Stiefkind (5) vertellen dat ze grote (half)zus wordt

06-02-2017 10:23 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik verwachten dit jaar een kindje samen. Vriend heeft al een dochtertje van 5 uit een eerder huwelijk. Zij wordt dus grote zus. Ik zoek naar tips om haar voor te bereiden op de komst van een halfbroertje/halfzusje. We willen het gaan vertellen na de 12 weken echo, overigens gaan wij de term 'half' niet gebruiken. We zijn allebei dol op haar, ze is 50% van de tijd bij ons en het klikt tussen haar en mij ook echt supergoed. We denken ook dat ze het echt heel leuk gaat vinden om grote zus te worden.



Ik lees graag jullie ervaringen met het vertellen van het grote nieuws.

Weet iemand of er toevallig leuke kinderboekjes zijn die over deze situatie schrijven? Google helpt me nog niet verder.



EDIT: misschien moet er ook wat eenvoudige seksuele voorlichting gegeven worden naar aanleiding van mijn zwangerschap? Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 06 februari 2017 @ 11:36:

TO: seksuele voorlichting is jouw taak niet maar van haar vader en moeder. ook zou ik heb pas veel later in de zwangerschap vertellenWaarom?
quote:ladygaga_xx schreef op 06 februari 2017 @ 11:35:

[...]



jawel dit is een forum dus iedereen mag zijn mening gevenJouw mening en ervaring wil niet zeggen dat ieder kind zich altijd achtergesteld voelt. Je mag je mening geven maar daar zit TO vast niet op te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook pas later vertellen. Je hebt nu nog geen buik en het duurt nog heel lang. Voor een kind is het dus nog helemaal niet concreet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
quote:MN-- schreef op 06 februari 2017 @ 11:39:

[...]



Jouw mening en ervaring wil niet zeggen dat ieder kind zich altijd achtergesteld voelt. Je mag je mening geven maar daar zit TO vast niet op te wachten.als je je leed op een OPENBAAR forum deelt heb je grote kans dat andere mensen hun mening er tegen aan gooien, bedoeld of niet.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:MN-- schreef op 06 februari 2017 @ 11:39:

[...]



Jouw mening en ervaring wil niet zeggen dat ieder kind zich altijd achtergesteld voelt. Je mag je mening geven maar daar zit TO vast niet op te wachten.Ik denk dat TO nu abortus overweegt
quote:Phaedra__ schreef op 06 februari 2017 @ 11:38:

[...]



Waarom?Dit snap ik ook niet. Wij vonden het juist belangrijk dat dochter van man het wist voor de rest van de wereld het wist.
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 06 februari 2017 @ 11:41:

[...]



als je je leed op een OPENBAAR forum deelt heb je grote kans dat andere mensen hun mening er tegen aan gooien, bedoeld of niet.Dit vind ik echt de meest kinderachtige zin die hier op het forum gebruikt wordt. Onderbouw dan minstens met argumenten waarom jij denkt dat jouw mening er in die context toe doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:MN-- schreef op 06 februari 2017 @ 11:42:

[...]



Dit snap ik ook niet. Wij vonden het juist belangrijk dat dochter van man het wist voor de rest van de wereld het wist.Dit was voor mijn zoon ook heel belangrijk. Achteraf gezien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra__ schreef op 06 februari 2017 @ 11:43:

[...]



Dit vind ik echt de meest kinderachtige zin die hier op het forum gebruikt wordt. Onderbouw dan minstens met argumenten waarom jij denkt dat jouw mening er in die context toe doet.je gaat off topic, graag on topic blijven
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 06 februari 2017 @ 11:36:

TO: seksuele voorlichting is jouw taak niet maar van haar vader en moeder. ook zou ik heb pas veel later in de zwangerschap vertellenStraks moet er geheimzinnig worden gedaan als er mensen op visite komen, sttttttt niet over babies hebben want zusje weet nog van niets. Zoiets?
Alle reacties Link kopieren
Hier wat links van boeken TO:



https://www.google.nl/sea ... 8QsxgIHA&biw=1280&bih=590
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 06 februari 2017 @ 11:43:

[...]



je gaat off topic, graag on topic blijvenLastig hè, als je niets inhoudelijks kan bijdragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra__ schreef op 06 februari 2017 @ 11:44:

[...]



Lastig hè, als je niets inhoudelijks kan bijdragen.lastig he om on topic te blijven?
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
To, gefeliciteerd!!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Vwb de boekjes, ik vind inderdaad veel over grote zus worden, maar dan gaat het om de eigen papa en mama, niet om de papa en de vriendin van papa. Vroeg me af of specifiek daar ook boekjes over zijn. Gewoon om dat later met haar door te lezen, niet om naar aanleiding daarvan het nieuws te brengen.



Wat bijzonder dat jullie vinden dat de ex (moeder dus) het nieuws eerst te horen moet krijgen. Waarom vinden jullie dat?



Met seksuele voorlichting bedoelde ik ook niet dat IK dat specifiek zelf moet doen, maar gewoon in het algemeen. Uiteraard laat ik dit bij vader en moeder liggen, maar als ze vragen stelt wil ik wel hetzelfde vertellen als zij.



@Ladygaga; wat jammer dat jij je achtergesteld voelt als kind uit een samengesteld gezin. Mijn ouders zijn ook gescheiden, beiden hertrouwd met iemand met al kinderen. Ik voelde me nooit achtergesteld.

Hoewel jouw reactie eigenlijk offtopic was ben ik nu wel benieuwd naar hoe jij het ervaren hebt dat je er halfbroer/zus bij kreeg? Hoe hebben ze jou dat verteld toendertijd?
Alle reacties Link kopieren
TO, ik zou het haar idd met de echofoto vertellen, dat maakt het wat tastbaar.

Die app waar iemand hier over schreef, met dat fruit, die lijkt me echt onwijs leuk. Mijn zoon was ouder toen zijn stiefmoeder zwanger was en zij hadden een app over wat de baby nu allemaal kon en hoe het er uit zag. Dat vond hij heel leuk.



Seksuele voorlichting zou ik niet doen. Je kan wel met je partner bespreken hoe zij voorlichten en wat zij wel of niet zouden willen dat jij zegt.



Vergeet het de ex niet op tijd te zeggen en dan graag zonder het kind erbij.
Alle reacties Link kopieren
quote:aankleefsjaan schreef op 06 februari 2017 @ 11:46:

Bedankt voor jullie reacties. Vwb de boekjes, ik vind inderdaad veel over grote zus worden, maar dan gaat het om de eigen papa en mama, niet om de papa en de vriendin van papa. Vroeg me af of specifiek daar ook boekjes over zijn. Gewoon om dat later met haar door te lezen, niet om naar aanleiding daarvan het nieuws te brengen.



Wat bijzonder dat jullie vinden dat de ex (moeder dus) het nieuws eerst te horen moet krijgen. Waarom vinden jullie dat?



Met seksuele voorlichting bedoelde ik ook niet dat IK dat specifiek zelf moet doen, maar gewoon in het algemeen. Uiteraard laat ik dit bij vader en moeder liggen, maar als ze vragen stelt wil ik wel hetzelfde vertellen als zij.



@Ladygaga; wat jammer dat jij je achtergesteld voelt als kind uit een samengesteld gezin. Mijn ouders zijn ook gescheiden, beiden hertrouwd met iemand met al kinderen. Ik voelde me nooit achtergesteld.

Hoewel jouw reactie eigenlijk offtopic was ben ik nu wel benieuwd naar hoe jij het ervaren hebt dat je er halfbroer/zus bij kreeg? Hoe hebben ze jou dat verteld toendertijd?



Omdat jouw stiefdochter dus naar haar moeder toe gaat en het nieuws verteld, dan wil je toch juist dat haar moeder dit nieuws te horen krijgt zodat ze zich daar op kan voorbereiden? lijkt mij logisch.



Ja ik had het gevoel alsof ik altijd het 3e wiel van de wagen was en dat zij met zn drieën een gezin vormde en ik altijd er maar een beetje bij hing.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 06 februari 2017 @ 11:45:

[...]



lastig he om on topic te blijven?Wat was het? Oja, openbaar forum enzo.
quote:aankleefsjaan schreef op 06 februari 2017 @ 11:46:

Wat bijzonder dat jullie vinden dat de ex (moeder dus) het nieuws eerst te horen moet krijgen. Waarom vinden jullie dat?

Omdat dit misschien bij de moeder behoorlijk rauw op haar dak kan vallen, ook als ze al jaren uit elkaar zijn. Daarom wilden man het haar zelf vertellen zodat het nieuws kon zinken en ze er niet door dochter mee werd overvallen. Maar ik zou het wel in hetzelfde weekend aan beide vertellen hoor, zodat ze het niet perongeluk via ex hoort maar wel van jullie.
Alle reacties Link kopieren
quote:MN-- schreef op 06 februari 2017 @ 11:51:

[...]



Omdat dit misschien bij de moeder behoorlijk rauw op haar dak kan vallen, ook als ze al jaren uit elkaar zijn. Daarom wilden man het haar zelf vertellen zodat het nieuws kon zinken en ze er niet door dochter mee werd overvallen. Maar ik zou het wel in hetzelfde weekend aan beide vertellen hoor, zodat ze het niet perongeluk via ex hoort maar wel van jullie.

Wat fijn dat hij er zo over nagedacht heeft.

Ik hoorde het van kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:MN-- schreef op 06 februari 2017 @ 11:51:

[...]



Omdat dit misschien bij de moeder behoorlijk rauw op haar dak kan vallen, ook als ze al jaren uit elkaar zijn. Daarom wilden man het haar zelf vertellen zodat het nieuws kon zinken en ze er niet door dochter mee werd overvallen. Maar ik zou het wel in hetzelfde weekend aan beide vertellen hoor, zodat ze het niet perongeluk via ex hoort maar wel van jullie.

Daar had ik dus totaal niet over nagedacht. Goed punt! Zal het eens met vriend bespreken hoe hij dat in gedachten had.



Verder hebben wij gekozen om het haar na die 12 weken te vertellen, omdat we willen dat zij (na onze ouders, die weten het al wel) de belangrijkste is die het nieuws te horen moet krijgen vinden we. We willen niet dat de rest van de wereld het al weet en dat zij (of haar moeder) het perongeluk via dorproddels of viavia te horen zouden krijgen.
quote:ladygaga_xx schreef op 06 februari 2017 @ 11:49:

[...]

Ja ik had het gevoel alsof ik altijd het 3e wiel van de wagen was en dat zij met zn drieën een gezin vormde en ik altijd er maar een beetje bij hing.Volgens mij hangt dit erg van de ouders af. Mijn schoonzus had die ervaring ook hoor, maar zij had dan ook geen eigen slaapkamer en moest daar in de gang slapen etc. Hier zal dochter van man altijd eigen kamer hebben, zullen luxe familieuitstapjes voornamelijk in de weekenden zijn dat zij hier is etc.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het contact met de moeder van het meisje? Die zou ik wel meenemen in het vertellen. Afhankelijk van hoe het contact is op welke manier je dat doet.



Of er wel of niet over een half- wordt gesproken zou ik ook geen stevige beslissingen over maken. Door er zelf geen gewicht aan te geven, maak je dat bij kind ook niet beladen. Je ziet soms dat de andere ouder, of familie, wel de behoefte heeft om dat half- te benadrukken naar een kind. Door er zelf dan niet te krampachtig over te doen 'we gaan half- niet gebruiken' maak je het voor kind makkelijker haar daar haar eigen weg in te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou moeder ook persoonlijk door je man laten informeren.

Als zijn dochter bij jullie is, zou je man zijn ex op de hoogte kunnen brengen.



Het lijkt mij beter dat wanneer dochter het aaan haar moeder verteld, moeder het al weet en dan niet met een eerste,wellicht verbaasde, basale reactie er op reageert.



Haar dochter krijgt een broertje /zusje.

Dat is ook voor moeder best gewichtig nieuws.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk van zo man.......een tweede leg.....Ik heb er zo hekel aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven