slimme kleuter korter kleuteren?

30-06-2015 09:32 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat denken jullie, ik heb een dilemma. Ons slimme mannetje is in februari 5 jaar geworden en zit bij de kleuters. Hij zou door mogen naar groep 3 als je kijkt naar wat hij aan werkjes kan, maar hij is ook nog klein. Hij is 1.08 meter, kan zijn veters nog niet zelf strikken, hij duimt wel eens en plast nog wel eens in zijn broek. Hij kan wel goed tellen, kent aardig wat letters en heeft interesse in leren lezen.

Hij zou slechts 2 maanden versnellen als hij door zou gaan naar groep 3 en ik wil niet dat hij zich gaat vervelen op school.



Nog een jaar kleuteren of naar groep 3?

tips of ervaringen?
Wat zegt zijn juf?

Speelt hij ook met oudere kinderen of laat hij zich snel ondersneeuwen?
Ben uit de ukkies vandaan en heb geen ervaring als kleuterjuf maar wat uit ik zo lees lijkt hij me er nog niet aan toe, in groep 3 wordt wat meer zelfstandigheid verwacht. Je kunt zijn juf vragen om hem wat meer uitdagende werkjes te laten doen, hem zelf thuis ook wat begeleiden. Daarbij moet je er wel voor zorgen dat hij niet voorbij het niveau van groep 3 komt.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik dat de school adviseert om hem naar groep 3 te laten gaan en dat je zelf twijfelt?
...
Alle reacties Link kopieren
Wat adviseert de school? Ik zou het even goed aankijken. Groep 3 is ook wel meteen heel schools en meestal kunnen ze dan veel minder spelen. Ik weet niet of de school hem genoeg uitdaging kan bieden in groep 2. Overigens kunnen veel kinderen hun veters nog niet strikken, dus dat zou voor mij nou niet meteen een criterium zijn.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Is hij er sociaal-emotioneel ook aan toe om naar groep drie te gaan, of alleen cognitief? In groep twee kunnen ze wellicht werkjes van groep 3 aanbieden, daar waar hij eraan toe is. Dan kan hij toch verder en gaat hij zich niet vervelen, maar kan hij ook nog kleuter zijn en sociaal-emotioneel groeien.
Ja, dat is toekomst muziek... Dat is mooi om naar te luisteren..
Ik zou hem nog een jaar laten kleuteren. Mijn zoon mocht ook al vroeg door naar groep 3, moest daardoor later toch behoorlijk op zijn tenen lopen en achteraf gezien had ik het anders gedaan. Emotioneel gezien was het geen verstandige keuze om hem zo vroeg door te laten gaan.

Dat je zoon graag met letters en cijfers bezig is, zal de kleuterjuf toch ook wel oppakken. Thuis kun je hem daar ook mee bezig houden, dat lijkt me geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem, ook al ken ik jouw zoon niet, absoluut naar groep 3 laten gaan.

Hier op school veel vroege leerlingen en kinderen die een klas hebben overgeslagen, gaat wel erg goed met allemaal al is de klassamenstelling extreem.

Er zitten ook paar zittenblijvers tussen, dus het leeftijdsverschil in de klas is best groot.



Wat zegt de leerkracht van jouw zoon? Zij kan het natuurlijk het best beoordelen.
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochters zijn in maart 5 geworden en gaan na de vakantie naar groep 2. Er zijn wat kinderen die in groep 1 zitten en door mogen naar groep 3, maar die zijn echt een half jaar ouder. Ze hebben dus hoe dan ook bijna 2 jaar gekleuterd.



Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet zo goed hoe je nu bij die 2 maanden versnellen komt.



Wat zegt de juf?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Die van mij vinden het spelen in de kleuterklas echt helemaal geweldig. Ik zou ze echt iets afnemen als ze nu naar groep 3 moesten.

Geen poppenhoek meer, niet meer zo lekker kunnen spelen.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Maar ik lees niet wat er dan zo slim is aan jullie kleuter? Zeggen anderen dat hij voor is in de ontwikkeling, of..?

Ik bedoel dat echt niet lullig hoor, maar ik lees niet zoveel bijzonders waardoor hij sneller zou moeten/kunnen gaan?

Onze dochter is bijna 3 jaar en kent het hele alfabet en cijfers t/m 20, en is ook erg geinteresseerd in letters en cijfers.

Nou schrijf ik dat niet omdat ik denk dat zij zo ontzettend slim is of voorloopt, want ik zie dit ook geregeld bij andere kinderen van die leeftijd/rond de 3 jaar.

Maar ik mis dus een beetje waar zoon zo op vooruit loopt, dat dat een advies zou zijn m.b.t groep 3?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje is in januari 4 geworden en ingestroomd in groep 0, zoals ze de instroomklas bij ons noemen. Eigenlijk zou ze na de zomervakantie dus naar groep 1 moeten, maar het blijkt dat ze zich verveelt in de klas, voorloopt op de andere kindjes en niet heel veel aanlsuiting vindt bij de jongere kindjes in haar klasje. Ze zijn bij haar al vrij snel begonnen met observeren en nu mag ze na de zomervakantie naar groep 2.

Ik neem aan dat er bij jouw zoontje ook goed meegekeken is? Als ik lees wat je schrijft lijkt het me dat je zoontje ook goed af zou zijn in groep 2. Daar mag ie gewoon nog even lekker klein zijn. Misschien met wat extra uitdaging?
Alle reacties Link kopieren
lees dit eens: https://decorrespondent.n ... and/244878541545-023b81cb





Het is eerlijk en praktisch om kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar te zetten. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel. Het kind dat vlak na de peildatum is geboren, is elf maanden ouder dan een kind dat vlak voor de peildatum is geboren. En met name in de vroege groepen is dat een fors leeftijdsverschil.



Goed nieuws voor het oudere kind: dat is rijper, kan de stof beter opnemen, steekt beter af tegen klasgenoten, krijgt plezier in het leren, leert daardoor meer en scoort beter op toetsen. Niet omdat het kind meer talent heeft, maar omdat het ouder is.



De jonge leerlingen zijn hiervan de dupe. Ze scoren lager, ontwikkelen een negatief zelfbeeld, blijven vaker

zitten, krijgen vaker dan gemiddeld een lager schooladvies.
Alle reacties Link kopieren
Juist laten kleuteren !

De mijne is nu 6, en in mijn ogen best intelligent op het gebied van rekenen.

Bijv. 96 + 27 doet hij zonder fouten.

Hij kent de tafels al bijna uit zijn hoofd.



Taal heeft hij minder interesse in.

En knutselen ook niet.



Een meisje uit zijn klas kan al echt een boekje lezen, maar zij kan weer echt niet rekenen.

Zegt bij 2 + 2 rustig 5



Maar dat sociaal omgaan met kindjes is zooooooooooooo belangrijk !





Mijn kind krijgt extra werkjes en dat vindt hij heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 30 juni 2015 @ 09:40:





Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet zo goed hoe je nu bij die 2 maanden versnellen komt.



Als je ervan uit gaat dat decemberkinderen standaard doorgaan (dus 1,5 jaar kleuteren), dan is een februarikind inderdaad maar 2 maanden 'sneller'.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is hier, na een wekenlang traject met ib-er, besloten om ons zoontje gewoon van groep 1 naar groep 2 te laten gaan ipv versneld naar groep 3. Hij is in maart 5 geworden en cognitief zou hij het prima kunnen maar qua gedrag is het een echte kleuter (kan niet tegen zijn verlies, is nog niet zo zelfstandig). Ik vind het prima zo. Hij krijgt wel extra taken (van groep 3) en mag de kindjes uit zijn groep 'helpen'. Dit ook om hem extra zelfvertrouwen te geven. Thuis is hij de jongste (heeft 2 oudere broers) en ook het gevoel dat hij nu eens de oudste is in een groep doet hem veel goed (merk je nu al).
Alle reacties Link kopieren
quote:snowy2 schreef op 30 juni 2015 @ 09:49:

[...]





Als je ervan uit gaat dat decemberkinderen standaard doorgaan (dus 1,5 jaar kleuteren), dan is een februarikind inderdaad maar 2 maanden 'sneller'.





Maar dat is hij niet



Er is dus geen sprake van 2 maanden, er is sprake van een heel jaar overslaan.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Wat zegt zijn juf? Vindt zij dat hij voorloopt of is dat jullie observatie?
Zoals jij je zoon beschrijft, zou ik zeggen; laat lekker nog een jaar kleuteren. Het feit dat hij af en toe nog niet zindelijk is, veel duimt, dan omschrijf je voor mijn gevoel nog een echte kleuter. Wanneer hij interesse heeft in letters en leren lezen, kunnen ze hem dit als school ook bieden in groep 2.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor het meedenken. saaaaar81, die twee maanden versnellen had ik bedacht omdat herfstkleuters in principe standaard overgaan als ze het kunnen. En omdat mijn kindje twee maanden jonger is, is het niet standaard en is hij bespreekgeval.

De juf is er ook nog niet uit, hij wordt besproken met ook de IBer. Het lastige is, dat het ideaal zou zijn als hij nog een half jaar kleutert ofzo en niet een heel jaar. Maar halverwege het jaar instromen in groep 3 is lastig, is al een vast cluppie en hij begint misschien met een achterstand. En we maken hem ook liever geen uitzondering...



Hij heeft trouwens groep 2 helemaal gedaan, want hij was vorig jaar in groep 1 snel klaar met de werkjes. Het is een combiklas groep 1\2 dus makkelijk gedaan, maar nu is het lastiger. Ga eens vragen wat ze kunnen doen om groep 2 wat uitdagender te maken als hij in groep 2 blijft. Dezelfde werkjes herhalen lijkt me saai worden.
Alle reacties Link kopieren
Als beslissend criterium zou ik (behalve een cognitieve voorsprong) kijken naar de sociale aansluiting die hij heeft met de kinderen die volgend jaar naar groep 3 gaan en de kinderen die volgend jaar in groep 2 zitten. Met welke kinderen zit hij sociaal gezien meer op 1 lijn?
quote:Nickske schreef op 30 juni 2015 @ 09:55:

Zoals jij je zoon beschrijft, zou ik zeggen; laat lekker nog een jaar kleuteren. Het feit dat hij af en toe nog niet zindelijk is, veel duimt, dan omschrijf je voor mijn gevoel nog een echte kleuter. Wanneer hij interesse heeft in letters en leren lezen, kunnen ze hem dit als school ook bieden in groep 2.Dit.
quote:Anja_22 schreef op 30 juni 2015 @ 09:57:

Het lastige is, dat het ideaal zou zijn als hij nog een half jaar kleutert ofzo en niet een heel jaar. Maar halverwege het jaar instromen in groep 3 is lastig, is al een vast cluppie en hij begint misschien met een achterstand. En we maken hem ook liever geen uitzondering...

Mag ik vragen waarom dit ideaal zou zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:Anja_22 schreef op 30 juni 2015 @ 09:57:

Dank voor het meedenken. saaaaar81, die twee maanden versnellen had ik bedacht omdat herfstkleuters in principe standaard overgaan als ze het kunnen. En omdat mijn kindje twee maanden jonger is, is het niet standaard en is hij bespreekgeval.

De juf is er ook nog niet uit, hij wordt besproken met ook de IBer. Het lastige is, dat het ideaal zou zijn als hij nog een half jaar kleutert ofzo en niet een heel jaar. Maar halverwege het jaar instromen in groep 3 is lastig, is al een vast cluppie en hij begint misschien met een achterstand. En we maken hem ook liever geen uitzondering...



Hij heeft trouwens groep 2 helemaal gedaan, want hij was vorig jaar in groep 1 snel klaar met de werkjes. Het is een combiklas groep 1\2 dus makkelijk gedaan, maar nu is het lastiger. Ga eens vragen wat ze kunnen doen om groep 2 wat uitdagender te maken als hij in groep 2 blijft. Dezelfde werkjes herhalen lijkt me saai worden.Het gaat toch niet om alleen de werkjes op de kleuterschool? Het gaat toch om de algehele ontwikkelingen van een jong kind om hem klaar te maken voor het "echtere" werk, incl spelen, interactie, etc... Volgens mij focus je teveel op prestaties.
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje van 11 is 1,71. Mag ze al naar de uni? Ze is nog niet ongesteld.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven