Stiefkind (5) vertellen dat ze grote (half)zus wordt

06-02-2017 10:23 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik verwachten dit jaar een kindje samen. Vriend heeft al een dochtertje van 5 uit een eerder huwelijk. Zij wordt dus grote zus. Ik zoek naar tips om haar voor te bereiden op de komst van een halfbroertje/halfzusje. We willen het gaan vertellen na de 12 weken echo, overigens gaan wij de term 'half' niet gebruiken. We zijn allebei dol op haar, ze is 50% van de tijd bij ons en het klikt tussen haar en mij ook echt supergoed. We denken ook dat ze het echt heel leuk gaat vinden om grote zus te worden.



Ik lees graag jullie ervaringen met het vertellen van het grote nieuws.

Weet iemand of er toevallig leuke kinderboekjes zijn die over deze situatie schrijven? Google helpt me nog niet verder.



EDIT: misschien moet er ook wat eenvoudige seksuele voorlichting gegeven worden naar aanleiding van mijn zwangerschap? Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:peecee schreef op 06 februari 2017 @ 14:37:

Ik geloof niet dat als van elkaar heb gehouden....kinderen heb gekregen......een verleden samen heb dat dat om slaat in haat. Ook kom ik nog bij mijn ex schoonfamilie...wij zijn trots hierop. Voor de kinderen heel fijn......ook bij halen en brengen altijd samen koffie gedronken...(ook met nieuwe partners). Onze kinderen hebben het geweldig ervaren.Dat wij dat zo doen.Stranden daarom 1 op de 3 huwelijken? Omdat man en vrouw zo fijn contact hebben en wel de leuke dingen willen doen samen, maar al zo lang samen zijn dat het niet meer bijzonder genoeg is?
Alle reacties Link kopieren
quote:peecee schreef op 06 februari 2017 @ 14:56:

[...]



Inmiddels een knoopje erin laten leggen....

Knoopjes kunnen eruit gehaald.

Maar het gaat niet om wat er medisch mogelijk is. Het gaat er om, dat je op een bepaald moment ´de ex´ wordt en niet zoveel meer in te brengen hebt.

Voor mij (oke, op liefde voor man na) belangrijke reden om mijn huwelijk goed te houden. Ik wil niet meer mensen in het leven van mijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:peecee schreef op 06 februari 2017 @ 14:37:

Ik geloof niet dat als van elkaar heb gehouden....kinderen heb gekregen......een verleden samen heb dat dat om slaat in haat. Ook kom ik nog bij mijn ex schoonfamilie...wij zijn trots hierop. Voor de kinderen heel fijn......ook bij halen en brengen altijd samen koffie gedronken...(ook met nieuwe partners). Onze kinderen hebben het geweldig ervaren.Dat wij dat zo doen.Hier ondertussen net zo (of toch bijna). 10 jaar gescheiden, zoon is nu 12. Ondertussen 8 jaar samen met nieuwe partner en het is net mijn zoon die nog wel erg graag een broertje of zusje wou. Hoezo willen kinderen geen 2de leg? Maar bij partner lag er inderdaad ook al een knoopje in (hij heeft 3 kinderen) en 4 kinderen samen vonden wij zelf wel genoeg. Als ik nog geen kind had, zou dat knoopje misschien wel een dealbreaker geweest zijn.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsNiceGuy schreef op 06 februari 2017 @ 15:45:

[...]





Hier ondertussen net zo (of toch bijna). 10 jaar gescheiden, zoon is nu 12. Ondertussen 8 jaar samen met nieuwe partner en het is net mijn zoon die nog wel erg graag een broertje of zusje wou. Hoezo willen kinderen geen 2de leg? Maar bij partner lag er inderdaad ook al een knoopje in (hij heeft 3 kinderen) en 4 kinderen samen vonden wij zelf wel genoeg. Als ik nog geen kind had, zou dat knoopje misschien wel een dealbreaker geweest zijn.



Hier is er een dolblij dat hij een zusje krijgt. Al wil hij liever een broertje...

Het is hoe je ouders er mee omgaan. Oudste blijft mijn mannetje. En leuke dingen is in de tijd dat hij er ook is.
Om te beginnen: Proficiat!



Die seksuele voorlichting zou ik achterwege laten, tenzij kind daar later specifiek op ingaat.



Ex zal het automatisch wel te weten komen door haar dochter.

Die gaat echt geen 6 maanden zwijgen.

Eventueel kan het nog es vermeld worden op een moment van overdracht.

(Als ex bijvoorbeeld vraagt of het waar is wat dochter vertelt.)



Ik zou voor de "simpele" versie van de leesboekjes gaan.

Waarbij kind ook wel weet dat jij niet haar echte mama bent.

Ze is 5.



Je kan het op 12 weken vertellen, maar je kan ook bijvoorbeeld wachten tot ze een buik ziet verschijnen.

Nadeel is dan misschien dat familie of vrienden die het al weten het dan mogelijk verklappen of er bij haar naar vragen (à la "wil jij graag een broer of een zus" of "wanneer krijg je nu een broer of een zus") ...

Dan vertel ik het dus liever zelf al vroeg. Waarbij er desnoods een aftelkalender kan worden gemaakt en dergelijke om dat half jaar dat het nog duurt voor te stellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het absoluut door man als eerste aan ex laten vertellen. Dat zou voor mij een "harde eis" zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin moest op het schoolplein van een andere ouder horen dat haar kinderen een broertje of zusje gingen krijgen. De kinderen moesten het van vader geheim houden, maar hadden dat zo moeilijk gevonden dat ze het wel aan vriendinnetjes hadden verteld.

Geloof me, je voelt je ontzettend lullig als blijkt dat de halve wereld al weet dat er een grote verandering in get leven van je kinderen gebeurt en je weet van niets.

(Vooral omdat zij en ex de week ervoor nog gesprek op school hadden omdat het slecht ging met jongste. Concentratieproblemen, huilen, in haar broek plassen etc. Een stuk begrijpelijker als je zou weten dat ze er moeite mee had dat zij straks niet meer papa's kleintje zou zijn, maar vader vond het niet nodig dit te vermelden in het gesprek).

Vertel het dus aan de ex, op een moment dat ze dit kan verwerken zonder haar kind erbij. En vraag in hemelsnaam niet aan haar om het geheim te houden of het zelf aan haar moeder te vertellen.
quote:Mietrot schreef op 06 februari 2017 @ 16:32:

Ex zal het automatisch wel te weten komen door haar dochter.

Die gaat echt geen 6 maanden zwijgen.

Eventueel kan het nog es vermeld worden op een moment van overdracht.

(Als ex bijvoorbeeld vraagt of het waar is wat dochter vertelt.)

.Dit zou ik respectloos vinden naar de andere ouder. Belangrijke gebeurtenissen in het leven van je kind hoor je uit fatsoen te delen ookal kun je elkaar wel schieten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 11 weken zwanger, we hebben het stiefzoon van 5 een paar dagen geleden verteld, gewoon aan tafel met de echo foto in de hand. Hij is door het dolle heen en heel trots en blij, prachtig om te zien. 5 minuten daarna heeft mijn vriend de moeder gebeld, ze is heel blij voor ons, ze heeft mij de volgende dag uitgebreid gebeld.



We zijn al vijf jaar samen met co-ouderschap. Band met de moeder is goed, met name de band tussen haar en mij. Dat scheelt allemaal enorm.



Tips dus? Je kind rustig vertellen en daarna gelijk de moeder inlichten. Wij vonden per telefoon prettig, mocht ze niet blij geweest zijn, is het makkelijker te incasseren per telefoon dan live.



Veel succes en geniet van je zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Hamertje! En wat mooi dat jullie zo goed met elkaar om gaan.

Ik heb zelf totaal niks met de moeder, ook niet tegen, maar het is ook niet mijn type mens om mee om te gaan. Met verjaardagen enzo zorgen we wel dat er wat leuks geknutseld wordt of koekjes gebakken voor de ander, dus dat zit wel goed.



Ik denk dat wij het tegen de moeder gaan vertellen als dochtertje gebracht wordt. Dan kan dochtertje alvast naar binnen om te spelen en kunnen pa en ma nog samen even praten in de hal. Dochtertje krijgt het dan die dag te horen, dan krijgt ze een nieuw shirtje met 'ik word grote zus' en mag ze ook de echo zien. Dan gaan we het samen vertellen aan de broer van mijn vriend, haar oom.
Alle reacties Link kopieren
quote:Belle73 schreef op 06 februari 2017 @ 11:40:

Ik zou het ook pas later vertellen. Je hebt nu nog geen buik en het duurt nog heel lang. Voor een kind is het dus nog helemaal niet concreet.

Onzin. Toen zoon 4 was werd ik zwanger en we hebben het hem als eerste verteld omdat we niet wilden dat iemand anders dan wij het hem zouden vertellen. Hij vond het reuze interessant en snapte ook dat hij nog lang zou moeten wachten op zijn broertje of zusje.

Maar goed, misschien is het mijn ding dat ik vind dat een kind dat van de ouders (of ouder en nieuwe partner) moet horen en niet van oma of de buurvrouw.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan
quote:peecee schreef op 06 februari 2017 @ 14:37:

Ik geloof niet dat als van elkaar heb gehouden....kinderen heb gekregen......een verleden samen heb dat dat om slaat in haat. Ook kom ik nog bij mijn ex schoonfamilie...wij zijn trots hierop. Voor de kinderen heel fijn......ook bij halen en brengen altijd samen koffie gedronken...(ook met nieuwe partners). Onze kinderen hebben het geweldig ervaren.Dat wij dat zo doen.Serieus? je hebt nog nooit gehoord van mishandeling, alcoholgebruik, iets wat in iemands psyche verandert door een ongeluk waardoor hij/zij zichzelf niet is? etc
quote:aankleefsjaan schreef op 07 februari 2017 @ 08:13:

Ik denk dat wij het tegen de moeder gaan vertellen als dochtertje gebracht wordt. Dan kan dochtertje alvast naar binnen om te spelen en kunnen pa en ma nog samen even praten in de hal. Dochtertje krijgt het dan die dag te horen, dan krijgt ze een nieuw shirtje met 'ik word grote zus' en mag ze ook de echo zien. Dan gaan we het samen vertellen aan de broer van mijn vriend, haar oom.Zo ging het bij ons ook, al was het shirt een mega Mindy pak en de oom een tante haha :-).
Alle reacties Link kopieren
Update:

Toen haar moeder haar kwam brengen heeft mijn vriend het bij de voordeur tegen zijn ex verteld. Dochtertje was toen in de huiskamer bij mij. Haar moeder reageerde blijkbaar heel enthousiast en stuurde later nog een appje om te feliciteren.

Dochtertje van vriend kreeg van ons een nieuw shirt met 'ik word grote zus' en hebben we samen gelezen wat er op staat. Ze vond het supergaaf en was heel trots en nieuwsgierig hoe groot het babytje nu is.

Uitgelegd dat het nu zo groot is als haar kleine teen en volgende week zo groot als haar grote teen en dus elke week een beetje groeit.

Toen ze weer naar haar moeder ging zijn wij ook mee naar binnen gegaan zodat zij samen met ons het grote nieuws aan haar moeder mocht vertellen (die het dus al wist). Moeder reageerde echt heel erg leuk.

Happy
Alle reacties Link kopieren
Fijn TO dat je zulke reacties hebt gekregen! Gefeliciteerd en geniet van de zwangerschap
Fijn TO! Hier is dochter van man inmiddels een hele trotse grote zus.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat het zo goed is verlopen!
Alle reacties Link kopieren
quote:peecee schreef op 06 februari 2017 @ 13:57:

Daarom een tweede leg????? 1 op de 3 huwelijken gaan kapot....dus die kans is bij jullie ook aanwezig...En dan weer een kind de dupe zijn. Als je toch zoiets als heb meegemaakt dan ga je toch niet weer een kind op de wereld zetten.Wat een onzin. Mijn vader is inmiddels al 36 jaar bij mijn moeder en ze zijn nog steeds heel gelukkig. Als je geen tweede, derde, vierde poging zou mogen wagen was ik er niet geweest.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
En fijn dat het zo goed is gegaan TO! Jullie hadden er ook goed over nagedacht maar dan is het alsnog fijn als het in de praktijk ook prettig verloopt..
Natte tosti..
quote:peecee schreef op 06 februari 2017 @ 12:23:

Vreselijk van zo man.......een tweede leg.....Ik heb er zo hekel aan.





Heeee, heb je je stokpaardje weer uit het berghok gehaald en afgestoft? ...... Niet op letten TO, deze forummer drinkt dagelijks een fles natuurazijn ipv koffie of thee.



Verder eens met de rest. Ik zou het ook eerst aan de moeder vertellen en dan pas aan de (stief)dochter. Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ah heb je al gedaan inmiddels. Leuk dat het zo goed is gegaan!!
U
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 16:19
0.00% gewijzigd
Oh ik zie dat moeder bij de voordeur al is ingelicht, niet heel netjes maar blijkbaar voldoende voor jullie. Gefeliciteerd dat het zo goed gegaan is!
Alle reacties Link kopieren
quote:Koffiekop schreef op 25 april 2017 @ 12:18:

Oh ik zie dat moeder bij de voordeur al is ingelicht, niet heel netjes maar blijkbaar voldoende voor jullie. Gefeliciteerd dat het zo goed gegaan is!

Hoezo niet netjes?

Juist wel netjes om het moeder vooraf te vertellen toch? Moeder is daarna vertrokken en kon zich dus een paar dagen voorbereiden tot thuiskomst dochter. Wij hebben daarna dochter ingelicht.



Hoe had jij het gedaan dan?
quote:aankleefsjaan schreef op 25 april 2017 @ 12:55:

[...]



Hoezo niet netjes?

Juist wel netjes om het moeder vooraf te vertellen toch? Moeder is daarna vertrokken en kon zich dus een paar dagen voorbereiden tot thuiskomst dochter. Wij hebben daarna dochter ingelicht.



Hoe had jij het gedaan dan?Hier hadden we het ook zo gedaan. Snap ook niet waarom dat niet netjes zou zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven