Tandenpoetsen bij dreumes is drama! Wat te doen?

22-02-2017 19:57 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Er zijn vast al eerder topics over dit onderwerp geopend maar ik ben toch benieuwd of jullie mij kunnen helpen bij het volgende.



Mijn dreumes dochter van bijna 17 maanden vindt tandenpoetsen meestal vreselijk. Ze laat het heel even toe maar gaat daarna steevast huilen, krijsen zelfs. Als ze moe is is het nog lastiger. Ik probeer het leuk te maken met liedjes zingen, haar zelf laten poetsen, aaah zeggen, mijn tanden laten poetsen maar niets werkt echt. Ik vind het zo naar om haar overstuur te maken en zie zelfs een beetje op tegen het tandenpoetsen. Hebben jullie misschien de gouden tip om het minder vervelend te maken? Ik wil denk ik maar 2 x per dag gaan poetsen zodat ze wel goed schoon worden.



Daarbij nog een vraagje. Ik las net dat je niet direct na de fles tanden moet poetsen. Dat zou nog slechter zijn dan voor de laatste fles. Omdat je de suikers er dan in zou poetsen. Ons meisje krijgt nog een klein avondflesje en ik poets altijd daarna haar tanden omdat ik dacht dat dat beter was. Ik kan niet echt een eenduidig antwoord vinden als ik zoek op Google, weet iemand hier hoe dat zit?



Ik wil gewoon goed voor haar gebit zorgen maar vind het echt lastig. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons helpt het om voor de spiegel in de badkamer te poetsen. Zit ie mooi naar zichzelf te kijken de hele tijd. Eerst poetsen wij even en dan hij zelf nog even. Je hebt ook tandenpoets liedjes. Misschien helpt het om dat te zingen tijdens het poetsen? Succes! Hier gaat het momenteel goed, maar als er nieuwe tanden in aantocht zijn is het een ander verhaal...
Life is short. Smile while you still have teeth.
Alle reacties Link kopieren
Om met je laatste vraag te beginnen; Tot een half uur na iets eten of drinken is het glazuur wat zachter. Vandaar niet meteen poetsen.



Wat heb je eigenlijk voor tandenborstel(tje)? Je kleintje is groot genoeg om zelf te kiezen, misschien mag je wel poetsen met een knalgroene, of een roze? Anders kun je overwegen om met een steriel gaasje om je vinger de tandjes handmatig (letterlijk dus ) te poetsen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook lang drama maar gewoon maar in de houdgreep en poetsen. Sommige dingen moeten nu eenmaal en het drama ging er ook vanzelf weer vanaf. Dat voor of na fles vind ik ook altijd lastig, hier lang vantevoren gedaan. Vooral ook omdat dat drama na het boekje en fles niet echt bevorderlijk was voor het slapen daarna.
Alle reacties Link kopieren
Dreumes liggend poetsen.

En gewoon doorzetten

Succes
Alle reacties Link kopieren
Hier werkt het 's avonds heel goed om alles op te noemen wat ze gegeten heeft...

's ochtends vertel ik haar meestal wat we die dag gaan doen of zing ik een liedje.

Als het echt niet lukt dan maar in de houdgreep... poetsen moet nu eenmaal. Maar gelukkig heeft ze al door dat het prettiger gaat als ze meewerkt.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
haha, bazinga ik had jouw reactie nog niet eens gezien. die goeie ouwe houdgreep
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het helemaal. Er tegenop zien inderdaad.

Wat mij hielp was het idee dat het voor zijn eigen bestwil was. Gaatjes laten vullen bij de tandarts is een nog veel groter drama...

Het is helemaal goed gekomen. Hij vindt het nu leuk.

Poetsen doe ik ook voor de fles, om de reden die jij hierboven noemt.

Of een half uur erna, of na flink spoelen met water. (Zo heb ik het op school geleerd, tandartsassistente)

Maar dat is geen doen met die kleintjes.
Alle reacties Link kopieren
En trouwens... wij poetsen electrisch, dat werkt hier veel beter dan een handborstel. Jongste is hier 2,5 jaar ik weet niet of dat met 17 maanden ook al mag. misschien even navragen bij de tandarts?
Don't cry, buy a bag and move on.
Ik herken het wel van mijn oudste. Wat redelijk hielp was de iPad even aan met een tandenpoetslied en een filmpje van tandenpoetsende kindjes. 'Poets poets je tanden altijd heel erg goed! Poets poets je tanden, weet je hoe dat moet? Eerst de bovenkant dan de onderkant!' Enz. Zal het lied nooit vergeten..

We hebben nu ook nog een dreumes. Bij hem werkt het om tegelijk met broer en zus te poetsen. Dan roepen ze alledrie aaaaaa en kan ik hem snel poetsen.

Succes!

Ohja wij poetsen ca een half uur na zijn avondflesje.
Alle reacties Link kopieren
Hier momenteel ook weer volop drama met door komende kiezen van dochter van 15 maanden. Alle 'trucs' werken sowieso maar tijdelijk.



Ze vindt hier de elektrische tandenborstel heel spannend. Daar hebben we ook een kinderborsteltje voor. Dat heeft voor ongeveer 2 weken probleemloos poetsen gezorgd. Daarna was het nieuwe eraf.



We doen nu standaard 2 borstels. 1 die ze zelf mag vasthouden en 1 voor mij. 1 elektrisch en 1 gewoon. We wisselen vaak een paar keer wie welke borstel vast heeft.



Gezellig maken werkt toch het beste. Mijn kind is heel gevoelig voor strijd. Hoe meer je de strijd aan gaat, hoe groter het drama.



Ik probeer iets vinden waardoor ze gaat lachen. Grommend als een leeuw haar tandenborstel 'opeten' was vanavond de truc. Tandjes poetsen van haar knuffel werkt ook wel eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:hannasofie schreef op 22 februari 2017 @ 20:13:

Wat redelijk hielp was de iPad even aan met een tandenpoetslied en een filmpje van tandenpoetsende kindjes. '.O ja dat ga ik proberen!
Belangrijkste is dat er op alle tandjes wat pasta zit, niet persé het poetsen zelf. Smeer dus eerst zo snel mogelijk wat tandpasta op alle tandjes. En kan je dan nog wat poetsen dan is het meegenomen. Lukt dat niet dan zijn de tandjes toch beschermd ^^ (dit advies hebben wij van onze tandarts gekregen toen poetsen lastig was ;) )
Alle reacties Link kopieren
quote:bazinga schreef op 22 februari 2017 @ 20:05:

Hier ook lang drama maar gewoon maar in de houdgreep en poetsen. Sommige dingen moeten nu eenmaal en het drama ging er ook vanzelf weer vanaf.



Hier ook zo. Het huilen had ook zn voordeel, dan is tenminste hun mond open en kon ik er goed bij .

Met de jongste van 1,5 gaat het eigenlijk best aardig. Ik ontdekte dat hij aaaa nazei,daar maak ik nu een spelletje van. Als hij begint te spartelen doe ik de tandenborstel even weg en zeg dan:nee,:aaaaaa .... en dan belonen met gejubel en applaus enzo.beetje afleiden scheelt ook.klap eens in je handjes werkt redelijk, of ik laat hem de tandenborstel vasthouden.

Ik poets meestal voor de fles,want gelijk na een stoeipartij naar bed vind ik sneu,en het is idd niet zo goed om direct na een consumptie te poetsen. Als we vroeg zijn laat ik hem na de fles nog even spelen, dan poetsen,nog ff spelen (eerst zus naar bed) en dan naar boven.
Alle reacties Link kopieren
Liggend in de houdgreep.
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 22 februari 2017 @ 20:17:

Belangrijkste is dat er op alle tandjes wat pasta zit, niet persé het poetsen zelf. Smeer dus eerst zo snel mogelijk wat tandpasta op alle tandjes. En kan je dan nog wat poetsen dan is het meegenomen. Lukt dat niet dan zijn de tandjes toch beschermd ^^ (dit advies hebben wij van onze tandarts gekregen toen poetsen lastig was ;) )



Dat lijkt me niet helemaal waar...

De tandplak zorgt ervoor dat gaatjes kunnen ontstaan (simpel gezegd). Tandpasta dood geen tandplak.
Alle reacties Link kopieren
Waarom geef je nog een avondfles? Dat is met 17 maanden normaal gesproken niet meer nodig. Als je de fles weg laat is in ieder geval het probleem van het vlak na de fles poetsen opgelost.



Hier een dochter van 18 maanden (en ze krijgt al vanaf 14 maanden geen fles meer). Vond tandenpoetsen ook een drama, dus dat ging vaak in de houdgreep. Sinds een maand of 2 gaat het beter. Hoefde ik niets voor te doen, opeens ging het gewoon goed. Oké, echt leuk vind ze het nog steeds niet. Maar het is geen drama meer.
Toen mijn oudste een dreumes was werkte het supergoed als we een spelletje speelden over "wat zit er allemaal tussen jouw tandjes". En dan zei ik "ohoh heb jij vandaag een snoepje op bij oma (altijd zo natuurlijk), dat is toch niet waar zeker? Laat eens kijken, ja hoor daar zit ie.. etc. Dat vond ze supergrappig en dan waren we zo klaar. Bij jongste werkt idd voor de spiegel, zelf laten poetsen etc enigszins, maar helemaal dramaloos is t hier ook niet dus tvp
Alle reacties Link kopieren
Ik laat hem zelf poetsen en poets tegelijk zelf mijn tanden. Dan mag hij mij ook helpen.

Als dat niet werkt neem ik hem in de houdgreep.
quote:DreamTheater schreef op 22 februari 2017 @ 20:23:

[...]





Dat lijkt me niet helemaal waar...

De tandplak zorgt ervoor dat gaatjes kunnen ontstaan (simpel gezegd). Tandpasta dood geen tandplak.

Sja, dit was het advies wat we kregen. Poetsen is natuurlijk beter. Maar als dat niet lukt dan in ieder geval zo snel mogelijk op alle tandjes wat pasta smeren, zodat overal wat bescherming zit.

Hier ging trouwens vanzelf jneens een knop om, en mocht tandenpoetsen ineens wel. Er is hoop TO
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips al! Ik ga de volgende dingen proberen:haar zelf een tandenborstel laten kiezen en kijken of elektrisch misschien beter werktfilmpje aanzetten, liedje van poets je tanden zingen we al.Benoemen wat er tussen haar tandjes zit al vraag ik me af of ze dat nu al snapt



@eenhoorn, ik geef de fles vooral omdat ze geen toetje wil en ze dus geen zuivel verder binnenkrijgt. Daarbij drinkt ze ook niet heel veel dus met die fles heb ik het idee dat ze iets meer vocht binnenkrijgt. En het maakt haar ook rustig voor het slapen. Daarom is dat tijdstip ook zo fijn.



Ze is na een dag op de opvang (zoals vandaag) erg moe. Dan is het lastiger om te poetsen.



Als ik het zo lees kan ik dus beter eerst poetsen en dan de fles geven? Ik wil die fles er uiteindeljk wel afhalen maar het gaat net goed met inslapen na lang gedoe. Dus vind het wat lastig dat nu te gaan proberen.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Oplossing hier:



Dreumes liggend op bank. Ene partner houdt telefoon met kort filmpje boven dreumes, de ander poetst.

Wij hebben sinds 14 maanden oud de elektrische tandenborstel van Brush Baby. Werkt goed.
Elektrisch poetsen met een filmpje op de telefoon (peuter 2,5) werkt hier wel goed. En benoemen wat we allemaal gegeten hebben die dag en dat dat allemaal nog tussen haar tandjes zit vindt ze momenteel reuze grappig.



Als ze dat niet wil toch in de houdgreep. Sommige dingen moeten nu eenmaal..
Alle reacties Link kopieren
Wij poetsen de tanden trouwens uur na het avondeten, en na tanden poetsen krijgt hij de fles.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook electrische tandenborstel! 9 vd 10 x laat ze het braaf toe. Maar soms ook totaal niet, dan gaat ze gewoon in de houtgreep. Tanden poetsen vind ik gewoon erg belangrijk, het aantal jonge kinderen met gaatjes is hoog..en ik wil dat dit onze dochter bespaard gaat blijven.



Niets is toch traumatischer voor een kind dan als peuter zijnde, gaatjes te moeten vullen/ tanden trekken (komt regelmatig voor volgens onze tandarts). Dan maar onder dwang poetsen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven