Stiefkind (5) vertellen dat ze grote (half)zus wordt

06-02-2017 10:23 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik verwachten dit jaar een kindje samen. Vriend heeft al een dochtertje van 5 uit een eerder huwelijk. Zij wordt dus grote zus. Ik zoek naar tips om haar voor te bereiden op de komst van een halfbroertje/halfzusje. We willen het gaan vertellen na de 12 weken echo, overigens gaan wij de term 'half' niet gebruiken. We zijn allebei dol op haar, ze is 50% van de tijd bij ons en het klikt tussen haar en mij ook echt supergoed. We denken ook dat ze het echt heel leuk gaat vinden om grote zus te worden.



Ik lees graag jullie ervaringen met het vertellen van het grote nieuws.

Weet iemand of er toevallig leuke kinderboekjes zijn die over deze situatie schrijven? Google helpt me nog niet verder.



EDIT: misschien moet er ook wat eenvoudige seksuele voorlichting gegeven worden naar aanleiding van mijn zwangerschap? Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:aankleefsjaan schreef op 06 februari 2017 @ 11:46:

Bedankt voor jullie reacties. Vwb de boekjes, ik vind inderdaad veel over grote zus worden, maar dan gaat het om de eigen papa en mama, niet om de papa en de vriendin van papa. Vroeg me af of specifiek daar ook boekjes over zijn. Gewoon om dat later met haar door te lezen, niet om naar aanleiding daarvan het nieuws te brengen.



Wat bijzonder dat jullie vinden dat de ex (moeder dus) het nieuws eerst te horen moet krijgen. Waarom vinden jullie dat?



Met seksuele voorlichting bedoelde ik ook niet dat IK dat specifiek zelf moet doen, maar gewoon in het algemeen. Uiteraard laat ik dit bij vader en moeder liggen, maar als ze vragen stelt wil ik wel hetzelfde vertellen als zij.



@Ladygaga; wat jammer dat jij je achtergesteld voelt als kind uit een samengesteld gezin. Mijn ouders zijn ook gescheiden, beiden hertrouwd met iemand met al kinderen. Ik voelde me nooit achtergesteld.

Hoewel jouw reactie eigenlijk offtopic was ben ik nu wel benieuwd naar hoe jij het ervaren hebt dat je er halfbroer/zus bij kreeg? Hoe hebben ze jou dat verteld toendertijd?



Draai het eens om. Hoe zou jij willen dat er mee omgegaan wordt als jouw kind een halfbroertje of zusje krijgt?

Voor het meisje is het belangrijk hoe haar moeder reageert. Vandaar ook dat ik aangeeft dat het ook een beetje afhangt van de verhoudingen hoe je dit brengt. Als het gevoelig ligt, vraagt het zorgvuldigheid.



Hier zijn de verhoudingen erg goed, en ik heb toentertijd samen met oudste het nieuws aan mijn ex verteld. Kind wist het dus eerst, en mocht het zelf, met mij erbij, aan vader vertellen. Die vond het alleen maar erg leuk.

De ex van mijn man is vooraf ingelicht, omdat we wisten dat ze voor ons blij zou zijn, maar het voor haar ook als verdrietig voelde. Mijn man is daar dus heen gegaan om eerst met haar alleen te praten en te overleggen wanneer hij het zijn kinderen zou vertellen, wat voor haar prettig was. Zij vond het fijn dat ze even tijd kreeg om het in te laten werken voor ze positief kon reageren naar de kinderen toe.
Alle reacties Link kopieren
Die van ons is 10, dus al wat slimmer. Die legt gelijk de link met dat we dus seks hebben gehad. Zonder piemelzakje.

Zolang ze geen vragen stelt, zou ik haar niet voorlichten. Ze komt vanzelf met vragen. En grote kans dat ze die vragen aan jou stelt. Ik zou gewoon eerlijke, maar simpele antwoorden gegeven. Je geeft toch een raar voorbeeld als je er krampachtig mee omgaat.

Zoon stelt hier vragen aan man, waar man weleens verlegen mee is. Toch krijgt hij antwoord (kan ook zijn: gaat je niks aan).



Wij kiezen er ook voor om de term half niet te bezigen en vragen dit ook expliciet aan anderen.



Ex heb ik zelf ingelicht, maar zoon wist het al. Die kan een geheim bewaren en uit zich hier prima. Hij wilde het wel heeeel graag papa vertellen. Bij zo'n kleintje zou ik ex op de hoogte stellen als de grote zus het weet en bij jullie is. Kan zij zich ook voorbereiden om grote zus op te vangen. En zichzelf eventueel herschikken.
Alle reacties Link kopieren
quote:peecee schreef op 06 februari 2017 @ 12:23:

Vreselijk van zo man.......een tweede leg.....Ik heb er zo hekel aan.wat is zo'n man?
Alle reacties Link kopieren
Ja jullie hebben gelijk. Als het andersom zou zijn zou ik het ook wel prettig vinden om het eerst te weten zodat ik mijn reactie naar dochtertje eventueel kan aanpassen.

Contact met de moeder is zolang het om dochtertje gaat prima. Verder kan mijn vriend haar wel schieten.



quote:peecee schreef op 06 februari 2017 @ 12:23:

Vreselijk van zo man.......een tweede leg.....Ik heb er zo hekel aan.Deze reactie slaat echt nergens op!
Alle reacties Link kopieren
quote:aankleefsjaan schreef op 06 februari 2017 @ 13:11:

Ja jullie hebben gelijk. Als het andersom zou zijn zou ik het ook wel prettig vinden om het eerst te weten zodat ik mijn reactie naar dochtertje eventueel kan aanpassen.

Contact met de moeder is zolang het om dochtertje gaat prima. Verder kan mijn vriend haar wel schieten.Zolang hij haar fatsoenlijk tegemoet treedt en de gesprekken over dochter goed verlopen. Verder hoeft hij ook niks meer met haar. Hopelijk kan hij zijn afkeer van haar moeder voor zich houden waar zijn dochter bij is.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja hoor, zij doen het allebei echt heel professioneel en zeker waar hun dochtertje bij is.

Ik bedoel meer dat hij haar nooit op de koffie zou uitnodigen zonder dochtertje bijvoorbeeld.

Hij is erg gekwetst doordat zij al erg lang vreemdging, dat kwam pas naar boven toen dochtertje 2 jaar was en was toen ook al ruim 2 jaar aan de gang. Hij neemt het haar enorm kwalijk dat door haar schuld hij zijn kindje de helft van de tijd maar kan zien. Zo sneu, hij is er vaak verdrietig van als dochtertje weer naar moeder gaat.
Alle reacties Link kopieren
Daarom een tweede leg????? 1 op de 3 huwelijken gaan kapot....dus die kans is bij jullie ook aanwezig...En dan weer een kind de dupe zijn. Als je toch zoiets als heb meegemaakt dan ga je toch niet weer een kind op de wereld zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:peecee schreef op 06 februari 2017 @ 13:57:

Daarom een tweede leg????? 1 op de 3 huwelijken gaan kapot....dus die kans is bij jullie ook aanwezig...En dan weer een kind de dupe zijn. Als je toch zoiets als heb meegemaakt dan ga je toch niet weer een kind op de wereld zetten.en wat wil je nu met deze opmerking? dat TO een abortuskliniek belt?
quote:peecee schreef op 06 februari 2017 @ 13:57:

Daarom een tweede leg????? 1 op de 3 huwelijken gaan kapot....dus die kans is bij jullie ook aanwezig...En dan weer een kind de dupe zijn. Als je toch zoiets als heb meegemaakt dan ga je toch niet weer een kind op de wereld zetten.

Wil ook zeggen dat 2 op de 3 huwelijken wel stand houdt.

Maar je klinkt verbitterd dus heb je er zelf nare ervaringen mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:peecee schreef op 06 februari 2017 @ 13:57:

Daarom een tweede leg????? 1 op de 3 huwelijken gaan kapot....dus die kans is bij jullie ook aanwezig...En dan weer een kind de dupe zijn. Als je toch zoiets als heb meegemaakt dan ga je toch niet weer een kind op de wereld zetten.Wat een flut beredenering! In het verleden behaalde resultaten bieden (gelukkig) geen garantie voor de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
quote:peecee schreef op 06 februari 2017 @ 13:57:

Daarom een tweede leg????? 1 op de 3 huwelijken gaan kapot....dus die kans is bij jullie ook aanwezig...En dan weer een kind de dupe zijn. Als je toch zoiets als heb meegemaakt dan ga je toch niet weer een kind op de wereld zetten.Dan kan niemand meer aan kinderen beginnen.
Ik vind dat vader alleen naar zijn ex moet gaan en het zijn kind en ex vrouw tegelijkertijd moet vertellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:aankleefsjaan schreef op 06 februari 2017 @ 13:51:

Oh ja hoor, zij doen het allebei echt heel professioneel en zeker waar hun dochtertje bij is.

Hij is erg gekwetst doordat zij al erg lang vreemdging, dat kwam pas naar boven toen dochtertje 2 jaar was en was toen ook al ruim 2 jaar aan de gang.Misschien een rare vraag, maar is zijn dochter dan wel echt zijn dochter en niet het kind van de man waar zijn vrouw mee vreemd ging? Vraagt hij zich dat nooit af? Of lijkt zijn dochter sprekend op hem?
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig hebben wij afgesproken....(mijn exman en ik) bij alletwee geen tweede leg. Gelukkig.....daar zijn wij ook blij mee. AL die vreselijke verhalen over stiefgezinnen.......half broertje zusje.......vreselijk. Een kind voelt zich vervangen. Daarnaast is een eigen kind je altijd diergaarde.
Alle reacties Link kopieren
quote:peecee schreef op 06 februari 2017 @ 14:10:

Gelukkig hebben wij afgesproken....(mijn exman en ik) bij alletwee geen tweede leg. Gelukkig.als jouw ex een jonge nieuwe vriendin treft, met kinderwens, is wat hij met jou afgesproken heeft ineens niet meer van belang. Jij bent immers ´maar de ex´.
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzy75 schreef op 06 februari 2017 @ 14:10:

[...]



Misschien een rare vraag, maar is zijn dochter dan wel echt zijn dochter en niet het kind van de man waar zijn vrouw mee vreemd ging? Vraagt hij zich dat nooit af? Of lijkt zijn dochter sprekend op hem?Ik vind het geen rare vraag, sterker nog, ik vroeg het me in het begin ook heel erg af toen hij over zijn scheiding vertelde. Toen ik haar ook nog pas een paar keer gezien had vond ik vooral dat ze enorm op haar moeder leek. Nu ik haar beter ken zie ik heel veel dezelfde gezichtstrekjes als mijn vriend. Ook lijkt ze op babyfoto's ook als 2 druppels op haar babynichtje (vaders kant) Ik twijfel er echt niet meer aan.
quote:peecee schreef op 06 februari 2017 @ 14:10:

Gelukkig hebben wij afgesproken....(mijn exman en ik) bij alletwee geen tweede leg. Gelukkig.....daar zijn wij ook blij mee. AL die vreselijke verhalen over stiefgezinnen.......half broertje zusje.......vreselijk. Een kind voelt zich vervangen. Daarnaast is een eigen kind je altijd diergaarde.

Toch ook weer knap dat jij voor alle kinderen kan spreken dat ze zich vervangen voelen. Sommige kinderen vinden het juist heel leuk.



En je weet nooit of je exman zich uiteindelijk aan die afspraken houdt, hij zou de eerste niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:peecee schreef op 06 februari 2017 @ 14:10:

Gelukkig hebben wij afgesproken....(mijn exman en ik) bij alletwee geen tweede leg. Gelukkig.....daar zijn wij ook blij mee. AL die vreselijke verhalen over stiefgezinnen.......half broertje zusje.......vreselijk. Een kind voelt zich vervangen. Daarnaast is een eigen kind je altijd diergaarde.

Fijn dat die afspraak jou een goed gevoel geeft, besef wel dat dit geen garantie is.

Ik hoor gelukkig meer positieve verhalen over samengestelde gezinnen dan negatieve. Wij zijn echt een gezin als stiefdochter bij ons is.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 06 februari 2017 @ 14:15:

[...]



als jouw ex een jonge nieuwe vriendin treft, met kinderwens, is wat hij met jou afgesproken heeft ineens niet meer van belang. Jij bent immers ´maar de ex´.Ik ben niet maar de ex.......Wij doen namelijk nog veel samen met dochters en zonder onze partners. Bewuste keuze....soms ook met partners. Maar gelukkig wij samen als ouders nog regelmatig samen iets ondernemen. En dat hebben onze partners maar te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
@Peecee mag ik weten wat de reden was van jullie scheiding?

Vind het zo bijzonder dat je nog wel leuke dingen doet met je ex en de kinderen samen. Ik zou dat als kind heel verwarrend gevonden hebben vroeger denk ik. Denk dan, als je dit kan, waarom dan scheiden?
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet dat als van elkaar heb gehouden....kinderen heb gekregen......een verleden samen heb dat dat om slaat in haat. Ook kom ik nog bij mijn ex schoonfamilie...wij zijn trots hierop. Voor de kinderen heel fijn......ook bij halen en brengen altijd samen koffie gedronken...(ook met nieuwe partners). Onze kinderen hebben het geweldig ervaren.Dat wij dat zo doen.
Alle reacties Link kopieren
Je ex schoonfamilie reageert niet altijd volgens het boekje is mijn ervaring.

Uitnodigen van mijn ex om mijn man te lere kennen werd afgeslagen 'want geen behoefte'.



Gezien het aantal vechtscheidingen denk ik wel dat liefde kan omslaan in haat.
Alle reacties Link kopieren
quote:peecee schreef op 06 februari 2017 @ 14:37:

Ik geloof niet dat als van elkaar heb gehouden....kinderen heb gekregen......een verleden samen heb dat dat om slaat in haat. Ook kom ik nog bij mijn ex schoonfamilie...wij zijn trots hierop. Voor de kinderen heel fijn......ook bij halen en brengen altijd samen koffie gedronken...(ook met nieuwe partners). Onze kinderen hebben het geweldig ervaren.Dat wij dat zo doen.

Vooropgesteld: ik vind dat jullie dat geweldig doen!

Maar besef je wel, dat dat vaak na een scheiding niet zo is. Als twee partners zo goed kunnen communiceren, was scheiden niet nodig
Alle reacties Link kopieren
quote:peecee schreef op 06 februari 2017 @ 14:24:

[...]



Ik ben niet maar de ex.......Wij doen namelijk nog veel samen met dochters en zonder onze partners. Bewuste keuze....soms ook met partners. Maar gelukkig wij samen als ouders nog regelmatig samen iets ondernemen. En dat hebben onze partners maar te accepteren.en toch, kan het je gebeuren, als de vader van je kinderen alsnog toch een baby wil met iemand, Dan is je afspraak, hoe goed bedacht ook, niets meer waard
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 06 februari 2017 @ 14:55:

[...]



en toch, kan het je gebeuren, als de vader van je kinderen alsnog toch een baby wil met iemand, Dan is je afspraak, hoe goed bedacht ook, niets meer waardInmiddels een knoopje erin laten leggen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven