Stiefdochter wil niet meer naar vader

06-07-2015 14:35 494 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie: mijn man heeft een dochter van 13 jaar. Tijdens de zwangerschap heeft hij haar destijds erkend. De eerste 5 jaar omgang waren erg moeilijk. In totaal zijn dochter 3 jaar niet gezien en uiteindelijk naar een hoop stress, mediation en een rechtszaak heeft hij uiteindelijk het gezag en een omgangsreging.



Sinds ze 5 is komt ze hier iedere 2 weken een weekend en gaat ze altijd mee op vakantie.



Meestal gaat het allemaal best gemoedelijk. Contact met zijn ex heb ik niet, wil ik niet, de communicatie verloopt enkel via mijn man en haar en gaat nog altijd moeizaam, jammer maar helaas.



Intussen hebben wij zelf nog 2 dochters. De verhoudingen onder de kinderen zijn goed.



1 x in de maand doet mijn man met haar iets leuks, paardrijden, rondje winkelen, zwemmen. Andere weekend dat ze hier is doen we samen iets met het hele gezin, soms naar een verjaardag, dagje pretpark, strand maar soms ook een dagje wat klusjes in huis.



Tot dusver alles prima: we hebben regels in huis zoals max 1,5 uur per dag op tablet of telefoon, samen aan tafel eten, meehelpen tafel dekken en afruimen. Voor alle kinderen dezelfde regels met als enige uitzondering de bedtijd. Stiefdochter mag later naar bed als de jongsten.



Nu is stiefdochter aan het puberen. En het probleem ligt nu dat ze hier niet onbeperkt de hele dag mag appen, geen onbeperkt gebruik van de tablet en telefoons en tablets mogen niet mee naar bed. Bij haar moeder mag dat wel. Prima zijn de regels bij mama; hier niet.



Nu ging mijn man haar vrijdag halen en ze weigert hier nog te komen. Als reden geeft ze aan dat ze bij ons geen vriendinnen heeft en dat ze de gehele dag daar contact mee wil hebben: ook on de avond als ze naar bed gaat appt ze iedere dag nog. We hebben dat weleens opgemerkt dat we zagen dat ze doordeweeks nog laat: 23:30 online is.



Mijn man en ik blijven bij ons standpunt gezien het gebruik hiervan en gaan niet in op haar eis. Reden: telefoon hoort niet in bed, doen we zelf ook niet. De 2 andere kinderen mogen het ook niet. Plus geven we hier aan toe: wat volgt er dan.



Ze weigert nu nog te komen en wil ons nooit meer zien, wij hadden gehoopt dat haar moeder zou zeggen: bij je vader gelden andere regels: so be it. Afspraak is dat je naar papa gaat. Maar helaas zitten we niet op 1 lijn. Ze geeft haar dochter gelijk.



Mijn man heeft er nog een paar uur over gepraat met ze toen hij daar was en geprobeerd om tot een oplossing te komen maar ze wil enkel nog komen op haar voorwaarden. Hij zegt dat ze altijd welkom is maar wel onder onze regels anders niet.



Ik voel me schuldig hierom: we hebben er zolang voor gevochten: het ging allemaal goed en nu loopt de omgang vast om het gebruik van een telefoon, toch ben ik niet bereid om onze regels aan te passen.



Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me gewoon pubergedrag. Jammer dat het contact met moeder niet zo goed is, zij zou ook moeten zeggen dat haar regels niet de regels van vader zijn en dat ze daar best rekening mee kan houden.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ze wordt groter...zoek een compromis...wel telefoon/tablet overdag naar eigen inzicht maar voor naar bed gaan toch inleveren. Zo geef je haar ruimte omdat zij groter wordt en eigen behoeftes heeft maar handhaaf je wel een paar belangrijke zaken zoals nachtrust.

Leg het thuis wel goed uit aan je eigen kinderen...dat grote zus in twee huizen leeft waardoor zij meer behoefte heeft aan contact en dat de regel hoort bij groter worden net als later naar bed wanneer je ouder bent.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wil je je geluk of je gelijk?

Een puber wil de hele dag contact met haar vriendinnen en of je dat nou oké vindt of niet, het is zo en daar heb je mee te dealen. Of je gooit een beetje water bij de wijn of je houdt je poot stijf.

Het is aan jullie.
...
Een kind van 13 zou zelf moeten mogen bepalen bij wie het wil leven, zou ik denken.



Als het argument was "we zijn zo dol op haar..." had je een punt. Maar het argument "we hebben er zolang voor gevochten..." vind ik zacht gezegd niet zo sterk.



En heb je al eens geprobeerd te onderhandelen over de regels? Of zijn jij en je man onaantastbare godheden in jullie huishouden waar hoe dan ook aan gehoorzaamd dient te worden?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap haar wel. Hoe ga je anderhalf op de telefoon ook meten? Zo'n ding gebruik je toch door de dag heen om even te contacten, FB checken en dan weer met andere zaken verder. Je zit zelf toch ook niet 1,5 uur op dat ding? Tablet vind ik een ander verhaal.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 06 juli 2015 @ 14:40:

Ze wordt groter...zoek een compromis...wel telefoon/tablet overdag naar eigen inzicht maar voor naar bed gaan toch inleveren. Zo geef je haar ruimte omdat zij groter wordt en eigen behoeftes heeft maar handhaaf je wel een paar belangrijke zaken zoals nachtrust.Eens, het moet van 2 kanten komen. Bedenk een oplossing waarin zowel dochter als jullie je in kunnen vinden.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Voet bij stuk houden. Jullie hebben in mijn ogen geen abnormale regels.

Ik zou me ook niet door mijn (kado) kinderen laten chanteren. Ons huis, onze regels, zoals ook moeder haar

eigen regels heeft.

Ze is 13!!! Wie bepaald wat?
Pubergedrag denk ik..

en 1,5 uur per dag laptoptijd? Geldt dat ook voor mobiel?

Dan snap ik eigenlijk wel dat een meisje van haar leeftijd niet meer wil komen..

Kijk dat je onder het eten niet wil dat ze op haar telefoon aan het appen etc is dat snap ik maar verder?

Neuh zou ik ook niet pikken als ik aan het puberen was..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar wel gewoon laten hoor, die ene keer dat ze bij jullie is. Ze is een puber, die zitten allemaal op hun telefoon. Maar goed dat ben ik.

Ik vind 1.5 uur ook wel erg weinig... toen ik een puber was zat ik ook veel op mijn telefoon en had contact met vriendinnen
.
Alle reacties Link kopieren
quote:missmisery schreef op 06 juli 2015 @ 14:42:

Ik snap haar wel. Hoe ga je anderhalf op de telefoon ook meten? Zo'n ding gebruik je toch door de dag heen om even te contacten, FB checken en dan weer met andere zaken verder. Je zit zelf toch ook niet 1,5 uur op dat ding? Tablet vind ik een ander verhaal.+1
.
quote:isa__88 schreef op 06 juli 2015 @ 14:47:

Ik zou haar wel gewoon laten hoor, die ene keer dat ze bij jullie is. Ze is een puber, die zitten allemaal op hun telefoon. Maar goed dat ben ik.

Ik vind 1.5 uur ook wel erg weinig... toen ik een puber was zat ik ook veel op mijn telefoon en had contact met vriendinnenIn mijn puberteit bestond de mobiel en feestboek nog niet maar mijn eigen puberella is nu 17 en de enige regel die ik wat dat betreft stel is dat haar huiswerk gedaan wordt en ik die mobiel niet wil zien aan de eettafel..
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 06 juli 2015 @ 14:38:

Lijkt me gewoon pubergedrag. Jammer dat het contact met moeder niet zo goed is, zij zou ook moeten zeggen dat haar regels niet de regels van vader zijn en dat ze daar best rekening mee kan houden.Ik zou daar als kind trouwens behoorlijk gestoord van zijn geworden, constant heen en weer pendelen tussen twee huishoudens met totaal verschillende regels. Weet je toch nooit waar je aan toe bent? Ben blij dat ik me maar aan één setje regels hoefde te houden het als kind...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Jullie regels passen niet meer bij pubers. Ik denk dat haar vader opnieuw met haar in gesprek moet. Jij kunt je hier beter buiten houden.



(succes met het handhaven van dit soort regels als je eigen kinderen gaan puberen).
Alle reacties Link kopieren
Ja zeg dat meen je niet. Moet ze een heel weekend bij jullie blijven, zonder vriendinnen in de buurt en mag ze ze nog niet eens appen ook. Logisch toch dat ze niet meer wil komen, geef haar groot gelijk. En nee ik ben zelf geen puber, maar heb wel pubers. Maar gefeliciteerd hoor, jullie hebben in ieder geval aan je principes vast gehouden.



Laat haar gewoon lekker appen, net als andere pubers. Tijdens eten en eventueel bij het naar bed gaan telefoon weg. Als jullie haar nou eens niet meer als een klein kind behandelen, heb je kans dat ze wel weer wil komen. Respecteer het feit dat ze een eigen sociaal leven opbouwt. Misschien kun je zelfs voorstellen dat ze af en toe een vriendin mee neemt logeren. Voor haar een stuk leuker en voor de vader misschien ook wel eens leuk om te zien met wie ze om gaat.
Kinderen worden groter en regels veranderen mee, lijkt me.

Ik kan me best voorstellen dat het voor haar lastig is haar vaste omgeving (met vriendinnen) twee weekenden per week te moeten missen. En anderhalf uur per dag vind ik ook weinig voor in het weekend, voor een puber. Of reageer jij zelf ook alleen maar op appjes van 10 to 11.30u?

Ik zou een compromis zoeken, juist omdat het zo goed ging. Bv telefoon niet aan tafel en niet mee naar bed.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 06 juli 2015 @ 14:45:

Pubergedrag denk ik..

en 1,5 uur per dag laptoptijd? Geldt dat ook voor mobiel?

Dan snap ik eigenlijk wel dat een meisje van haar leeftijd niet meer wil komen..

Kijk dat je onder het eten niet wil dat ze op haar telefoon aan het appen etc is dat snap ik maar verder?

Neuh zou ik ook niet pikken als ik aan het puberen was..

Dat.

In haar vrije tijd is anderhalf uur weinig. Al die pubers zitten vastgeplakt aan mobiel. Laat toch gaan.
Al een account? Log dan hier in.
Dus ze mist haar vriendinnen bij jullie. Sja, dat kan ik me wel een beetje voorstellen, als puber zijn je vriendinnen je leven . Misschien kunnen jullie met elkaar een compromis vinden? Dat ze overdag wat vaker haar mobiel kan gebruiken om contact met haar vriendinnen te hebben? Toch jammer als ze niet meer bij jullie wil zijn omdat ze ruimte voor zichzelf mist.
Ik zou ook een compromis zoeken. Ik vind jullie regels vrij star en eeuwig zonde om uit starheid het contact met (stief)dochter te verliezen.



Ik weet niet hoe jij die anderhalf uur bij houdt op haar telefoon eerlijk gezegd. Ze wordt ouder, de regels zullen ook moeten veranderen. Omdat zij de oudste is zal ze andere regels moeten hebben dan de jongere kinderen. (stief)dochter is ook een eigen individu die haar weg moet vinden in 2 huizen.
Alle reacties Link kopieren
Mmh, ik ben helemaal voor duidelijke regels, maar ze moeten wel een beetje reëel zijn. Anderhalf uur per dag op tablet en telefoon voor een puber? Haar hele leven regelt ze met dat ding he? Afspreken met vriendinnen, kletsen, facebooken, instagram, etc.

Zijn jullie bereid om water bij de wijn te doen?
Alle reacties Link kopieren
Als kinderen ouder worden dan veranderen de regels. Het is helemaal niet raar dat voor de andere kinderen andere regels gelden.
Misschien mag ze een vriendin meenemen naar jullie?



Kan me goed voorstellen dat zij zich bij jullie verveelt. Ze heeft geen leeftijdsgenoten.

En dan is max anderhalf uur contact met vriendinnen wel heel erg weinig.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 06 juli 2015 @ 14:50:

[...]



In mijn puberteit bestond de mobiel en feestboek nog niet maar mijn eigen puberella is nu 17 en de enige regel die ik wat dat betreft stel is dat haar huiswerk gedaan wordt en ik die mobiel niet wil zien aan de eettafel..Toen ik puber was werd mijn telefoon 's avonds af en toe ingenomen, was te laat op school gekomen of iets. Vond ik totaal stom natuurlijk en behoorlijke stennis om gehad, want ik kwam voordat ik een telefoon had ook al te laat op school dus vond het een ongeldig argument. Uiteindelijk hadden die ruzies best bespaard kunnen worden want ze hebben absoluut niks opgeleverd.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Een goede regel moet een goede "waarom" hebben, die aangesloten is op de belevingswereld van het kind.

Een regel moet nooit een regel zijn om de regel. Als je de waarom niet weet, kun je de regel aanpassen.



Waarom mag ze niet haar telefoon de hele dag op zak? De hele maatschappij heeft de telefoon de hele dag op zak. Of zit ze dan echt alleen maar op haar telefoon te turen en reageert ze niet op gesprekken etc? Daar kun je dan ook weer afspraken over maken.

Dat appen met vriendinnen is idd heel belangrijk op die leeftijd.

Ik snap nog enigszins dat ze niet heel de dag op de tablet mag. Dat slaat de creativiteit van een kind echt dood. En in bed snap ik ook nog wel, dan moet je slapen.



Ik vind ook dat jullie haar niet zo serieus nemen. Ze voelt zich blijkbaar echt ongelukkig bij jullie als ze geen contact kan hebben met haar vriendinnen. Dat snap ik goed, ik kan me zelf nog herinneren als puber dat vriendinnen op 1 staan, en dan pas met afstand je (irritante) familie.

Deal met haar puberteit, ze word groter en kan meer verantwoordelijkheden en taken aan. Ik denk dat de dochter een langere adem heeft dan jullie en makkelijk een jaar wegblijft, zo niet langer. Sluit een compromis.
Ik vind jullie ook nogal star. Hoe oud zijn de andere 2 kinderen? Je kunt niet dezelfde telefoonregel laten gelden voor iemand van 13 als voor iemand van 9. Daarbij opgeteld dat ze geen vriendinnen heeft bij jullie, en dus geen sociaal leven buiten het gezin, maakt dat het voor haar oersaai is.

Ik zou de regels voor haar verruimen naar 'geen telefoon aan tafel en niet na een bepaald tijdstip 's avonds (half uur na bedtijd of zo)'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven