"Stuur kind alleen naar school"

21-02-2014 09:05 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit het AD:



"Kinderen moeten zo vroeg mogelijk zelfstandig, dus zonder begeleiding van hun ouders, naar school lopen of fietsen. Zo kan het kind verkeerservaring opdoen, stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN).



'Hoe eerder een kind verkeerservaring opdoet, hoe sneller het zelfstandig kan deelnemen aan het verkeer', aldus Rob Stomphorst van VVN. 'Zo zijn ze voorbereid op veilige verkeersdeelname in de rest van hun leven.'



Een enquête van VVN onder 1847 ouders van kinderen die op de basisschool zitten, liet zien dat 39 procent zijn kroost naar school brengt omdat het anders te gevaarlijk is. 61 procent doet dat ook omdat de kinderen nog te jong zijn om alleen te gaan. Bovendien vindt 42 procent van de ondervraagden het ook 'gewoon gezellig'."



Ik breng ze nog omdat de jongste nog maar 4 is. Maar als ik geen jongste had denk ik niet dat ik de oudste van 7 wél alleen naar school zou laten gaan (drukke weg oversteken). Met welke leeftijd gingen jullie kinderen zelfstandig naar school?
quote:pejeka schreef op 21 februari 2014 @ 11:39:

[...]





De belangrijkste redenen die ik lees, zijn "het is zo druk" en "ik moet dan toch naar mijn werk, dus breng ik de kinderen met de auto" enz.



Natuurlijk is er meer verkeer dan 30 jaar geleden. Maar de kinderen van vandaag weten niet beter en vinden dat normaal. Net zo goed als ze andere moderne ontwikkelingen normaler vinden dan oudere mensen die zich nog een tijd herinneren zonder die zaken. Kinderen leren daar dus gewoon op een natuurlijke wijze mee omgaan.



Ik denk dat veel hedendaagse kinderen echter ook niet meer leren om als voetganger aan het verkeer deel te nemen. Voor ieder wissewasje wordt de auto gepakt. Ik zie zelden een moeder met kinderen te voet ergens heen gaan op straat. Ja, hooguit naar de supermarkt op de hoek, maar daar houdt het dan ook echt wel mee op. En hoe vaak ik niet zie dat ouders mét (kleine) kinderen gewoonweg door rood lopen of fietsen bij oversteekplaatsen... Nee, daar leren ze wat van! Dán breng je de kinderen verkeersveiligheid bij...Ik loop en fiets met mijn kinderen en laat ze niet alleen gaan maar niet doordat er veel auto's bij school zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 21 februari 2014 @ 09:25:

[...]





Ik denk dat dat eerder komt doordat papa of mama na het droppen op school direct door moet racen naar het werk.Vroeger toch ook ? Mijn ouders werkten ook allebei!
Alle reacties Link kopieren
Met 9jaar alleen, school ligt 6 min van huis. Met een levensgevaarlijke weg, maar hin heej geleerd om goed te kijken alvorens over te steken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzalig advies, en uitgerekend van VVN. Dat kinderen meer lopend of fietsen naar school moeten ipv met de auto gebracht, dat snap ik. Maar wat is er mis met begeleiding van ouders? Dan doen ze toch evengoed verkeerservaring op?



Dochter van 8 komt sinds kort wel eens alleen naar huis fietsen. Ze gaf zelf aan dat ze dat graag wilde. 't Is vlakbij, geen onoverzichtelijke of drukke verkeerssitutaties. En omdat we het al vanaf dat ze kon fietsen bijna elke dag samen rijden weet ze waar ze op moet letten (en weet ik ook dat ze goed reageert). 's Morgens alleen naar school vindt ze erg ongezellig, ik ook, dus dat doen we samen.



Als het regent baal ik wel eens, maar ik ga met het ov naar m'n werk, rij van school direct door naar de bushalte. Daar is geen parkeerplaats dus auto is geen optie (zou ook te gek zijn natuurlijk, met de auto naar de bushalte om de bus te pakken ).
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 21 februari 2014 @ 11:42:

[...]





Ik loop en fiets met mijn kinderen en laat ze niet alleen gaan maar niet doordat er veel auto's bij school zijn.Dan ben jij één van de uitzonderingen. Ik zie zelden moeders met kinderen of vaders met kinderen gewoon te voet ergens heen gaan. Zodra het meer dan 5 minuten lopen is, pakt het merendeel de auto. Kinderen leren derhalve veel en veel minder dan vroeger om voetganger te zijn. En nogmaals, als ik dan ook nog zie dat ouders mét kinderen dikwijls gewoonweg door rood lopen of fietsen bij oversteekplaatsen, denk ik "tja, zo leren ze het ook wel"...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 21 februari 2014 @ 12:37:

[...]





Dan ben jij één van de uitzonderingen. Ik zie zelden moeders met kinderen of vaders met kinderen gewoon te voet ergens heen gaan. Zodra het meer dan 5 minuten lopen is, pakt het merendeel de auto. Kinderen leren derhalve veel en veel minder dan vroeger om voetganger te zijn. En nogmaals, als ik dan ook nog zie dat ouders mét kinderen dikwijls gewoonweg door rood lopen of fietsen bij oversteekplaatsen, denk ik "tja, zo leren ze het ook wel"...



Ook dat leer ik mijn oudste, goed kijken, niet zomaar overrennen enz.. maar nog steeds vind ik het te vroeg om met die leeftijd alleen te laten gaan naar school in mijn buurt.



En ik zie veel ouders die juist veel fietsen met hun kinderen en ze de verkeersregels leren. maar goed ieder zijn kijk op dingen denk ik dan maar.
Alle reacties Link kopieren
Onze school is 4,5 km ver, daarbij hebben ze afslag naar de snelweg afgesloten waardoor er nu allemaal sluipverkeer Door rijd.

Veel vrachtwagens op, dus mij. Zoontje fiets nu niet zelf.

Mijn dochter zat op de school hier 5 minuten vandaan, en fietste vanaf eind groep 6 zelf.

Leerde haar ook goed te kijken vooral Nasr de mensen in de auto, kijk of ze jou zien!!

Dodehoek enz enz..



Ik moet in groep 7 flink aan de bak met mijn zoontje.

Jan natuurlijk niet niks leren en dan zeggen als hij naar de middelbare gaat, je bent 12 en je kan het wel he doei!



Wat dus wel vaak gebeurt, en die kinderen hebben te weinig ervaring, en grootste kans op ongelukken
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 21 februari 2014 @ 10:50:

Wat stel jij dan voor Solo?

Als ze naar het VO moeten?

Om te beginnen moeten we af van het idee dat ouders tegenwoordig veel te beschermend zijn. Je kind naar school begeleiden om zo verkeerservaring op te doen is van levensbelang, geen overbescherming.



Eigenlijk vind ik dat het ook nog heel normaal zou moeten zijn dat je je kind de eerste jaren ook nog naar het VO begeleidt, als de verkeerssituatie daar om vraagt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Caribou schreef op 21 februari 2014 @ 10:52:

[...]





Goh, ben ik eens benieuwd hoe jij je toekomstige kinderen meent te gaan vervoeren Jij denkt dat je kinderen alleen met de auto kunt vervoeren?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 13:41:

[...]



Om te beginnen moeten we af van het idee dat ouders tegenwoordig veel te beschermend zijn. Je kind naar school begeleiden om zo verkeerservaring op te doen is van levensbelang, geen overbescherming.Pcies. Ik vind het bizar dat een club als VVN ouders afraadt om hun kinderen te begeleiden in het verkeer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 21 februari 2014 @ 09:31:

[...]





Nogmaals het gaat niet alleen om het water, dat is maar een reden erbij, het gaat voornamelijk om de slechte buurt en de drukke wegen die ze op en over moeten... Er zijn vaak problemen met ouder kinderen die nare dingen doen en enge figuren op straat.Ik reageerde ook niet op jouw bericht. Lijkt me niet fijn om in z'n buurt te wonen trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging met 7 al alleen naar school, maar het was maar 10 minuten lopen. Wel over 2 rotondes.



En later fietste ik die route.



Nu zie ik in m'n oude straat een moeder die haar kinderen 11 en 12 altijd haalt en brengt. ( zelfde school als ik vroeger) geen gezicht!! En je ziet het ook echt. Die kinderen zijn zo kinderachtig en niet zelfstandig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 13:41:

[...]



Om te beginnen moeten we af van het idee dat ouders tegenwoordig veel te beschermend zijn. Je kind naar school begeleiden om zo verkeerservaring op te doen is van levensbelang, geen overbescherming.



Eigenlijk vind ik dat het ook nog heel normaal zou moeten zijn dat je je kind de eerste jaren ook nog naar het VO begeleidt, als de verkeerssituatie daar om vraagt.



Hoe dan? Want ik werk gewoon. De basisschool zit op de hoek, het VO niet en ik of vader kunnen hem niet begeleiden daarin.

In de zomer vakantie hebben we samen geregeld deze route gefietst en ze sporten ook op deze lokatie, dus fietsen er al zeer geregeld heen. Mijn zoon kan zich heel goed redden alleen op de fiets, beter dan zijn moeder ;)



Ik hoop alleen straks ook nog, als hij echt gaat puberen, voor nu is het een voorbeeldig kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:vogelbekdiertje schreef op 21 februari 2014 @ 13:48:

Ik ging met 7 al alleen naar school, maar het was maar 10 minuten lopen. Wel over 2 rotondes.



En later fietste ik die route.



Nu zie ik in m'n oude straat een moeder die haar kinderen 11 en 12 altijd haalt en brengt. ( zelfde school als ik vroeger) geen gezicht!! En je ziet het ook echt. Die kinderen zijn zo kinderachtig en niet zelfstandig.

Uit jouw opmerking meen ik te kunnen opmaken dat jij het feit dat die kinderen zo onzelfstandig zijn ziet als gevolg van het feit dat de moeder ze teveel begeleidt, te weinig loslaat.

Maar, kip-ei, het zou ook best andersom kunnen zijn, dat deze kinderen wat langer nodig hebben om zelfstandig te worden en dat die moeder daar dus op inspeelt.

Oorzaak-gevolg is niet altijd zo eenduidig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 21 februari 2014 @ 13:52:

[...]





Hoe dan? Want ik werk gewoon. De basisschool zit op de hoek, het VO niet en ik of vader kunnen hem niet begeleiden daarin.

In de zomer vakantie hebben we samen geregeld deze route gefietst en ze sporten ook op deze lokatie, dus fietsen er al zeer geregeld heen. Mijn zoon kan zich heel goed redden alleen op de fiets, beter dan zijn moeder ;)



Ik hoop alleen straks ook nog, als hij echt gaat puberen, voor nu is het een voorbeeldig kind.

Dat het niet haalbaar is, is een heel ander verhaal dan of kinderen het al helemaal zelfstandig kunnen.

Godzijdank gaat het vrijwel altijd goed, maar dat is denk ik meestal niet te danken aan de vaardigheden van de kinderen, als wel aan de vaardigheden van de overige weggebruikers.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het zo snel niet vinden, maar las laatst een onderzoek waaruit naar voren kwam dat kinderen tot op een bepaalde leeftijd (weet niet meer precies welke, maar het was ouder dan ik dacht) eenvoudigweg nog niet adequaat op verkeerssituaties kunnen reageren omdat ze bijvoorbeeld niet goed de snelheid van een naderende auto kunnen inschatten, dat wordt bepaald door de ontwikkeling van de hersenen.
Mijn zoon (nu nog 4 maanden) zal later 1 drukke weg over moeten steken via een zebrapad. Zodra hij naar school gaat leer ik hem het zebrapad gebruiken. Daarna mag hij alleen het zebrapad oversteken en blijf ik aan onze kant staan. Later ga ik voor huis staan en moet hij even zwaaien zodra hij aan de overkant is gekomen (want dat stukje kan ik dan net niet zien). En als dat goed gaat, dan zwaai ik hem in de morgen uit naar school vanaf de deuropening.
Alle reacties Link kopieren
quote:Helenita2 schreef op 21 februari 2014 @ 14:19:

Ik kan het zo snel niet vinden, maar las laatst een onderzoek waaruit naar voren kwam dat kinderen tot op een bepaalde leeftijd (weet niet meer precies welke, maar het was ouder dan ik dacht) eenvoudigweg nog niet adequaat op verkeerssituaties kunnen reageren omdat ze bijvoorbeeld niet goed de snelheid van een naderende auto kunnen inschatten, dat wordt bepaald door de ontwikkeling van de hersenen.

Ik heb ook al gezocht, maar kan het niet vinden. Het is wel in dit topic al eerder ter sprake gekomen.

Ik vind zelf dat kinderen vaak al veel te jong alleen naar school moeten/mogen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik ben met zoon tot einde groep 7 naar school gefietst om te brengen en iemand anders haalde hem op. Vanaf groep 8 vond ik dat het tijd werd om hem zelfstandig te laten fietsen. Dit ook op aanraden van een schoolpsycholoog; vanaf de middelbare school breng en haal je ze niet meer dus dan moeten ze het toch zelfstandig kunnen.

Blij dat ik dat gedaan heb, maar vond het doodeng!



Het is een kwestie van loslaten, hoe moeilijk ook. Vertrouwen geven, heel belangrijk. Denk dat wij als volwassenen worden belemmerd door onze eigen angsten en dat is niet goed.



Mijn grote angst (zoon die zou worden aangereden) is een tijd terug uitgekomen; hij brak zijn arm. Maar er zullen in zijn leven vele momenten komen waar ik niet bij ben, dus je kunt het niet voorkomen. Binnen opsluiten is ook al zowat
Als je als ouder jarenlang (zeg tot een jaar of 11) mee bent gefietst, dan kun je ze enorm veel vaardigheden aanleren. Ik hamerde telkens weer op hetzelfde; goed links en rechts kijken, niet door rood, etc.

Ik vind het dus ook normaal dat een kind dat zelfstandig gaat toepassen vanaf een jaar of 11/12.



Fietsen is trouwens gezond! Ik werd echt niet met de auto gebracht vroeger, terwijl mijn ouders twee auto's hadden staan. Principekwestie, en terecht.
quote:Helenita2 schreef op 21 februari 2014 @ 14:19:

Ik kan het zo snel niet vinden, maar las laatst een onderzoek waaruit naar voren kwam dat kinderen tot op een bepaalde leeftijd (weet niet meer precies welke, maar het was ouder dan ik dacht) eenvoudigweg nog niet adequaat op verkeerssituaties kunnen reageren omdat ze bijvoorbeeld niet goed de snelheid van een naderende auto kunnen inschatten, dat wordt bepaald door de ontwikkeling van de hersenen.Dat bedoel ik dus maar, dat zie ik ook bij mijn dochter van 8, het twijfelen om door te fietsen of toch voor de haaientanden te wachten. Overigens fietsen mijn kinderen altijd met een veiligheidshesje aan, niet alleen om beter zichtbaar te zijn in het verkeer, maar ik merk enorm het psychologische effect wat het heeft op automobilisten. Die denken, oh kind met een oranje hesje, auto's stoppen eerder en gaan met een wijdere bocht langs ze heen, echt, kan ik iedereen aanraden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 14:28:

[...]



Ik heb ook al gezocht, maar kan het niet vinden. Het is wel in dit topic al eerder ter sprake gekomen.

Ik vind zelf dat kinderen vaak al veel te jong alleen naar school moeten/mogen.Ah! Ik had niet alles gelezen, sorry.
Solo, de situatie is mbt onze kinderen iets anders, natuurlijk. Je weet wel wat ik bedoel...merendeel gaat met de taxi. Daar doe je niks aan.

Juist onze kinderen moeten zoveel mogelijk oefenen in het zelfstandig zijn/worden, vind ik. Dus, fietsen wanneer het ook maar kan! Die van mij doet niks aan sport, daarom al.
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 14:28:

[...]



Ik heb ook al gezocht, maar kan het niet vinden. Het is wel in dit topic al eerder ter sprake gekomen.

Ik vind zelf dat kinderen vaak al veel te jong alleen naar school moeten/mogen.



Ik meen dat in die tekst een leeftijd van 12 jaar genoemd werd. Maar goed, ook na je twaalfde kun je nog niet alles inschatten, anders zou je al wel op je 13e je rijbewijs mogen halen.

Dit gegeven betekent voor mij overigens niet dat mijn kinderen voor hun twaalfde zich niet zelfstandig in het verkeer mogen begeven. Wel dat andere verkeersgebruikers extra voorzichtig moeten zijn met kinderen en het verkeer.

En ik kies de situaties ook uit. Om het dorp uit te komen moeten ze hier een onoverzichtelijke rondweg oversteken, waar veel auto's harder rijden dan de toegestane 70 km per uur. Deze weg mogen ze inderdaad pas alleen oversteken als ze een jaar of 12 zijn. Ik vind het zelf een vervelende oversteek en dit lijkt me nu inderdaad typisch iets wat een 9 jarige bij grootte drukte niet kan overzien.

Binnen het dorp mogen de oudste 2 van 9 en net 8 alles alleen fietsen, die van net 6 nog niet.
Ik heb zelf altijd best ver bij een basisschool vandaan gewoond; de eerste 6 jaar 2,5 kilometer en toen gingen we verhuizen naar een ander dorp waar de basisschool zelfs 3,5 kilometer ver was (plus een drukke weg oversteken). Volgens mij heeft mijn moeder altijd meegefietst, al scheelt het wel dat zij toch op en neer moest fietsen i.v.m. jongere broertje/zusje.

Nu woon ik zelf momenteel een straat achter de school, dus ik denk dat mijn kinderen (zodra ze naar school gaan) vrij snel zelfstandig naar school mogen van mij.

Het is dus erg afhankelijk van afstand, verkeerssituatie en wellicht nog jongere kinderen waarvoor je toch naar school moet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven