Tante ergert zich aan nichtjes

18-12-2014 05:11 543 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met het oog op de feestdagen ben ik op zoek naar adviezen/meningen. We moeten het namelijk nog wat feestdagen zien uit te houden deze maanden..



Mijn zusje ergert zich kapot aan onze kinderen. Ik heb zelf een dochter van drie, mijn broer heeft een dochter van een jaar. Mijn zusje is 24 jaar en is sinds kort gaan samenwonen. Is altijd druk (en vermoeid) en heeft een kort lontje.



Mijn zusje vond de echte babytijd van beide kinderen geweldig, maar sinds ze een eigen persoonlijkheid krijgen kan ze ze wel schieten. Beide kinderen zijn eigenlijk vrij lief en rustig, maar er wordt natuurlijk gespeeld, liedjes gezongen en iets te hard gepraat tijdens familiebezoeken. Er valt er wel eens eentje en natuurlijk wordt er af en toe eentje boos.



Mijn zusje kan er niet tegen. Volgens haar zijn ze luidruchtig en eisen ze alle aandacht op. We proberen haar al te ontzien daarin: ik neem geen kind mee als we naar haar gaan. Mijn ouders willen hun kleinkinderen wel graag zien (zo veel mogelijk), maar deze bezoeken gaan gepaard met veel irritatie van mijn zusje. Ze zucht en steunt van begin tot eind. Tijdens Sinterklaas liep ze zelfs weg en bleef ook uren weg. De sfeer is daarna natuurlijk volledig weg. Ik voel me daar ook zeer ongemakkelijk door omdat mijn kind hiervan mede de oorzaak is.



Wie heeft voor mij de gouden tip? Hoe zorg ik ervoor dat het gezellig blijft? De kinderen zijn eigenlijk heel erg lief; ze spelen. Ik kan niet van ze verwachten dat ze op een volledige middag op een stoel blijven zitten.
Ik kan ook niet tegen het gedrag van kleine kinderen. Dat wat jij als braaf spelen ervaart, ervaar ik ook als 'n enorme irritatiefactor en daar wil ik in mijn vrije weekend/avond niet mee geconfronteerd worden. Ik zou gewoon op de andere kerstdag naar je ouders gaan dan je zusje, dus op elkaar afstemmen dat jullie er niet tegelijk zijn. Heeft zij ook gewoon qualitytime met jullie ouders, ipv dat die ouders alleen maar oog hebben voor hun kleinkinderen.
En spreek ook weer 'ns af als gezin zonder jouw kinderen erbij. Voor 'n etentje in 'n goed resto met jullie ouders en dus jullie als 2 zussen (eventueel met partners als dat onderling allemaal klikt). Zonder irritatie/afleidingsfactoren in de vorm van kleine kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Je zus is 24 jaar oud. Tijd om te leren zich niet zo aan te stellen. Tijd om te leren dat ze niet steeds alle aandacht hoeft te krijgen.



(Zegt de 24jarige)
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
quote:DorothyParker schreef op 18 december 2014 @ 05:25:

Je zus is 24 jaar oud. Tijd om te leren zich niet zo aan te stellen. Tijd om te leren dat ze niet steeds alle aandacht hoeft te krijgen.



(Zegt de 24jarige)En tijd voor haar zus (TO) om te leren dat niet iedereen gecharmeerd is van haar wondertjes en andere mensen er niet te pas en te onpas mee op te zadelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 18 december 2014 @ 05:20:

En spreek ook weer 'ns af als gezin zonder jouw kinderen erbij. Voor 'n etentje in 'n goed resto met jullie ouders en dus jullie als 2 zussen (eventueel met partners als dat onderling allemaal klikt). Zonder irritatie/afleidingsfactoren in de vorm van kleine kinderen.TO zegt in haar openingspost dat ze hier al reeds rekening mee houdt. Steeds zonder kinderen afspreken. Wat moet ze volgens jou nog meer doen?
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af wie hier het kind is: je zusje klinkt als een dreinende, stampvoetende kleuter die haar zin niet krijgt. Ik zou het probleem bij haar neerleggen. Jullie kinderen horen er gewoon bij en daar heeft ze maar mee te dealen. Stel je voor dat ze je partner irritant zou vinden, laat je die dan ook maar voor haar thuis?
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 18 december 2014 @ 05:26:

[...]



En tijd voor haar zus (TO) om te leren dat niet iedereen gecharmeerd is van haar wondertjes en andere mensen er niet te pas en te onpas mee op te zadelen.Opnieuw, TO zegt dat ze haar kind zo vaak mogelijk thuis houdt, als ze met zus afspreekt. Wat wil je dat ze nog meer doet? Denk je niet dat (groot)ouders het kind van TO (en haar broer) willen zien?
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 18 december 2014 @ 05:26:

[...]



En tijd voor haar zus (TO) om te leren dat niet iedereen gecharmeerd is van haar wondertjes en andere mensen er niet te pas en te onpas mee op te zadelen.

Mijn zusje weet wanneer we komen en weer weggaan. Toch is ze er dan altijd. Ze wil niets missen van de 'gezelligheid'.



Ik wil best rekening met haar houden (wat ik ook doe volgensmij), maar ook mijn kind met de feestdagen gewoon bij mij hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Greet60 schreef op 18 december 2014 @ 05:30:

[...]



Mijn zusje weet wanneer we komen en weer weggaan. Toch is ze er dan altijd. Ze wil niets missen van de 'gezelligheid'.



Ik wil best rekening met haar houden (wat ik ook doe volgensmij), maar ook mijn kind met de feestdagen gewoon bij mij hebben.Je hoeft je niet te verantwoorden hoor. Is je zusje de jongste?
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
quote:Greet60 schreef op 18 december 2014 @ 05:30:

[...]



Mijn zusje weet wanneer we komen en weer weggaan. Toch is ze er dan altijd. Ze wil niets missen van de 'gezelligheid'.



Ik wil best rekening met haar houden (wat ik ook doe volgensmij), maar ook mijn kind met de feestdagen gewoon bij mij hebben.Dat is dan knap dom van je zusje. Als ik zou weten dat er bezoek met kinderen komt, dan kom ik wel op 'n andere dag, want ik ervaar dat als verre van gezellig.
Alle reacties Link kopieren
quote:DorothyParker schreef op 18 december 2014 @ 05:30:

[...]



Je hoeft je niet te verantwoorden hoor. Is je zusje de jongste?

Ja, dat klopt. Ze is heel wat jaren jonger. Ook net uit huis.



Ik weet ook wel dat ik er niet mijn probleem van moet maken, maar vind het toch vervelend. Mijn moeder zegt trots na zo'n dag "wat waren mijn kleinkinderen lief hè?" en dan kan ik alleen maar denken aan het gemopper van mijn zusje.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 18 december 2014 @ 05:26:

[...]



En tijd voor haar zus (TO) om te leren dat niet iedereen gecharmeerd is van haar wondertjes en andere mensen er niet te pas en te onpas mee op te zadelen.

TO zadelt niemand op met haar kinderen, doe niet zo belachelijk zeg. Die kinderen horen bij de familie. Zusje moet zich niet zo aanstellen. Zij is degene die zich niet kan gedragen. Laat zij lekker wegblijven bij familiebijeenkomsten dan.

TO, hoe vindt de vriend van je zusje het eigenlijk dat zij zich zo kinderachtig opstelt?
quote:DorothyParker schreef op 18 december 2014 @ 05:27:

[...]



TO zegt in haar openingspost dat ze hier al reeds rekening mee houdt. Steeds zonder kinderen afspreken. Wat moet ze volgens jou nog meer doen?

Steeds? Alleen als ze bij haar op bezoek gaan.

Wellicht heeft zus behoefte aan ook af en toe gezamenlijk met zus en ouders af kunnen spreken zonder kinderen erbij. Wil TO daar ook in tegemoet komen? Als dat nooit meer gebeurt omdat als er gezamenlijk wordt afgesproken altijd de kinderen bij zijn, kan ik me voorstellen dat zus daar flink van baalt. Haar gezin is niet meer wat 't was. Ook partners horen er niet automatisch altijd maar bij te zijn als dat onderling niet zou klikken. Dat zus op feestdagen met haar kinderen wil gaan, snap ik, maar dan is het 'n kwestie van de ene dag gaat zus, de andere dag TO met kids.
quote:Greet60 schreef op 18 december 2014 @ 05:35:

[...]



Ja, dat klopt. Ze is heel wat jaren jonger. Ook net uit huis.



Ik weet ook wel dat ik er niet mijn probleem van moet maken, maar vind het toch vervelend. Mijn moeder zegt trots na zo'n dag "wat waren mijn kleinkinderen lief hè?" en dan kan ik alleen maar denken aan het gemopper van mijn zusje.

Wow, zo'n opmerking zou mij ook in 't verkeerde keelgat schieten! Ziet die moeder nu echt niet dat zus die kinderen niet trekt? Die zus voelt zich gewoon niet begrepen door haar bloedeigen gezin! Waarom moet iedereen kinderen/kindergedrag maar accepteren omdat het toevallig bloedverwanten zijn? Juist door het zo op te dringen omdat het maar normaal moet zijn, kweek je alleen maar meer afstand.

Ik zou idd uit mijzelf wegblijven van de gelegenheden waar kinderen bij zijn en als dat mij kwalijk genomen zou worden, zou de relatie waarschijnlijk steeds slechter worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 18 december 2014 @ 05:43:

[...]



Wow, zo'n opmerking zou mij ook in 't verkeerde keelgat schieten! Ziet die moeder nu echt niet dat zus die kinderen niet trekt? Die zus voelt zich gewoon niet begrepen door haar bloedeigen gezin! Waarom moet iedereen kinderen/kindergedrag maar accepteren omdat het toevallig bloedverwanten zijn? Juist door het zo op te dringen omdat het maar normaal moet zijn, kweek je alleen maar meer afstand.

Ik zou idd uit mijzelf wegblijven van de gelegenheden waar kinderen bij zijn en als dat mij kwalijk genomen zou worden, zou de relatie waarschijnlijk steeds slechter worden.Mijn moeder zegt dat tegen mij en niet tegen het hele gezin. Jij zou al boos worden van een opmerking van een trotse liefdevolle oma?
Alle reacties Link kopieren
quote:Greet60 schreef op 18 december 2014 @ 05:30:

[...]



Mijn zusje weet wanneer we komen en weer weggaan. Toch is ze er dan altijd. Ze wil niets missen van de 'gezelligheid'.



Ik wil best rekening met haar houden (wat ik ook doe volgensmij), maar ook mijn kind met de feestdagen gewoon bij mij hebben.

Zie het vaak gebeuren dat de jongste steeds alle aandacht wil. Ben zelf ook de jongste, en denk dat het grotendeels jaloezie is. Jaloers omdat de andere "kleinkinderen schonk" of omdat ze opeens niet meer de "jongste van de bende" zijn.



Ik wil ook graag een neefje/nichtje hebben, maar lijkt mij ook raar dat ik niet meer de benjamin ben.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 18 december 2014 @ 05:43:

[...]



Wow, zo'n opmerking zou mij ook in 't verkeerde keelgat schieten! Ziet die moeder nu echt niet dat zus die kinderen niet trekt? Die zus voelt zich gewoon niet begrepen door haar bloedeigen gezin! Waarom moet iedereen kinderen/kindergedrag maar accepteren omdat het toevallig bloedverwanten zijn? Juist door het zo op te dringen omdat het maar normaal moet zijn, kweek je alleen maar meer afstand.

Ik zou idd uit mijzelf wegblijven van de gelegenheden waar kinderen bij zijn en als dat mij kwalijk genomen zou worden, zou de relatie waarschijnlijk steeds slechter worden.

Inderdaad, niemand begrijpt zusje. Niemand steunt haar in haar immens kinderachtige gedrag. Boehoehoe, wat zielig.

Dus de familie mag ook niks liefs meer zeggen over de kinderen om zusje te ontzien? Het wordt steeds gekker.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 18 december 2014 @ 05:37:

[...]



Steeds? Alleen als ze bij haar op bezoek gaan.

Wellicht heeft zus behoefte aan ook af en toe gezamenlijk met zus en ouders af kunnen spreken zonder kinderen erbij. Wil TO daar ook in tegemoet komen? Als dat nooit meer gebeurt omdat als er gezamenlijk wordt afgesproken altijd de kinderen bij zijn, kan ik me voorstellen dat zus daar flink van baalt. Haar gezin is niet meer wat 't was. Ook partners horen er niet automatisch altijd maar bij te zijn als dat onderling niet zou klikken. Dat zus op feestdagen met haar kinderen wil gaan, snap ik, maar dan is het 'n kwestie van de ene dag gaat zus, de andere dag TO met kids.

Zus is oud genoeg om haar mond open te trekken en haar wensen uit te spreken. Ook oud genoeg om niet met Sinterklaas te komen.



En ja, mijn broer zijn partner hoort in mijn ogen bij het gezin (en mijn partner is al 3dubbel zo lang in beeld). Zou het raar vinden als broer zonder partner of (nog jammer genoeg niet bestaande) kinderen komt.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 18 december 2014 @ 05:43:

[...]



Wow, zo'n opmerking zou mij ook in 't verkeerde keelgat schieten! Ziet die moeder nu echt niet dat zus die kinderen niet trekt? Die zus voelt zich gewoon niet begrepen door haar bloedeigen gezin! Waarom moet iedereen kinderen/kindergedrag maar accepteren omdat het toevallig bloedverwanten zijn? Juist door het zo op te dringen omdat het maar normaal moet zijn, kweek je alleen maar meer afstand.

Ik zou idd uit mijzelf wegblijven van de gelegenheden waar kinderen bij zijn en als dat mij kwalijk genomen zou worden, zou de relatie waarschijnlijk steeds slechter worden.Echt? Jij kan niet inzien dat een grootouder van zijn kind houdt? Begin bijna medelijden met je te krijgen.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roelfien schreef op 18 december 2014 @ 05:50:

[...]



Inderdaad, niemand begrijpt zusje. Niemand steunt haar in haar immens kinderachtige gedrag. Boehoehoe, wat zielig.

Dus de familie mag ook niks liefs meer zeggen over de kinderen om zusje te ontzien? Het wordt steeds gekker.Tuurlijk niet. Oh the agony...
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
quote:Greet60 schreef op 18 december 2014 @ 05:47:

[...]





Mijn moeder zegt dat tegen mij en niet tegen het hele gezin. Jij zou al boos worden van een opmerking van een trotse liefdevolle oma?Trek het je niet aan. Mijn moeder zit al van mijn tiende levensjaar hardop te dromen over kleinkinderen.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
quote:DorothyParker schreef op 18 december 2014 @ 05:55:

[...]



Echt? Jij kan niet inzien dat een grootouder van zijn kind houdt? Begin bijna medelijden met je te krijgen.

Natuurlijk snap ik dat die mensen van hun kleinkinderen houden, maar als ze totáál niet zien dat hun eigen kind er helemaal niet tegen kan en dan ook nog er bij haar inwrijven dat ze die kinderen zo braaf vonden, terwijl zus tegen 't plafond vloog van irritatie, dát snap ik niet.



En natuurlijk is het ook aan zus, om gewoon zelf afstand te nemen en niet op kinderfeestjes als sinterklaas te komen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn 'thuis' ook met z'n drieën. Twee hebben er kinderen (ieder twee), de middelste zéér bewust niet. Wanneer wij Sinterklaas vieren of er een verjaardag hebben, gaat er ook veel aandacht uit naar de kinderen. Ze spelen, maken ruzie, uiteindelijk gaat er vaak iemand met ze naar buiten, etc. Mijn broer en zijn vriendin vinden dat eigenlijk alleen maar leuk en doen er zelf ook aan mee.

Omdat mijn moeder in beide gezinnen regelmatig oppast (niet structureel, maar als de ouders bv. een feestje hebben) let ze er wel op óók exclusieve aandacht aan broer te geven, bv. door nadrukkelijk ook bij hem op bezoek te gaan of af en toe iets met vader, broer en vriendin te gaan doen. (We wonen vrij ver uit elkaar, dus normaal zien we elkaar vnl. bij gelegenheden.) En daar ben ik dan soms juist wel weer jaloers op, want als ík mijn moeder zie gaat de aandacht toch vnl. naar mijn kinderen uit .



(Ja, we spreken ook wel een zónder kinderen af, maar dat komt er eigenlijk te weinig van.)
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 18 december 2014 @ 06:06:

[...]



Natuurlijk snap ik dat die mensen van hun kleinkinderen houden, maar als ze totáál niet zien dat hun eigen kind er helemaal niet tegen kan en dan ook nog er bij haar inwrijven dat ze die kinderen zo braaf vonden, terwijl zus tegen 't plafond vloog van irritatie, dát snap ik niet.



En natuurlijk is het ook aan zus, om gewoon zelf afstand te nemen en niet op kinderfeestjes als sinterklaas te komen.Inwrijven? Als ik een grootouder was, zou ik verwachten dat ik mijn eigen kinderen zo goed had opgevoed dat ze niet jaloers waren op peuters. Want eerlijk, dan is er toch echt iets misgegaan...
I don't care what is written about me so long as it isn't true.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven