Stiefkind (5) vertellen dat ze grote (half)zus wordt

06-02-2017 10:23 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik verwachten dit jaar een kindje samen. Vriend heeft al een dochtertje van 5 uit een eerder huwelijk. Zij wordt dus grote zus. Ik zoek naar tips om haar voor te bereiden op de komst van een halfbroertje/halfzusje. We willen het gaan vertellen na de 12 weken echo, overigens gaan wij de term 'half' niet gebruiken. We zijn allebei dol op haar, ze is 50% van de tijd bij ons en het klikt tussen haar en mij ook echt supergoed. We denken ook dat ze het echt heel leuk gaat vinden om grote zus te worden.



Ik lees graag jullie ervaringen met het vertellen van het grote nieuws.

Weet iemand of er toevallig leuke kinderboekjes zijn die over deze situatie schrijven? Google helpt me nog niet verder.



EDIT: misschien moet er ook wat eenvoudige seksuele voorlichting gegeven worden naar aanleiding van mijn zwangerschap? Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Als ik Google op 'grote zus boek' krijgt ik héél veel hits met voorbereidende boeken.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring dus ook geen echte tips.



Het enige wat mij niet jouw plaats lijkt is die seksuele voorlichting. Ze heeft een vader en een moeder, laat die samen bepalen hoe om te gaan met dit soort essentiële dingen...



Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een echo een 5 jarige helemaal niets zegt. Ik vraag me ook af of je het zo vroeg moet vertellen. Vanaf 12 weken tot 40 weken duurt nog heel lang voor een 5 jarige. Weet haar moeder het al? Want die zou ik het wel vertellen, dan is ze voorbereid op de verhalen van haar dochter. Ik vond dit boek wel grappig, maar dat is misschien wat kinderachtig voor een 5 jarige.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip is om vooral ook de andere ouder mee te nemen in dit nieuws
Alle reacties Link kopieren
En seksuele voorlichting? Je zou er voorzichtig wat over vertellen als ze het vraagt. Maar ik zou dat primair bij haar moeder laten liggen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Gefeliciteerd, wat leuk voor jullie.



Je hoeft een kind van 5 echt geen voorlichting te gaan geven hoor omdat je zwanger bent. Dat zegt haar nog helemaal niets. Het ene moment zal ze blij zijn dat er een babytje komt, het volgende moment is ze weer met heel andere dingen bezig.
Gewoon vertellen, met 5 jaar zijn boekjes leuk, maar ze snapt het zo ook wel. Seksuele voorlichting zou ik niet apart doen. Er komen vanzelf vragen over hoe die baby nou in jouw buik komt. En hoe dat zaadje nou bij dat eitje in jouw buik komt. Aangezien het niet jouw dochter is, is het misschien wel handig om van te voren te bespreken wat het antwoord is dat gegeven gaat worden en welke woorden er gebruikt worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Belle73 schreef op 06 februari 2017 @ 10:28:

En seksuele voorlichting? Je zou er voorzichtig wat over vertellen als ze het vraagt. Maar ik zou dat primair bij haar moeder laten liggen.En de vader dan?
Wij hebben het verteld aan de hand van een echo, met een cadeautje erbij rond de 10 weken. Ze was toen 4, nu net 5 en ik ben aanstaande zaterdag uitgerekend. We hebben aan de hand van de echo uitgelegd dat er een baby in mijn buik zit.



Ze heeft wel bij moeder al broertje van 2, dus kent het principe.



We hebben haar er zoveel mogelijk bij betrokken. Ze heeft alle echo foto's gezien, is bij 33 weken mee geweest naar de echo. Ik heb een app op mijn telefoon waarbij ze laten zien welk formaat fruit baby op welk moment had. Dit maakte het voor haar tastbaarder hoe groot de baby nu in mijn buik is want lengte en gewicht zegt niet zoveel. En ze heeft baby ook al vanaf 20 weken voelen schoppen, en zien bewegen. En mijn buik krijgt veel knuffels als ze weekenden hier is. Ze is ook naast man en mij de enige die de namen weet. Dat vindt ze heel stoer, en als ze het geheim kan houden krijgt ze een cadeautje en dat zal wel lukken want zijn inmiddels al 6 weken verder. En hoevaak opa's en oma's naam ook proberen los te krijgen, ze zegt niks .

Ow en ze heeft de eerste kleertjes voor de baby uit mogen zoeken.



Seksuele voorlichting hebben wij niet gedaan, maar hebben er wel een boek over als ze ernaar vraagt.



We hebben het de moeder verteld trouwens net voor dochter het zelf hoorde. Dus op vrijdag hoorde moeder het bij wegbrengen, op zaterdagochtend hoorde dochter het. Zodat moeder ook tijd had het nieuws te laten zinken.
quote:Belle73 schreef op 06 februari 2017 @ 10:28:

En seksuele voorlichting? Je zou er voorzichtig wat over vertellen als ze het vraagt. Maar ik zou dat primair bij haar moeder laten liggen.Maar je hebt grote kans dat TO de vragen krijgt, zij is degene die een baby in haar buik heeft.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus heeft haar dochter een tekening voor de hele familie laten maken dat er een broertje of zusje kwam. Dus gewoon verteld en haar zelf een grote verrassing voor opa en oma laten maken. Uiteraard nadat ex-zwager en nichtje zelf volledig op de hoogte waren. Meisje was supertrots!



Voorlichting is niet nodig joh.
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 06 februari 2017 @ 10:35:

[...]





Maar je hebt grote kans dat TO de vragen krijgt, zij is degene die een baby in haar buik heeft.

Dan is het handig dat Pa&Ma het meiske al vast vertellen hoe dat zit. Er zijn prima boeken voor.

Ik vond Ben jij ook op mij?, van Sanderijn van der Doef heel handig. Gemakkelijke plaatjes om eea bij uit te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Haar moeder in ieder geval eerst inlichten.



Op een normale manier vertellen lijkt mij voldoende en de vragen die zij heeft beantwoorden
Je meent het..
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra__ schreef op 06 februari 2017 @ 10:32:

[...]



En de vader dan?Inderdaad, of de vader. Maar ik zou het ook even met moeder overleggen, want je weet niet wat moeder al verteld heeft of wil vertellen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik vind samengestelde gezinnen altijd zo zielig, ook al gaat het 'goed'. Heb toch altijd het gevoel dat het andere kind achter wordt gesteld
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:reisa1978 schreef op 06 februari 2017 @ 10:35:

[...]





Maar je hebt grote kans dat TO de vragen krijgt, zij is degene die een baby in haar buik heeft.Hier heeft ze dit niet gevraagd. Maar hebben voor zekerheid wel het boek Ben jij ook op mij?in huis
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 06 februari 2017 @ 10:49:

[...]



Dan is het handig dat Pa&Ma het meiske al vast vertellen hoe dat zit. Er zijn prima boeken voor.

Ik vond Ben jij ook op mij?, van Sanderijn van der Doef heel handig. Gemakkelijke plaatjes om eea bij uit te leggen.Mijn ervaring is dat de meest simpele uitleg al voldoende is voor kinderen van die leeftijd. En dat ze dan meestal niet doorvragen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:ladygaga_xx schreef op 06 februari 2017 @ 11:33:

Ik vind samengestelde gezinnen altijd zo zielig, ook al gaat het 'goed'. Heb toch altijd het gevoel dat het andere kind achter wordt gesteldTja volgens mij doet het er niet toe wat jij vindt en is dat ook niet de vraag van TO.
Alle reacties Link kopieren
Er is toch een vader die dat allemaal uit kan leggen?
Alle reacties Link kopieren
quote:MN-- schreef op 06 februari 2017 @ 11:34:

[...]



Tja volgens mij doet het er niet toe wat jij vindt en is dat ook niet de vraag van TO.jawel dit is een forum dus iedereen mag zijn mening geven
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 06 februari 2017 @ 11:33:

Ik vind samengestelde gezinnen altijd zo zielig, ook al gaat het 'goed'. Heb toch altijd het gevoel dat het andere kind achter wordt gesteldJij bent kind uit een samengesteld gezin?
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra__ schreef op 06 februari 2017 @ 11:35:

[...]



Jij bent kind uit een samengesteld gezin?jup
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
TO: seksuele voorlichting is jouw taak niet maar van haar vader en moeder. ook zou ik heb pas veel later in de zwangerschap vertellen
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 06 februari 2017 @ 11:36:

[...]



jupEn jij hebt je altijd achtergesteld gevoeld. Vervelend voor je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven