Spreidbroekje

26-04-2017 15:29 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,



Mijn zoontje van 4 maanden (19 weken) krijgt een spreidbroekje. Bij toeval ontdekt, een afwijking aan 1 heupje, niet ernstig maar wel voldoende afwijking om er wat aan te moeten doen. Ik baalde er van, want niemand die er ooit iets van gezegd of gezien heeft. Maar goed, het is zoals het is. Komende vrijdag moet ik naar degene die het gaat aanmeten en ik ben graag goed voorbereid. Er zullen hier vast ouders zijn met ervaring! Hij krijgt waarschijnlijk de pavlik, maar omdat hij al vrij groot en sterk is kan het ook een campspreider worden.



Hij slaapt (heel goed) in de puckababy mini, een gewone slaapzak met armen vrij lukt nog niet omdat z'n armpjes te onrustig zijn. Dus hier het 1e probleem waar ik tegenaan loop, hoe doe ik dat straks met een spreidbroekje?

Ik heb een site gevonden die speciaal kleding etc maakt voor kinderen met spreidbroekjes, maar ik vind het best prijzig en veel lelijke dingen ;) wellicht zijn er tips op kleding gebied? Gaat een spreidbroekje over een broek heen of direct op de huid? Daar overheen dan ook nog een broekje? Ik heb veel joggingbroekjes van bijv hema, die zijn soepel...kan ik die blijven gebruiken?



Gezien zijn lengte past hij bijna niet meer in de kinderwagenbak, maar met opgetrokken beentjes nog wel. Dit zal dus straks ook niet meer lukken denk ik.

Kortom een hoop vragen....



Hebben jullie verder nog tips voor me? Of dingen waar ik rekening mee moet houden?
Alle reacties Link kopieren
Ha, tips te over

Dochter heeft vorig jaar in maart een dr. Visser spreidbroek gekregen (lijkt op een campspreider) toen ze vijf maanden was. Ze heeft de spreidbroek tot september 23 uur per dag moeten dragen, daarna tot december alleen tijdens slapen. Mijn ervaringen zijn dus niet gebaseerd op een pavlik spreider, dan loop je misschien wel tegen andere zaken aan.



We hadden er altijd een maillot onder of (toen het warmer werd) een dunne legging of (toen het echt warm werd) een afgeknipte maillot tot op haar knie. Haar spreidbroek kon echt niet direct op de huid, dat gaat irriteren en schaven. Daaroverheen dus veel jurkjes die wat ruim vallen of een t/shirt. Ik zou er persoonlijk geen stugge broekjes onder doen, dat zit helemaal niet lekker. Ook geen dikke broekjes die gaan plooien onder een spreidbroek, dan krijgt je van die vouwen in haar huid.



Dochter heeft er gewoon mee gekropen, ging er mee staan en liep er zelfs mee aan het eind. Ze sliep in een gewone slaapzak van de Hema, die kon er mooi omheen. We hebben er geen speciale kleding of slaapzak voor gekocht, dat vonden we inderdaad te duur Hoe je het probleem met de zwaaiende armen op moet lossen weet ik niet.



Ze is met de spreidbroek meteen in de buggy-zit van de kinderwagen gegaan, omdat ze met haar knieen tegen de zijkant van de wandelwagenbak kwam. Door de spreidbroek kon ze best snel rechtop zitten omdat ze wat steun in haar rug had.



We hebben ook een andere tafelstoel moeten halen, omdat ze in die voorgevormde stoelen niet paste. Bij de prenatal bleek ze maar in één stoel te passen, dus die keuze was niet zo moeilijk. Wij hebben deze uiteindelijk gekocht:

http://www.prenatal.nl/sh ... lue=&prevVisit=&id=103054 (kwam laatst als Beste Koop uit de Consumentengids trouwens)



En belangrijk: huur bij Maxi Cosi een daarvoor geschikte autostoel! Ook in de reguliere Maxi Cosi zat ze niet meer goed, en met deze speciale stoel kun je haar veilig vervoeren:

http://www.maxi-cosi.nl/n ... e/hip-safety-service.aspx
...
quote:Mataranka schreef op 26 april 2017 @ 15:49:

Ha, tips te over

Dochter heeft vorig jaar in maart een dr. Visser spreidbroek gekregen (lijkt op een campspreider) toen ze vijf maanden was. Ze heeft de spreidbroek tot september 23 uur per dag moeten dragen, daarna tot december alleen tijdens slapen. Mijn ervaringen zijn dus niet gebaseerd op een pavlik spreider, dan loop je misschien wel tegen andere zaken aan.



We hadden er altijd een maillot onder of (toen het warmer werd) een dunne legging of (toen het echt warm werd) een afgeknipte maillot tot op haar knie. Haar spreidbroek kon echt niet direct op de huid, dat gaat irriteren en schaven. Daaroverheen dus veel jurkjes die wat ruim vallen of een t/shirt. Ik zou er persoonlijk geen stugge broekjes onder doen, dat zit helemaal niet lekker. Ook geen dikke broekjes die gaan plooien onder een spreidbroek, dan krijgt je van die vouwen in haar huid.



Dochter heeft er gewoon mee gekropen, ging er mee staan en liep er zelfs mee aan het eind. Ze sliep in een gewone slaapzak van de Hema, die kon er mooi omheen. We hebben er geen speciale kleding of slaapzak voor gekocht, dat vonden we inderdaad te duur Hoe je het probleem met de zwaaiende armen op moet lossen weet ik niet.



Ze is met de spreidbroek meteen in de buggy-zit van de kinderwagen gegaan, omdat ze met haar knieen tegen de zijkant van de wandelwagenbak kwam. Door de spreidbroek kon ze best snel rechtop zitten omdat ze wat steun in haar rug had.



We hebben ook een andere tafelstoel moeten halen, omdat ze in die voorgevormde stoelen niet paste. Bij de prenatal bleek ze maar in één stoel te passen, dus die keuze was niet zo moeilijk. Wij hebben deze uiteindelijk gekocht:

http://www.prenatal.nl/sh ... lue=&prevVisit=&id=103054 (kwam laatst als Beste Koop uit de Consumentengids trouwens)



En belangrijk: huur bij Maxi Cosi een daarvoor geschikte autostoel! Ook in de reguliere Maxi Cosi zat ze niet meer goed, en met deze speciale stoel kun je haar veilig vervoeren:

http://www.maxi-cosi.nl/n ... e/hip-safety-service.aspxWauw wat een uitgebreide post! Hier zal to zeker wat aan hebben!
Alle reacties Link kopieren
Het is alweer een hele tijd geleden dat dochter een spreidbroek had, achtereenvolgens de Pavlik en de Camp.



Wat ik me ervan herinner is dat ze niet blij werd van de Pavlik, vooral door de riempjes over de schouder. Een kindje dat veel beweegt met de beentjes (en sterk is)voelt dus de riempjes aan de bovenkant 'trekken'.



De Campspreider was een verbetering wat dat betreft.



Dochter was een groot kindje. En gelukkig paste ze nog in de Bugaboo, in een ander merk had ze mogelijk niet meer in de wiegbak gepast.



Blijkbaar paste ze ook nog in het autostoeltje, maar we reden niet vaak, misschien een keer per maand.



Wat kleding betreft: meestal droeg ze leggings onder de spreidbroekjes. De stof van de broekjes moet niet te dik en wijd zijn. Erover droeg ze niets. Verder gewoon bovenstukje, eventueel vestje/jasje

over de Pavlik.



Wat wel een gedoe was: doorlekkende luiers vanwege de continuë houding. Dus een extra molton op het babybedje/ handoek in autostoeltje/ extra doek in kinderwagen kan geen kwaad.

Eerst hadden we bamboe luiers, maar dat kon dus niet meer in combinatie met het spreidbroekje.



Ik zou er geen speciale kleding voor gaan aanschaffen.



Het goed nieuws is dat de spreidbroekjes uitstekend hebben geholpen!
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
quote:Mataranka schreef op 26 april 2017 @ 15:49:

Ha, tips te over

Dochter heeft vorig jaar in maart een dr. Visser spreidbroek gekregen (lijkt op een campspreider) toen ze vijf maanden was. Ze heeft de spreidbroek tot september 23 uur per dag moeten dragen, daarna tot december alleen tijdens slapen. Mijn ervaringen zijn dus niet gebaseerd op een pavlik spreider, dan loop je misschien wel tegen andere zaken aan.



We hadden er altijd een maillot onder of (toen het warmer werd) een dunne legging of (toen het echt warm werd) een afgeknipte maillot tot op haar knie. Haar spreidbroek kon echt niet direct op de huid, dat gaat irriteren en schaven. Daaroverheen dus veel jurkjes die wat ruim vallen of een t/shirt. Ik zou er persoonlijk geen stugge broekjes onder doen, dat zit helemaal niet lekker. Ook geen dikke broekjes die gaan plooien onder een spreidbroek, dan krijgt je van die vouwen in haar huid.



Dochter heeft er gewoon mee gekropen, ging er mee staan en liep er zelfs mee aan het eind. Ze sliep in een gewone slaapzak van de Hema, die kon er mooi omheen. We hebben er geen speciale kleding of slaapzak voor gekocht, dat vonden we inderdaad te duur Hoe je het probleem met de zwaaiende armen op moet lossen weet ik niet.



Ze is met de spreidbroek meteen in de buggy-zit van de kinderwagen gegaan, omdat ze met haar knieen tegen de zijkant van de wandelwagenbak kwam. Door de spreidbroek kon ze best snel rechtop zitten omdat ze wat steun in haar rug had.



We hebben ook een andere tafelstoel moeten halen, omdat ze in die voorgevormde stoelen niet paste. Bij de prenatal bleek ze maar in één stoel te passen, dus die keuze was niet zo moeilijk. Wij hebben deze uiteindelijk gekocht:

http://www.prenatal.nl/sh ... lue=&prevVisit=&id=103054 (kwam laatst als Beste Koop uit de Consumentengids trouwens)



En belangrijk: huur bij Maxi Cosi een daarvoor geschikte autostoel! Ook in de reguliere Maxi Cosi zat ze niet meer goed, en met deze speciale stoel kun je haar veilig vervoeren:

http://www.maxi-cosi.nl/n ... e/hip-safety-service.aspx



Super!! Wat veel info, enorm bedankt.

ik kijk vrijdag even of het in de maxi cosi past, anders ga ik hem huren. (Wat een slimme uitvinding van maxi cosi)



Ben blij te lezen dat jouw kindje er eigenlijk alles mee kon en dat de hema slaapzak past. Ik heb een purflo slaapzak, die is al wat breder dus hopelijk lukt dat.



Hoe reageerde jouw dochter de eerste paar dagen? Mijn zoontje begint nu volop te bewegen, schoppen met z'n beentjes, rollen van buik naar rug. Vind het zo sneu dat hij dat straks niet meer goed kan en belemmerd wordt, maar wellicht maak ik het eerder dan het is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook maar gewoon leggings kopen in een neutrale kleur zodat zoon die kan dragen. Lijkt me toch het lekkerst zitten onder zo'n ding.



Sliepen jullie kindjes goed 's nachts? Mijn zoontje slaapt heel goed en ben bang dat onze nachtrust er aan gaat straks ;)
Alle reacties Link kopieren
Dochter sliep als een
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
We hebben nooit het idee gehad dat zij zich belemmerd heeft gevoeld. Ze zijn nog zo jong, volgens mij weten ze vandaag al niet meer wat ze gister nog konden. En als ze dan vandaag een spreidbroek om krijgen, dan passen ze hun ontwikkeling daar op aan. Soms best grappig om te zien hoor, toen ze bijvoorbeeld ging omrollen moest ze dat hele gevaarte natuurlijk meekrijgen, tot over het dode punt, dan viel dat beentje ineens om Dat is even wennen als hij nu al kan rollen, maar ik denk dat hij al snel niet beter weet.



Het kruipen zag er ook grappig uit, was echt tijgeren met de handen en die beentjes sleepte ze er wel achteraan. Ze heeft er wel sterke armen van gekregen haha.



Wij deden de spreidbroek heel soms wel eens 's nachts een paar uurtjes af, als ze krampjes had en graag haar benen wilde strekken. Dat lukt niet met de spreidbroek om en dat was wel eens zielig Los van die paar uurtjes zijn wel altijd heel trouw geweest aan de 23 uur per dag dat ze hem om moest. Hij ging alleen af bij verschonen en douchen. Hoe langer je zoon de spreidbroek iedere dag om heeft, hoe sneller de afwijking gecorrigeerd is.



Optillen deden we trouwens door haar onder haar billen op te tillen. Als je haar alleen onder oksels optilde, hingen die beentjes zo zwaar er onder. Door haar 'scheppend' op te tillen, komt er niet zoveel gewicht aan haar benen te hangen.



Over de autostoel: wellicht past het de eerste weken nog, maar je zoontje moet de spreidbroek vast minimaal een maand of vier-zes om? En dan is ie al flink gegroeid. In die speciale stoel zit hij veilig en comfortabel (en ook nog achteruit, schijnt de meest veilige manier van vervoeren te zijn). Ik raad de stoel echt aan, kost qua huur maar een tientje per maand, wat achteraf wordt ingehouden op de borg die je vooraf betaalt.



Als me nog wat anders te binnen schiet, meld ik me wel weer
Alle reacties Link kopieren
Dochter is nooit zo'n beste slaper geweest maar het werd zeker niet slechter door de spreidbroek.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft een pavlik gehad, ze was iets van 6 maanden. Ze droeg hem over haar maillot of legging of onder een te grote joggingbroek. Ik had de schouderbandjes zachter gemaakt door er hoesjes van flanel om te maken.

Dochter heeft er nauwelijks last van gehad en kon er ook mee kruipen. Het heeft ook goed geholpen.

Succes!

Ik weet trouwens nog dat ik gewoon voor een extra controle naar het ziekenhuis moest omdat ze lichte a-symetrie van de bilplooi had. 2 uur later liep ik naar buiten met een baby in een spreidbroek, compleet onvoorbereid! Maar het kwam helemaal goed hoor! Ze is nu 11 en nooit ergens last van en zit al jaren in de selectiegroep van haar turnclub
Alle reacties Link kopieren
Dochter liet merken dat ze de Pavlik niet omwilde, en verzette zich hevig (ze was trouwens ook 4 maanden oud toen ze hem kreeg). Wat waren we blij met de campspreider, zonder die riempjes.



Ze heeft hem ook 23 uur per dag gedragen, daar hielden we ons strikt aan. Maar het omdoen van de Pavlik heb ik wel eens met tranen in de ogen gedaan...
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
Toen ze de heupafwijking hadden geconstateerd spraken ze in eerste instantie ook over een pavlik. Maar omdat dochter net een week daarvoor een open-hart operatie had gehad (en haar borstbeen doormidden was geweest), mocht er geen druk op haar schouders komen, dat kon het helingsproces van het borstbeen schaden (ja, die van ons mankeerde wel eens wat..). Nou, dat kwam toen wel even goed uit, toen ik later opzocht wat een pavlik was.
Mijn zoontje heeft 10 jaar geleden ook de pavlik gehad. Ik teok hem ruime joggingbroekjes aan, dat ging

prima. Geen aangepaste kleding gehad dus hier. Wij zijn van de maxi cosi naar een Römer King autostoel gegaan, dat paste heel goed en zat comfortabel. Alleen de eerste 2 dagen heeft hij veel gehuild, daarna leek hij eraan gewend te zijn. De instrumentenmaker legde ook uit dat het voelt alsof je constant op je hurken zit, dat is natuurlijk niet fijn. Maar na 2 dagen was het huilen echt over. Ons overviel het ook, controle ivm dubbele bilplooi en het ziekenhuis uitlopen met een kind in een heupspreider.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter paste met spreidbroek en handdoekje onder haar billen nog goed in het newbornkuipje van stokke, dus kon ze nog lekker bij ons aan tafel. Qua wandelwagen gingen wij ook gelijk over naar de buggy variant maar konden haar hierin ook nog heel erg plat leggen. Eerst hebben we haar ook in maxi cosi op een handdoekje vervoerd maar later inderdaad een speciale stoel van maxi cosi gehuurd. Wij hadden ook een spreider en hebben op de 'boutjes' en ijzer aan achterkant tape geplakt zodat dat niet sneed in onze handen en later ook een stofje (halve hydrolfiel washandje) met klittenband om het ijzer aan de voorkant gemaakt zodat we geen krassen kregen toen ze ging draaien en schuiven over de vloer. De box hebben we maar kort gebruikt want ze draaide al snel zich hierin vast. Dus lag ze veel op een lekker kleed op de grond. Onze dochter had er ook geen last van behalve dat ze toen ze ouder werd steeds handiger werd in het ding te verschuiven, Maar normaal bleef die goed zitten over een legging. We hebben ook geen speciale kleding gekocht, wel altijd gelet op ruime slaapzakken aan de onderkant. Hopelijk is je zoontje er snel vanaf want het is niet altijd handig maar ja wel beter dan een operatie ect.
Alle reacties Link kopieren
Hier inderdaad ook die stoel van de Prenatal die hierboven aangeraden werd. Gaat prima met zowel camp als pavlik. En de autostoel van maxicosi inderdaad. Ideaal!



En inderdaad leggings zijn het beste. Liefst in een maat groter zodat de beentjes goed kunnen spreiden en de zwaartekracht het werk goed kan doen.

Een doomoo seat is ook fijn om op te kunnen liggen. Bij ons paste de kinderwagenbak nog wel mutsy transit. Die was net breed genoeg met spreidbroek.



Bij ons ging het slapen met de camp (3-7 mmd) goed, maar met de pavlik (7 tot 12 mnd) was het de eerste periode helaas drama.



Hopelijk valt het mee bij jullie. Er is trouwens ook een fb groep voor ouders van kindjes met een heupafwijkig. Misschien vind je daar nog informatie.
Alle reacties Link kopieren
@newspaper, onze zoon had bijna 10 jaar geleden ook een campspreider. Er zijn veel tips gegeven, dus alleen even dit: onze zoon sliep ook altijd prima, zelfs met spreidbroek. Juist toen hij af mocht na 6 maanden, had hij kast van'afkickverschijnselen'. Hij was er blijkbaar aan gehecht geraakt.



Het is allemaal even wennen, maar het komt echt allemaal goed! Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Fijn voor to dat er al zoveel tips zijn; ik zou mijn verhaal ook even vertellen. Bij onze zoon werd het pas met 9 maanden ontdekt! Vreselijk vond ik het. Achteraf viel het hartstikke mee. De (lichte) afwijking was binnen 3 maand al weg dmv campspreider.

Bij onze dochter zijn we langer bezig geweest van 3 maanden tot 1 jaar. De eerste maanden een pavlik daarna camp. Van die pavlik had ze geen last, ze wist niet beter.

Haar deed ik gewoon leggings aan en zoon deed ik van die zachte Hema broekjes aan.

In de auto hadden wij een kussentje in de maxivosi waardoor het paste. Wij rijden niet zulke lange stukken.slapen is nooit een probleem geweest en ze pasten nog gewoon in de slaapzakken.

heel veel succes!!
Alle reacties Link kopieren
Ontzettend bedankt voor de ervaringen en tips! Zoals ik het lees maak ik me drukker dan nodig. Komt ook omdat het allemaal zo snel gaat, zo heeft niemand het over een heupafwijking en binnen een week ga je van echo naar spreidbroekje. Zoontje heeft met 4 weken ook al in het ziekenhuis gelegen, niet ernstig gelukkig, maar mede daardoor vind ik het zo sneu dat hij nu 'weer wat heeft'.



Ben vooral blij te lezen dat de slaapzakken passen, er een oplossing is voor de maxi cosi en dat ik niet perse nieuwe kleding hoef aan te schaffen. Ik zag veel praktische beren op de weg, maar het zal allemaal wel loslopen.



Over 2 maanden hebben we een controle afspraak en wordt er een nieuwe foto gemaakt. Hij gaf aan dat het ook kan dat na 3 maanden alleen de nacht nog maar nodig is. Ik hou de 6 maanden maar in m'n hoofd, dan valt het alleen maar mee
Alle reacties Link kopieren
Bij ons pasten de slaapzakken trouwens niet meer. Wij hebben er toch maar 2 van kiek hipwear besteld. Maar misschien zijn de jouwe wel breed genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er 2 van purflo, die lopen van onder rond en zijn breder dan andere zakken. Ik heb goede hoop dat deze passen.

We zullen zien, anders bestel ik ze idd ook op die site.
Alle reacties Link kopieren
quote:newspaper schreef op 26 april 2017 @ 20:03:

Ontzettend bedankt voor de ervaringen en tips! Zoals ik het lees maak ik me drukker dan nodig. Komt ook omdat het allemaal zo snel gaat, zo heeft niemand het over een heupafwijking en binnen een week ga je van echo naar spreidbroekje. Zoontje heeft met 4 weken ook al in het ziekenhuis gelegen, niet ernstig gelukkig, maar mede daardoor vind ik het zo sneu dat hij nu 'weer wat heeft'.





Herkenbaar! Ons zoontje is ook in zijn eerste jaar bij de kinderuroloog geweest, hij had eczeem en een voorkeurshouding. En dus die spreidbroek. Gek werd ik van alle afspraken. Maar het is nu gewoon een kerngezonde vrolijke peuter hoor.

Als je toch slaapzakken van kiekhipwear wil kun je ook op marktplaats kijken
Alle reacties Link kopieren
Wij deden een legging/maillot eronder en een joggingbroek in een maatje groter dan anders erover heen. Plakvilt over de schouderbandjes dat je kunt vervangen als het vuil wordt.

Je kunt lid worden op een besloten Facebook groep van de Vereniging Voor Aangeboren Heupafwijkingen. Staan ook veel handige tips op.

Succes, fijn dat ze er op tijd bij zijn!
Mijn zoontje had niets met zijn heupen maar met zijn beentjes waardoor hij een aantal weken in het gips moest en dat gips was vergelijkbaar met een spreidbroekje en na en het gips een brace om waardoor hij altijd in dezelfde stand zat als een spreidbroekje dus ik reageer ook maar.



Met het gips deden we gewoon een broek eroverheen, elke broek paste eigenlijk wel maar in de brace periode heeft hij voornamelijk leggings aangehad, zat goed straks en daardoor minder kans op ribbels en daardoor schuurplekken.



Qua ontwikkeling is ons toen niets opgevallen maar toen we ons tweede kind kregen viel het wel op dat hij veel sneller en handiger was dan de oudste, kan aan het kind liggen maar ik denk echt dat het gips en de brace eraan meegewerkt heeft dat hij niet zo snel was. Wel kon hij al heel snel heel goed en stevig zitten ( rond 5 maanden) en denk dat dat kwam door de extra stevigheid. Hij heeft alles wel geleert hoor maar voornamelijk in de periode dat hij zijn brace alleen maar tijdens slaapjes om moest.



Hij zat al heel snel in de buggy inzet want de wandelwagen bak paste al snel niet meer en ook paste hij niet meer in de maxi cosi dus hebben we een aangepaste gehuurd.



En verder vond hij het gips helemaal niet erg ( daarin kon hij zijn benen nog onafhankelijk van elkaar bewegen) maar de brace is wel even een drama geweest hoor. Daardoor kon hij niet veel meer dus heeft wel een aantal weken geduurd dat hij het niet meer zo erg vond maar heb soms echt jankend die brace omgedaan bij een worstelend en huilend jochie maar stay strong and brace on!
En ik weet niet of de brace die je kindje krijgt ook ijzeren stukken heeft zoals de mijne heeft gehad maar wij sliepen niet meer door het gebonk van het ijzer tegen het bed. Op Facebook bestaat er een site ( bar bumpers) en die vrouw maakt voor elke soort brace die er maar bestaat een bumper. Ook is een campingbedje erg handig tegen het gebonk.



En qua slapen als ze er net in zitten, mijn zoontje had er wel problemen mee. Normaal een buikslaper die altijd lekker lag te draaien en dat ging dus niet meer maar na een week of 2 waren de slapeloze nachten ook echt voorbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven