen gaf hij aan. Nee dit hadden jullie in het begin gelijk moeten aanpakken?! Dus wil je zeggen dat mijn kind nu door toedoen van jullie nooit kan afzwemmen voor A? Uhm uh uhhh nee u heeft gelijk uw kind mag afzwemmen.

Echt ik ben toen heel aardig en vriendelijk gebleven hoor, maar thuis kwam het stoom wel even uit mijn oren haahahaHier is het geen schaarslag volgens mij. Wel een verkeerde slag. Maar ik weet zelf niet zo goed wat ermee bedoelt wordt. Verkeerde techniek en weinig kracht waarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
En TO, je zou kunnen overwegen om eens bij een ander zwembad gewoon te gaan zwemmen. Er lopen áltijd badmeesters rond. Vraag dan gewoon eens eentje naar zijn/haar mening.



Daarnaast heb ik geen idee hoeveel geld die pas het zwembad oplevert, maar ik gok erop dat het niet de bedoeling is dat een kind-met-pas er vier keer langer over doet. Dan kan de gemeente net zo goed gewone lessen betalen.

En ik weet dat sommige gemeenten een sportclubje betalen voor kinderen als de ouders dat niet kunnen. Misschien kun je daar wat mee? Dan zou je misschien wel voor privé lessen kunnen kiezen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Twee jaar, en dan nog steeds met hulpmiddelen? Dat is best lang. Zeker wanneer je van het zwembadpersoneel nog nooit te horen hebt gekregen wat er nu precies niet goed gaat zodat er mogelijk gekeken kan worden naar een andere manier van lesgeven.



Zwembaden dienen zich aan strenge regels te houden vwb het aanleren van de zwemtechnieken en de eisen om te laten afzwemmen. Maar daarnaast zijn ze ook verplicht om de ouders inzage te geven/ op de hoogte te brengen van de progressie.



Voor onze kinderen ligt er daarom een map op de tafel waarin ouders per kind kunnen zien welke technieken hun kind al, of niet beheerst.



Zoiets is er niet bij jullie TO? Vind het namelijk moeilijk voor te stellen dat je pas na twee jaar zelf je bewust wordt van het feit dat er geen schot in de zaak zit. Je ziet toch andere kinderen uit de groep wel doorstromen neem ik aan?



Mijn oudste volgt zwemles voor doelgroepen ivm een motorische stoornis. Hij krijgt les in een klein groepje (max 4 kinderen). We zijn nu anderhalf jaar bezig en hij mag nu het laatste deel van de les zijn kurk-gordeltje af. Onze jongste daarentegen zwemt volgende maand af voor A (ze zijn tegelijk begonnen).



Wat ik er maar mee wil zeggen: wanneer jouw kind verder niks 'mankeert' dan is het wel opvallend dat ze nog steeds op dit niveau zit.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn verschillende manieren van zwemles geven en niet elke manier past bij iedereen.

Onze oudste zat na 4/5 maanden nog steeds in het ondiepe . Dat vond ik lang en vreemd, want hij was behoorlijk watervrij . Toen overgestapt naar een ander zwembad en daar mocht hij meteen door naar het diepe ,want dat ging prima . Ze werkten daar met een andere manier van techniek aanleren en dat leek zoon veel beter te passen. Is toen binnen een schappelijke tijd afgezwommen.

Jammer dat je afhankelijk bent van de subsidie en je geen ander zwembad met andere aanpak kan kiezen.
Alle reacties Link kopieren
whut 2 jaar op zwemles?! wat een bullshit, leer dat kind zelf zwemmen, binnen een maand is dat toch klaar.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het ook van de andere kant bekijken. Je hoeft het niet te betalen, dat scheelt. Vervelend dat je niet verder komt. Maar positief is dat ze in elk geval iets van sport doet en wekelijks in het water ligt. Want als ze straks een diploma heeft stopt het?? Dan heeft ze niks meer, tenzij je iets (een andere sport bedoel ik dan) kunt vinden dat heel goed betaalbaar is. Maar een beetje zwembad vraagt tegenwoordig rond de vijf euro entree voor pakweg anderhalf uur, dus dat ga je dan echt niet wekelijks doen. Dat doen wij ook niet, en dan hebben wij het financieel niet eens slecht.



Dus ja, ik zou zelf wel willen dat ze in elk geval zonder hulpmiddelen kan zwemmen. Maar ik zou in mijn omgeving verder zwijgen over wel of geen diploma. Sport is sport en zolang ze met plezier gaat zou ik het gewoon lekker laten gaan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
wordt er ooit nog gecheckt op een zwemdiploma in je verdere leven, nee toch. waarom heb je als ouder niet het vertrouwen in jezelf, dat je je kind kan leren zwemmen?
Alle reacties Link kopieren
Daarbij heeft het natuurlijk meer zin om de ouders te vragen wiens kinderen in dezelfde groep zwemmen, dan ouders door heel Nederland. Heb je geen contacten daar??
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:gelderka schreef op 24 april 2017 @ 16:15:

Al 2 jaar bezig en ze zit nog niet in het diepe.



Dan is er echt iets mis. Misschien met de leraar, misschien met het kind, dat kun je op een forum niet zeggen. Maar 2 jaar in het 2e badje is gewoon stilstand.



De leraar ziet geen probleem ('kijkt naar de groep' = hij kijkt niet). En de leraar onderneemt geen actie.



Ik zou een paar dingen overwegen.

Zelf zwemmen - onze dochter mocht gedurende haar zwemles gratis zwemmen. Heeft enorm geholpen.

En antwoorden vragen. Niet bij de leraar maar een niveautje hoger.

Houdt het bij de feiten:

- 2 jaar in hetzelfde bad = stagnatie

- je wilt graag weten wat het probleem is

- je wilt graag weten wat er aan gedaan wordt.



Let op. Als je het op de leraar speelt ben je 'die lastige moeder'. Je vraagt gewoon heel neutrale antwoorden. Zodra het over de leraar gaat zeg je 'weet ik niet, krijg ik geen antwoord op mijn vragen'.



Dan gaat men het vanzelf bij die leraar vragen - en dat zijn mensen waar hij niet voor kan weglopen.



Hier sluit ik me bij aan. Twee jaar in badje twee is gewoon echt te lang, het is echt tijd voor actie.



Hoe is je dochter verder qua motoriek? Kan ze met gym en eventueel andere sporten goed meekomen? Sommige kinderen zijn motorisch niet zo sterk en hebben dan meer tijd maar vaak ook meer aandacht nodig om dit soort dingen te leren. Heeft de gemeente Den haag geen potje voor sportclubjes voor kinderen?
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Dat is tijd voor een gesprek, niet alleen met de zwemleraar, ook met de persoon die de leiding heeft.
quote:Emperor schreef op 24 april 2017 @ 16:22:

wordt er ooit nog gecheckt op een zwemdiploma in je verdere leven, nee toch. waarom heb je als ouder niet het vertrouwen in jezelf, dat je je kind kan leren zwemmen?Dat schijnt nogal een dingetje te zijn, je kinderen zelf leren zwemmen. Ik weet ook niet waarom hoor. Zelf heb ik heel veel zwemlessen gehad (niet omdat ik niet kon zwemmen maar omdat ik alle mogelijke diploma's verzamelde, bij wijze van hobby) en ik heb eigenlijk nog nooit een zwemdocent ontmoet die er meer of betere pedagogische vaardigheden op na hield dan de gemiddelde ouder. Ik heb mijn kinderen dus inderdaad zelf leren zwemmen, en geen badmeester die ooit in de gaten heeft gehad dat ze geen diploma's hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Voldemort schreef op 24 april 2017 @ 16:41:

[...]





Dat schijnt nogal een dingetje te zijn, je kinderen zelf leren zwemmen. Ik weet ook niet waarom hoor. Zelf heb ik heel veel zwemlessen gehad (niet omdat ik niet kon zwemmen maar omdat ik alle mogelijke diploma's verzamelde, bij wijze van hobby) en ik heb eigenlijk nog nooit een zwemdocent ontmoet die er meer of betere pedagogische vaardigheden op na hield dan de gemiddelde ouder. Ik heb mijn kinderen dus inderdaad zelf leren zwemmen, en geen badmeester die ooit in de gaten heeft gehad dat ze geen diploma's hebben.is dat een dingetje ja? ik vind het logischer dat je het je kind zelf leert, zwemmen is zo simpel. daar ga je toch geen jaar lang elke week voor naar een les..
Leuk voor hem dat hij al 2 jaar geld verdient en dat de boel totaal zou stagneren.

Ik zou het zwembad (of "zijn baas") inlichten en hen vragen dat er es een tweede zwemleraar één of meerdere lessen meekijkt.



Want 2 jaar en dat voor alle leerlingen is gewoon extreem lang.
Tja leuk voor hem misschien, maar niet voor jouw kind!! Wat doet het met je kind zijn of haar zelfvertrouwen? Juist.. die daalt tot het vriespunt. Arm kind!



Ga naar een ander zwembad en laat daar eens een proefles meezwemmen. Zij kijken dan in groepje jouw kind kan instromen en wat zij van de zwemslag vinden. Hierna kan je gewoon beslissen om wel of niet over te stappen of met de informatie naar je eigen zwembad te gaan. Dit kost je zo namelijk ook veel geld, frustratie is niet goed voor je gezondheid waardoor jij straks met allerlei kwaaltjes zit.



Wat je ook kan doen is een oproepje op fb zetten om te kijken of iemand voor heeeel weinig een prive les kan doen. Ik weet wel iemand maar dan in midden NL en die vraagt uit mijn hoofd 60 euro de eerste keer en 2e keer geloof ik 40 euro per uur. Maar met die 2 lessen ben je wel tig gewone zwembadlessen verder!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven