"Stuur kind alleen naar school"

21-02-2014 09:05 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit het AD:



"Kinderen moeten zo vroeg mogelijk zelfstandig, dus zonder begeleiding van hun ouders, naar school lopen of fietsen. Zo kan het kind verkeerservaring opdoen, stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN).



'Hoe eerder een kind verkeerservaring opdoet, hoe sneller het zelfstandig kan deelnemen aan het verkeer', aldus Rob Stomphorst van VVN. 'Zo zijn ze voorbereid op veilige verkeersdeelname in de rest van hun leven.'



Een enquête van VVN onder 1847 ouders van kinderen die op de basisschool zitten, liet zien dat 39 procent zijn kroost naar school brengt omdat het anders te gevaarlijk is. 61 procent doet dat ook omdat de kinderen nog te jong zijn om alleen te gaan. Bovendien vindt 42 procent van de ondervraagden het ook 'gewoon gezellig'."



Ik breng ze nog omdat de jongste nog maar 4 is. Maar als ik geen jongste had denk ik niet dat ik de oudste van 7 wél alleen naar school zou laten gaan (drukke weg oversteken). Met welke leeftijd gingen jullie kinderen zelfstandig naar school?
Alle reacties Link kopieren
Beetje kort door de bocht. Ligt toch ook helemaal aan de route en hoe ver weg de school staat.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
6 & 7 en geen idee wanneer ik ze alleen laat gaan, voorlopig nog lang niet. Ze moeten10-15 minuten fietsen en daar vertrouw ik ze absoluut nog niet zonder toezicht.

Op dagen dat wij werken brengen we ze met de auto en rijden dan direct door naar ons werk..
Oudste is bijna 7 en jongste gaat nog niet naar school, maar echt niet dat mijn oudste zelf 1,5 km gaat fietsen. Op de drukke weg na vind ik dat echt te ver met het oog op andere nare dingen die met kinderen kunnen gebeuren.



In mijn geval betekend het dat ik de oudste zeker tot einde basisschool zou kunnen brengen, de jongste is ruim 5 jaar jonger
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog geen kinderen, maar ik liep vanaf halverwege kleuterschool alleen naar school. Moest 4 straten verder zijn.



De lagere school ging ik dus ook alleen naar toe, zelfs als mijn moeder mijn broertje naar school bracht in hetzelfde gebouw na onze verhuizing en lagere school was in een ander dorp.
Alle reacties Link kopieren
Nog lang niet. Ze moet of via een drukke weg waar de bussen rijden en die moet ze dan oversteken, of via een straat die overdag weliswaar rustig is, maar rond het starten en uitgaan van de school een opeenstapeling van auto's en fietsen omdat er drie basisscholen zitten. Nu is ze sowieso pas vier, maar ik weet niet wanneer ik haar wel zelfstandig zou laten gaan, de komende jaren echt nog niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ikzelf toen ik klein was, liep alleen door de binnenstad naar school, vanaf groep 3/eerste klas. Toen ik 8 was en inmiddels verhuisd, ging ik alleen met bus of trein naar diezelfde stad om daar een vriendinnetje op te halen en te gaan sporten.



Ik moet er nu niet meer aan denken. Het is allemaal zo veranderd!



Inmiddels woon ik elders en heb ik een dochter van 8. Zij gaat sinds kort alleen naar school. Ze moet 1 drukke weg over. Gezien zij niet in 7 sloten tegelijk loopt, de school op 7 minuten lopen zit en goed uitkijkt, durf ik dat wel aan, maar helemaal lekker thuis zit ik nog niet...



Denk overigens wel dat het helemaal afhangt van de verkeerssituatie en hoe een kind is.
Alle reacties Link kopieren
Waarom die 1,5 km fietsen? dan kan hij toch beter lopen en idd zelfstandig gaan.



Ik ging v.a. groep 5 zelfstandig. Had v.a. groep 4 gemogen maar toen zaten we tijdelijk in een noodgebouw ver weg.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind wel dat mijn dochter zoveel mogelijk op de fiets naar school moet gaan, is dan ook een ritje van maximaal drie minuten. Maar alleen gaat ze voorlopig nog. Ze moet een weg oversteken die zo druk is dat wij 'm zelfs vermijden 's ochtends als het kan. Maar zij moet die weg oversteken om op school te komen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Jongste van 6 breng en haal ik. Hierdoor gaat de oudste eigenlijk gelijk met ons mee. Maar oudste van net 9 jaar gaat wel op woensdag en vrijdag alleen naar huis, omdat ze dan later uit is. Nu is het voor ons nog geen 5 minuten fietsen en we wonen in ee dorp.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het belangrijker is dat ouders zich aan de verkeersregels houden als ze hun kinderen naar school brengen.



Iedere ochtend weer zie ik ouders met hun kinderen door rood fietsen, over de stoep fietsen, van links voorrang nemen etc. etc.

Je leert je eigen kind levensgevaarlijk gedrag aan.



Laatst een kind "nee pappa, het is rood" Vader: "joh, geeft niet."

Echt, zo dom.
quote:Apatura schreef op 21 februari 2014 @ 09:15:

Waarom die 1,5 km fietsen? dan kan hij toch beter lopen en idd zelfstandig gaan.



Ik ging v.a. groep 5 zelfstandig. Had v.a. groep 4 gemogen maar toen zaten we tijdelijk in een noodgebouw ver weg.



Lopen of fietsen, we doen allebei...het blijft 2 drukke wegen over, veel water en een slechte buurt.

Vind 7 hier gewoon nog te vroeg.
Ligt toch helemaal aan deze tijd. Ik ben in de jaren 60 opgegroeid. Alle kinderen gingen alleen naar school. Drukke weg oversteken had je 'klaarovertjes' voor. Of brigadiertjes werden ze genoemd. Automobilisten stopten daar toen nog voor. Denk niet dat dit nu nog zou kunnen. Maar niet alleen school liepen we alleen naartoe, ook naar gymclub of zwembad. Denk dat ik een jaar of 8 was toen hier groot openluchtzwembad werd geopend. Gingen we gewoon zonder pa of ma naar toe. Tasje met brood en limonade mee. Gewoon door het park. Jeetje nu ik dit schrijf lijkt het wel of ik sprookje vertel.

Ik heb geen kinderen, maar in deze tijd bracht ik ze wel weg denk ik.
Wij wonen minder dan een kilometer van school en hier gingen ze best jong alleen. De oudste ging op een bepaald moment (ik denk 8 jaar) altijd alvast vooruit. Zo ook later haar jongere broer. En de jongste moest toen ik in het gips zat ook vanaf bijna 8 helemaal alleen. Maar dat is hier alleen de woonwijk door. Eén oversteek is wat drukker dan de rest, is een beetje de doorgaande weg de wijk uit, maar nog steeds niet echt gevaarlijk.



Vanaf die leeftijd fietsten ze ook alleen door de wijk. Vanaf ongeveer 11 of bijna 11 fietsen ze ook zelfstandig door het dorp. De jongste moet nog 11 worden en doet sommige dingen op sommige momenten wel alleen, andere dingen niet. Sporthal wel op zaterdag, maar niet 's middags tussen 17.00 en 18.00 uur, ivm met veel verkeer dat dan het dorp inkomt. En jongste heeft langer achterop gezeten dan de oudste twee en heeft gewoon nog minder inzicht in het verkeer dan zijn oudere broer en zus hadden op die leeftijd. Oudste fietste met vijf jaar dagelijks naast mij mee, tweede pas met zes, en jongste pas met ruim zeven!
Alle reacties Link kopieren
Ik ging met 4 jaar al zelf naar de kleuterschool. Maar goed, dat was in een andere eeuw.
De 2 oudsten gingen hier met 6 jaar alleen naar school. 1 km fietsen, 2 kruisingen, waarvan 1 met zebrapad.

Ik moet er wel bij zeggen dat de cultuur hier anders is (buitenland) en dat men eigenlijk wel verwacht dat alle kinderen vanaf een jaar of 7 zelfstandig van en naar school komen. De kinderen buitenaf met de schoolbus, de kinderen binnen het dorp lopend of met de fiets.

Ik heb het wel goed opgebouwd. Ze fietsten al 2 jaar op eigen fiets met mij mee naar de Kindergarten (zelfde weg), eerst zijn ze lopend naar school gegaan met een ouder erbij (de eerste weken), daarna zelfstandig lopend en weer even later zelfstandig op de fiets.
Ik denk wel dat veel kinderen uit gemakzucht door ouders met de auto naar school worden gebracht. Ik zie het hier ook: dan woon je nog geen 3 straten van school en wordt het kroost met de auto gebracht. Dat begrijp ik dus niet. Wij lopen/fietsen eigenlijk altijd.



Daar leren kinderen toch van? Niet van doelloos in de auto zitten en nergens bij na hoeven denken?



Daarnaast krijg je door al die auto's vervelende situaties bij scholen. Het wordt er druk en onoverzichtelijk van
Krijg sowieso jeuk van dat MOETEN in de titel
quote:mallebeppie schreef op 21 februari 2014 @ 09:20:

Ik denk wel dat veel kinderen uit gemakzucht door ouders met de auto naar school worden gebracht. Ik zie het hier ook: dan woon je nog geen 3 straten van school en wordt het kroost met de auto gebracht. Dat begrijp ik dus niet. Wij lopen/fietsen eigenlijk altijd.



Daar leren kinderen toch van? Niet van doelloos in de auto zitten en nergens bij na hoeven denken?



Daarnaast krijg je door al die auto's vervelende situaties bij scholen. Het wordt er druk en onoverzichtelijk vanWij lopen en fietsen ook, maar ik hoef daarna ook niet meteen door naar mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 21 februari 2014 @ 09:17:

[...]





Lopen of fietsen, we doen allebei...het blijft 2 drukke wegen over, veel water en een slechte buurt.

Vind 7 hier gewoon nog te vroeg.Water is voor 7 jarige toch niet zo gevaarlijk meer? Ik had iig al zeker 2/3 zwemdiploma's en woonde ook in een zeer waterrijke buurt en lag elke dag in het water want zwembad in de voortuin), misschien scheelt dat.
Alle reacties Link kopieren
Wat een omkering van de feiten is dit weer. Als kinderen verkeerservaring moeten opdoen door zelfstandig aan het verkeer deel te nemen krijg je uiteraard een enorme toename van het aantal verkeersslachtoffers, omdat ze eerst fouten gaan maken, waar ze dan vervolgens van leren. Als ze die fouten tenminste overleven.

Kinderen begeleid aan het verkeer laten deelnemen lijkt me veel leerzamer, en vooral veiliger.

Het verkeer is zoveel drukker en daarmee ingewikkelder geworden, dat het voor steeds meer kinderen langer nodig is om gebracht en gehaald te worden.



Ik vind dit stukje uitnodigen tot 'vroeger-was-alles-beter-want-wij-gingen-met-4-al-alleen-naar-school', waarbij het een wonder is dat we dat allemaal overleefd hebben, maar ja, destijds stond er bij ons in de straat 1 auto, waar er nu 30 staan.



Ik kan me voorstellen dat het voor het verkeersinzicht van kinderen beter is als ze lopend of fietsend naar school worden gebracht, in plaats van met de auto. Maar doordat tegenwoordig heel vaak beide ouders werken is er gewoon 's ochtends geen tijd om es lekker op je gemakje je kind verkeersinzicht te geven.



Het zij zo, VVN is sowieso niet altijd helemaal van deze tijd geloof ik.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat veel ouders hun kinderen onderweg naar het werk brengen. Ik snap dan wel dat je niet eerst op de fiets naar school gaat, dan terug naar huis en dan nog eens de auto naar je werk pakt.



Ik fiets wel, maar mijn dochter zit wel achterop, ze fietst nog niet zelf, daar hebben we nu 's ochtends geen tijd voor. We kunnen niet eerder van huis en we zijn nu meestal net op tijd, als ze zelf zou fietsen zou ze iedere ochtend te laat komen omdat ze dat gewoon nog niet vlot genoeg kan. Dat zijn dingen die we in vakanties moeten oefenen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Mallebeppie: mogelijk moeten die ouders meteen door naar hun werk.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Solomio trouwens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn oudste voor het eerst naar school ging zei hij op de tweede dag:"ik kan wel alleen hoor ik weet nu waar het is"

Nou ja dat vond ik toch wel erg jong! Maar halverwege groep twee ging hij regelmatig alleen naar en van school. Maar in ons geval kan dat dus makkelijk want wij wonen 1 straat verder op. Ik ga alleen nog mee voor de gezelligheid en uit interesse. Vind het zelf veel te leuk om af en toe mijn kind naar school te brengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven